Gemeenteblad van Eemnes
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Eemnes | Gemeenteblad 2024, 10635 | gemeenschappelijke regeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Eemnes | Gemeenteblad 2024, 10635 | gemeenschappelijke regeling |
Gemeenschappelijke regeling BEL Combinatie 2024
Gemeenschappelijke Regeling BEL Combinatie
De colleges van burgemeester en wethouders;
het voorstel d.d. 18 september 2023 van het Bestuur van de BEL Combinatie;
Dat het uitvoeren van de taken betreft het uitvoeren van beleid en opdrachten van de colleges waarbij geen raadsbevoegdheden zijn betrokken en geen eigen beleid wordt vastgesteld. De samenwerking kan daarom in de vorm van een bedrijfsvoeringsorganisatie plaatsvinden. Wel zal de beleidsvoorbereiding en de ondersteuning bij de beleidsontwikkeling voor de deelnemende gemeenten binnen deze bedrijfsvoeringsorganisatie plaatsvinden;
Respectievelijk de zienswijzen en toestemmingsbesluiten van de gemeenteraden van Blaricum, Eemnes en Laren;
de toepasselijke bepalingen van de Wet gemeenschappelijke regelingen, de Gemeentewet, de Algemene wet bestuursrecht en de Archiefwet 1995;
Tot wijziging ( vierde wijziging) van de door hen op 6 februari 2007 aangegane “Gemeenschappelijke regeling Blaricum Eemnes Laren”, zodat deze in zijn geheel komt te luiden als volgt:
Hoofdstuk 2: BELANG, TAKEN EN BEVOEGDHEDEN
Doel van de regeling is het bewerkstelligen van een kwalitatief hoogwaardige en een doelmatige uitvoering door de BEL Combinatie van de door de deelnemende gemeenten opgedragen taken zoals vermeld in artikel 4 en nader opgenomen in de door de deelnemers met de BEL Combinatie gesloten dienstverleningsovereenkomsten
Artikel 4: Taken BEL Combinatie
De deelnemers laten overeenkomstig het bepaalde in artikel 3 van deze regeling door de BEL Combinatie alle gemeentelijke taken uitvoeren, voor zover deze niet –al dan niet met toepassing van de wet - aan anderen zijn opgedragen en als zodanig zijn beschreven in de door deelnemers met BEL Combinatie gesloten dienstverleningsovereenkomsten zoals bedoeld in het derde lid.
De deelnemende gemeenten zijn gehouden in alle gevallen de diensten en producten (productcategorieën), die behoren bij de overeengekomen taken, af te nemen. Een deelnemer mag bepaalde taken of aspecten daarvan pas zelf uitvoeren dan wel aan een andere uitvoerder uitbesteden na bestuurlijke besluitvorming bij meerderheid van het bestuur en afstemming met de colleges van de andere deelnemers. In dit afstemmingsoverleg zal aangetoond moeten worden waarom de betreffende taken of aspecten daarvan niet of in onvoldoende mate door de BEL uitgevoerd kunnen worden.
De BEL Combinatie voert uitsluitend taken uit voor de deelnemers. Uitvoering voor derden is slechts toegestaan na een besluit van het bestuur. Het bestuur kan hiertoe niet besluiten, indien dit ertoe leidt dat de bedrijfsvoeringsorganisatie niet meer valt aan te merken als een inbestedende dienst voor de gemeenten.
Indien desondanks sprake is van onvoldoende kwalitatief of onzorgvuldig handelen van de BEL Combinatie ten aanzien van een of meer deelnemende gemeenten als gevolg waarvan schade is ontstaan of dreigt te ontstaan, meldt het betreffende college resp. melden de betreffende colleges dit zo snel mogelijk, maar uiterlijk binnen drie maanden na het constateren van de geleden of dreigende schade bij het bestuur. Het bestuur draagt zorg voor beperking en zo nodig tot herstel van geleden schade
Hoofdstuk 3: HET BESTUUR EN DE VOORZITTER
Artikel 7: Samenstelling en zittingsduur
De zittingsduur van de leden van het bestuur is gelijk aan die van de colleges van de deelnemers. De leden van het bestuur blijven na het verstrijken van de in de vorige zin genoemde termijn hun functie waarnemen tot het tijdstip dat de leden van de nieuwe colleges door hun respectieve raden als zodanig zijn benoemd.
Artikel 9: Bevoegdheden Bestuur
Overeenkomstig het bepaalde in artikel 31a, tweede lid, van de wet kan het bestuur besluiten tot het oprichten van en deelnemen in stichtingen, maatschappen, vennootschappen, verenigingen, coöperaties en onderlinge waarborgmaatschappijen als dat bijzonder aangewezen moet worden geacht voor de behartiging van het daarmee te dienen openbaar belang en niet voordat de colleges zijn gevraagd om de raden in de gelegenheid te stellen hun wensen en bedenkingen bij het bestuur naar voren te brengen.
