Gemeenteblad van Vaals
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Vaals | Gemeenteblad 2023, 98015 | beleidsregel |
Zoals bouwplannen en verkeersmaatregelen.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Vaals | Gemeenteblad 2023, 98015 | beleidsregel |
Klachtenregeling gemeente Vaals 2023
Beklaagde: degene tegen wie een klacht is gericht;
Bestuursorgaan: de burgemeester, het college van burgemeester en wethouders en gemeenteraad;
Klachtbehandelaar: de functionaris die de klacht feitelijk in behandeling neemt, onder voorwaarde dat de klachtbehandelaar niet degene is die betrokken is geweest bij de gedraging waarop de klacht betrekking heeft;
Klachtencoördinator: de functionaris (Juridisch Adviseur) die de regie voert over de klachtbehandeling; zorgdragen voor registratie, door leiden naar juiste klachtbehandelaar, voert de informele klachtbehandeling uit;
Klager: een ieder die een klacht indient als bedoeld in artikel 9:1 Algemene wet bestuursrecht;
Nationale ombudsman: de ombudsman, bedoeld in Hoofdstuk 9 Titel 9.2 van de Algemene wet bestuursrecht
Klachten kunnen worden ingediend over de wijze waarop het college, de burgemeester of de gemeenteraad of onder verantwoordelijkheid van die bestuursorganen werkzame personen zich in een bepaalde gelegenheid hebben gedragen.
De klacht dient te zijn ondertekend en minimaal te bevatten:
Artikel 5 Registratie en publicatie
Het bestuursorgaan is niet verplicht de klacht te behandelen indien zij betrekking heeft op een gedraging:
f. zolang terzake daarvan een opsporingsonderzoek op bevel van de officier van justitie of een vervolging gaande is, dan wel indien de gedraging deel uitmaakt van de opsporing of vervolging van een strafbaar feit en terzake van dat feit een opsporingsonderzoek op bevel van de officier van justitie of een vervolging gaande is.
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht draagt het bestuursorgaan de verantwoording voor de behandeling van de klacht, die op het bestuursorgaan of personen werkzaam voor deze bestuursorganen betrekking hebben. Dit artikel is opgenomen om duidelijk in beeld te hebben wie er in de praktijk de verantwoordelijkheid draagt voor de behandeling van de klacht. De informele klachtenbehandeling wordt door de klachtencoördinator uitgevoerd.
De functionaris, die klachtbehandelaar is bij klachten, wordt op basis van de in de bijlage 1 opgenomen tabel bepaald.
Artikel 8 Formele behandeling klacht
1. De klachtencoördinator stuurt zo snel mogelijk, maar in elk geval binnen 3 werkdagen, een schriftelijke bevestiging van de ontvangst van de klacht. Hierbij wordt ook informatie gegeven over het verloop van de procedure, inclusief de in acht te nemen termijnen en wie de klacht inhoudelijk behandelt (klachtbehandelaar).
2. De klachtencoördinator stelt de klager en beklaagde in persoon en/of bij gemachtigde, in de gelegenheid te worden gehoord en stuurt daarvoor een uitnodiging.
d. De klachtencoördinator kan besluiten - al dan niet op verzoek van de klager en/of de beklaagde – de klager en de beklaagde afzonderlijk te horen indien aannemelijk is dat gezamenlijk horen een behoorlijke behandeling van de klacht zal belemmeren. In geval van afzonderlijk horen ontvangt de klager een (schriftelijke) verklaring van de beklaagde.
Aldus besloten in de raadsvergadering van 27 februari 2023,
F.L.M.H. Coenen
Griffier
mr. H.M.H. Leunessen
Burgemeester
Aldus besloten door het college van burgermeester en wethouders op 17 januari 2023
mr. drs. J.H.M.J. Bertram
Secretaris
mr. H.M.H. Leunessen
Burgemeester
Aldus besloten door de burgemeester op 17 januari 2023
mr. H.M.H. Leunessen
Burgemeester
Kopieer de link naar uw clipboard
zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-98015.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.