Gemeenteblad van Rotterdam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rotterdam | Gemeenteblad 2023, 79610 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rotterdam | Gemeenteblad 2023, 79610 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling collectieve woningaanpassingen en scootmobielstallingen Rotterdam 2023-2025
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam,
gelezen het voorstel van de directeur Welzijn, Zorg & Jeugdhulp, Directie Publieke Gezondheid, Welzijn en Zorg van het cluster Maatschappelijke Ontwikkeling; Registratienummer M2212-4089
gelet op de Subsidieverordening Rotterdam 2014;
Deze subsidieregeling is van toepassing op het verstrekken van subsidies voor het realiseren van collectieve woningaanpassingen of het plaatsen van een scootmobielstalling ten behoeve van ouderen en mensen met een lichamelijke beperking, die woonachtig zijn in een woning die deel uitmaakt van een wooncomplex in Rotterdam. Hierbij dient de toe- en doorgankelijkheid van deze complexen voldoende te zijn voor gebruik van een rollator in de woning, en gebruik van een rollator en scootmobiel in de gemeenschappelijke en verkeersruimtes buiten de woning.
Een subsidieaanvraag voor het jaar 2023 wordt uiterlijk op 1 mei 2023 ingediend. Een subsidieaanvraag voor het jaar 2024 wordt uiterlijk op 1 mei 2024 ingediend en een subsidieaanvraag voor 2025 wordt uiterlijk 1 mei 2025 ingediend.
Artikel 12 Subsidieverplichtingen
Het college verbindt aan de subsidieverlening de volgende verplichtingen:
Het college kan artikel 8, tweede lid, en artikel 12, onderdelen b en c buiten toepassing laten of daarvan afwijken indien, gelet op het doel en de strekking van deze subsidieregeling, de toepassing hiervan naar het oordeel van het college voor een subsidieaanvrager of -ontvanger gevolgen zou hebben die onevenredig zouden zijn tot de met deze subsidieregeling te dienen doelen.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 14 februari 2023.
De secretaris,
V.J.M. Roozen
De burgemeester,
A. Aboutaleb
Dit gemeenteblad ligt ook ter inzage bij het Concern Informatiecentrum Rotterdam (CIC): 010-267 2514 of bir@rotterdam.nl
Bijlage 1. Vereiste Plan van Aanpak als bedoeld in artikel 6, tweede lid, onderdeel a van de Subsidieregeling collectieve woningaanpassingen en scootmobielstallingen Rotterdam 2023-2025
Stel uw Plan van aanpak op aan de hand van de onderstaande indeling en instructies.
Omvang Plan van Aanpak: maximaal 5 A4 lettertype Arial 10 (excl. eventuele bijlagen en voorblad).
Kader: het Plan van Aanpak dient te worden opgesteld aan de hand van de subsidieregeling collectieve woningaanpassingen en scootmobielstallingen Rotterdam 2023-2025.
Inhoud Plan van Aanpak: door het volledig beantwoorden van onderstaande vragen in het formulier stelt u uw Plan van Aanpak op.
Bijlage 2. Eisen scootmobielstallingen als bedoeld in artikel 3 lid 1 onderdeel a en artikel 11 lid 1 onderdeel a van de Subsidieregeling collectieve woningaanpassingen en scootmobielstallingen Rotterdam 2023-2025
Te allen tijde dienen de plannen te voldoen aan het Bouwbesluit 2012. Aanvullend op de eisen van het Bouwbesluit 2012, die besloten liggen in de afgegeven vergunning, wordt aanvullend het onderstaande geëist.
Iedere stallingsplek voor een scootmobiel:
Op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk ervoor zorg te dragen dat ouderen en mensen met een lichamelijke (functie)beperking zolang mogelijk thuis kunnen blijven wonen. Velen van hen willen ook graag zo lang mogelijk zelfstandig thuis wonen. Om langer zelfstandig te kunnen wonen zijn soms aanpassingen nodig. Met deze regeling wil de gemeente Rotterdam collectieve aanpassingen gericht op het veilig stallen van scootmobielen en de toe- door- en uitgankelijkheid van gemeenschappelijke ruimten in wooncomplexen stimuleren. Deze regeling is gebaseerd op de Subsidieverordening Rotterdam 2014 (SVR 2014).
Alle bepalingen uit de SVR 2014 zijn van toepassing op deze regeling.
