Integraal veiligheidsplan 2023-2026

Voorwoord

 

Voor u ligt het Integraal Veiligheidsplan (IVP) van de gemeente Medemblik voor de periode 2023-2026. In Medemblik is het voor inwoners, ondernemers en bezoekers prettig en veilig wonen, werken en recreëren. Medemblik is een veilige gemeente.

Dit blijkt ook uit de resultaten van de veiligheidsmonitor 2021. Inwoners geven de veiligheid in hun buurt een ruim voldoende (7,7). Als burgemeester ben ik hier enorm trots op.

 

In de komende bestuursperiode willen we dit niveau van veiligheid graag zo houden en waar het kan verbeteren. Maar dit kunnen we niet alleen. Het zorgen voor een veilige gemeente is een gedeelde verantwoordelijkheid van de gemeente, de samenwerkingspartners en onze inwoners en ondernemers.

 

De veiligheidsprioriteiten waar we de komende bestuursperiode met name op inzetten zijn gebaseerd op de veiligheidsanalyse Medemblik en landelijke als regionale veiligheidsprioriteiten.

 

Deze prioritering leidt tot de volgende veiligheidsagenda:

  • Veilig verkeer, veilige woonomgeving;

  • Ondermijning;

  • Zorg en Veiligheid;

  • Cybercrime, digitale misdaad.

Op basis van deze veiligheidsagenda wordt een twee­ jaarlijks uitvoeringsprogramma opgesteld. In dit uitvoeringsprogramma worden de maatregelen en acties geschetst

om de bestuurlijke ambities en doelstellingen te realiseren. Daarin zoeken we naar een goede balans tussen preventie (voorkomen) en repressie (aanpakken).

 

Veiligheid raakt veel andere onderwerpen en daarom is de integrale samenwerking met zowel interne en externe partners onmisbaar.

 

Samen werken we ook de komende jaren verder aan een veiliger Medemblik.

 

Dennis Straat

Waarnemend burgemeester

 

 

1 Inleiding

 

Veiligheid is een belangrijke voorwaarde om fijn te kunnen leven, wonen, werken en recreëren. Veel partijen hebben hier invloed op, zoals ondernemers, maatschappelijke organisaties, politie en het Openbaar Ministerie en natuurlijk de inwoners zelf.

 

Gezamenlijke inzet ter voorkoming van onveiligheid is alleen effectief als alle partijen op een goede manier samenwerken. De regie hierover is de verantwoordelijkheid van de gemeente. Het gemeentebestuur stelt daarom een Integraal Veiligheidsplan (hierna: IVP) op. Hierin spreken zij met de verschillende partners op het gebied van veiligheid afspreken hoe zij gaan samenwerken aan een veilig en leefbaar Medemblik en wat de prioriteiten zijn in de bestuursperiode 2023­ 2026.

 

Wettelijke grondslag: Op grond van artikel 38b van de Politiewet stelt de gemeenteraad minimaal eens per vier jaar de prioriteiten/doelen vast die de gemeente nastreeft op het gebied van de openbare orde en veiligheid.

 

1.1 Doelstelling

Het resultaat van het project ‘IVP 2023­2026’ is dat er een goed leesbaar IVP wordt opgeleverd aan de gemeenteraad en dat dit IVP in afstemming met inwoners, ondernemers, veiligheidspartners en betrokken afdelingen binnen de gemeentelijke organisatie tot stand is gekomen.

 

1.2 Afbakening

Het beleidsterrein veiligheid bestaat uit twee hoofd­ componenten: sociale veiligheid en fysieke veiligheid.

In maart 2022 heeft de VNG het Focusblad Digitale Veiligheid uitgebracht ter aanvulling op het Kernbeleid Veiligheid. Het focusblad geeft gemeenten handvatten bij het opnemen en uitwerken van het thema digitale veiligheid in het IVP.

Dit IVP richt zich hoofdzakelijk op sociale veiligheid. Het onderdeel fysieke veiligheid beperkt zich tot de thema’s ‘crisis­ beheersing’ en ‘verkeershandhaving’. De inzet op het thema ‘digitale veiligheid’ richt zich op de onderwerpen ‘cybercrime en gedigitaliseerde criminaliteit, ‘cyberincidenten en crises’ en ‘online aangejaagde ordeverstoringen’.

