Gemeenteblad van Haarlem
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Haarlem | Gemeenteblad 2024, 10226 | gemeenschappelijke regeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Haarlem | Gemeenteblad 2024, 10226 | gemeenschappelijke regeling |
Gemeenschappelijke regeling Beschermd Wonen regio Zuid-Kennemerland, IJmond en Haarlemmermeer
De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heemstede, Velsen en Zandvoort, ieder voor zover voor de eigen gemeente bevoegd;
het Rijk de intentie heeft de wettelijke doordecentralisatie Beschermd Wonen door te voeren, door middel van de invoering van de Wet woonplaatsbeginsel beschermd wonen, als gevolg waarvan gemeenten verantwoordelijk worden voor het verstrekken van een voorziening Beschermd Wonen aan hun eigen ingezetenen en, vanwege het daarmee samenhangende verdeelmodel, de financiële middelen voor (de nieuwe instroom) Beschermd Wonen aan individuele gemeenten worden uitgekeerd;
de intentie van het Rijk is deze wettelijke doordecentralisatie per 1 januari 2025 door te voeren, maar op dit moment onzeker is wanneer de Wet woonplaatsbeginsel beschermd wonen en daarmee het nieuwe verdeelmodel in werking treden;
gemeenten verplicht zijn om na de doordecentralisatie Beschermd Wonen regionaal samen te werken, waarmee de noodzaak en behoefte bestaat om als deelnemers gezamenlijk te komen tot praktische en financiële afspraken over de samenwerking op het gebied van Beschermd Wonen;
de colleges belang hechten aan samenwerking en solidariteit bij de uitvoering van taken op het gebied van Beschermd Wonen;
de colleges zich ervan bewust zijn dat de taken op het gebied van Beschermd Wonen worden uitgevoerd in een bredere context, waarbij sprake is van samenhang met de uitvoering van de taken die de gemeenten hebben op het gebied van Maatschappelijke Opvang en Vrouwenopvang;
de colleges de ambitie hebben zorg op maat, dichtbij hun ingezetenen te organiseren, waarbij geldt “lokaal wat kan, regionaal wat moet”;
bij de colleges behoefte is aan een vorm van samenwerking waarbij overleg en afstemming op bestuurlijk niveau plaatsvindt met behoud van de formele zeggenschap van elke individuele gemeente;
de colleges voor de uitvoering van een deel van de taken op het gebied van Beschermd Wonen een gemeenschappelijk orgaan wensen op te richten om in gezamenlijkheid afspraken te maken over vast te stellen regionale kaders en over de organisatie, inkoop en financiering van regionale Beschermd Wonen-voorzieningen en de toegang daartoe;
de colleges veel waarde hechten aan verantwoordelijkheid en betrokkenheid van alle gemeenten en streven naar een representatieve vertegenwoordiging van de gemeenten in zowel de ambtelijke afstemmingsstructuren als in het ambtelijk apparaat dat het gemeenschappelijk orgaan ondersteunt.
artikel 2.6.1, van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015,
de toestemming van de gemeenteraden van de gemeenten Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heemstede, Velsen en Zandvoort, overeenkomstig artikel 1, vierde lid, van de Wet gemeenschappelijke regelingen;
de navolgende gemeenschappelijke regeling te treffen:
Gemeenschappelijke regeling Beschermd Wonen regio Zuid-Kennemerland, IJmond en Haarlemmermeer
Hoofdstuk 1: Algemene bepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
Maatschappelijke Opvang (MO): onderdak en begeleiding voor personen die de thuissituatie hebben verlaten en niet in staat zijn zich op eigen kracht te handhaven in de samenleving, niet zijnde personen die de thuissituatie hebben verlaten in verband met risico’s voor hun veiligheid als gevolg van huiselijk geweld;
toegang: het proces van het onderzoeken van de persoonlijke situatie en de ondersteuningsbehoefte van een persoon door de gemeente, na melding van een ondersteuningsbehoefte door deze persoon of diens vertegenwoordiger, en het – indien van toepassing – toekennen van een voorziening aan de cliënt door de gemeente op basis van de Wmo;
De regeling beoogt het doeltreffend en doelmatig in samenwerking uitvoeren of doen uitvoeren van (een deel van) de taken en bevoegdheden van de colleges op het gebied van Beschermd Wonen en mogelijk op andere aanverwante beleidsterreinen voor zover deze taken op grond van artikel 10 aan het GO Beschermd Wonen zijn opgedragen.
