Wijziging Mandaat- en Machtigingenbesluit omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek

Burgemeester en wethouders van de gemeente Almere

 

gelet op:

 

afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

de Algemene wet bestuursrecht, de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, de Wet milieubeheer, de Wet open overheid,

 

de Wet bodembescherming, de Wet geluidhinder, de Waterwet, de Gemeentewet, de Ontgrondingenwet, de Woningwet, de Wet inzake de luchtverontreiniging, de Algemene plaatselijke verordening van de gemeente Almere;

 

de bij bovengenoemde wetten behorende Amvb’s, circulaires en regelingen;

 

artikel 4 van de Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek;

 

de instemming van de directeur van de Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek, op grond van artikel 10:4, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht,

 

 

BESLUITEN:

 

Het Mandaat- en machtigingenbesluit Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek, vastgesteld op 15 januari 2013, als volgt te wijzigen:

Artikel I  

De Bijlage behorende bij Mandaat/machtigingenbesluit Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek 2013 wordt vervangen door:

 

BIJLAGE BEHORENDE BIJ MANDAAT/MACHTIGINGENBESLUIT OMGEVINGSDIENST FLEVOLAND & GOOI EN VECHTSTREEK 2013

 

N.B.

 

De in de bijlage genoemde bevoegdheden hebben betrekking op de

in de aanhef bij het mandaat/machtigingenbesluit genoemde wetten en daarbij behorende regelingen en circulaires, te weten:

  • -

    de Algemene wet bestuursrecht, de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, de Wet milieubeheer, de Wet open overheid,

  • -

    de Wet bodembescherming, de Wet geluidhinder, de Waterwet, de Gemeentewet, de Ontgrondingenwet, de Woningwet, de Wet inzake de luchtverontreiniging, de Algemene plaatselijke verordening van de gemeente Almere;

  • -

    de bij bovengenoemde wetten behorende Amvb’s, circulaires en regelingen.

CATEGORIE A. ALGEMEEN

 

Nr.

Bevoegdheden

voorwaarden

A1

Vaststellen van verweerschriften en het voeren van correspondentie in het kader van bezwaarprocedures bij de gemeente en in het kader van (hoger) beroepsprocedures bij rechtbank en Raad van State

A2

Instellen van bezwaar, beroep en hoger beroep door de gemeente en voeren rechtsgedingen waarbij de gemeente optreedt als eisende partij

Na overleg met burgemeester en wethouders

A3

Nemen van besluiten op bezwaar inhoudende geheel of gedeeltelijk (on)gegrondverklaring of niet-ontvankelijkheidverklaring

Conform advies van de Bezwaarschriftencommissie van de gemeente Almere

A4

Aanleveren aan het kadaster en/of burgemeester en wethouders van besluiten waaruit publiekrechtelijke beperkingen in de zin van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen voortvloeien

A5

Aanwijzen ambtenaren belast met het onttrekken van persoonsgegevens uit de basisregistratie personen zoals die zijn opgenomen in de Gemeentelijke basisadministratie

A6

Het beslissen op verzoeken om informatie als bedoeld in de Wet open overheid aangaande het werkterrein van het samenwerkingsverband

A7

Het raadplegen van registers (algemene registers en justitieel documentatieregisters)

A8

Het geven van wettelijke en vrijwillige adviezen, inspraakreacties en/of commentaar op beleidsplannen, regelgeving van en vergunningverlening door andere overheden of externe partijen

A9

Het nemen van besluiten op grond van de artikelen 4:5 (inzake buiten behandeling laten aanvraag), 4:6 (inzake herhaalde aanvraag), 4:7, 4:8 en 4:11 (inzake horen), afdeling 4.1.3 (inzake verlengen en opschorten beslistermijn en dwangsom bij niet tijdig beslissen) van de Algemene wet bestuursrecht

A10

Het nemen van besluiten op grond van de artikelen 8:51a en 8:51b van de Algemene wet bestuursrecht

Na overleg met burgemeester en wethouders

A11

Het op grond van artikel 7:1a van de Algemene wet bestuursrecht nemen van besluiten op verzoek tot instemming met het instellen van rechtstreeks beroep bij de bestuursrechter

A12

Het nemen van besluiten en uitvoeren van Titel 4.4 van de Algemene wet bestuursrecht (inzake bestuursrechtelijke geldschulden)

 

CATEGORIE B. VERGUNNINGEN/ONTHEFFINGEN

 

Nr.