 

Missie, doel en uitgangspunten met betrekking tot de fysieke veiligheid zoals rampenbestrijding, crisisbeheersing en brand­ veiligheid worden vastgelegd in het regionaal beleidsplan van de veiligheidsregio Noord­ Holland Noord. De Wet veilig­ heidsregio’s schrijft voor dat het bestuur van de veiligheidsregio eenmaal in de vier jaar een beleidsplan vaststelt. Het beleidsplan vormt het strategisch beleidskader voor de veilig­ heidsregio en beschrijft de koers voor de komende jaren. In de vergadering van het algemeen bestuur is op 6 maart 2020 het regionale beleidsplan vastgesteld. Intern, vanuit gemeenten en vanuit de crisispartners, is in het proces kritisch meegedacht over hoe de veiligheidsregio Noord­ Holland Noord zich in de komende beleidsperiode verder kan ontwikkelen. Het Beleidsplan is in onze gemeenteraad van 27 februari 2020 behandeld.

 

De gemeentelijk organisatie is binnen haar eigen organisatie zelf verantwoordelijk voor weerbare systemen en de veiligheid van informatie in die systemen (‘beschikbaarheid, integriteit

 

en vertrouwelijkheid’). Uitgangspunt hierin is het informatie­ beveiligingsbeleid van de gemeentelijke organisatie, waarin het beleid ten aanzien van informatiebeveiliging verder uit een wordt gezet. Het informatiebeveiligingsbeleid vormt dan ook het verlengstuk van deze aanpak en geeft nadere invulling op het thema ‘eigen huis op orde’. Binnen de gemeentelijke organisatie is het de taak van de CISO/ISO om de naleving van dit beleid te controleren en adviseert de gemeentelijke organisatie waar nodig ten aanzien van verbeteringen. Daarnaast worden de werkzaamheden die voortkomen uit de taken van de CISO/ISO afgestemd met haar ICT­dienstverlener Shared Service Center DeSom en samenwerkende regio gemeenten.

 

1.3 Totstandkoming

Bij de voorbereiding van het nieuwe IVP is gebruik gemaakt van de VNG­methode Kernbeleid Veiligheid. Cruciaal in Kernbeleid Veilig­ heid is de definitie van integrale veiligheid aan de hand van vijf veiligheidsvelden. Om onderbouwde keuzes te maken in het IVP is een veiligheidsanalyse uitgevoerd. Deze analyse is gebaseerd op:

  • a.

    informatie vanuit de Veiligheidsmonitor 2021;

  • b.

    informatie vanuit openbare politiedata;

  • c.

    informatie vanuit gemeentelijke data;

  • d.

    openbare data uit andere bronnen (GGD, Halt, Zicht op ondermijning.nl)

  • e.

    duidingssessie: kwalitatieve verdieping/oordelen van professionals/experts;

  • f.

    resultaten van consultaties van ondernemers­ verenigingen over veiligheid;

  • e.

    informatie vanuit woningcorporaties.

Naast de standaard analyse is een tweetal aanvullende analyses uitgevoerd op de data van de Veiligheidsmonitor.

 

Deze bestaan uit het opstellen van wijkprofielen en een statistische analyse om de verklarende factoren voor het onveiligheidsgevoel in wijken te achterhalen. De wijkprofielen schetsen per wijk op hoofdlijnen een leefbaarheids­ en veiligheidsprofiel.

 

Het proces rond de totstandkoming van het IVP is beschreven in de startnotitie IVP1. Deze startnotitie geeft inzicht in de kern­ waarden van de aanpak, het bestaande (beleids­)kader en de strategische uitgangspunten. Daarnaast schets het de wijze van betrokkenheid van de interne en externe samenwerkingspartners. De startnotitie is op 23 juni 2022 vastgesteld in de gemeenteraad.

 

1.4 Uitvoeringsprogramma en vervolg

Het IVP wordt doorvertaald naar een tweejaarlijks uitvoeringsprogramma. Deze operationele planvorming wordt integraal besproken en geavaleerd door de leden van de werkgroep IVP en externe partners. Het uitvoeringsprogramma wordt vast­ gesteld door het college en ter kennisgeving aan de gemeente­ raad verzonden. Daarnaast wordt het beleidsplan verwerkt in de wettelijke opgave om op 1 januari 2024 een gebiedsdekkende omgevingsvisie te hebben.

 

1.5 Leesbaarheid

In hoofdstuk 2 schetsen we een beeld van de huidige situatie, waarna we in hoofdstuk 3 aangeven wat we willen bereiken in 2026. In hoofdstuk 4 gaan we in op onze veiligheidsprioriteiten 2023­ 2026. Hoofstuk 5 beschrijft de overige veiligheidsthema’s. Hoofdstuk 6 behandelt het onderwerp communicatie.