Hoofdstuk 2: Gemeenschappelijk orgaan
De voorzitter is verantwoordelijk voor de voorbereiding van de vergaderingen van het GO Beschermd Wonen en de vergaderorde binnen het GO Beschermd Wonen, waarbij artikel 5 door de voorzitter in acht wordt genomen. De voorzitter kan (een deel van) deze taken toewijzen aan de secretaris, bedoeld in artikel 7.
Hoofdstuk 3: Taken en verantwoording
Het GO Beschermd Wonen kan in aanvulling op de regionale taken, bedoeld in het tweede en derde lid, op verzoek voor deelnemers lokale taken uitvoeren of doen uitvoeren. Het GO Beschermd Wonen besluit naar aanleiding van dit verzoek in hoeverre en onder welke voorwaarden deze lokale taken kunnen worden uitgevoerd. Het GO Beschermd Wonen stelt dit besluit vast bij unanimiteit.
In aanvulling op het vierde lid komt het GO Beschermd Wonen met elke gemeente, die een verzoek doet voor het uitvoeren van lokale taken, bedoeld in het vierde lid, een dienstverleningsovereenkomst overeen waarin wordt gespecificeerd welke taken als bedoeld in het vierde lid, het GO Beschermd Wonen voor die gemeente uitvoert of doet uitvoeren en onder welke inhoudelijke en financiële voorwaarden dit plaatsvindt.
Artikel 14: Financiële verantwoordelijkheid
Het GO Beschermd Wonen stelt overeenkomstig artikel 35, zesde lid, van de wet, een financiële verordening vast waarmee uitvoering wordt gegeven aan artikel 212 van de Gemeentewet, alsmede een treasury statuut en overeenkomstig artikel 35, zesde lid, van de wet, een financiële controle verordening waarmee uitvoering wordt gegeven aan artikel 213 van de Gemeentewet.
Het GO Beschermd Wonen stelt in een bijdragebesluit vast op welke wijze berekend wordt welke bijdrage de colleges verschuldigd zijn voor de uitvoering van de regionale taken, bedoeld in artikel 10, tweede lid en derde lid, en de instandhouding van het GO Beschermd Wonen. Voordat door het GO Beschermd Wonen het bijdragebesluit bij unaniem besluit wordt vastgesteld, wordt deze voor zienswijze aan de raden voorgelegd.
Het GO Beschermd Wonen zendt het ontwerp van de algemene financiële en beleidsmatige kaders voor 30 april aan de raden, waarbij de raden gedurende twaalf weken in de gelegenheid worden gesteld een zienswijze bij het GO Beschermd Wonen naar voren te brengen. Het GO Beschermd Wonen stelt de algemene financiële en beleidsmatige kaders uiterlijk 31 juli vast.
Artikel 19: Zienswijzeprocedure en vaststelling begroting
Voorafgaand aan het besluit tot vaststelling van de begroting, bedoeld in het vierde lid, stelt het GO Beschermd Wonen de raden schriftelijk en gemotiveerd in kennis van zijn oordeel over de zienswijze, bedoeld in het derde lid, en de eventuele conclusies die het GO Beschermd Wonen daaraan verbindt.
Het eerste, tweede, derde, vierde en vijfde lid, zijn van overeenkomstige toepassing op besluiten tot wijziging van de begroting, waarbij wijziging wordt gebracht in de bijdragen van de gemeenten. Het zesde lid is ook van overeenkomstige toepassing op besluiten tot wijziging van de begroting, met dien verstande dat wijzigingen in de begroting ook kunnen worden vastgesteld gedurende het jaar waarvoor de begroting geldt, en in dat geval inzending aan gedeputeerde staten binnen vier weken na vaststelling plaatsvindt.
Voorafgaand aan het besluit tot vaststelling van de jaarrekening, bedoeld in het eerste lid, stelt het GO Beschermd Wonen de raden schriftelijk en gemotiveerd in kennis van zijn oordeel over de zienswijze, bedoeld in het derde lid, en de eventuele conclusies die het GO Beschermd Wonen daaraan verbindt.
