Gemeenteblad van Landgraaf
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Landgraaf | Gemeenteblad 2023, 84518 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Landgraaf | Gemeenteblad 2023, 84518 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
SUBSIDIEREGELING ‘TRANSFORMATIEFONDS STRATENAANPAK PARKSTAD LIMBURG’
De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Beekdaelen, Brunssum, Heerlen, Kerkrade en Landgraaf, ieder voor zover het zijn eigen bevoegdheden betreft;
gelet op de Structuurvisie Ruimtelijke Economie Zuid-Limburg, die door de 16 Zuid-Limburgse gemeenten is vastgesteld (in gemeente Landgraaf op 14 december 2017);
de Bestuurscommissie Economie & Toerisme van de Stadsregio Parkstad Limburg op 20 juni 2019 het ‘Uitvoeringsprogramma Retail Parkstad’ heeft vastgesteld;
in het Uitvoeringsprogramma Retail Parkstad is uitgesproken om tot een concrete integrale gebiedsaanpak voor aanloopstraten (historische linten) te komen en (voormalige) winkelpanden in deze straten te transformeren naar andere functies;
op 9 maart 2020 een Retail-Deal “Transformatie” onder de vlag van de Nationale Retail-Agenda is ondertekend door de Bestuurscommissie Economie & Toerisme, waarmee samen met o.a. het ministerie van Economische Zaken & Klimaat en de gemeente Rotterdam het belang van retail transformatie en het bundelen van de krachten voor de uitvoering, evaluatie en kennisdeling is onderstreept;
de gemeente Heerlen, mede namens de gemeenten Beekdaelen, Brunssum, Kerkrade en Landgraaf, een aanvraag heeft ingediend voor een bijdrage uit de Regio Deal – themalijn Voorzieningen & Retail – voor het project ‘Stratenaanpak Parkstad Limburg’ en een bijdrage door het Dagelijks Bestuur van de Stadsregio Parkstad Limburg is toegekend;
de daadwerkelijke uitvoering van deze regeling door het verlenen van een daartoe strekkend mandaat bij de Bestuurscommissie Economie & Toerisme van de Stadsregio Parkstad Limburg zal berusten;
daar waar in deze regeling het college wordt genoemd, feitelijk de Bestuurscommissie Economie & Toerisme (namens het betreffende college waarin de straat is gelegen) dient te worden gelezen;
inmiddels gebleken is dat de in april 2022 vastgestelde ‘Subsidieregeling Transformatiefonds Stratenaanpak Parkstad Limburg’ opgenomen reikwijdte (aangegeven straten/gebieden) een vervolg behoeft, waarbij het college (lees ‘de Bestuurscommissie Economie & Toerisme van de Stadsregio Parkstad Limburg’) de bevoegdheid krijgt om indachtig het gestelde in deze regeling ‘vervolgstraten/gebieden’ toe te voegen aan de in deze regeling opgenomen reikwijdte.
de uitvoering van deze gewijzigde Regeling (inclusief de bevoegdheid tot het toevoegen van ‘vervolgstraten/gebieden’) te mandateren aan de Stadsregio Parkstad Limburg en meer specifiek aan de Bestuurscommissie Economie & Toerisme waarbij de Bestuurscommissie Economie & Toerisme bevoegd is om ondermandaat te verlenen.
In deze regeling wordt verstaan onder:
Detailhandel: het bedrijfsmatig te koop aanbieden, waaronder begrepen het uitstallen ten behoeve van verkoop, het verkopen, verhuren en leveren van goederen aan personen die de goederen kopen of huren voor gebruik, verbruik of aanwending anders dan in de uitoefening van een beroeps- of bedrijfsactiviteit;
Transformatiesubsidie: subsidie ten behoeve van het transformeren van een leegstaand pand in verband met een verandering van de functie van dit pand waardoor het definitief aan de detailhandelsfunctie/-voorraad wordt onttrokken en het pand beter past bij de gewijzigde functie als ook toekomstbestendig is;
Artikel 2 Doel van de regeling
Deze regeling heeft als doel om in een aantal specifieke gebieden/straten in de regio Parkstad Limburg waar de leefbaarheid in algemene zin onder druk staat, de transformatie van leegstaande (winkel)panden met een detailhandelsbestemming te stimuleren en te faciliteren. In kwalitatieve zin leidt de transformatie aldaar tot positieve impulsen die de leefbaarheid ten goede komen. Ook wordt de hoofdwinkelstructuur impliciet versterkt doordat de planologisch-juridische mogelijkheden voor detailhandel buiten deze structuur verminderen. In kwantitatieve zin wordt met deze aanpak een substantiële bijdrage geleverd in de regionale opgave om overtollige winkelmeters te transformeren en in planologisch-juridische zin te onttrekken waarbij mogelijkerwijze de leegstand in deze gebieden/straten wordt teruggedrongen.
Deze regeling is van toepassing op de verstrekking van subsidies door het College voor het transformeren van een leegstaand pand met detailhandelsbestemming in de in artikel 3 lid 2 en de ingevolge artikel 3 lid 3 benoemde gebieden/straten in verband met een verandering van de bestemming van dit pand waardoor het aan de detailhandel wordt onttrokken en het pand beter past bij de gewijzigde bestemming als ook toekomstbestendig is.