Bijlage 1: Startnotitie IVP 2023­ 2026

Bijlage 2: Veiligheidsanalyse Medemblik

Bijlage 3: Infographic prioriteiten IVP 2023­ 2026

2 Huidige veiligheidsbeeld

 

Het huidige veiligheidsbeeld schets de belangrijkste veiligheids- aspecten in onze gemeente. Deze aspecten zijn gebaseerd op de resultaten vanuit de veiligheidsanalyse. Het geeft antwoord op de vraag hoe veilig onze inwoners zich voelen in hun directe woon- en leefomgeving. Daarnaast maakt het ook inzichtelijk welke onderwerpen urgent en noodzakelijk zijn om te verwerken in de komende strategische veiligheidsagenda.

 

Inwoners ervaren een leefbare en veilige woonbuurt

 

Medemblikkers ervaren hun woonbuurt, op basis van de veiligheidsmonitor, als leefbaar en veilig. Zij beoordelen deze twee aspecten respectievelijk met een 7,8 en 7,7. Medemblikkers ervaren ook een betere leefbaarheid en meer veiligheid ten opzichte van het basisteam, de veiligheidsregio en het lande­ lijk gemiddelde. Ook zijn inwoners positiever over deze twee aspecten dan in 2013.

 

In de buurten van de gemeente Medemblik heerst een sterke sociale cohesie

 

Uit de Veiligheidsmonitor blijkt dat in Medemblik een sterkere sociale cohesie in woonbuurten heerst in vergelijking met het basisteam, de veiligheidsregio en Nederland. Medemblik­ kers zijn ook actiever op het vlak van buurtpreventie. De actieve deelname aan buurtpreventie uit zich vooral in deelname aan een buurtpreventie­app. Niet alle kernen in Medemblik zijn even actief op het vlak van buurtpreventie. In de kern Andijk en in het cluster Opperdoes/Twisk/Lambertschaag/ Abbekerk/Sijbekarspel/Benningbroek gebruiken relatief weinig inwoners buurtpreventie.

 

Weinig ervaren sociale overlast, wel toename van meldingen sociale overlast

 

Naast een hoge sociale cohesie, ervaren inwoners ook minder sociale overlast in de buurt (8%) dan gemiddeld in het basisteam (10%), de veiligheidsregio (9%) en landelijk (12%). De ervaren sociale overlast is ook lager dan in 2013 (12%) (op basis van de Veiligheidsmonitor).

 

Ondanks dat de ervaren sociale overlast in Medemblik relatief laag ligt, zijn de meldingen van sociale overlast bij de politie wel toegenomen, met name tussen 2019 en 2021. Deze toename komt voornamelijk door een stijging in de meldingen van verwarde personen en jeugdoverlast. Ook bij de gemeente zijn er, tussen 2018 en 2021, meer meldingen van overlast door hangjongeren binnengekomen, met name in de periode 2020­2021. Deze ontwikkelingen zijn wellicht het gevolg van de coronapandemie. Echter ondervinden inwoners, op basis van de Veiligheidsmonitor, beperkte overlast van jongeren.

 

De coronapandemie kan ook effect hebben op de meldingen bij Veilig Thuis. Tussen 2019 en 2020 zijn er meer meldingen binnengekomen van zowel (ex)partnergeweld als kindermishandeling in de gemeente Medemblik. Tot slot zijn de politiemeldingen van overlast van drugs/drank in 2021 toe­ genomen (ondanks de sluiting van horeca en evenementen in deze periode). Dit kan mogelijk samenhangen met de toename in gemelde overlast van verwarde personen en (hang­)jongeren.

 

Inwoners beoordelen fysieke kwaliteit over het algemeen positief, wel toename van meldingen

 

In Medemblik beoordelen inwoners defysieke kwaliteit gemiddeld met een 6,5 (op basis van een schaalscore lopend van 1­102). Dit is gelijk aan de andere benchmarkgebieden en gelijk aan de score in 2013. Hoewel de fysieke kwaliteit gelijk is aan 2013, ervaren inwoners wel minder overlast van fysieke verloedering (17%) dan in 2013 (23%).

 

De ervaren fysieke overlast laat een vergelijkbaar beeld zien als de ervaren sociale overlast. Medemblikkers ervaren minder fysieke overlast in vergelijking tot het basisteam en Nederland en de ervaren overlast is ten opzichte van 2013 afgenomen.