Hoofdstuk 5: Bepalingen over de regeling
Toetreding tot de regeling is slechts mogelijk indien de colleges daartoe unaniem besluiten. Voorafgaand aan dit besluit zenden de colleges het ontwerp van de gewijzigde regeling toe aan de raden van de gemeenten. De raden kunnen bij de colleges van hun gemeente binnen acht weken na ontvangst van het ontwerp van de gewijzigde regeling hun zienswijze over het ontwerp van de regeling naar voren brengen. Indien de raden geen zienswijze naar voren wensen te brengen stellen zij het college van hun gemeente hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte.
De colleges zenden het ontwerp van de gewijzigde regeling toe aan de raden van de gemeenten. De raden kunnen bij de colleges van hun gemeente binnen acht weken na ontvangst van het ontwerp van de gewijzigde regeling hun zienswijze over het ontwerp van de regeling naar voren brengen. Indien de raden geen zienswijze naar voren wensen te brengen stellen zij het college van hun gemeente hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte.
Artikel 25: Uittreding en opheffing
Een college richt een verzoek tot uittreding aan het GO Beschermd Wonen. Het GO Beschermd Wonen neemt het verzoek tot uittreding in behandeling en spant zich in binnen zes maanden een voorstel gereed te hebben over de condities en voorwaarden voor uittreding. Indien na uittreding slechts een college deelnemer blijft aan deze regeling, is een verzoek tot uittreding een verzoek tot opheffing.
Een college kan niet eerder uittreden dan dat tenminste één volledig kalenderjaar is verstreken na het besluit tot uittreding. Uittreding vindt altijd plaats per 1 januari. Het GO Beschermd Wonen kan bij unaniem besluit een college ontheffing verlenen van de termijnen bedoeld in de eerste twee zinnen.
Een besluit tot uittreding kan niet worden genomen gedurende de eerste vijf jaren na de inwerkingtreding van de regeling of toetreding, indien het de toetreder betreft. Van de termijn in de eerste volzin kan worden afgeweken als er sprake is van een gemeentelijke herindeling als bedoeld in artikel 41, derde lid van de Wet algemene regels herindeling en met inachtneming van de in de Wet algemene regels herindeling beschreven procedure.
Bij het vaststellen van de condities en voorwaarden voor uittreding baseert het GO Beschermd Wonen zich op de kosten van desintegratie en, voor zover van toepassing, beëindiging van de activiteiten van het GO Beschermd Wonen, de kosten die het GO Beschermd Wonen maakt voor de dienstverlening aan de betreffende gemeente, de door die gemeente verschuldigde betalingen aan het GO Beschermd Wonen en de inbreng van de betreffende gemeenten. Bij het bepalen van de condities en voorwaarden, bedoeld in de eerste volzin, wordt als uitgangspunt gehanteerd dat de kosten die de uitreding met zich meebrengt voor rekening komen van het college dat heeft verzocht om uittreding en de uittreding geen kostenverhogend effect heeft voor de colleges die deelnemer blijven.
Een college dat verzocht heeft tot uittreding kan, nadat de hoogte van de kosten van desintegratie en, voor zover van toepassing, beëindiging van de activiteiten van het GO Beschermd Wonen overeenkomstig het vierde lid, ervoor kiezen om, indien van toepassing en voor zover akkoord bevonden door het GO Beschermd Wonen, medewerkers of verplichtingen over te nemen in ruil voor kwijtschelding van dat deel van de verschuldigde kosten van desintegratie of beëindiging van activiteiten.
Ten aanzien van het beheer van de archiefbescheiden van het GO Beschermd Wonen, voor zover deze archiefbescheiden niet zijn overgebracht naar een archiefbewaarplaats, is, onder de bevelen van het GO Beschermd Wonen, met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens de Archiefwet 1995 belast de archivaris. Met betrekking tot dit toezicht stelt het GO Beschermd Wonen een regeling vast. Het GO Beschermd Wonen deelt voornoemde regeling mee aan de colleges.
Vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Beverwijk op
[DATUM]
De secretaris,
De burgemeester
Vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Bloemendaal op
[DATUM]
De secretaris,
De burgemeester
Vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlem op
[DATUM]
De secretaris,
De burgemeester
Vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlemmermeer op
[DATUM]
De secretaris,
De burgemeester
Vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heemskerk op
[DATUM]
De secretaris,
De burgemeester
Vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heemstede op
[DATUM]
De secretaris,
De burgemeester
Vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Velsen op
[DATUM]
De secretaris,
De burgemeester
Vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zandvoort op
[DATUM]
De secretaris,
De burgemeester
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-10226.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.