Gemeenteblad van Amsterdam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2023, 82792 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2023, 82792 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening van de raad van de gemeente Amsterdam tot wijziging van de Verordening op het lokaal onderwijsbeleid Amsterdam 2019 in verband met wijzigingen die van toepassing zullen zijn vanaf schooljaar 2023-2024 (Verordening wijziging VloA 2019: wijzigingen schooljaar 2023-2024)
Artikel I. Wijziging bijlage 1 VloA 2019
Bijlage 1 (Voorzieningen in natura) bij de Verordening op het lokaal onderwijsbeleid Amsterdam 2019 wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 6.1, punt a. van Hoofdstuk 6 (Voorziening Taal en Ouderbetrokkenheid) komt te luiden:
drempel: percentage van 30 % van het totaal aantal leerlingen van een school voor basisonderwijs dat behoort tot de categorie doelgroepleerlingen, waaronder een school niet in aanmerking komt voor deze voorziening.
Artikel 7.3, tweede lid van Hoofdstuk 7 (Voorziening training deskundigheidsbevordering schoolveiligheid) komt te luiden:
Voor vo-scholen geldt dat het maximaal aantal trainingsgroepen, waarvoor een school in aanmerking komt, wordt berekend op basis van het aantal leerlingen volgens de meest recent beschikbare oktobertelling van DUO. Per 15 leerlingen kan één onderwijsprofessional deelnemen aan de groepstraining, tenzij een schooldirecteur aan kan tonen dat op zijn school sprake is van de inzet van een naar verhouding hoger aantal onderwijsprofessionals.
Artikel II. Wijziging bijlage 3 VloA 2019
Bijlage 3 (Voorzieningen kansengelijkheid) bij de Verordening op het lokaal onderwijsbeleid Amsterdam 2019 wordt als volgt gewijzigd:
In artikel 2.1 (Hoofdstuk 2 Voorziening Vroegschools aanbod) wordt na punt d. onder vernummering van de overige punten ingevoegd:
pilot programmaloos: pilot waarbinnen geëxperimenteerd wordt met een door een school zelf ontwikkelde werkwijze passend bij de leerlingenpopulatie als alternatief voor een VVE-programma, waarmee beoogd wordt om op gestructureerde en samenhangende wijze de ontwikkeling van kinderen te stimuleren op het gebied van taal, rekenen, motoriek en de sociaal-emotionele ontwikkeling;
Na artikel 2.3 (Hoofdstuk 2 Voorziening Vroegschools aanbod) worden onder vernummering van de overige artikelen van dit hoofdstuk twee nieuwe artikelen ingevoegd, die luiden:
Artikel 2.4 Pilot programmaloos
Het college kan in het kader van de pilot programmaloos tevens op grond van artikel 2.3 een subsidie verlenen voor de in dat artikel bedoelde activiteitenniveaus in verband met het uitvoeren van een vroegschools aanbod door scholen die passend bij de leerlingenpopulatie kleuteronderwijs geven, zonder hierbij gebruik te maken van een VVE-programma.
Subsidie voor het uitvoeren van vroegschools aanbod als bedoeld in artikel 2.4 kan uitsluitend worden aangevraagd door een schoolbestuur voor een onder zijn gezag vallende basisschool of nevenvestiging van een basisschool die in het schooljaar 2022-2023 voor de laatste keer gebruik maakte van het VVE-programma Kleuterplein.
Artikel 2.4 Pilot programmaloos
Scholen die in het schooljaar 2022/2023 voor de laatste keer gebruik konden maken van het VVE-programma Kleuterplein, krijgen voor het schooljaar 2023/2024 de mogelijkheid om deel te nemen aan een pilot die als doel heeft de opbrengsten en resultaten in kaart te brengen wanneer er niet wordt gewerkt met een VVE-programma. Om de kwaliteit van het kleuteronderwijs te borgen wordt scholen gevraagd te beschrijven op welke manier zij ervoor zorgen dat de verschillende ontwikkelgebieden van de kleuters voldoende aan bod komen. De basistraining VVE 1&2 wordt als minimale scholingseis voor de groepsleerkrachten en de onderwijsassistenten gesteld. De looptijd van de pilot bedraagt twee schooljaren. De gemeente Amsterdam zal een onderzoeksprogramma ontwikkelen en uitvoeren.
