Gemeenteblad van Etten-Leur
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Etten-Leur | Gemeenteblad 2024, 101121 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Etten-Leur | Gemeenteblad 2024, 101121 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening op de gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit Gemeente Etten-Leur
De raad van de gemeente Etten-Leur;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 12 juli 2022, met overneming van de daarin vermelde motieven;
gelet op de artikelen 108 lid 1, 147 lid 1, 149 en 156 van de Gemeentewet, afdeling 10.1.1 van de
Algemene wet bestuursrecht en afdeling 17.2 van de Omgevingswet;
besluit vast te stellen de “Verordening gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit Gemeente Etten-Leur”:
Artikel 2. Taak en werkzaamheden
adviseert de commissie op verzoek van burgemeester en wethouders over het door de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap aanwijzen van een onroerende zaak als rijksmonument ingevolge artikel 3.1, eerste lid van de Erfgoedwet of over het aan een locatie geven van de functieaanduiding gemeentelijk monument op grond van artikel 4.2, eerste lid van de wet;
adviseert de commissie op verzoek van burgemeester en wethouders in een geval van een verkenning als bedoeld in artikel 5.48, tweede lid, van de wet en in andere gevallen waarin burgemeester en wethouders een advies nodig achten in verband met een verkenning van een mogelijk bestaande of toekomstige opgave in de fysieke leefomgeving;
Hoofdstuk 4 Samenstelling en inrichting
De commissie bestaat uit tenminste 3 leden, de voorzitter daaronder begrepen.
Voor de leden worden door de leverancier plaatsvervangers aangewezen die hen bij afwezigheid kunnen vervangen. De leden en hun plaatsvervangers zijn personen die werkzaam zijn voor de leverancier en die onafhankelijk zijn van de gemeente Etten-Leur.
Artikel 6. Ondersteuning van de commissie
De secretaris voert het secretariaat van de commissie, draagt zorg voor de voorbereiding, de verslaglegging en nazorg van de vergaderingen, alsmede voor alle overige werkzaamheden behorende bij de taak van de commissie en is voor zijn werkzaamheden voor de commissie uitsluitend verantwoording schuldig aan de commissie.
Hoofdstuk 5 Advisering en standpuntbepaling
Artikel 8. Beraadslaging en standpuntbepaling
De vergaderingen waarin een of meer adviezen over aanvragen om omgevingsvergunning door of namens de commissie worden vastgesteld zijn openbaar. De agenda voor de vergadering van de commissie wordt tijdig op een geschikte wijze bekendgemaakt. Indien burgemeester en wethouders – al dan niet op verzoek van de aanvrager – een verzoek doen tot niet-openbare behandeling, dan dienen burgemeester en wethouders daaraan klemmende redenen op grond van artikel 5.1 van de Wet open overheid (Woo) ten grondslag te leggen. De openbaarheid geldt zowel voor de beraadslagingen, de beoordeling als de adviezen.
Leden die op enige manier als opdrachtgever, ontwerper of anderszins betrokken zijn bij de uitvoering van een activiteit waarvoor een aanvraag is gedaan waarover de commissie adviseert, onthouden zich van medewerking aan het desbetreffende advies en zijn tijdens de behandeling van en de besluitvorming over het advies niet in de vergadering aanwezig.
Artikel 9. Afdoening onder verantwoordelijkheid van de commissie
De commissie kan onverminderd het bepaalde in artikel 17.9, eerste lid van de wet de advisering over een aanvraag om een omgevingsvergunning of over de voorbereiding van een andere beschikking onder verantwoordelijkheid van de commissie overlaten aan een of meer daartoe aangewezen leden of een subcommissie.
Artikel 11. Verwerking van het advies
Burgemeester en wethouders kunnen eenmaal per activiteit een second opinion inwinnen bij een gemeentelijke adviescommissie van een andere gemeente. Zij stellen de commissie van het voornemen tot het plaatsen van die opdracht op de hoogte. De commissie wordt geïnformeerd over de uitslag van de second opinion.
Artikel 13. Relatie met andere adviseurs
Bij het aanstellen van een supervisor, een kwaliteitsteam of (een) andere adviseur(s) op het gebied van de omgevingskwaliteit, niet zijnde een lid of een adviseur van de commissie dragen burgemeester en wethouders zorg voor een goede afstemming tussen de werkzaamheden van deze adviseur en de commissie.