De subsidie wordt beschikbaar gesteld voor collectieve woningaanpassingen in wooncomplexen gericht op het verhelpen van stallingsproblematiek van scootmobielen en die veroorzaakt wordt door brandveiligheidseisen en het verbeteren van de toe-, door- en uitgankelijkheid van het wooncomplex naar de eigen woonruimte. Het creëren van brandveilige stallingsmogelijkheden en collectieve aanpassingen van gemeenschappelijke ruimten past bij de beweging om mensen zo lang mogelijk in zelfstandigheid te laten wonen.
Ook kan de subsidie betrekking hebben op het creëren van scootmobielstallingen in of bij meerdere woningen in het wooncomplex, als dit bouwtechnisch mogelijk is.
Woningaanpassingen die in het collectief kunnen worden geregeld zorgen ervoor dat in een later stadium maatwerkvoorzieningen op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 niet nodig zijn en dat hiermee voorkomen wordt dat cliënten hun scootmobiel niet langer kunnen gebruiken. De aanpassingen waarvoor een subsidie wordt aangevraagd, moeten passen binnen het doel van de subsidieregeling, zoals verwoord in artikel 3.
Op grond van deze subsidieregeling kan een subsidie aangevraagd worden door zowel sociale als particuliere verhuurders in de hoedanigheid van eigenaar van een wooncomplex. Uit een daartoe over te leggen kopie van een notariële akte moet blijken dat de aanvrager daadwerkelijk eigenaar is van het wooncomplex.
Ook een Vereniging van Eigenaren (VVE) kan een aanvraag indienen. Uit een daartoe over te leggen kopie van de statuten alsmede van het daartoe strekkende besluit van de VVE moet blijken of de aanvraag rechtsgeldig is ingediend.
De subsidieverlening ziet op de noodzakelijke kosten die gemoeid zijn met de activiteiten, bedoeld in artikel 3, voor zover zij niet uit andere bronnen gefinancierd kunnen worden.
Subsidieaanvragen kunnen uitsluitend worden ingediend via de subsidieportal van de gemeente. De aanvraag wordt ingediend door een daartoe bevoegd persoon. De aanvrager is tevens contactpersoon voor de gemeente. Dit moet blijken uit de verklaring of inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Tevens dient de aanvrager de aanvragen in (verlening en vaststelling) en ontvangt hij de betreffende beschikkingen. De aanvrager is verantwoordelijk voor de uitvoering van de activiteiten die zijn opgenomen in de beschikking. Hij ontvangt het subsidiebedrag. Ook een eventuele lagere vaststelling en/of terugvordering zullen aan hem zijn gericht. De bevoegdheden en verantwoordelijkheden met betrekking tot de aanvraag en subsidieverstrekking vloeien, op grond van de Algemene wet bestuursrecht, voort uit zijn hoedanigheid als aanvrager.
Aanvragen worden ingediend tot en met uiterlijk 1 mei van het jaar waarvoor de subsidieaanvraag is ingediend. De subsidieaanvragen voor het jaar 2023 worden uiterlijk 1 mei 2023 ingediend. De subsidieaanvragen voor het jaar 2024 worden uiterlijk 1 mei 2024 ingediend en de subsidieaanvragen voor 2025 worden uiterlijk 1 mei 2025 ingediend. Er is pas sprake van een ingediende aanvraag als deze volledig is. Dat betekent dat het laat indienen van een aanvraag, waardoor deze niet meer tijdig kan worden aangevuld als blijkt dat deze onvolledig is, voor rekening en risico van aanvrager komt.
Artikel 8 De hoogte van de subsidie
Per wooncomplex wordt maximaal een bedrag van € 50.000 gesubsidieerd. Per aanvrager wordt per jaar maximaal een bedrag van € 100.000 gesubsidieerd. Dit betekent dat afhankelijk van de kosten per wooncomplex de aanvrager in meerdere wooncomplexen een scootmobielstalling of collectieve aanpassingen kan realiseren.
Artikel 10 Wijze van verdeling
In artikel 9 is een subsidieplafond opgenomen. In artikel 10 is opgenomen hoe met dit subsidieplafond wordt omgegaan. Bepalend is de volgorde van de ingediende aanvragen die voor subsidie in aanmerking kunnen komen. Uit artikel 7 vloeit voort, dat het moet gaan om de datum waarop de aanvraag volledig is ingediend.