De regeling is in ieder geval van toepassing op de volgende gebieden/straten1:
Indien in de in lid 2 van dit artikel genoemde straten/gebieden geen panden meer zijn gelegen die in aanmerking komen voor een mogelijke subsidie in het kader van deze Regeling dan wel er geen eigenaren bereid worden gevonden gebruik te maken van de Regeling, kan het College een ‘vervolgstraat’ van de daar genoemde straten/gebieden of andere (voormalige) aanloop-/winkelstraten aanwijzen waarop deze Regeling ook van toepassing is. In de gemeente Landgraaf is het gebied van de in elkaars verlengde liggende Streeperstraat-Hoofdstraat hiervoor aangewezen.
Het vigerende toepassingsgebied (de volledige reikwijdte) is terug te vinden op de website van de Stadsregio Parkstad Limburg (https://parkstad-limburg.nl/).
Hoofdstuk 2 Transformatiesubsidie
Artikel 4 Transformatiesubsidie
Aan een eigenaar van een leegstaand pand met een detailhandelsbestemming in de in artikel 3 lid 2 en de in artikel 3 lid 3 benoemde gebieden/straten kan op aanvraag een transformatiesubsidie worden verstrekt ten behoeve van bouwtechnische maatregelen en/of gevelrenovatie in verband met het wijzigen van de functie daarvan, waardoor het pand aan de detailhandelsbestemming wordt onttrokken en het pand beter past bij de gewijzigde functie als ook toekomstbestendig is.
Artikel 5 Voorwaarden transformatiesubsidie
De transformatiesubsidie kan worden toegekend indien:
de aanvrager bij zijn rechtsopvolgers bedingt dat:
zolang de nieuwe bestemming niet onherroepelijk van kracht is, zij de bovenstaande vereisten middels een kettingbeding zullen doorleggen aan hun eventuele rechtsopvolgers op straffe van betaling van een boete die zo hoog is als het toegekende subsidiebedrag als bedoeld in artikel 4 lid 2 verhoogd met € 50.000,-;
Een aanvraag voor de transformatiesubsidie op grond van deze regeling wordt schriftelijk gedaan (zowel per post als per mail) en bestaat uit een ingevuld daarvoor bestemd aanvraagformulier met bijbehorende bescheiden. De aanvraag is gericht aan het College van de gemeente waarin de straat zich bevindt, maar wordt geadresseerd aan de Bestuurscommissie Economie & Toerisme. De juiste manier van aanreiken inclusief adressering staat vermeld op het aanvraagformulier.
Onverminderd het bepaalde in artikel 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht, kan de transformatiesubsidie worden geweigerd indien:
Artikel 10 Wijzigen of intrekken subsidie
Onverminderd het bepaalde in artikelen 4:46, 4:48, 4:49 en 4:50 Awb kan de subsidieverlening worden ingetrokken of ten nadele van de subsidieontvanger worden gewijzigd indien:
Artikel 11 Uitbetaling voorschot en vaststelling subsidie
De aanvraag tot subsidievaststelling wordt zo snel mogelijk na einde projectlooptijd ingediend met een uiterlijke termijn van 6 maanden. Bij de aanvraag tot subsidievaststelling legt de subsidieontvanger inhoudelijk en financieel verantwoording af. De subsidieontvanger toont tenminste aan dat de gesubsidieerde activiteit gerealiseerd is, dat de subsidie ten goede gekomen is aan de gesubsidieerde activiteit en dat is voldaan aan de overige in de subsidieverlening opgenomen verplichtingen.
Uitwerking artikel 3, lid 2 van de Subsidieregeling Transformatiefonds Stratenaanpak Parkstad Limburg
De subsidieregeling ‘Transformatiefonds Stratenaanpak Parkstad Limburg’ is in ieder geval van toepassing op de hieronder genoemde adressen.
Daarnaast kan het College (lees: de Bestuurscommissie Economie & Toerisme) conform artikel 3, lid 3 deze Regeling ook van toepassing verklaren op door haar aan te wijzen ‘vervolgstraten/gebieden’.
Het volledige vigerende toepassingsgebied is te vinden op de website van Stadsregio Parkstad Limburg (https://parkstad-limburg.nl/).
Stationstraat 10 – 274 (even nummers)
Stationstraat 57 – 217 (oneven nummers)
Gebied: Rumpenerstraat , Brunssum
Rumpenerstraat 2 – 116 (even nummers)
Rumpenerstraat 3 – 157 (oneven nummers)
Kerkstraat 111 en 117 - 123 (oneven nummers)
Kerkstraat 324 - 332 (even nummers)
Gebied: Akerstraat-Noord, Hoensbroek
Akerstraat-Noord 90 - 156 (even nummers)
Akerstraat-Noord 180 – 312 (even nummers)
Gebied: Sint Pieterstraat – Zonstraat, Kerkrade
Sint Pieterstraat 1 – 65 en 77 - 83 (oneven nummers)
Sint Pieterstraat 6 – 102 (even nummers)
Zonstraat 67 – 87 (oneven nummers)
Lindenlaan 1-5 (oneven nummers)
Lindenlaan 10-14 (even nummers)
Hoogstraat 8 - 148 (even nummers)
Hoogstraat 63 – 193 (oneven nummers)
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-84518.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.