De leden van de commissie en de adviseurs als bedoeld in artikel 10 , tweede lid ontvangen een vergoeding via de leverancier op grond van de tarieven zoals overeengekomen bij de opdrachtverstrekking welke jaarlijks geïndexeerd kunnen worden. Bij door de gemeente voorgestelde of gevraagde leden of adviseurs bepaalt de gemeente de vergoeding.
Hoofdstuk 8 Overgangs- en slotbepalingen
Als voor de inwerkingtreding van de wet een aanvraag om een besluit is ingediend, blijft het oude recht, met betrekking tot de commissies op het gebied van welstand en monumentenzorg van kracht, met dien verstande dat de gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit Gemeente Etten-Leur wordt geacht de in artikel 8 van de Woningwet, dan wel de in artikel 9.1, eerste lid, onder a van de Erfgoedwet in samenhang met artikel 15 van de Monumentenwet 1988 bedoelde commissie te zijn.
Artikel 17. Vervallen oude regeling
De regels met betrekking tot welstand in hoofdstuk 9 van de Bouwverordening gemeente Etten-Leur vervallen.
Aldus besloten in de openbare raadsvergadering
van 19 september 2022
De raad voornoemd,
Dhr. drs. W.C.M. Voeten MBA
griffier
Mw. dr. M.W.M. de Vries
voorzitter
Met de Omgevingswet (hierna: de wet) die naar verwachting op 1 januari 2023 in werking treedt, wordt het stelsel van ruimtelijke regels volledig herzien. De wet bundelt de wetgeving en regels voor
ruimte, wonen, infrastructuur, milieu, natuur en water. Belangrijk verbeterdoel van de nieuwe wet is
een kader te bieden dat overheden meer afwegingsruimte biedt om doelen voor de leefomgeving te
bereiken. “Decentraal, tenzij” is een belangrijk principe van de wet. Dit betekent dat taken en
bevoegdheden in principe bij het lokale bestuur, zoals de gemeente liggen. Alleen indien het gaat om
een nationaal of internationaal belang of als dat doelmatiger of doeltreffender is, stelt het Rijk regels.
Eén van de doelen van de wet is het bereiken van een goede omgevingskwaliteit (artikel 1.3 van de
wet). Daarbij gaat het om het belang van aspecten als cultureel erfgoed, architectonische kwaliteit
van bouwwerken, stedenbouwkundige kwaliteit en kwaliteit van natuur en landschap. Gemeenten
hebben een grote vrijheid in de wijze waarop zij het doel van een goede omgevingskwaliteit willen
bereiken. Dat geldt ook voor de rol van de gemeentelijke adviescommissie (hierna: commissie)
daarbij. Een adequate invulling van de taak en de werkwijze van deze commissie draagt bij aan het
doel van een goede omgevingskwaliteit.
Dit is de gemeentelijke adviescommissie op grond van artikel 17.9 van de wet.
"Een goede omgevingskwaliteit" is naast veiligheid en gezondheid opgenomen in de
maatschappelijke doelstelling van de wet (artikel 1.3 van de wet). Dit geeft aan dat aspecten als
cultureel erfgoed, architectonische kwaliteit van bouwwerken, stedenbouwkundige kwaliteit en
kwaliteit van natuur en landschap belangrijk zijn. Het gaat daarbij zowel om de menselijke beleving
van de fysieke leefomgeving als om de waarden die de maatschappij toekent aan de identiteit van
gebieden (Kamerstukken II 2013-2014, 33962, nr. 3).
De gemeente heeft de plicht de zorg voor de omgevingskwaliteit zelf in te vullen, inclusief het
adviesstelsel op het gebied van de omgevingskwaliteit. Burgers kunnen, wanneer geen concrete
gedragsbepalingen voorhanden zijn of deze niet toereikend blijken, ten aanzien van de het doel van
een goede omgevingskwaliteit een beroep doen op de algemene zorgplicht.
Artikel 2. Taak en werkzaamheden
Dit lid beschrijft de adviestaak in algemene zin: het adviseren van de raad en het college van burgemeester en wethouders (hierna: college) op het gebied van de omgevingskwaliteit als bedoeld in artikel 1.3 van de wet. De commissie adviseert dus niet over andere aspecten van de fysieke leefomgeving, zoals een veilige en gezonde fysieke leefomgeving.
