Technische wijzigingen Wmo Verordening

De raad van de gemeente Zoetermeer;

Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 23 augustus 2022

 

Besluit

De raad voor te stellen:

  • 1.

    De Wmo Verordening als volgt te wijzigen:

Oude tekst verordening

Nieuwe tekst verordening

Reden wijziging

Artikel 8.3 Specifieke criteria zich kunnen verplaatsen in de leefomgeving

  • 7.

    De cliënt is bij toekenning van gebruik van collectief vervoer tegen gereduceerd tarief een ritbijdrage verschuldigd per verreden zone.

Artikel 8.3 Specifieke criteria zich kunnen verplaatsen in de leefomgeving

  • 7.

    De cliënt is bij toekenning van gebruik van collectief vervoer tegen gereduceerd tarief een ritbijdrage verschuldigd per verreden kilometer.

Verandering van zone naar kilometer berekening

Artikel 9.1 Algemene voorziening en maatwerkvoorzieningen

  • 6.

    Voor de maatwerkvoorziening Regiotaxi is geen bijdrage, als bedoeld in het eerste lid, verschuldigd. Voor deze voorziening geldt een door het college vast te stellen ritbijdrage per verreden zone.

Artikel 9.1 Algemene voorziening en maatwerkvoorzieningen

  • 6.

    Voor de maatwerkvoorziening Regiotaxi is geen bijdrage, als bedoeld in het eerste lid, verschuldigd. Voor deze voorziening geldt een door het college vast te stellen ritbijdrage per verreden kilometers.

Verandering van zone naar kilometer berekening

Artikel 14.2 Indexering

 

  • 2.

    In afwijking van het gestelde in het eerste lid past het college jaarlijks per 1januari de hoogte van de ritbijdrage, als bedoeld in artikel 8.3 zevende lid van deze verordening aan op basis van het tarief per zone zoals berekend door het Stadsgewest Haaglanden of eventuele rechtsopvolger, afgeleid van het 0Vchipkaarttarief.

Artikel 14.2 Indexering

 

  • 2.

    In afwijking van het gestelde in het eerste lid past het college jaarlijks per 1 januari de hoogte van de ritbijdrage, als bedoeld in artikel 8.3 zevende lid van deze verordening aan op basis van het tarief per kilometer zoals berekend door het Stadsgewest Haaglanden of eventuele rechtsopvolger, afgeleid van het 0Vchipkaarttarief.

Verandering van zone naar kilometer berekening

 

Dit besluit treedt in werking twee weken na de bekendmaking daarvan. Tenzij over dit besluit een inleidend verzoek tot het houden van een referendum wordt gedaan.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad op 17 oktober 2022

de griffier,

de voorzitter,

drs. R. Blokland MCM

drs. M.J. Bezuijen

Toelichting

Probleemstelling en kader

 

Inleiding

In 2021 informeerde het college de raad over beoogde veranderingen rondom de vervoersvoorziening Regiotaxi. De Regiotaxi is een vervoersvoorziening voor de Wmo-reiziger die tegen gereduceerd tarief gebruik kan maken van het systeem, maar ook voor de vrije reiziger voor wie Regiotaxi als aanvulling op het reguliere Openbaar Vervoer (OV) wordt gebruikt.

 

Door de nieuwe aanbesteding zijn deze beoogde veranderingen doorgevoerd. Eén van deze veranderingen is de verandering in de afrekensystematiek op basis van kilometers in plaats van zones. Deze verandering sluit aan bij de verandering in het reguliere OV, waar plaats werd gemaakt van de toenmalige strippenkaart naar de OV chipkaart. Concreet betekent het voor de Wmo Regiotaxi gebruiker dat de rit per gereisde kilometer betaald zal worden in plaats van per zone.

 

Beoogd effect

Het is van belang dat deze wijziging in de nieuwe contracten van de Regiotaxi ook aangepast worden in de Verordening en Beleidsregels Wmo, zodat besluiten op de juiste juridische gronden worden gemaakt.

 

Voorstel/keuzemogelijkheden/risico’s

 

  • 1.

    De Wmo Verordening als volgt te wijzigen:

Oude tekst verordening

Nieuwe tekst verordening

Reden wijziging

Artikel 8.3 Specifieke criteria zich kunnen verplaatsen in de leefomgeving

  • 7.

    De cliënt is bij toekenning van gebruik van collectief vervoer tegen gereduceerd tarief een ritbijdrage verschuldigd per verreden zone.

Artikel 8.3 Specifieke criteria zich kunnen verplaatsen in de leefomgeving

  • 7.

    De cliënt is bij toekenning van gebruik van collectief vervoer tegen gereduceerd tarief een ritbijdrage verschuldigd per verreden kilometer.

Verandering van zone naar kilometer berekening

Artikel 9.1 Algemene voorziening en maatwerkvoorzieningen

  • 6.

    Voor de maatwerkvoorziening Regiotaxi is geen bijdrage, als bedoeld in het eerste lid, verschuldigd. Voor deze voorziening geldt een door het college vast te stellen ritbijdrage per verreden zone.

Artikel 9.1 Algemene voorziening en maatwerkvoorzieningen

  • 6.

    Voor de maatwerkvoorziening Regiotaxi is geen bijdrage, als bedoeld in het eerste lid, verschuldigd. Voor deze voorziening geldt een door het college vast te stellen ritbijdrage per verreden kilometers.

Verandering van zone naar kilometer berekening

Artikel 14.2 Indexering

 

  • 2.

    In afwijking van het gestelde in het eerste lid past het college jaarlijks per 1januari de hoogte van de ritbijdrage, als bedoeld in artikel 8.3 zevende lid van deze verordening aan op basis van het tarief per zone zoals berekend door het Stadsgewest Haaglanden of eventuele rechtsopvolger, afgeleid van het 0Vchipkaarttarief.

Artikel 14.2 Indexering

 

  • 2.

    In afwijking van het gestelde in het eerste lid past het college jaarlijks per 1 januari de hoogte van de ritbijdrage, als bedoeld in artikel 8.3 zevende lid van deze verordening aan op basis van het tarief per kilometer zoals berekend door het Stadsgewest Haaglanden of eventuele rechtsopvolger, afgeleid van het 0Vchipkaarttarief.

Verandering van zone naar kilometer berekening

 

Argumenten

  • 1.1

    Besluiten juridisch juist

Het is van belang dat deze wijziging in de nieuwe contracten van de Regiotaxi ook aangepast worden in de Verordening en Beleidsregels Wmo, zodat besluiten op de juiste juridische gronden worden gemaakt.

 

Kanttekeningen

Geen kanttekeningen.

 

Financiën

Het aanpassen van de verordening heeft geen financiële gevolgen.

 

Controleprotocol

Niet van toepassing.

 

Participatie en Communicatie

Participatie is niet van toepassing, omdat het een ondergeschikte herziening van een eerder vastgesteld beleidsvoornemen betreft. Het gaat om een technische wijziging van de eerder vastgestelde verordening.

 

Duurzaamheid

Niet van toepassing.

 

Toegankelijkheid en bruikbaarheid voor gehandicapten

Niet van toepassing.

 

Rapportage en evaluatie

Niet van toepassing.

Naar boven