Gemeenteblad van Overbetuwe
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Overbetuwe | Gemeenteblad 2024, 102296 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Overbetuwe | Gemeenteblad 2024, 102296 | beleidsregel |
Beleidsregel verkoop en verhuur reststroken gemeente Overbetuwe 2024
Deze beleidsregel is van toepassing op de verkoop en verhuur van reststroken door de gemeente aan derden.
Artikel 4 Voorwaarden voor verkoop van reststroken:
Het college besluit een reststrook niet te verkopen, als:
er gemeentelijke riolering (niet zijnde huisaansluiting) en/of een duiker/drainage in de reststrook ligt, tenzij deze al in het eigen perceel ligt én er een positief ambtelijk advies is gegeven. In dat geval wordt de reststrook verkocht met een recht van opstal voor de riolering/duiker/drainage die in het eigen perceel én de te verkopen reststrook ligt. Indien een duiker aanwezig is, wordt ook advies gevraagd aan het waterschap over de uitgifte;
een brandkraan en/of een lichtmast of andere bovengrondse voorzieningen in/op de reststrook staan; tenzij overeenstemming met de gemeente wordt bereikt over het verwijderen of verplaatsen van de voorziening, dan wel het verleggen van de kabels en/of leidingen. Wanneer de voorziening behouden kan blijven bij uitgifte wordt een regeling via de overeenkomst(met zakelijke werking) getroffen in verband met de toegankelijkheid;
Artikel 6 Intrekking oude regeling
De Beleidsregel verkoop en verhuur reststroken gemeente Overbetuwe 2016, zoals vastgesteld bij besluit van 16 januari 2024, wordt ingetrokken.
Aldus besloten in de vergadering van 16 januari 2024.
Burgemeester en wethouders,
de gemeentesecretaris
P.J.E. Breukers
de burgemeester,
R.P. Hoytink-Roubos
De beleidsregel van 2016 is verouderd en doet geen recht meer aan de huidige situatie van verkoop en verhuur van reststroken. Daarom is het belangrijk een nieuwe beleidsregel vast te stellen die overeenkomt met de huidige praktijk.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In dit artikel worden de in deze beleidsregel gehanteerde begrippen omschreven.
In dit artikel wordt bepaald dat deze beleidsregel van toepassing is op alle verkopen en verhuren van reststroken door de gemeente (als publiekrechtelijk rechtspersoon) aan derden. Deze verkoop of verhuur kan pas plaatsvinden, nadat het college daartoe een besluit heeft genomen. Deze bevoegdheid om te besluiten is gemandateerd op grond van de op dat moment van kracht zijnde Mandaatbesluit, dan wel Budgetregeling.
Op grond van het eerste lid moet de koper eigenaar zijn van het aangrenzende perceel. Het is niet mogelijk om een reststrook los van het eigen perceel in eigendom te verkrijgen (dit komt voor de duidelijkheid ook terug in artikel 4). Reststroken worden niet verkocht aan huurders van woningen of bedrijven, maar alleen aan de eigenaren ervan (bijvoorbeeld een woningbouwvereniging). Verkoop of verhuur van reststroken is hiermee dus ook niet strikt voorbehouden aan particuliere eigenaren; ook zakelijke eigenaren kunnen een reststrook kopen of huren.
Het tweede lid bepaalt dat als de reststrook kan worden verkocht, verkoop boven verhuur gaat. Dit om de huuradministratie te beperken.
Artikel 4 Verkoop van reststroken
Om te kunnen beoordelen of een reststrook wordt verkocht, wordt getoetst aan een negatieve lijst: dat wil zeggen dat getoetst wordt aan criteria waarbij niet tot verkoop wordt overgegaan. Kortom: als aan één of meerdere van de criteria wordt voldaan, wordt niet tot verkoop overgegaan, tenzij het college van mening is dat zij van haar afwijkingsbevoegdheid (artikel 4:84 Awb) gebruik moet maken.
