Verkeersbesluit voor het aanwijzen van twee parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen ter hoogte van Beekvloed 5 te Volkel

8206-2023

Het College van burgemeester en wethouders;

gelet op:

  • artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;

  • artikel 15, lid 1 van de WVW 1994 ingevolge de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 12, lid a van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegbeheer (BABW), ingevolge het verwijderen, plaatsen of verplaatsen van borden E08c uit bijlage 1 van het RVV 1990 geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 8 van het BABW ingevolge het plaatsen van onderborden waardoor de werking van het hoofdbord wordt beperkt of uitgebreid;

  • artikel 24 van het BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met een gemachtigde van de korpschef van de politie;

overwegende dat:

  • het centrale doel van het nationale Klimaatakkoord is het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen in Nederland met 49 % ten opzichte van 1990;

  • als onderdeel van het Klimaatakkoord de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) is vastgesteld waarin is opgenomen dat de ontwikkeling van laadinfrastructuur geen belemmering mag vormen voor de groei van het aantal elektrische auto’s;

  • de provincies Noord-Brabant en Limburg en de gemeenten samen de NAL regio Zuid vormen en met de collectieve concessie afspraken uit het Klimaatakkoord voor elektrisch vervoer vormgeven;

  • de provincies Noord-Brabant en Limburg namens de gemeente Maashorst een contract met Vattenfall hebben afgesloten voor “Plaatsing en exploitatie van slimme laadinfrastructuur”;

  • de gemeente Maashorst via de provincie een concessieovereenkomst is aangegaan met Vattenfall voor het verlenen van openbare laaddiensten;

  • de provincies Noord-Brabant en Limburg met dit contract namens de deelnemende gemeenten invulling geven aan de doelstellingen en vereisten zoals opgenomen in de Nationaal Agenda Laadinfrastructuur (NAL);

  • het bestuursakkoord 2022-2026 ingaat op de verduurzamingsambities van de Gemeente Maashorst;

  • een inwoner een aanvraag heeft gedaan bij Vattenfall en Vattenfall een locatievoorstel naar de gemeente hiervoor heeft gestuurd;

  • de aanvrager in aanmerking komt voor een openbare laadpaal in de omgeving van het woonadres omdat enerzijds de aanvrager geen parkeergelegenheid op eigen perceel heeft en anderzijds in de openbare ruimte in de nabijheid van het woonadres geen laadpaal aanwezig is of geen laadpaal is voorzien bij de pro-actieve plaatsing;

  • het de eigenaar of houder van een elektrische auto is toegestaan deze auto te parkeren op een door het college gereserveerde parkeerkeerplaats voor het opladen van een elektrische auto, indien de auto wordt aangesloten aan het oplaadpunt bij de parkeerplaats voor het opladen van de auto;

  • de laadpaal gelijktijdig twee elektrische auto’s kan opladen en er daarom bij iedere laadpaal twee parkeerplaatsen gereserveerd dienen te worden als parkeerplaats uitsluitend bedoeld voor het opladen van elektrische auto’s en dat in beginsel er één parkeerplek wordt ingericht en bij veelgebruik wordt de tweede parkeerplek ook ingericht wordt voor het opladen van elektrische auto’s;

  • de parkeerplaatsen in dit verkeersbesluit zijn gelegen binnen de bebouwde kom van de kernen van de gemeente Maashorst en in eigendom en beheer zijn bij de gemeente Maashorst;

  • deze locatie is beoordeeld en is gekeken of de locaties voldoen aan de gestelde criteria;

  • de gemeente naar een aantal zaken kijkt voor de locatiekeuze van de laadpaal en het reserveren van de parkeerplaatsen, waaronder;

    • er moeten 2 parkeerplaatsen aanwezig zijn en goed bereikbaar zijn;

    • er moet een laagspanningskabel in de buurt liggen;

    • de laadpaal mag geen onnodige hinder veroorzaken, een laadpaal komt niet direct aan de voorzijde van een woning en de ruimte achter de laadpaal moet (indien nodig) voldoende zijn zodat ook rolstoelers er langs kunnen;

    • een laadpaal mag niet te dicht tegen bomen staan ivm mogelijke schade aan wortels;

  • uit eerdere reacties is gebleken dat bewoners bezorgd zijn over mogelijke toename van parkeerdruk in de straten;

  • elektrische voertuigen vaak al in de straten geparkeerd staan en de verwachting is dat het aantal elektrische auto’s flink zal toenemen de komende tijd;

  • het instellen van een oplaadplek (het reserveren van parkeerplaatsen voor opladen) ervoor zorgt dat bewoners niet ver hoeven lopen om bij de woning te komen;