De gemeente heeft tussen 2018 en 2021 wel meer meldingen van overlast binnengekregen. Deze toename komt vooral door een toename van ‘overige’ vormen van overlast.

 

2) De schaalscores voor fysieke kwaliteit zijn berekend op basis van vragen in de Veiligheidsmonitor over de tevredenheid over vijf fysieke voorzieningen: onderhoud van stoepen, straten en pleintjes, onderhoud van parken en plantsoenen

 

Ervaren fysieke overlast in de gemeente Medemblik

 

De ervaren overlast van stank, te hard rijdend verkeer en geluid (door horeca of evenementen) kan ook van invloed zijn op hoe inwoners de fysieke kwaliteit in hun buurt beoordelen. Inwoners ervaren, op basis van de Veiligheidsmonitor, relatief weinig overlast vanuit de horeca of evenementen. Dit blijkt ook uit het feit dat er nauwelijks meldingen bij de politie zijn afgedaan over deze vormen van overlast.

 

Van de inwoners van de gemeente Medemblik ervaart vijf procent veel stankoverlast, significant meer dan inwoners uit de veiligheidsregio Noord­Holland­Noord (3%). Met name in de kernen Medemblik en Lambertschaag/Abbekerk/ Sijbekarspel/Benningbroek/Opperdoes ervaren inwoners hier veel overlast van.

 

Daarnaast ervaren drie op de tien inwoners veel verkeersoverlast (31%), met name van te hard rijden. Hoewel dit niet significant afwijkt ten opzichte van de referentiegebieden, is dit wel de meest voorkomende vorm van overlast in Medemblik. De problematiek rondom verkeersoverlast is ook zichtbaar in de meldingen bij de gemeente. Tussen 2019 en 2021 is het aantal meldingen van verkeer bij de gemeente toegenomen. Dit geldt ook voor de geregistreerde misdrijven in het verkeer.

 

Tot slot blijkt uit de duidingssessie dat Medemblik de laatste jaren een aantrekkelijke plek is geworden voor watertoerisme. De gemeentelijke cijfers met betrekking tot watertoerisme geven een beeld vanaf 2020. In de periode 2020­2021 (‘coronajaren’) is een lichte afname in overlastmeldingen te zien (van 104 naar 82 meldingen). Van de situatie voor corona is geen cijfermatig beeld. Uit de politieregistraties blijkt ook dat er over de periode 2016­2021 minder diefstallen op het water zijn geregistreerd.

 

Afname van totaal delicten, stijging van cybercriminaliteit

 

De politieregistraties laten een afname zien in het aantal vermogensdelicten, geweldsdelicten en diefstallen/inbraken op bedrijventerreinen. Ook uit de Veiligheidsmonitor blijkt een afname in het aantal slachtoffers van vermogensdelicten. Het slachtofferschap van geweldsdelicten is op basis van de Veiligheidsmonitor nagenoeg gelijk gebleven ten opzichte van 2013. Hoewel deze vormen van criminaliteit een (lichte) daling kennen, laat slachtofferschap van online criminaliteit juist een ander beeld zien. Een op de zes (17%) inwoners is slachtoffer geworden van online criminaliteit. Uit de politie­

registraties blijkt ook dat er een toename is in slachtofferschap van cybercrime.

 

Naast de verschillende delicten, speelt ondermijning ook een rol in het veiligheidsbeeld. Ondermijning kent echter veel facetten. Een onderdeel van ondermijning is drugscriminaliteit. Uit de Veiligheidsmonitor blijkt dat bijna twee procent van de inwoners uit Medemblik veel overlast ervaart van drugshandel. Dit ligt lager in vergelijking met het basisteam en de veilig­ heidsregio. De politieregistraties omtrent drugshandel zijn over de periode 2016­2021 redelijk stabiel gebleven. Ook blijkt uit data van het RIEC dat Medemblik niet verschilt van Nederland ten aanzien van het percentage verdachten van drugsdelicten in de gemeente.

3 Wat willen we bereiken?

 

Waar staan we voor? Dit is het ideaalbeeld waar we naar toe willen werken.

 

Missie: De gemeente streeft naar een veilige en leefbare samenleving voor haar inwoners, ondernemers en bezoekers. Het bereiken van zowel fysieke als sociale veiligheid moet worden gerealiseerd door middel van integraal samenwerken van partners, preventief optreden en gebiedsgericht aan het werk gaan. Ook bewoners spelen hierin een belangrijk rol door eigen verantwoordelijkheid te dragen voor een veilige en leef­ bare samenleving.

