Gemeenteblad van Nederweert
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nederweert | Gemeenteblad 2023, 96212 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nederweert | Gemeenteblad 2023, 96212 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Nederweert 2022
Artikel 1: Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente
De verstrekkingen als bedoeld in lid 1, kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de basisregistratie personen (ad hoc verstrekkingen), door spontane verstrekkingen, selectie en/of via taakspecifieke applicaties die zijn aangesloten op het datadistributiesysteem (Key2Datadistributie);
Artikel 2: Verstrekkingen aan derden
Met inachtneming van het bepaalde in artikel 3, kunnen over een ingeschrevene die ingezetene is van de gemeente Nederweert en over een overledene die op het moment van overlijden ingezetene van de gemeente Nederweert was, gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente;
De verstrekking als bedoeld in dit artikel kan uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.
Aldus vastgesteld in de vergadering van d.d. 13 december 2022
Burgemeester en wethouders van Nederweert,
De secretaris,
drs. J.C.T. (Johan) Bakens
De burgemeester,
B.M.T.J. (Birgit) Op de Laak
Toelichting op Regeling gegevensverstrekkingen BRP Nederweert 2022
Dit regeling vloeit voor uit de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Nederweert 2022. Overheidsorganen, waaronder de gemeenten en haar organisatieonderdelen, zijn verplicht om bij de verwerking van persoonsgegevens, de basisgegevens uit de Basisregistratie personen te betrekken. Burgers hoeven sinds de invoering van die verplichting ook niet meer de bij de basisregistratie bekende gegevens opnieuw te verstrekken bij contact met de overheid.
Informatievoorziening, waaronder persoonsinformatie, heeft zich ontwikkeld tot een volwaardig bedrijfsmiddel, waarvan de gemeentelijke dienstverlening en bedrijfsvoering volledig afhankelijk zijn geworden. Vanuit dat belang, is het noodzakelijk dat de gemeenteraad de algemeen kaders stelt voor beleid, organisatie en beheer van de informatievoorziening, waarvan de persoonsinformatie¬voorziening deel uitmaakt. Burgemeester en wethouders geven nadere invulling aan de uitvoering van het beleid. Deze regeling voorziet in een nadere invulling aan de verstrekking van gegevens uit de basisregistratie personen aan de organen van de gemeente Nederweert.
Deze regeling voorziet daarnaast in de aanwijzing van door derden verrichte werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente Nederweert en van de categorieën van derden die dergelijke werkzaamheden verrichten ten behoeve waarvan gegevens uit de basisregistratie kunnen worden verstrekt. Daarmee voldoet de gemeente Nederweert aan de vereisten zoals gesteld in de Wet BRP.
Op de persoonsgegevens die worden verwerkt op grond van de Wet BRP is sinds 25 mei 2018 de Algemene verordening gegevensbescherming van toepassing. De regeling van 2022 is daarmee in overeenstemming gebracht.
De begrippen uit de Wet BRP die relevant zijn voor de inhoud van deze regeling, zijn integraal overgenomen van artikel 1 Wet BRP. Het betreft de begrippen basisregistratie, ingeschrevene, ingezetene en derde.
Juridisch gezien is sprake van één basisregistratie personen, die vooralsnog bestaat uit centrale door het rijk beheerde en lokale door de gemeente Nederweert beheerde voorzieningen. In de loop van de komende jaren zullen de lokale voorzieningen opgaan in één centrale voorziening.
De ingeschrevene is een persoon van wie een persoonslijst is opgenomen in de basisregistratie. Dat kunnen personen zijn die niet in Nederland woonachtig zijn, maar wel een relatie hebben met de Nederlandse overheid. De ingezetene is de ingeschrevene die zijn woonplaats heeft in de gemeente Nederweert.
Een derde is elke natuurlijke persoon niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene en elke rechtspersoon die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, en ook niet met enig openbaar gezag is bekleed.
Artikel 1. Verstrekking aan een orgaan van de gemeente
Organen van de gemeente Nederweert zijn de organisatieonderdelen van de gemeente die persoonsgegevens verwerken in de bedrijfsprocessen die ze uitvoeren. Tot die organen worden ook gerekend, organen van een gemeenschappelijke regeling waaraan de gemeente deelneemt en die onder verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur van Nederweert overheidstaken uitvoeren. In bijlage 2 van de Regeling zijn die organen en hun taken aangewezen.
De gemeente Nederweert is ook bevoegd om gegevens over personen te verwerken, die niet in de gemeente Nederweert woonachtig zijn. De minister van BZK verstrekt de gemeente voor de uitvoering van haar taken, gegevens over deze categorieën van personen. Deze zogenaamde systema¬tische verstrekking van gegevens aan de gemeente is gebaseerd op een autorisatiebesluit van de minister van BZK voor de gemeente Nederweert op grond van artikel 3.2 Wet BRP.
Voor het gebruik van gegevens van personen die in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Nederweert woonachtig zijn, dient de gemeente Nederweert het autorisatiebesluit van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties in acht te nemen. Om die reden verwijst artikel 1 van deze Regeling naar artikel 3.2 van de Wet BRP.