Hieronder volgt een korte toelichting per criterium:
Per aanvraag wordt afgewogen of er sprake is van (toekomstige) ontwikkelingen. Het gaat hier om allerlei ontwikkelingen, zoals woningbouw, reconstructie (van een weg), een jongerenontmoetingsplaats, maar ook aan de aanleg van bijvoorbeeld een hondenuitlaatplaats kan worden gedacht. Vandaar ook de toevoeging ‘en dergelijke’ om flexibiliteit hierin te hebben.
In sommige gevallen is het van belang om de omgeving groen te houden. Dit kan te maken hebben met praktische redenen, bijvoorbeeld het aan het zicht onttrekken van erfafscheidingen, maar ook met omgevingsfactoren, zoals geluidhinder. Uitgangspunt hierbij is een breedte van minimaal 10 meter als buffer naar het buitengebied en doorgaande wegen en een breedte van minimaal 5 meter als buffer binnen de bebouwde kom.
Vanwege praktische bezwaren (toegang, schade) is verkoop van reststroken waarin kabels en leidingen liggen van nutsbedrijven alleen toegestaan als schriftelijk toestemming is verkregen van de betreffende nutsbedrijven. Een nutsbedrijf kan hierbij aangeven dat op kosten van de koper een opstalrecht moet worden gevestigd. Indien verlegging van de kabels en/of leidingen nodig is, dan zijn desbetreffende kosten voor rekening van de koper.
Vanwege praktische bezwaren (toegang, schade) worden reststroken waarin gemeentelijke riolering en/of een duiker/drainage ligt niet verkocht. Op dit uitgangspunt wordt een uitzondering gemaakt als hetzelfde riool en/of een duiker/drainage ook al in het eigen perceel ligt én er een positief ambtelijk advies is gegeven. In dat geval kan verkoop doorgang vinden op voorwaarde dat een recht van opstal wordt gevestigd: niet alleen voor het riool en/of een duiker/drainage in de aan te kopen reststrook, maar ook voor het riool en/of een duiker/drainage dat al in het eigen perceel ligt. De kosten voor het vestigen van een recht van opstal zijn voor de koper.
Als de reststrook grenst aan meerdere percelen en niet iedere eigenaar van de omliggende percelen wenst te kopen, ontstaan onlogische erfgrenzen en wordt de gemeente ook belemmerd in het onderhoud van de niet verkochte reststroken. Dit is een onwenselijke situatie, zodat geen medewerking aan verkoop wordt verleend.
Als op de reststrook bebouwingsmogelijkheden bestaan of (in de toekomst) kunnen ontstaan, wordt de grond niet als reststrook verkocht. Ditzelfde geldt als door verkoop van de reststrook bebouwingsmogelijkheden ontstaan op het perceel dat reeds in eigendom is van de koper. In die gevallen wordt de te verkopen grond getaxeerd.
Als op de reststrook een brandkraan en/of een lichtmast of andere bovengrondse voorzieningen in/op de reststrook staan is verkoop niet mogelijk, tenzij overeenstemming met de gemeente wordt bereikt over het verwijderen of verplaatsen van de voorziening, dan wel het verleggen van de kabels en/of leidingen. De kosten die verband houden met de verwijdering, verlegging en/of verplaatsing komen voor rekening van de koper. Wanneer de voorziening behouden kan blijven bij uitgifte wordt een regeling via de overeenkomst (met zakelijke werking) getroffen in verband met de toegankelijkheid.
Artikel 5 Verhuur van reststroken
Als verkoop op grond van het bepaalde in artikel 4 niet mogelijk is, kan in sommige gevallen tot verhuur van de reststrook worden overgegaan. Het gaat dan om situaties waarin sprake is van tijdelijkheid (sub a.) of als er, naar het oordeel van het college, geen risico is op ingrijpende veranderingen ten aanzien van het gebruik van dan wel de beplanting op de reststrook (sub b.).
Artikel 6 Intrekking oude regeling
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-102296.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.