Doorlopende vervanging zaken Peelgemeenten

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Someren;

 

overwegende dat:

  • het dagelijks bestuur van de Gemeenschappelijk Regeling Peelgemeenten te kennen heeft gegeven volledig digitaal te willen werken bij uitvoering van de aan haar gemandateerde taken;

  • het dagelijks bestuur hiertoe in voorkomende gevallen wil overgaan tot het vervangen van analoge bestanden door digitale reproducties;

  • het dagelijks bestuur hiertoe een Handboek vervanging archiefbescheiden heeft opgesteld;

  • het Regionaal Historisch Centrum Eindhoven (RHCe) op 15 november 2023 ten aanzien van dit handboek een positief advies heeft uitgebracht, en;

 

gelet op:

  • artikel 2.1, lid 7, van het Mandaatbesluit GR Peelgemeenten 2022

  • artikel 41, lid 3, van de Gemeenschappelijke Regeling Peelgemeenten 2020

  • artikel 7 van de Archiefwet 1995;

  • artikel 2, 6 en 8 van het Archiefbesluit 1995;

  • artikel 26b van de Archiefregeling;

 

b e s l u i t :

 

Artikel 1 Vervanging en digitale reproducties

  • 1.

    Over te gaan tot vervanging door digitale reproducties van de analoge archiefbescheiden die door de Gemeenschappelijke regeling Peelgemeenten vanaf 1 januari 2024 zijn/worden ontvangen of verzonden in het kader van de aan haar gemandateerde taken.

  • 2.

    Vervanging geschiedt op de wijze zoals omschreven in het handboek Vervanging Archiefbescheiden Gemeenschappelijke regeling Peelgemeenten, dat als bijlage onlosmakelijk verbonden is met dit besluit.

 

Artikel 2 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking met ingang van de eerste dag na de dag van bekendmaking van dit besluit in het gemeenteblad.

 

Bent u het niet eens met dit besluit?

Dan kunt u hiertegen, binnen zes weken na de dag waarop het besluit is bekendgemaakt, een bezwaarschrift indienen onder vermelding van de reden waarom u het er niet mee eens bent. Het bezwaarschrift moet u, gedateerd, gemotiveerd en ondertekend, sturen naar het college van burgemeester en wethouders van Someren digitaal via de website of schriftelijk naar postbus 290, 5710 AG Someren. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet.

Wanneer er sprake is van een spoedeisend belang kunt u daarnaast een voorlopige voorziening vragen aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Oost-Brabant, Sector bestuursrecht, postbus 90125, 5200 MA 's-Hertogenbosch. Aan deze procedure zijn kosten verbonden. U kunt uw verzoek om een voorlopige voorziening te treffen ook digitaal indienen. Hoe u dit kunt doen, kunt u lezen op de website van Rechtspraak.

 

Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Someren,

de secretaris,

J. Koppers-Krabben

de burgemeester,

D. Blok

Naar boven