Een subsidie kan allereerst worden geweigerd als niet wordt voldaan aan de voorwaarden, zoals opgenomen in de Algemene wet bestuursrecht en de SVR 2014.
Daarnaast is er in het eerste lid een aantal algemene weigeringsgronden opgenomen in dit artikel.
Onderdeel b bepaalt dat de aanpassing niet mag leiden tot een extra huurverhoging. Indien blijkt dat dit toch gebeurt, kan dit leiden tot terugvordering van de subsidie, maar komt ook de status van dienst van algemeen economisch belang in gevaar
Onderdeel e heeft te maken met de duurzaamheid van de investering. Er wordt geen subsidie verleend als blijkt dat het wooncomplex niet nog tot ten minste 2037 als zodanig blijft bestaan.
Onderdeel g, sub 3o, vermeldt dat aanvragen voor collectieve woningaanpassingen in gemeenschappelijke ruimten die betrekking hebben op wooncomplexen die door de verhuurder aangemerkt zijn als rollator- en/of rolstoelgeschikt, voor zover de aanvraag betrekking heeft op de basisuitrusting van het betreffende wooncomplex, niet voor subsidiëring in aanmerking komen. Indien een wooncomplex door de verhuurder is aangemerkt als geschikt voor rollator- en/of rolstoelgebruik mag worden verwacht dat de basisuitrusting van deze wooncomplexen ten minste rollatorgeschikt en/of rolstoelgeschikt is. Hieronder wordt verstaan:
Aanpassingen die betrekking hebben op de basisuitrusting van deze rollator- en of rolstoelgeschikte wooncomplexen komen niet in aanmerking voor een subsidie.
Algemene collectieve woningaanpassingen in een wooncomplex die al is aangemerkt als rolstoel- of rollatorgeschikt worden niet gehonoreerd, omdat deze complexen geacht worden al voldoende aangepast te zijn. Dit ligt anders voor voorzieningen voor de stalling van scootmobielen.
Aanvrager moet bij de aanvraag een vergunning voor de woningaanpassing kunnen overleggen, voor zover deze noodzakelijk is voor het realiseren hiervan.
Aanvrager wordt geacht ten minste 30 procent van de begrote kosten voor eigen rekening te nemen.
Onder k wordt vermeld dat de subsidie geweigerd kan worden indien blijkens het ingediende plan van aanpak de aangevraagde subsidie onvoldoende oplossing biedt voor de beschreven problematiek. Uit het gevraagde plan van aanpak moet blijken dat de oplossing die de aanvrager voor ogen heeft effectief is voor de bestaande (stallings)-problemen, zowel op inhoud als omvang van de problematiek.
Het tweede lid bepaalt dat voor zover er sprake is van financiering van de collectieve woningaanpassingen vanuit een andere bron, een beroep op subsidie op grond van de nadere regels niet mogelijk is. Met deze bron wordt niet gedoeld op de mogelijkheden van financiering vanuit een lening van een bank of een individuele maatwerkvoorziening op grond van de Wmo 2015. Subsidieverstrekking is uitsluitend mogelijk voor het deel dat niet door middel van bekostiging door derden wordt gedekt.
Artikel 12 Subsidieverplichtingen
Naast de subsidieverplichtingen die voortvloeien uit de Algemene wet bestuursrecht en de SVR 2014, zijn in dit artikel nog aanvullende verplichtingen opgenomen.
In dit artikel wordt vermeld dat voldaan moet worden aan de geldende wet- en regelgeving die van toepassing is op dergelijke woningaanpassingen in wooncomplexen. Met name zijn hierbij het Bouwbesluit 2012, het Handboek voor Toegankelijkheid en de Standaard Wegenbouw Details van belang.
Daarnaast zijn er verplichtingen opgenomen over de voortgang van de realisatie van de woningaanpassingen.
Ook is bepaald dat een scootmobielstalling ook niet binnen 15 jaar een andere functie mag krijgen: de investering moet duurzaam zijn.
Het betreft hier een regeling voor de periode 2023-2025. Aanvragen dienen uiterlijk op 1 mei van het betreffende subsidiejaar ingediend te zijn.
De regeling vervalt per 1 januari 2026. Ten aanzien van de afhandeling van de subsidieaanvraag, waaronder ook de vaststelling daarvan en eventuele bezwaar- en beroepsprocedures of terugvordering, blijft de regeling wel onverkort toegepast.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-79610.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.