Dit betreft de advisering over aanvragen om een omgevingsvergunning of de advisering over een
ontwerpbesluit als het college geen bevoegd gezag is. De commissie adviseert op verzoek van het college over een aanvraag voor:
1 ̊. een rijksmonumentenactiviteit met betrekking tot een monument
De wet definieert een rijksmonumentenactiviteit als volgt:
“een activiteit inhoudende het slopen, verstoren, verplaatsen of wijzigen van een rijksmonument of
een voorbeschermd rijksmonument of het herstellen of gebruiken daarvan waardoor het wordt
ontsierd of in gevaar gebracht”.
De commissie adviseert niet over aanvragen om een omgevingsvergunning voor een
rijksmonumentenactiviteit met betrekking tot archeologische rijksmonumenten. De commissie
brengt advies uit met het oog op het behoud van cultureel erfgoed. Uitgangspunten daarbij zijn:
Dit volgt uit artikel 8.80 van het Besluit kwaliteit leefomgeving (hierna: Bkl) dat de beoordelingsregels
voor de rijksmonumentenactiviteit bevat.
Voor rijksmonumentenactiviteiten met betrekking tot archeologische rijksmonumenten is de
Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (hierna: de Minister van OCW) aangewezen als
advies- en instemmingsorgaan in de gevallen dat burgemeester en wethouders het bevoegd gezag is. Dit in verband met zijn verantwoordelijkheid voor de archeologische rijksmonumenten en met het landelijk overzicht en de vereiste specialistische kennis en ervaring die aanwezig zijn bij de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. Ook is de Minister van OCW (mede) bevoegd tot toezicht en handhaving waar het gaat om archeologische rijksmonumenten. Behoud in situ (in de bodem) is hierbij het uitgangspunt.
De gemeenten spelen desalniettemin in de archeologie een cruciale rol. De afweging om
archeologische monumenten in situ (in de bodem) dan wel ex situ (door ze op te graven) te
behouden, wordt meestal door de gemeente gemaakt in het kader van het opstellen van het
omgevingsplan en de belangenafweging bij de specifieke omgevingsplanactiviteiten waaraan een
archeologische onderzoeksplicht is gekoppeld. De gemeente is op grond van artikel 5.130 van het Bkl
verplicht om bij het opstellen van het omgevingsplan rekening te houden met het belang van het
behoud van cultureel erfgoed, waaronder (aantoonbaar te verwachten) archeologische
monumenten. Daarbij kan de (aantoonbaar te verwachten) aanwezigheid van archeologische
monumenten van invloed zijn op onder meer de toedeling van functies aan locaties – bijvoorbeeld de
keuze om geen parkeergarage toe te staan op een locatie met hoge archeologische waarde – of op
de inhoud van in het omgevingsplan op te nemen beschermende regels of beoordelingsregels. De
commissie kan hierover op grond van de andere onderdelen van dit artikel adviseren.
Voor als gemeentelijk monument beschermde archeologische monumenten is de commissie wel het
2 ̊. een omgevingsplanactiviteit die betrekking heeft op een voorbeschermd gemeentelijk monument
De bescherming van monumenten of archeologische monumenten als gemeentelijk monument
gebeurt door aan het monument of archeologisch monument in het omgevingsplan de functieaanduiding gemeentelijk monument te geven. Met een voorbereidingsbesluit kan voorbescherming worden geboden aan een locatie waarvoor wordt overwogen deze de functie-aanduiding gemeentelijk monument te geven.
Overgangsrecht gemeentelijke monumenten
Het overgangsrecht in de wet en het Invoeringsbesluit Omgevingswet regelt dat er bij het in werking
treden van de wet een vergunningplicht geldt voor activiteiten met betrekking tot gemeentelijke
monumenten en voorbeschermde gemeentelijke monumenten die nog op grond van de Erfgoedverordening zijn aangewezen. De regels uit die verordening blijven gelden tot het moment dat dit onderwerp in het nieuwe deel van het omgevingsplan is geregeld. Dit volgt uit de artikelen 22.4 en 22.8 van de wet en artikel 7.1 van het Invoeringsbesluit Omgevingswet in
samenhang met artikel 22.2 van het omgevingsplan (bruidsschat). De in de Erfgoedverordening
opgenomen vergunningplicht geldt als een verbod op grond van artikel 5.1, eerste
lid, aanhef en onder a, van de wet om zonder omgevingsvergunning een omgevingsplanactiviteit te
3 ̊. een omgevingsplanactiviteit in geval de commissie in het omgevingsplan als adviseur is
De raad kan op grond van artikel 16.15, tweede lid, van de wet in het nieuwe deel van het
omgevingsplan bepalen in welke gevallen een advies verplicht is. Dit kan per gebied of per type
activiteit of bouwwerk verschillen. Zolang nog geen gevallen zijn aangewezen, zet het college het
bestaande beleid met betrekking tot het vragen van commissieadvies voort.
