Gemeenteblad van Haarlemmermeer
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Haarlemmermeer | Gemeenteblad 2023, 82664 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Haarlemmermeer | Gemeenteblad 2023, 82664 | beleidsregel |
Beleidsregels re-integratie gemeente Haarlemmermeer 2023
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
loonkostensubsidie naar loonwaarde: Loonkostensubsidie voor werkgevers vergoedt het verschil tussen loonwaarde en minimumloon, met als maximum 70% van het minimumloon. Met loonkostensubsidie ontvangt de werknemer het reguliere salaris en de werkgever wordt gecompenseerd voor de verminderde productiviteit.
praktijkroute: voor personen met een afstand tot de arbeidsmarkt wordt op de werkplek via een gevalideerde loonwaardemeting vastgesteld welke loonwaarde zij hebben. Bij een loonwaarde die bij voltijdse arbeid minder dan het wettelijk minimumloon bedraagt, kunnen deze personen, zonder beoordeling banenafspraak door UWV, worden opgenomen in het doelgroepregister voor de banenafspraak;
Artikel 3. Indeling indicatieve loonwaarde
Personen in de eerste twee categorieën, 0%- 20% en 20%- 40%, hebben een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Van deze groep is niet de verwachting dat zij op de reguliere arbeidsmarkt aan het werk kunnen gaan. Personen in de categorie 40%- 70% kunnen met gerichte ondersteuning wel de stap maken naar de reguliere arbeidsmarkt. Daarvoor is een gerichte en effectieve inzet van voorzieningen noodzakelijk. Personen in de categorie 70%- 100% zijn meer zelfredzaam en kunnen, indien noodzakelijk met ondersteuning, de stap naar de reguliere arbeidsmarkt snel maken. De categorieën geven een indicatie van de ondersteuning die geboden kan worden waarbij maatwerk wordt toegepast.
Artikel 5. Ondersteuning van personen bij arbeidsre-integratie
Indien door het college aan een persoon uit de doelgroep een voorziening wordt aangeboden bepaalt het college, voor zover mogelijk in samenspraak met de persoon uit de doelgroep, welke mogelijkheid wordt geboden om verlof op te nemen in verband met vakantie, sollicitaties en bijzondere omstandigheden. Daarnaast overlegt de persoon de volgende informatie:
Overzicht van re-integratie voorzieningen
Artikel 11. Participatieplaats (werkervaringsplaats)
Voor de beoordeling van het besluit tot het verstrekken van een premie, zoals beschreven in artikel 10a, lid 6, van de Participatiewet en artikel 40 van de verordening Sociaal Domein, baseert het college zich op gevalideerde documenten die aanwijzingen bevatten dat de persoon uit de doelgroep zijn kansen op de arbeidsmarkt heeft vergroot. Voor deze beoordeling kan het college ook zelf bronnen raadplegen, bijvoorbeeld de werkgever waar de participatieplaats wordt uitgevoerd.
Artikel 14. Marginaal zelfstandigen
De doelgroep voor deze voorziening bestaat uit personen met een afstand tot de arbeidsmarkt in de loonwaardecategorie 20% tot 40 % en 40% tot 70%. Dit zijn personen voor wie inschakeling in het arbeidsproces op korte termijn gering is en die niet direct aan het werk kunnen in een reguliere baan. Tevens zijn dit personen die lichamelijk of psychisch niet in staat zijn om aan het urencriterium Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz) te voldoen.
Artikel 15. Loonkostensubsidie naar Loonwaarde
Voor personen zoals genoemd in lid 1 wordt op de werkplek via een gevalideerde loonwaardemeting vastgesteld welke loonwaarde zij hebben. Bij een loonwaarde die bij voltijdse arbeid minder dan het wettelijk minimumloon bedraagt (WML), kunnen deze personen loonkostensubsidie naar loonwaarde ontvangen.
Artikel 16. Tijdelijke loonkostensubsidie
Het college kan een tijdelijke loonkostensubsidie aan de werkgever verstrekken om tijdelijk het verschil in arbeidsproductiviteit te compenseren en zo de re-integratie van de bijstandsgerechtigde dan wel de niet-uitkeringsgerechtigde (nugger) te bewerkstelligen. Het college kan loonkostensubsidie weigeren indien er aanwijsbare gronden zijn dat de werkgever niet conform de richtlijnen heeft gehandeld richting de werknemer.
Voorwaarden met betrekking tot de proefplaatsing:
De duur van de proefplaatsing wordt vastgesteld op basis van afstand tot de arbeidsmarkt, opleidingsniveau, uitkeringsduur, complexiteit van de functie en persoonlijke omstandigheden van de persoon uit de doelgroep en zolang als nodig is voor de werkgever en het college om zich een beeld te vormen van de geschiktheid van de persoon uit de doelgroep. De duur van de proefplaatsing is standaard 2 maanden. In bijzondere omstandigheden kan het college een proefplaatsing maximaliseren naar 3 maanden.
Een proefplaatsing kan plaatsvinden op een reguliere vacature of op een garantiebaan. Indien de vorige functionaris onder dezelfde voorwaarden (regeling) werkzaam was, is komen vast te staan dat de werkgever voldoende moverende redenen heeft aangedragen met betrekking tot het beëindigen van de arbeidsovereenkomst.
Artikel 18. Jobcoach (Persoonlijke ondersteuning)
Duur en intensiteit van de inzet & wijze van inzet:
Minimaal ieder half jaar wordt geëvalueerd of jobcoaching nog langer noodzakelijk is. Een werknemer heeft recht op maximaal 2 jaar jobcoaching. In individuele gevallen is het mogelijk jobcoaching na 2 jaar met 1 jaar en maximaal 52 uur te verlengen. Het college neemt hierover een besluit in overleg met de werknemer, de werkgever en de jobcoach. Het betreft hier maatwerk.
Artikel 20. Individuele detachering
Het doel van individuele detachering is enerzijds een opstap naar regulier werk (private sector) óf anderzijds structurele individuele detachering. Bij de opstap naar regulier werk is de bedoeling dat de persoon uit de doelgroep na een bepaalde periode van gedetacheerd zijn in dienst treedt bij de werkgever. In het geval van structurele individuele detachering komt de persoon uit de doelgroep voor (on)bepaalde tijd in dienst van de detacheerder en is sprake van ‘doordetacheren’. In dat laatste geval kunnen uitzendbureaus en sociale ondernemingen hun dienstverlening aanbieden.
Verrichten van maatschappelijk nuttige activiteiten
Artikel 23. Tegenprestatie/Meerprestatie
De activiteiten die kunnen worden ingezet voor de tegenprestatie (Meerprestatie) zijn onder te verdelen in drie categorieën:
Een persoon die in aanmerking komt voor tegenprestatie (Meerprestatie) kan allereerst zelf op zoek gaan naar onbeloonde maatschappelijk nuttige activiteiten, zoals mantelzorg, die in het kader van tegenprestatie kunnen worden ingezet. Het college toetst of deze werkzaamheden voldoen aan de hiervoor gestelde wettelijke regels.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-82664.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.