  • elektrische voertuigen moeten na het laden verplaatst worden en zij ook op zoek moeten naar een parkeerplaats in de buurt of wegrijden uit de wijk;

  • het instellen van een oplaadplek er ook voor zorgt dat andere parkeerplaatsen mogelijk eerder vrij komen omdat zodra een oplaadplek vrij komt bestuurders van een elektrische auto naar de oplaadplek willen gaan;

  • vaak elektrische auto’s al in de wijk geparkeerd staan;

  • door het reserveren van parkeerplaatsen voor opladen elektrische auto’s de parkeerdruk dus niet direct toeneemt;

  • de gemeente graag meewerkt aan het reserveren van parkeerplaatsen voor opladen elektrische auto’s omdat de prognose voor het aantal elektrische auto’s in de nabije toekomst fors is;

  • deze forse prognose van elektrische auto’s er ook voor zorgt dat er veel vraag komt naar oplaadpunten;

  • indien de gemeente geen parkeerplaatsen reserveert voor opladen van elektrische auto’s het aantal elektrische auto’s en daarmee de vraag naar oplaadpunten toch zal stijgen;

  • een veelgehoorde opmerking is dat in de straat geen elektrische auto’s aanwezig zijn;

  • de prognose en de mogelijkheden voor bewoners en bezoekers om een laadplek in de buurt te vinden geeft voor de gemeente aanleiding in de wijk parkeerplaatsen te reserveren voor opladen;

  • het in dit geval gaat om een aanvraag van een laadpaal door en inwoner;

  • dit betekent dat het gewenst is een laadpaal in de nabijheid van het woonadres te situeren en daarbij ook is aangetoond dat in de wijk laadbehoefte aanwezig is;

  • voorafgaand aan dit verkeersbesluit omwonenden zijn benaderd om te reageren op de plaatsing van een laadpaal en reserveren van parkeerplaatsen voor opladen elektrische auto’s;

  • de gemeente een online platform maashorstaanhetwoord.nl geopend heeft, waarop mensen digitaal hun reactie konden plaatsen gedurende 2 weken;

  • bovendien op de beoogde locatie een bord is geplaatst met de tekst ‘hier komt een laadpaal?, reageer op maashorstaanhetwoord.nl’ en omwonenden een brief gestuurd met de vermelding dat een locatievoorstel op deze website staat;

  • voor de locatie Beekvloed ter hoogte van huisnummer 5 Volkel er 9 reacties zijn ingekomen;

  • de reacties gingen over parkeerdruk in de wijk en dat op andere parkeerplaatsen meer parkeerruimte is;

  • daarnaast werd geopperd om bestaande parkeerplaatsen schuin aan te leggen zodat er meer parkeerplaatsen aanwezig zijn of groenstroken te verharden voor parkeerruimte;

  • het uitgangspunt bij het plaatsen van laadpalen is dat dit gebeurt op bestaande parkeerplaatsen;

  • de gemeente geen aanpassingen doet in de openbare ruimte voor het aanleggen of wijzigen van parkeerplaatsen en zeker niet ten koste van groen;

  • de gemeente geen aanleiding ziet om meer parkeerplaatsen aan te leggen in de wijk aangezien er 1,88 parkeerplaatsen per woning aanwezig zijn (inclusief parkeren op eigen terrein);

  • de locatie tegenover huisnummer 5 bewust is gekozen vanwege een aantal redenen;

  • de laadpaal is aangevraagd door een bewoner in de wijk en de gemeente het wenselijk vindt dat de laadpaal in de wijk wordt gerealiseerd;

  • aanvullend daarop vindt de gemeente het wenselijk een laadpaal zowel wordt geplaatst voor de aanvrager maar ook voor andere elektrische rijders in de wijk of bezoekers van de wijk;

  • alle parkeerplaatsen in de wijk zijn beoordeeld en de locatie tegenover huisnummer 5 als meest geschikt naar voren komt omdat deze het meest centraal is gelegen;

  • veruit de meeste parkeerplaatsen in de wijk voor woningen liggen en daarom niet in aanmerking komen;

  • van de parkeerplaatsen die overblijven niet elke parkeerplaats even centraal in de wijk ligt;

  • de ingekomen reacties geen aanleiding geven een andere locatie voor de laadpaal te zoeken;

  • de beoogde locatie van de laadpaal ter hoogte van huisnummer 5 aan de overzijde van de straat ligt en de laadpaal daarmee op afstand van de woningen is gelegen en naar verwachting geen (licht)overlast zal veroorzaken;