Omdat het omgevingsplan ook bij een projectbesluit of een voorbereidingsbesluit kan worden
gewijzigd, brengt dit mee dat ook Gedeputeerde Staten, het dagelijks bestuur van het Waterschap en
de Minister van OCW de commissie als adviseur in het omgevingsplan kunnen aanwijzen. Regels over
de aanwijzing van de commissie als adviseur kunnen ook onderdeel zijn van de
voorbeschermingsregels waarmee een voorbereidingsbesluit het omgevingsplan wijzigt. Overigens
betekent dit niet dat de commissie daarmee ook formeel adviesorgaan van die andere
bestuursorganen wordt. Als het college geen bevoegd gezag is voor de aanvraag om een
omgevingsvergunning maar adviseur, is de commissie ook adviseur en richt het advies van de
commissie zich tot het college in plaats van het bevoegd gezag (artikel 4.22 van het
4 ̊. een andere activiteit in geval burgemeester en wethouders een advies nodig achten met het oog
op het bereiken en in stand houden van een goede omgevingskwaliteit
Dit onderdeel is gelijkwaardig aan de huidige zogenoemde “kan-bepaling” over de
welstandsadvisering in artikel 6.2, eerste lid, van het Besluit omgevingsrecht. Het college kan – voor
zover dat in het omgevingsplan niet anders is geregeld – op grond daarvan zelf bepalen of zij een
advies inwinnen bij de commissie.
De beoordeling van de omgevingsplanactiviteit bouwen door de commissie
Bij het beoordelen van een bouwplan volgt de commissie de beoordelingsregels die in het
omgevingsplan staan. De beoordelingsregels geven aan onder welke voorwaarden de vergunning kan
worden verleend of geweigerd. Het gaat hierbij om regels over het bouwwerk zelf als wel zijn relatie
tot de omgeving en de te verwachten ontwikkeling daarvan. Bijvoorbeeld de bouwhoogte, de
bouwmassa, het maximale bebouwingsoppervlak, de aanwijzing van bouwvlakken, de situering op de
bouwvlakken, de karakteristiek van de bebouwing, en het uiterlijk van bouwwerken zoals vastgelegd
De wet biedt de gemeente een kans om te zorgen voor een betere inbedding en aansluiting van
welstandsaspecten binnen het ruimtelijke kwaliteitsbeleid. Het streven naar een goede
omgevingskwaliteit als bedoeld in artikel 1.3 van de wet is daarbij het overkoepelende doel. Daarom
is de advisering niet beperkt tot ingrepen aan beschermde monumenten en het uiterlijk van
bouwwerken. De commissie adviseert zowel over de toepassing van de regels in het omgevingsplan
zelf (zoals de mogelijkheid tot “binnenplanse” afwijkingen), als over de toepassing van de
beleidsregels over het uiterlijk van bouwwerken. Dit gebeurt vanuit het doel van een goede
De Minister van OCW vraagt ingevolge de Erfgoedwet altijd advies aan het college van de gemeente
waar een monument of archeologisch monument zich bevindt, alvorens te besluiten het aan te
wijzen als rijksmonument. In dat geval is de commissie adviseur van het college. De commissie is ook
adviseur in geval het college het voornemen heeft een monument of archeologisch monument aan
te wijzen als gemeentelijk monument (door de locatie de functie-aanduiding gemeentelijk
Dit onderdeel geeft invulling aan de mogelijkheid als bedoeld in artikel 17.9, tweede lid, van de wet om de commissie in te schakelen bij het ontwikkelen van beleid voor de kwaliteit van de fysieke leefomgeving. Zoals hierboven vermeld gaat het uitsluitend om beleid op het gebied van de omgevingskwaliteit.
Dit onderdeel betreft de opgavegerichte advisering in verband met een verkenning van een mogelijk bestaande of toekomstige opgave.