Bijlage 4 (Voorzieningen kwaliteit, schoolontwikkeling en lerarentekort) bij de Verordening op het lokaal onderwijsbeleid Amsterdam 2019 wordt als volgt gewijzigd:
Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van 15 februari 2023.
De plaatsvervangend voorzitter
Fatihya Abdi
De raadsgriffier
Jolien Houtman
In januari 2019 heeft de gemeenteraad de ‘Verordening op het Lokaal Onderwijsbeleid Amsterdam 2019’ (VloA 2019) vastgesteld. De VloA 2019 is het instrument waarmee de gemeente op basis van de Wpo, Wvo 2020 en Wec uitgaven kan doen voor het onderwijs om in aanvulling op de Rijksbekostiging haar eigen beleid uit te voeren. Voor het schooljaar 2023-2024 worden er een aantal wijzingen voorgesteld. De voorzieningen die niet genoemd worden hebben geen wijzigingen ondergaan.
Artikel I Bijlage 1 (Voorzieningen in natura)
Door de toelatingsdrempel van de Voorziening Taal en Ouderbetrokkenheid met 5 % van 35 % naar 30 % te verlagen kunnen meer scholen in aanmerking komen.
De beschikbaarheid van de voorziening training deskundigheidsbevordering schoolveiligheid wordt afgestemd op scholen waar meer onderwijsprofessionals dan gebruikelijk aanwezig zijn.
Artikel II Bijlage 3 (Voorzieningen kansengelijkheid)
In de voorziening vroegschools aanbod wordt de mogelijkheid geschapen voor basisscholen die in het schooljaar 2022/2023 voor de laatste keer gebruik konden maken van het VVE-programma Kleuterplein om voor het schooljaar 2023/2024 deel te nemen aan een pilot die als doel heeft de opbrengsten en resultaten in kaart te brengen wanneer er niet wordt gewerkt met een VVE-programma. Om de kwaliteit van het kleuteronderwijs te borgen wordt scholen gevraagd te beschrijven op welke manier zij ervoor zorgen dat de verschillende ontwikkelgebieden van de kleuters voldoende aan de orde komen. De basistraining VVE 1&2 wordt als minimale scholingseis gesteld. De looptijd van de pilot bedraagt twee schooljaren.
De gemeente Amsterdam zal een onderzoeksprogramma ontwikkelen en uitvoeren.
De informatie die scholen in het primair onderwijs moeten aanleveren bij de aanvraag om voor een subsidie Kansenaanpak vanaf groep 3 in aanmerking is iets uitgebreid om het activiteitenplan beter te kunnen beoordelen. Ook zijn scholen voortaan verplicht om deel te nemen aan door de gemeente georganiseerde kennisdelingsbijeenkomst(en).
Artikel III Bijlage 4 (Voorzieningen kwaliteit, schoolontwikkeling en lerarentekort)
De subsidie voor de begeleiding van zij-instromers in de sectoren po, so en vso wordt verlengd met het subsidietijdvak 1 september 2023 tot 1 februari 2026.
Artikel IV Inwerkingtreding en overgangsrecht
Door de wijziging in de voorziening training deskundigheidsbevordering schoolveiligheid terug te laten werken tot de ingangsdatum van de voorziening van 11 maart 2022, kunnen scholen waar meer onderwijsprofessionals dan gebruikelijk aanwezig zijn als nog in aanmerking komen voor een hoger aantal trainingsgroepen dan voor deze wijziging mogelijk was.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-82792.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.