Gemeenteblad van De Ronde Venen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
De Ronde Venen | Gemeenteblad 2023, 95256 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
De Ronde Venen | Gemeenteblad 2023, 95256 | beleidsregel |
Nadere regels en beleidsregels terrassen gemeente De Ronde Venen 2023
Horeca is uit recreatief, saamhorigheid, toeristisch en economisch oogpunt uiterst belangrijk. Terrassen spelen daarin een belangrijke rol:
In de zomermaanden genieten vele mensen van de sfeer en de evenementen in onze gemeente. Terrassen zijn hier een niet weg te denken onderdeel van.
Om de veiligheid en de openbare orde te waarborgen en verrommeling tegen te gaan heeft de gemeente De Ronde Venen Nadere regels en beleidsregels opgesteld. Hiermee stellen we duidelijke kaders waarbinnen terrassen kunnen worden geëxploiteerd. De basis hiervoor is te vinden in de Algemene Plaatselijke Verordening (afgekort APV) en de Verordening Fysieke Leefomgeving (afgekort VFL).
De Nadere regels en beleidsregels terrassen De Ronde Venen 2023 zijn voor input voorgelegd aan alle horecaondernemers in De Ronde Venen en aan de ondernemers-verenigingen van Abcoude, Baambrugge, Mijdrecht, Vinkeveen en Wilnis.
Ook zijn een aantal wensen naar voren gebracht om voor andere branches dan horeca terrassen toe te staan, zoals bij detailhandel met ‘winkel ondergeschikte horeca’. Deze zijn opgenomen in dit beleid.
Duurzaamheid is ook voor dit beleid een belangrijk onderwerp. De doelstelling om als gemeente in 2050 klimaatneutraal te zijn geldt ook voor de terrassen in De Ronde Venen.
De Ronde Venen richt zich met deze nadere regels en beleidsregels op de toekomst: een groene, gastvrije gemeente waar bewoner en recreant zich thuis voelen en waar de horeca-branche in een goed ondernemersklimaat haar bezoekers op terrassen kan laten genieten van alles wat zij te bieden heeft.
elke andere voor het publiek toegankelijke, besloten ruimte waarin bedrijfsmatig of in een omvang alsof zij bedrijfsmatig was logies wordt verstrekt of dranken worden geschonken of rookwaren of spijzen voor directe consumptie ter plaatse worden verstrekt of bereid. Onder openbare inrichting wordt tevens verstaan een bij dit bedrijf behorend terras en andere aanhorigheden.
Is een tent die ontworpen is voor gebruik tijdens een feest of een evenement. De basis van de partytent is een dak dat steunt op tentpalen. Het dak is zo hoog dat men er gemakkelijk onder kan staan. Zo ontstaat een open maar overdekte ruimte buiten. Een partytent wordt vaak ingezet voor openluchtfeesten of –evenementen.
3. VOORWAARDEN VOOR EEN TERRAS
3.1. Juridische grondslag en toetsingskader
De ondernemer die bij zijn horecagelegenheid een terras voert heeft met drie zaken rekening te houden:
Voor het exploiteren van zijn horecabedrijf heeft hij een horecaexploitatievergunning nodig (op grond van artikel 2:28 APV). Deze vergunning kan ook voorschriften bevatten voor het terras, bijvoorbeeld over de omvang van het terras, de veiligheid op het terras en ten behoeve van het voorkomen van overlast voor de directe woon- en leefomgeving van het terras. Met deze beleidsregels wordt aangegeven welke criteria worden gehanteerd bij het beoordelen van een aanvraag exploitatie-vergunning.
Wanneer het terras is gelegen in de openbare ruimte kan het zijn dat een tweede vergunning nodig is (op grond van artikel 3.1.1 VFL). De openbare ruimte, ook wel openbare plaats genoemd, vervult immers een publieke functie, bijvoorbeeld voor verkeersactiviteiten. Gebruik van een deel van die ruimte als terras wijkt af van deze publieke functie. Een tweede vergunning is echter niet nodig als het terras voldoet aan de hier genoemde nadere regels die daarover zijn opgenomen (artikel 3.1.1, derde lid, VFL).