In geval van een verkenning in het kader van een projectprocedure of projectbesluit als bedoeld in artikel 5.48, tweede lid, van de wet onderzoekt het bevoegd gezag de mogelijke oplossingen voor een opgave. Door de verkenning kan het bevoegd gezag inzichten verkrijgen in:
Burgers, bedrijven, maatschappelijke organisaties en bestuursorganen van het Rijk en de provincie die een mogelijke oplossing hebben aangedragen, kunnen aan het college vragen een deskundige instantie als de commissie over hun oplossing te raadplegen. Het college kan ook zelf advies vragen over de aangedragen oplossingen voor de opgave.
De laatste zinsnede van dit onderdeel geeft aan dat ook als er geen sprake is van een projectprocedure of projectbesluit het college aan de commissie advies kan vragen in het kader van een verkenning van een mogelijk bestaande of toekomstige opgave in de fysieke leefomgeving.
Dit onderdeel betreft de ontwerpgerichte advisering. Deze taak heeft geen betrekking op het adviseren over door het college op aanvraag te nemen besluiten, maar op het informeren en begeleiden van planindieners en ontwerpers gedurende het ontwerpproces, met het doel een hoogstaande stedenbouwkundige en architectonische kwaliteit te bereiken. Dit onderdeel biedt de mogelijkheid om in een specifiek geval de commissie of een lid van de commissie te belasten met of te betrekken bij deze taak.
Vooroverleg bij een vergunningaanvraag wordt in de wet niet gereguleerd. De bestaande praktijk kan op grond van dit onderdeel worden voortgezet. Het belang van een goed vooroverleg neemt toe, aangezien het vereiste van onlosmakelijke samenhang vanuit de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (hierna: Wabo) niet is overgenomen in de wet. De initiatiefnemer is er zelf verantwoordelijk voor dat zij of hij voor alle activiteiten beschikt over de vereiste vergunningen. Het is aan de initiatiefnemer om de verschillende eisen op elkaar af te stemmen. Vooral bij complexe projecten is vooroverleg van groot belang.
In dit onderdeel is bepaald dat de commissie ook adviseur kan zijn bij het stellen van maatwerkvoorschriften in verband met het uiterlijk van bouwwerken, de zorg voor cultureel erfgoed en werelderfgoed en andere zaken die de omgevingskwaliteit betreffen.
De aanschrijvingsbevoegdheid als bedoeld in artikel 13a van de Woningwet in geval van een bouwwerk dat in ernstige mate in strijd is met redelijke eisen van welstand, is opgenomen in de bruidsschat als bedoeld in artikel 7.1 van het Invoeringsbesluit Omgevingswet. Dit in de vorm van een bevoegdheid tot stellen van maatwerkvoorschriften (zie artikel 22.7 in samenhang met artikel 22.4 van het tijdelijke deel van het omgevingsplan).
De specifieke zorgplicht voor rijksmonumenten verplicht initiatiefnemers om maatregelen te nemen om het beschadigen of vernielen van (voorbeschermde) rijksmonumenten te voorkomen. Een activiteit hoeft daarbij niet gericht te zijn op een rijksmonument. Het is voldoende dat een activiteit in de fysieke leefomgeving effect heeft op dat rijksmonument. Een voorbeeld hiervan is het bouwen van een tunnel, waardoor een rijksmonument kan verzakken. De regels voor de specifieke zorgplicht staan in hoofdstuk 13 van het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal). De gemeente kan op grond daarvan maatwerkvoorschriften opleggen.
De meeste regels over de fysieke leefomgeving uit de gemeentelijke verordeningen komen niet in het tijdelijke deel van het omgevingsplan. Het gaat bijvoorbeeld over objecten in de openbare ruimte in de Algemene plaatselijke verordening. De gemeente kan deze regels tot het einde van de overgangsfase (2029) omzetten naar het nieuwe deel van het omgevingsplan. Op grond van dit onderdeel kan het college ook op basis van deze verordeningen advies vragen aan de commissie, ook al zijn de regels nog niet omgezet naar het omgevingsplan.
Artikel 3. Verplichte adviezen
Dit artikel sluit aan op de verplichte adviezen op grond van artikel 17.9 van de wet en het op grond
van de Erfgoedverordening verplichte advies bij gemeentelijke monumenten.
