Overwegingen ten aanzien van het besluit
Vereiste van een besluit
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Op grond van het bepaalde in artikel 37 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) moet een verkeersbesluit worden genomen voor de in artikel 34 van het BABW bedoelde tijdelijke plaatsing van verkeerstekens en het uitvoeren van tijdelijke maatregelen, indien de omstandigheden die tot de tijdelijke plaatsing of de tijdelijke maatregelen leiden van langere duur zijn dan vier maanden, dan wel zich regelmatig voordoen.
Gelet op:
De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;
Artikel 26 van het BABW wordt dit besluit bekendgemaakt door op de in de artikelen 5 onderscheidenlijk 6 van de Bekendmakingswet bepaalde wijze;
Het vigerende besluit interne mandaten, volmachten en machtigingen.
Uit oogpunt van:
het verzekeren van de veiligheid op de weg;
het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.
Is het gewenst om:
Tijdens de voorgenomen werkzaamheden fietspaden langs de Kempenbaan af te sluiten en het fietsverkeer lokaal om te leiden.
Motivering
In opdracht van de gemeente Veldhoven werkt Boskalis Nederland B.V. aan het project Herinrichting Kempenbaan-oost. Het doel van het project is om de doorstroming op de Kempenbaan en de bereikbaarheid van de aangrenzende bedrijventerreinen De Run te verbeteren. De Kempenbaan wordt gedeeltelijk gereconstrueerd en voorzien van een ongelijkvloerse kruising voor langzaam verkeer in de vorm van een ministation/ onderdoorgang. Daarnaast worden de bedrijventerreinen Run 1100 en Run 2100 op een andere manier ontsloten. De Run 2100 is in de nieuwe situatie bereikbaar via een nieuwe verbindingsweg langs de N2. Daar kruist het ook de Gender door middel van de Genderbrug.
De afsluiting van het fietspad is noodzakelijk om de veiligheid van de (brom-)fietsers tijdens de uitvoeringswerkzaamheden te kunnen waarborgen. De verkeersmaatregelen t.b.v. de fietspadafsluiting zijn uitgewerkt in de bijgevoegde verkeersmaatregeltekeningen.
Gehoord
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de operationeel expert wijkzorg, namens de politiechef Eenheid Oost Brabant van de Nationale Politie en dat deze positief heeft geadviseerd.
Overeenkomstig artikel 25 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is voorts overleg gepleegd met de gemeente Eindhoven.