Als een terras zich op gemeentegrond bevindt, moet ook huur van gemeentegrond betaald worden. In november van elk jaar wordt de overeenkomst stilzwijgend verlengd. In de huurovereenkomst wordt een jaarlijkse prijsherziening opgenomen op basis van de Consumenten Prijs Index (CPI) zoals deze worden gepubliceerd door het Centraal Bureau voor de Statistiek. De gemeente houdt zich het recht voor om de huurprijs jaarlijks te verhogen. De factuur zal in het lopende jaar verstuurd worden.
Bij het uitoefenen van een horecabedrijf is een Alcoholwetvergunning verplicht. Bij de start van een horecabedrijf moet het terras vermeld worden in de aanvraag voor de Alcoholwet-vergunning. Als een bestaand horecabedrijf wil uitbreiden met een terras, moet een wijziging worden aangevraagd op de Alcoholwet-vergunning.
In de APV staan regels voor de openbare orde en de veiligheid en zedelijkheid in de omgeving van openbare inrichtingen. Bij de start van een horecabedrijf moet op de horecaexploitatie-vergunning staan aangegeven dat sprake is van een terras. Wil een horecabedrijf uitbreiden met een terras of dit wijzigen, dan moet een wijziging worden aangevraagd van de horeca-exploitatievergunning.
4. LOCATIE EN OMVANG VAN HET TERRAS
Toestemming voor een terras wordt alleen gegeven wanneer dit in de onmiddellijke nabijheid van de betreffende horecalokaliteit bevindt. Bij een terras gelegen op gemeentegrond moet rekening gehouden worden met het multifunctionele gebruik van deze ruimte; door voetgangers, voertuigen, of andere functies zoals bij de weekmarkt, evenementen of huwelijken (Raadhuisplein in Mijdrecht). Hierover worden voorwaarden opgenomen in de vergunning.
De opstelling van het meubilair (zowel als het terras open als gesloten is) mag niet zo zijn dat het vluchten belemmerd wordt. Dit is dan met name van toepassing voor nooduitgangen vanuit de inrichting of naastliggende panden, want de hoofd- in/uitgang zal men wel vrijhouden.
De opstelling van het meubilair mag een eventuele (ondergrondse) brandkraan (in de openbare én privéruimte) niet blokkeren (bedekken). Rondom een ondergrondse brandkraan moet 1 meter vrij blijven.
Aanduiding borden voor brandkranen mogen door terrasmeubilair, parasols en zonneschermen niet aan het zicht onttrokken worden (hangen vaak aan de gevel (2-2,5 meter hoogte of op witte paaltjes van 60cm hoog).
We onderscheiden twee soorten terras:
Het terras bij winkel ondergeschikte horeca is toegestaan zonder vergunning mits een ongehinderde doorgang mogelijk zoals genoemd in 4.4. van deze beleidsregels. Het plaatsen van een tafeltje, stoeltje of bankje als verlengstuk van de winkel zijnde onder-geschikte horeca mag maximaal 1 meter vanaf de gevel betreffen. Hiervoor geldt dat het karakter bescheiden dient te blijven.
De gemeente stelt naar aanleiding van een aanvraag voor een horecaexploitatie-vergunning met terras voor de betreffende locatie een maximaal vergunbare terrasruimte vast. Het is aan de ondernemer of deze gebruik maakt van de maximaal vergunbare terras-ruimte of een kleiner oppervlak wenst te gebruiken voor zijn terras. Bij de bepaling van de maximaal vergunbare terrasruimte worden de volgende criteria gehanteerd:
Er dient een strook van minimaal 3.50 meter breed bij een recht stuk weg en 4.5 meter breed bij een korte door- steek of (flauwe) bocht in de openbare ruimte vrij te blijven ten behoeve van hulpdiensten. Deze strook is vanaf de grond tot alle ruimte daarboven.
Indien een (aankomend) uitbater van een horecagelegenheid een terras wenst in de openbare ruimte, en bij de betreffende locatie is eerder nog geen terras gesitueerd geweest, dan dient deze ondernemer hiervoor contact op te nemen met de gemeente. Een medewerker van de gemeente zal dan met de ondernemer ter plaatse naar de mogelijkheden voor een terras kijken.
5. DE “AANKLEDING” VAN HET TERRAS
De gemeente geeft enkele uitgangspunten voor het terrasmeubilair:
Verder is de ondernemer vrij in de keuze van stijl en uitvoering van het terrasmeubilair.