Dit lid geeft invulling aan artikel 17.7, eerste lid, van de wet, waarin is bepaald dat de raad het aantal
Dit lid geeft aan dat de leden als deskundigen en dus op persoonlijke titel en op grond van hun
persoonlijke kwalificaties worden benoemd. Hun lidmaatschap is niet afhankelijk van het bekleden
van een bepaalde functie of het hebben van een bepaalde hoedanigheid. De leden
vertegenwoordigen geen bijzondere belangen. Dat betekent bijvoorbeeld dat belangenorganisaties
op het gebied van de omgevingskwaliteit geen vertegenwoordigers in de commissie hebben. De
leden zullen hun functie onafhankelijk dienen uit te oefenen. Daartegenover staat dat benoeming
niet achterwege zal blijven enkel vanwege het lidmaatschap van een bepaalde groepering of het
bekleden van een bepaalde bestuurlijke of maatschappelijke functie. Daarnaast beschikken de leden
over inzicht in maatschappelijke verhoudingen op grond van maatschappelijke kennis en ervaring.
Deze leden zien toe op de deskundigheidsgebieden die in de commissie vertegenwoordigd moeten
zijn. De wet schrijft voor dat binnen de commissie enkele leden deskundig dienen te zijn op het
gebied van de monumentenzorg, en dat die in ieder geval worden betrokken bij de advisering over
een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een rijksmonumentenactiviteit met betrekking tot
een monument. Volgens de Memorie van toelichting dient de commissie ten minste over
deskundigheid op het gebied van cultuurhistorie, bouw- en architectuurhistorie,
restauratiearchitectuur, landschap en stedenbouw te beschikken (Kamerstukken II 2014-2015, 33962
nr. 3, p. 581). Het is mogelijk dat één persoon meerdere disciplines in zich verenigt.
Dit lid zorgt voor een aanscherping van de wettelijke eis van onafhankelijkheid ten opzichte van het
gemeentebestuur. Artikel 17.8 van de wet stelt slechts als eis, dat de leden van het gemeentebestuur
geen lid zijn van een gemeentelijk adviesorgaan.
Deze leden hebben betrekking op de benoemingstermijn als bedoeld in artikel 17.7, eerste lid, van de
wet. Het eerste lid regelt de benoeming voor de eerste termijn. Het tweede lid ziet toe op de
herbenoeming. De regels voor de herbenoeming zijn logischerwijs alleen van toepassing op de leden,
niet op hun plaatsvervangers. In het derde lid is de mogelijkheid opgenomen om leden drie jaar
na hun aftreden opnieuw te benoemen.
Dit lid regelt schorsing en ontslag. De wet bepaalt dat de raad de leden benoemt en ontslaat (artikel
17.7, tweede lid, van de wet). Het is vanzelfsprekend dat leden op eigen aanvraag worden ontslagen.
Zij kunnen verder worden geschorst en ontslagen wegens ongeschiktheid, onbekwaamheid of op
In artikel 17.7 van de Omgevingswet is bepaald dat de bevoegdheid tot het benoemen van leden van de gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit ligt bij de gemeenteraad, maar in het kader van een doelmatige werkwijze is het wenselijk om het benoemen en ontslaan op eigen verzoek van de leden en plaatsvervangers van de gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit te mandateren aan burgemeester en wethouders. Op basis van artikel 156 van de Gemeentewet kan de gemeenteraad bevoegdheden overdragen. De gemeenteraad kan het mandaat te allen tijde intrekken. Daarnaast wordt de gemeenteraad geïnformeerd over deze benoeming of ontslag.
Artikel 6. Ondersteuning van de commissie
De commissie wordt in ieder geval bijgestaan door een ambtelijk secretaris die voor de uitoefening van zijn taak uitsluitend verantwoording schuldig is aan de commissie. De secretaris wordt dus niet door bestuurlijke belangen geleid. Datzelfde geldt voor de medewerkers die eventueel aan de secretaris worden toegevoegd en die door de secretaris worden aangestuurd.
In de wet is geen termijn gesteld waar binnen de commissie moet adviseren. Daarom kan het college
op grond van het eerste lid aangeven binnen welke termijn een advies wordt verwacht. Deze termijn
mag volgens artikel 3:6 van de Awb niet zodanig kort zijn, dat de commissie zijn taak niet meer kan
vervullen. In het tweede lid is bepaald dat het college ook kan afzien van het stellen van een termijn.
In dat geval geldt een termijn van vier weken. Die is gelijk aan de termijn die in de Bouwverordening gemeente Etten-Leur voor een advies op een aanvraag voor een omgevingsvergunning was
Indien geen advies wordt uitgebracht binnen de genoemde adviestermijn, staat dit de besluitvorming
door het college niet in de weg (artikel 3:6, tweede lid, van de Awb).