Artikel 10: Informatie- en verantwoordingsplicht
Een lid van het bestuur verstrekt het college dat hem heeft aangewezen alle door een of meer leden van dat college gevraagde inlichtingen voor zover zulks niet strijdig is met het openbaar belang. De inlichtingen worden mondeling of schriftelijk binnen een termijn van maximaal zes weken verstrekt. De vragen en antwoorden aan een college of een of meer leden van dat college worden ter kennis gebracht van de andere colleges.
Het bestuur verstrekt aan de raden of de door een of meer leden van die raden gevraagde inlichtingen. De inlichtingen worden binnen een termijn van maximaal zes weken schriftelijk verstrekt. De vragen en antwoorden aan een raad of een of meer leden van die raad worden ter kennis gebracht van de andere raden.
De colleges van de deelnemende gemeenten zijn gehouden het bestuur in kennis te stellen van de bij hen in voorbereiding zijnde plannen en/of maatregelen met betrekking tot de in artikel 4 bedoelde taakgebieden en taakaspecten daarbinnen, voor zover deze redelijkerwijs van belang kunnen zijn voor het functioneren van de BEL Combinatie.
Hoofdstuk 4: DE ORGANISATIE, DIRECTIE, SECRETARIS EN PERSONEEL
Hoofdstuk 5: FINANCIËLE BEPALINGEN
Artikel 20: Algemene financiële en beleidsmatige kaders
Het bestuur zendt vóór 30 april van het jaar voorafgaande aan dat waarvoor de begroting dient, de algemene financiële en beleidsmatige kaders aan de raden van de deelnemende gemeenten.
De ontwerpbegroting worden door de zorg van de deelnemende gemeentebesturen voor een ieder ter inzage gelegd en, tegen betaling van de kosten, algemeen verkrijgbaar gesteld. Van de ter inzage legging en de verkrijgbaar stelling van de ontwerpbegroting en de meerjarenbegroting wordt openbaar kennis gegeven.
Het bestuur stelt de raden voorafgaand aan het vaststellen van de begroting schriftelijk en gemotiveerd in kennis van zijn oordeel over de ingediende zienswijze alsmede van de eventuele conclusies die het daaraan verbindt.6.De begroting wordt na vaststelling door het bestuur aan de raden toegezonden.
Het bestuur maakt elk jaar de rekening van baten en lasten (inclusief de balans) van het voorgaande jaar op, met inachtneming van artikel 186 Gemeentewet. Het bestuur zendt de rekening ter controle naar de door het Bestuur aangewezen accountant, met het verzoek zo spoedig mogelijk het controlerapport uit te brengen.
Artikel 23 : Burgerparticipatie
Er zijn geen beleidsonderwerpen van de bedrijfsvoeringsorganisatie waarbij ingezetenen van de deelnemende gemeenten en belanghebbenden worden betrokken anders dan via de gemeentelijke inspraakmogelijkheden.
Hoofdstuk 9: Toetreding, uittreding, wijziging, opheffing
Het college van elke deelnemende gemeente kan, na vooraf verkregen instemming van de raad van die gemeente, besluiten dat de deelneming aan deze regeling wordt opgezegd. De colleges en de raden van de overige gemeenten worden over de besluiten geïnformeerd. Een dergelijk besluit kan voor de eerste keer worden genomen zes jaar na het besluit tot deelname aan / toetreding tot deze regeling.
De berekenbare kosten die rechtstreeks het gevolg zijn van de uittreding- waaronder de ontvlechtingskosten en directe en indirecte schade - getoetst door een gezamenlijk gekozen onafhankelijk externe deskundige, komen voor rekening van de uittredende gemeente. Indien er als gevolg van de uittreding personele consequenties zijn, dient daarvoor een sociaal statuut te worden vastgesteld.
Artikel 29 : Evaluatie Het bestuur draagt ervoor zorg dat de regeling periodiek, doch tenminste éénmaal per 4 jaar,wordt geevalueerd.
Aldus vastgesteld door het college van de gemeente Blaricum op 19 december 2023,
de secretaris, de burgemeester,
P. van Dijk B.M. de Reijke
Aldus vastgesteld door het college van de gemeente Eemnes op 19 december 2023,
de secretaris, de burgemeester,
M. van der Berg R. van Benthem RA
Aldus vastgesteld door het college van de gemeente Laren op 19 december 2023,
de secretaris , de burgemeester,
S. van Waveren N. Mol
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-10635.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.