  • de gemeente goed kijkt naar geschikte locaties van een laadpaal omdat daarmee brandstofauto’s elders moeten parkeren;

  • de gemeente ook heeft gekeken naar deze locatie van een laadpaal en ook hier sprake is van het reserveren van parkeerplaatsen voor opladen van elektrische auto’s;

  • de gemeente ook in dit geval geen rekening kan houden met het parkeren op deze parkeerplaats door een of meer specifieke bewoners met een brandstofauto’s dichtbij de woning omdat dit op ontelbare parkeerplaatsen ook geldt;

  • de gemeente een overweging maakt tussen enerzijds het reserveren van parkeerplaatsen voor opladen van elektrische auto’s en anderzijds het niet meer mogelijk maken van parkeren voor brandstofauto’s van omwonenden;

  • de gemeente van mening is dat parkeerplaatsen bruikbaar moeten blijven voor parkeren voor diverse doelgroepen en in deze wijk voor bewoners zonder eigen parkeergelegenheid;

  • de gemeente op basis van de landelijke doelstellingen voor verduurzaming van vervoer ook moet deelnemen aan landelijke plannen voor uitrol laadinfrastructuur;

  • de gemeente deze overweging ook gemaakt heeft bij het aanwijzen van deze parkeerplaatsen;

  • deze straat in aanmerking komt voor een laadpaal omdat het een aanvraag van een omwonende betreft, maar ook interessant kan zijn voor elektrische rijders die in deze wijk wonen of bezoekers van de wijk;

  • de gemeente in dit geval kiest voor het reserveren van parkeerplaatsen voor opladen elektrische auto’s ten nadele van andere doelgroepen omdat parkeergelegenheid in de directe omgeving beschikbaar is en de loopafstand naar deze parkeerplaatsen daarom nauwelijks toeneemt;

  • de gemeente op basis van deze reacties geen aanleiding ziet de voorgestelde locatie aan te passen;

  • de minister van Infrastructuur en Waterstaat op 20 oktober een besluit heeft genomen waarin diverse wijzigingen van het RVV1990 en BABW zijn opgenomen;

  • een van de wijzigingen betreft het toevoegen van een nieuwe borden aan bijlage 1 van het RVV1990, waaronder ook bord E08c met als omschrijving: “Parkeergelegenheid alleen bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen;

  • Vattenfall heeft aangekondigd alleen de borden met code E08c te gaan plaatsen bij nieuwe laadpalen en de gemeente deze keuze kan volgen;

  • het treffen dan wel intrekken van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

  • de bovenvermelde maatregel wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 om de veiligheid op de weg te verzekeren, het door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade te voorkomen of te beperken alsmede voor het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg;

  • overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemachtigde van de korpschef van de Politie Oost-Brabant;

b e s l u i t

  • 1.

    Door het plaatsen van borden E08c uit bijlage 1 van het RVV 1990 met onderbord met twee pijlen wijzend schuin naar onder in de Beekvloed ter hoogte van huisnummer 5 te Volkel twee parkeerplaatsen aan te wijzen en deze uitsluitend bedoeld zijn voor het opladen van elektrische voertuigen;

Uden, 22 februari 2023

Namens burgemeester en wethouders van de gemeente Maashorst,

D. van Helvoirt, teammanager Planvorming en Ontwerp

Bent u het niet eens met dit besluit?

Dan kunt u bezwaar maken. Maar misschien neemt een gesprek uw bezwaren al weg. Het is dan ook verstandig eerst contact op te nemen met degene die deze zaak heeft behandeld.

Hoe kunt u bezwaar maken?

U moet uw bezwaren schriftelijk en binnen 6 weken na verzending van dit besluit indienen bij het College van burgemeester en wethouders, postbus 83 te 5400 AB Uden.

U kunt uw bezwaar ook digitaal indienen door het bezwaarformulier in te vullen op www.gemeentemaashorst.nl.

Inwerkingtreding

Het maken van een bezwaar schorst de werking van het besluit niet. Wanneer u van mening bent dat er met spoed een beslissing over dit besluit moet worden genomen, kunt u aanvullend een voorlopige voorziening vragen bij de rechtbank.

Hoe kunt u een voorlopige voorziening aanvragen?

U vraagt een voorlopige voorziening aan via www.rechtspraak.nl of u kunt een ondertekende brief sturen naar de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Oost-Brabant, postbus 90125 te 5200 MA ’s-Hertogenbosch. Beschikt u over een elektronische handtekening (DigiD), dan kunt u het verzoek-schrift ook digitaal indienen. Kijk voor de voorwaarden op https://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht.

Voor de behandeling moet u griffierecht betalen.

Naar boven