Artikel 8. Beraadslaging en standpuntbepaling
Dit lid is een nadere regeling van uitwerking van de wettelijke eis van openbaarheid als bedoeld in
artikel 17.9, vijfde lid, van de wet.
Uit artikel 4:7 van de Awb volgt de beperkte verplichting dat de mogelijkheid tot toelichting van een
plan ten overstaan van de commissie dient te worden geboden aan de aanvrager van de
omgevingsvergunning. Anderen hebben geen spreekrecht.
Het spreekrecht is van invloed op het tijdstip waarop de vergadering van de commissie wordt
aangekondigd. Dat tijdstip moet dan zodanig worden gekozen dat eventuele sprekers voldoende tijd
hebben om zich op de vergadering voor te bereiden. De regeling van dit spreekrecht wordt
opgenomen in het reglement van orde (zie artikel 12).
De verplichting tot openbaar vergaderen heeft betrekking op de vergaderingen waarin het advies op
de aanvraag voor een omgevingsvergunning of op een voorgenomen beschikking formeel wordt
vastgesteld. Het is niet verplicht voor informeel vooroverleg of bij de beleidsgerichte, opgavegerichte
of ontwerpgerichte advisering. De potentiële initiatiefnemer kan in het stadium van vooroverleg
gebaat zijn met beslotenheid. Openbaarheid zou dan remmend op het vooroverleg kunnen werken,
terwijl uit oogpunt van de korte planprocedure vooroverleg stimulering verdient.
Dit lid ziet erop toe dat in de vergadering voldoende leden aanwezig zijn, zodat een deskundig
oordeel kan worden gevormd. Het borgt ook de wettelijke eis dat enkele leden die deskundig zijn op
het gebied van de monumentenzorg in ieder geval worden betrokken bij de advisering over een
aanvraag om een omgevingsvergunning voor een rijksmonumentenactiviteit (artikel 17.9, eerste lid,
Met deze bepaling wordt verstrengeling van belangen tegengegaan.
Dit lid verwijst naar de Awb die uitvoerders van wetten een geheimhoudingsplicht oplegt ten aanzien
van gegevens waarvan zij het vertrouwelijke karakter kennen of redelijkerwijs moeten vermoeden.
Op grond van artikel 2:5, tweede lid, van de Awb is de plicht tot geheimhouding ook van toepassing
op instellingen die een wettelijke taak uitvoeren. Daaronder vallen ook adviesorganen. Dit lid plaatst
buiten twijfel dat de geheimhoudingsplicht ook op de commissie en de daarvoor werkzame personen
Artikel 9. Afdoening onder verantwoordelijkheid van de commissie
Dit artikel geeft de mogelijkheid om de advisering namens de commissie over te laten aan een of
meer leden, al dan niet in een vaste samenstelling als subcommissie. De commissie blijft
verantwoordelijk voor het advies. Een goede omschrijving van de volmacht is nodig om aan het
advies een doorslaggevende betekenis toe te kennen. Dit kan worden opgenomen in het reglement
van orde (artikel 12). Daarbij moet wel rekening worden gehouden met de wettelijke eis dat enkele
leden die deskundig zijn op het gebied van de monumentenzorg in ieder geval worden betrokken bij
de advisering over een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een rijksmonumentenactiviteit
(artikel 17.9, eerste lid, van de wet).
De commissie kan ervoor kiezen de volmacht te beperken tot de plannen met relatief geringe
ruimtelijke betekenis, of plannen waar gelet op meer dan één vergelijkbare vallen de mening van de
commissie als bekend mag worden verondersteld. Een ruimere volmacht is mogelijk indien de
betrokken leden of de subcommissies volledig beschikken over de professionele deskundigheid die in
een specifiek geval nodig is voor de advisering (bijvoorbeeld deskundig op het gebied van
cultuurhistorie, bouw- en architectuurhistorie, restauratiearchitectuur, landschap, stedenbouw,
architectuur en archeologische monumentenzorg). Ook hier blijft gelden de wettelijke eis dat enkele
leden die deskundig zijn op het gebied van de monumentenzorg in ieder geval worden betrokken bij
de advisering over een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een rijksmonumentenactiviteit
(artikel 17.9, eerste lid, van de wet).