Bevoegdheden

Voorwaarden

B1

Procedurele correspondentie

 

Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan het sturen van een ontvangstbevestiging van een aanvraag, verzoek om aanvulling van de aanvraag, vaststellen ontwerpbesluit en inwinnen en beoordelen van advies over de aanvraag (ziet ook op Bibob- advies) en inwinnen van zienswijzen n.a.v. ontwerpbesluit

B2

Beslissen op aanvragen om (het wijzigen van een) ontheffing

B3

Beslissen op aanvragen om (het wijzigen van) een vergunning

Met uitzondering van vergunningverlening voor zover deze betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2aa van het Besluit omgevingsrecht (Natura 2000-activiteit of flora- en fauna-activiteit)

B4

N.v.t.

B5

Besluit tot het ambtshalve wijzigen van een vergunning/ontheffing

Met uitzondering van vergunningverlening voor zover deze betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2aa van het Besluit omgevingsrecht (Natura 2000-activiteit of flora- en fauna-activiteit)

B6

Het afdoen van meldingen op grond van artikel 8.41 Wet milieubeheer en het Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer

B7

Het afdoen van aanvragen om ontheffing op grond van artikel 3 van het Lozingenbesluit bodembescherming

B8

In het kader van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht verstrekken van wettelijk advies aan het bevoegd gezag als bedoeld in artikel 2.26 lid 3 en lid 4 Wabo in samenhang met artikel 6.1 lid 1 Besluit omgevingsrecht

B9

N.v.t.

B10

Intrekken ontheffing/vergunning op verzoek houder ontheffing/vergunning

Met uitzondering van vergunningverlening voor zover deze betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2aa van het Besluit omgevingsrecht (Natura 2000-activiteit of flora- en fauna-activiteit)

B11

Ambtshalve intrekken van een ontheffing/vergunning

Met uitzondering van vergunningverlening voor zover deze betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2aa van het Besluit omgevingsrecht (Natura 2000-activiteit of flora- en fauna-activiteit)

B12

N.v.t.

B13

Het uitvoeren van het Besluit bodemkwaliteit

B14

N.v.t.

B15

N.v.t.

B16

Het opleggen, intrekken of wijzigen van een verplichting als bedoeld in artikel 8.42 Wet milieubeheer

B17

Het verbinden, intrekken of wijzigen van voorschriften aan een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 8.42a Wet milieubeheer

B18

Het afdoen van meldingen op grond van artikel 2 Woningwet en het Bouwbesluit 2012 (gebruiksmelding en sloopmelding)

Voor zover het betreft een BRZO bedrijf

B19

Het opleggen, intrekken of wijzigen van een nadere voorwaarde na een melding als bedoeld in artikel 2 Woningwet

Voor zover het betreft een BRZO bedrijf

 

CATEGORIE C. TOEZICHT/HANDHAVING

 

Nr.

Bevoegdheden

Voorwaarden

C1

Procedurele correspondentie

 

Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan het sturen van een ontvangstbevestiging van een handhavingsverzoek, verzoek om aanvulling van een handhavingsverzoek, inwinnen en beoordelen van advies over het handhavingsverzoek

C2

N.v.t.

C3

Besluit tot het opleggen van een last onder dwangsom/bestuursdwang

C4

Besluit tot beëindiging van een dwangsomprocedure/bestuursdwang

C5

Het nemen van een besluit op een aanvraag om handhaving (zowel positief als negatief)

C6

Besluit tot invorderen van verbeurde dwangsommen en van kosten toepassen bestuursdwang

C7

Het tekenen van legitimatiebewijzen voor toezichthouders voor de gemeente Almere

C8

Besluit tot toepassen van bestuursdwang

 

CATEGORIE D OVERIG

 

Nr.

Bevoegdheden

Voorwaarden

D1

Procedurele correspondentie

D2

Het uitvoeren van de Wet geluidhinder, waaronder het vaststellen hogere grenswaarden

D3

Beslissen krachtens artikel 7.17 lid 1 Wet milieubeheer omtrent de vraag of een milieueffect- rapportage moet worden opgemaakt

D4

Goedkeuren (nazorg)plannen

D5

Kennisname bereikt saneringsresultaat en besluit instemming nazorgplan als bedoeld in de Wet bodembescherming

D6

Het laten uitvoeren van geluidsmetingen op grond van de Wet milieubeheer en de in Almere geldende Algemene plaatselijke verordening

D7

Het afdoen van klachten, niet zijnde klachten als bedoeld in hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht, die het werkveld van het samenwerkingsverband betreffen

D8

N.v.t.

Artikel II  

Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2023.

Aldus besloten in de vergadering van burgemeester en wethouders van de gemeente Almere, d.d. 14 februari 2023.

de loco-secretaris,

G.A.M. Vermeulen

de burgemeester,

A.T.B. Bijleveld-Schouten

Aldus – gelet op het bepaalde in artikel 10:4, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht - mee ingestemd door:

Mr. drs. P.M.R. Schuurmans

directeur van de Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek,

Datum:

Naar boven