5.1.1 Sluiting en opslag terrasmeubilair
Na sluitingstijd van het terras conform de APV dient het terras zichtbaar gesloten te zijn. Dit is de verantwoordelijkheid van de uitbater zelf. Dit kan o.a. door het meubilair op te stapelen, aan de kant te zetten en te verankeren met een ketting binnen een half uur na sluitingstijd van het terras. Opslag dient plaats te vinden op eigen terrein.
Opslag op gemeentegrond is alleen toegestaan wanneer dit op eigen terrein niet mogelijk is, geen (zicht)belemmering oplevert in de openbare ruimte én het meubilair niet beklommen kan worden om eventueel boven de horecagelegenheid aanwezige balkons en woningen te bereiken. Hiervoor is een schriftelijke toestemming van de gemeente nodig.
5.2. Terrasparasols en (zonne-)schermen
Voor het plaatsen van een (zonne-)scherm of parasol gelden de volgende regels:
5.2.1 Parasols zijn toegestaan indien:
5.2.2 Voor het verankeren van een parasol in de grond is een omgevingsvergunning nodig.
5.2.3 Parasols op openbaar terrein mogen alleen uitgeklapt zijn gedurende de openingstijden van het terras.
Zonne(schermen) aan de gevel kunnen vergunning plichtig zijn. Hier kan men een vergunningcheck (Externe link: www.omgevingsloket.nl) voor doen of contact opnemen met het omgevingsloket van de gemeente. Voor gemeente- en rijksmonumenten gelden specifieke voorwaarden. Bij het omgevingsloket van de gemeente kan worden nagevraagd of hiervoor een monumentenvergunning nodig is.
5.3. Terrasschermen, bloembakken e.d.
5.3.1 Ten aanzien van deze objecten gelden de volgende regels:.
5.6. Terrasverwarming en -verlichting
De gemeente De Ronde Venen wenst zich te ontwikkelen tot een klimaat neutrale gemeente in 2050. Opdat we voor ons nageslacht een leefbare aarde nalaten. De gemeente hecht daarom waarde aan veilige en duurzame terrasverwarming en aan verlichting.
Voor verwarming en verlichting gelden daarom de volgende regels c.q. aanbevelingen:
Indien voor het gebruik van (elektrische) verwarming en verlichting kabels en leidingen in de openbare ruimte nodig zijn, is het niet toegestaan deze aan te brengen zonder toestemming van de gemeente. Voor kabels en leidingen is - naast de landelijke wet- en regelgeving - de Leidingenverordening De Ronde Venen 2011 van toepassing. Voor nadere informatie kan hierover contact opgenomen worden met de gemeente, afdeling Integraal Beheer Openbare Ruimte (gemeente@derondevenen.nl / telefoon-nummer 0297-291616).
Gemeente De Ronde Venen heeft geen aparte subsidies voor terrasverwarming. Landelijk zijn er wel regelingen die investeringen in energiezuinige bedrijfs-middelen aantrekkelijker maken, zoals Energie-investeringsaftrek MIA) en Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). De landelijke en actuele regelingen zijn te vinden op de website van het Rijksdienst voor Ondernemend Nederland Externe link: www.rvo.nl/subsidies-regelingen. |
In het Activiteitenbesluit milieubeheer is aangegeven dat het stemgeluid bij onover-dekte- en/of onverwarmde terrassen, buiten beschouwing wordt gelaten. Dit heeft tot gevolg dat als een terrasverwarmer - of (semi-)permanente overkapping met vergunning - wordt geplaatst, er wel geluidsnormen gelden. Dit kan leiden tot overschrijding van de toepasselijke geluids-normen. Het verwarmen of overkappen van een terras kan dus minder aangename gevolgen hebben.
Deze uitzondering is door de wetgever expliciet gecreëerd omdat in het geval stemgeluid wel bij de berekening wordt betrokken, vrijwel elk horecabedrijf op enig moment de geluidsnormen zou overtreden. De wetgever gaat er echter van uit dat het geluid afkomstig van terrassen aan de openbare weg opgaat in het reeds aanwezige omgevingsgeluid.