Dit artikel geeft de commissie de bevoegdheid zich ten behoeve van de advisering te laten
voorlichten door ambtenaren (eerste lid) of door externe deskundigen (tweede lid). Een ambtenaar
of een andere deskundige kan ingevolge het derde lid op uitnodiging van de commissie aanwezig zijn
bij de vergaderingen of als adviseur deelnemen aan de beraadslagingen.
Deze regeling sluit aan op de gegroeide praktijk, waarbij de commissies afhankelijk van de behoefte,
specifieke adviseurs inschakelen (bijvoorbeeld een specialist op het gebied van historische interieurs
of een specialist op het gebied van duurzaam bouwen).
Artikel 11. Verwerking van het advies
Dit lid ziet toe op het vragen van een second opinion aan een gemeentelijke adviescommissie van een andere gemeente in geval het college zich niet kan verenigen met het advies van de commissie. Om oneindig ‘shoppen’ te voorkomen is dit slechts één keer per activiteit toegestaan.
Een advies van de commissie dat voldoet aan de wettelijke eisen van zorgvuldigheid en motivering als bedoeld in artikel 17.9, derde lid, van de wet, behoeft in beginsel geen nadere motivering. Een nadere motivering is wel vereist in geval een aanvrager of een derde-belanghebbende een contra-advies heeft overgelegd, dan wel gemotiveerd aanvoert dat het advies in strijd is met de geldende
beoordelingscriteria (zie bijvoorbeeld de uitspraak van 6 mei 2009, ECLI:NL:RVS:2009:BI2952).]
Dit lid is opgenomen met het oog op een goede vervulling van de adviestaak. Daarvoor is nodig dat
de commissie voortdurend inzicht heeft in hoe het college omgaat met de uitgebrachte adviezen.
Artikel 12. Reglement van orde
De commissie stelt een reglement van orde vast.
Dit lid geeft aan welke onderwerpen in ieder geval in het reglement van orde worden opgenomen.
Dit lid regelt de bekendmaking van het reglement van orde. Dat kan als bijlage bij deze verordening,
of als aparte bekendmaking met een goede verwijzing naar deze verordening. Juridisch gezien
behoeft het reglement van orde niet in de verordening zelf te worden opgenomen.
Artikel 13. Relatie met andere adviseurs
Dit artikel regelt een goede afstemming tussen de werkzaamheden van andere adviseur(s) op het
gebied van de omgevingskwaliteit en de commissie.
Dit artikel regelt de vergoeding die de leden en de adviseurs, als bedoeld in artikel 10, tweede lid,
Het jaarverslag als bedoeld in artikel 17.9, zesde lid, van de wet kan voor de raad aanleiding zijn voor
bijstelling van het gemeentelijk beleid. De commissie kan naar aanleiding van de verrichte
werkzaamheden beleidsaanbevelingen doen. Bijvoorbeeld over de in het omgevingsplan op te
nemen beoordelingscriteria met betrekking tot de omgevingskwaliteit. Om die reden verschijnt het
jaarverslag tijdig vóór de jaarlijkse beleids- en begrotingscyclus in de gemeente.
De specifieke bepalingen over het jaarverslag van het college zijn onder de wet vervallen. In verband
met de politieke verantwoordelijkheid voor de omgevingskwaliteit heeft het college het voornemen
om de bestaande praktijk van verantwoording en terugkoppeling voort te zetten en deze mee te
nemen in de verplichte evaluatierapportage over de uitvoering van het omgevingsrecht aan de raad.
In de gemeentelijke evaluatierapportage kan bijvoorbeeld aandacht worden besteed aan hoe is
omgegaan met de adviezen van de commissie en aan het (tijdig) inwinnen en ontvangen van advies
binnen de afdoeningstermijn. Daarnaast wordt de werking van deze verordening ten minste éénmaal
in de drie jaar samen met de commissie geëvalueerd.
Dit artikel regelt dat aanvragen ingediend voor het inwerkingtreden van deze verordening volgens het oude recht door de commissie worden afgedaan.
Artikel 17 Vervallen oude regeling
Alleen de regels met betrekking tot welstand in de Bouwverordening gemeente Etten-Leur vervallen op grond van dit artikel.
Artikel 18. Inwerkingtreding en citeertitel
Dit artikel bepaalt het tijdstip van inwerkingtreding en de citeertitel van de verordening.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-101121.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.