Uit praktische overwegingen is de bevoegdheid om de autorisatietabellen voor het verstrekken van gegevens uit de BRP aan de organisatieonderdelen te wijzigen, gemandateerd aan het managementteam van de gemeente Nederweert. Dit biedt de mogelijkheid om op flexibele wijze te kunnen inspelen op de voortdurende wijzigende vraag om gegevens uit de organisatie. Dit valt samen met de (jaarlijkse) vaststelling van het Register van verwerkingsactiviteiten van de gemeente Nederweert. In dit register is de grondslag voor de verstrekking vermeld en tevens is aangegeven op welke wijze de verstrekking plaatsvindt.
Artikel 2. Gegevensverstrekking aan derden
Derden die werkzaamheden verrichten met gewichtig maatschappelijk belang
De wetgever heeft de verstrekking van gegevens uit de BRP aan een groot aantal derden reeds voorzien in de wet BRP. Desondanks kunnen er lokale maatschappelijke belangen zijn, waarin de wetgever niet heeft voorzien. In die gevallen is het gemeentebestuur bevoegd om werkzaamheden met een maatschappelijk belang, dat samenvalt met een gemeentebelang aan te wijzen als werkzaamheden waarvoor gegevens mogen worden verstrekt over inwoners van de gemeente Nederweert. Die gegevens mogen worden verstrekt aan nader te bepalen categorieën derden die die werkzaamheden uitvoeren.
Derden met schriftelijke toestemming
Naast de mogelijkheid tot het verstrekken van gegevens aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een maatschappelijk belang, is het ook mogelijk gegevens te verstrekken aan een derde, wanneer deze voorafgaande schriftelijke toestemming heeft verkregen van degene over wie gegevens worden gevraagd.
Op grond van artikel 3.9, lid 4 van de wet kan de verstrekking uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.
Artikel 4 Inwerkingtreding en citeertitel
De Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Nederweert 2022, waarmee deze regeling kan worden geciteerd, treedt inwerking op de dag na de dag van haar bekendmaking.
Bijlage 1 behorend bij artikel 3 Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Nederweert 2022
Verstrekking van gegevens uit de BRP blijft achterwege indien de betrokkene op grond van en met inachtneming van artikel 3.21 Wet BRP verzocht heeft om geheimhouding.
Bijlage 2 bij Regeling gegevensverstrekking BRP Nederweert 2022
Ondersteunen van ex-gedetineerden bij terugkeer naar arbeid en maatschappij |
|
Gegevens die uit de BRP van Nederweert worden verstrekt staan in rood vermeld. |
|
Gegevens die uit de BRP van Nederweert worden verstrekt staan in rood vermeld. |
Zaakinhoudelijke gegevens (rapportage) |
Gegevens die uit de BRP van Nederweert worden verstrekt staan in rood vermeld. |
NAW, telefoonnummer, emailadres, bedrijfsnaam, registratienummer |
Gegevens die uit de BRP van Nederweert worden verstrekt staan in rood vermeld. |
NAW, email, telefoonnr., BSN, verklaring arts reden gebruik medicatie |
Gegevens die uit de BRP van Nederweert worden verstrekt staan in rood vermeld. |
Naam, adres, woonplaats, locatie bouwwerk, Nummer vergunning |
Personen die via www.Nederweert.nleen product of dienst aanvragen |
|
Gegevens die uit de BRP van Nederweert worden verstrekt staan in rood vermeld. |
|
Gegevens die uit de BRP van Nederweert worden verstrekt staan in rood vermeld. |
|
Gerechtvaardigd belang om te communiceren met geinteresseerden in gemeentelijk beleid |
|
Gegevens die uit de BRP van Nederweert worden verstrekt staan in rood vermeld. |
NAW, tel.nr. (zakelijk & privé), mail, functie (lid of voorzitter), historie, ambtenaar, Bsn |
Verzamelen van gegevens ivm meldingsformulieren huwelijk (partnerschap) |
|
Gegevens die uit de BRP van Nederweert worden verstrekt staan in rood vermeld. |
|
Registratie en voltrekking huwelijken en te registreren partnerschappen |
|
Gegevens die uit de BRP van Nederweert worden verstrekt staan in rood vermeld. |
|
Personen die in een van de registers van de burgerlijke stand zijn opgenomen (geboorte, huwelijk, overlijden) |
|
Gegevens die uit de BRP van Nederweert worden verstrekt staan in rood vermeld. |
|
Adviseren van Minister van Justitie i.v.m. naturalisatie c.a. |
|
Gegevens die uit de BRP van Nederweert worden verstrekt staan in rood vermeld. |
|
Uitvoering Wet op de Lijkbezoring: verzorgen begrafenis door de burgemeester |
|
Gegevens die uit de BRP van Nederweert worden verstrekt staan in rood vermeld. |
|
Adviseren over bouwkundige aanpassingen en de bijkomende kosten naar aanleiding van een verzoek om een WMO-voorziening |
|
Gegevens die uit de BRP van Nederweert worden verstrekt staan in rood vermeld. |
|
Gegevens die uit de BRP van Nederweert worden verstrekt staan in rood vermeld. |
|
Lokaal gemeentelijk beleid mbt de handhaving van wet- en regelgeving |
|
Aanvragers Wabovergunning bouwen, gemachtigde van aanvrager, eigenaar/gebruiker panden, projectontwikkelaars |
|
Gegevens die uit de BRP van Nederweert worden verstrekt staan in rood vermeld. |
|
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-96212.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.