Gelet op de ratio van deze uitzondering geldt zij niet voor terrassen gelegen in een binnenterrein: het bestaande omgevings-geluid is daar immers vaak aanmerkelijk lager dan aan de openbare weg als gevolg van de afgezonderde ligging van een dergelijk terras. Het stemgeluid wordt bij een binnenterrein wel meegerekend.
Naast de geluidsregels in het Activiteiten-besluit milieubeheer, zijn in de APV ook regels opgenomen voor de exploitatie van een openbare inrichting. Hieruit volgt dat een vergunning kan worden geweigerd, indien de woon- of leefsituatie op ontoelaatbare wijze nadelig wordt beïnvloed. Dit houdt in dat bij de afgifte van een exploitatievergunning onderzocht kan worden of het stemgeluid op terrassen zorgt voor een acceptabele woon- en leefsituatie in de directe omgeving.
Het is aan de uitbater van het terras om eventueel regels op te stellen betreffende het roken op het terras gedurende de officiële openingstijden van het terras.
Ná sluitingstijd van het terras is het een ander verhaal. Bezoekers van de horecagelegenheid gaan dan naar buiten om te roken en houden zich dan op het gesloten zijnde terras op.
De uitbater van de openbare inrichting is ter voorkoming van overlast van de omgeving gehouden tot het volgende:
Voor terrassen geldt de zogenaamde “25 meter-regel”: ondernemers dienen hun stoep, althans de 25 meter rond hun onderneming/ terras, schoon te houden.
De ’25-meter regel’ (Artikel 2.13 van het Activiteitenbesluit milieubeheer) luidt: “Degene die de inrichting drijft verwijdert zo vaak als nodig etenswaren, verpakkingen, sport- of spelmaterialen, of andere materialen die uit de inrichting afkomstig zijn of voor de inrichting zijn bestemd binnen een straal van 25 meter van de inrichting”.
(Externe link: https://www.nederlandschoon.nl/wat-jij-kan-doen/de- 25-meter-regel)
6.6. Terrassen tijdens werkzaamheden aan de infrastructuur en tijdens evenementen
De horecaexploitatievergunning wordt dan ook verleend onder de voorwaarde dat in die gevallen, bij eerste aanzegging van de burgemeester - minimaal twee weken van tevoren - het terras moet worden verwijderd gedurende de periode van het evenement of gedurende de (infrastructurele) werkzaamheden, uitgezonderd spoed-werkzaamheden.
Exploitatie van een vergund terras in het verleden geeft geen rechten voor de toekomst.
Op locaties waar blijkt dat een onevenwichtige verhouding dreigt te ontstaan tussen het door één of meerdere terrassen ingenomen terrasoppervlak in relatie tot de omgeving kan de burgemeester het terrasoppervlak beperken, voorwaarden verbinden aan de vergunning of besluiten in zijn geheel geen terras toe te staan.
Dit beleid heeft uiteraard alleen het gewenste effect wanneer de regels worden nageleefd. De feitelijke handhaving vindt plaats door een nauwe samenwerking tussen de gemeente en de politie. De gemeente heeft naast de toezichthoudende taak een coördinerende rol. De buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) passen de controle en handhaving in de dagelijkse werkzaamheden toe met eventuele ondersteuning van politie.
Een bestaande gevestigde openbare inrichting met een geldige horecaexploitatievergunning op het moment van inwerkingtreding van deze nadere regels en beleidsregels heeft het recht op voortzetting van de exploitatie van dat terras op de wijze zoals die in de vergunning is vastgelegd voor de duur van de geldigheid van die vergunning.
Zaken die niet in een geldende horeca-exploitatievergunning zijn vastgelegd vallen niet onder het overgangsrecht. Vanaf het moment dat dit nieuwe beleid is vastgesteld zijn deze nieuwe regels van toepassing voor aanvragen voor nieuwe exploitatievergunningen, verlengingen en wijzigingen van bestaande (aflopende) exploitatievergunningen.
Wetswijzigingen kunnen gevolgen hebben voor deze nadere regels en beleidsregels.
Met deze nadere regels wil het college duidelijkheid verschaffen over de regels, voorwaarden en criteria die van toepassing zijn op het voeren van een terras binnen de gemeente De Ronde Venen. In specifieke, bijzondere of onvoorziene omstandigheden kan het college dan wel de burgemeester besluiten van deze nadere regels af te wijken.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-95256.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.