 

Waar geloven we in?

Hoe gaan we dat bereiken?

 

Visie: Veilig leven in Medemblik vergt een verantwoordelijk­ heid van ons allemaal. Inwoners, de gemeente, ondernemers, veiligheidspartners en het maatschappelijk middenveld werken samen om de subjectieve en objectieve veiligheid in Medemblik te vergroten.

 

Wij vertalen onze missie en visie in de volgende meetbare hoofddoelstellingen:

 

Doelstelling

Indicator(en)

Bron

Waarde 2021

Doel 2025

Versterken van de subjectieve veiligheid in de woonbuurt

1 Rapportcijfer veiligheid buurt Medemblik

Veiligheidsmonitor

7,7

7,9

2 % voelt zich wel eens onveilig

Veiligheidsmonitor

29%

26%

3 % voelt zich wel eens onveilig in de eigen buurt

Veiligheidsmonitor

10%

9%

Vergroten van de leefbaarheid

Leefbaarheid woonbuurt

Veiligheidsmonitor

7,8

8

Versterken van de objectieve veiligheid in de woonbuurt

1 Slachtofferschap vermogensdelicten

Veiligheidsmonitor

6%

5%

2 Ontwikkeling en totaal vermogensdelicten

Politiegegevens

248

220

3 Ontwikkeling en totaal geweldsdelicten

Politiegegevens

148

130

 

3.1 De kernwaarden van onze veiligheidsaanpak

De regierol van het IVP ligt bij de gemeente. De raad heeft hierin een kaderstellende en controlerende rol. Het college van burgemeester en wethouders, met specifiek de burgemeester als portefeuillehouder Openbare Orde en Veiligheid, geeft hier invulling aan door deze taak uit te voeren binnen de door de raad gestelde kaders.

 

Samenwerken: met inwoners, ondernemers, veiligheidspartners op lokaal, Westfries en regionaal niveau. Alleen samen kunnen we een effectieve veiligheidsaanpak realiseren.

 

Prioriteitstelling en focus: er zijn altijd meer vraagstukken beschikbare capaciteit. Dit dwingt ons tot prioritering.

Wat we doen, doen we goed.

 

Initiatief: ideeën van onze inwoners en ondernemers om de veiligheid te vergroten ondersteunen we daar waar dit mogelijk is.

 

Preventief waar het kan, repressief waar het moet:

het liefst proberen we criminaliteit en overlast te voorkomen of te beperken. We zetten in op het beheersbaar houden van de situatie. Als dat niet lukt dan handhaven we en zetten passend bestuurlijk instrumentarium in en/of vragen we politie en Openbaar Ministerie hierop in te zetten.

 

Veiligheid is maatwerk: Medemblik kent 17 dorpskernen met elk haar eigen dynamiek, kansen en uitdagingen.

Als we het verschil willen maken, dan kijken we gerichter wat waar nodig is per kern.

 

3.2 Prioriteiten voor de periode 2023- 2026

Op basis van de veiligheidsanalyse Medemblik en de landelijke als regionale prioriteiten komen we tot de volgende veiligheidsprioriteiten:

 

  • Veilig verkeer, veilige woonomgeving;

  • Ondermijning;

  • Zorg en Veiligheid;

  • Cybercrime, digitale misdaad.

De volgorde van de prioriteiten is willekeurig. Op deze prioriteiten ligt voor de komende jaren de focus van ons integraal veiligheidsplan. De aanpak stemmen we af met de samen­ werkingspartners om te komen tot een sluitende aanpak van veiligheidsproblemen binnen deze thema’s op zowel lokaal als regionaal niveau.

 

Naast deze prioriteiten zetten we onze activiteiten op het gebied van andere thema’s voort. We voeren wettelijke taken uit, en reageren op incidenten en urgente vragen vanuit de samenleving.

 

3.3 Partners in de aanpak

In de aanpak zijn onder andere de volgende partners betrokken:

  • Politie;

  • Veiligheidsregio Noord­ Holland Noord (waaronder Zorg­ en Veiligheidshuis);

  • Openbaar Ministerie;

  • Regionaal Informatie en Expertisecentrum (RIEC),

  • Stadshavens B.V.;

  • Gemeenten in NHN – samenwerkingsverband Noord­Holland Samen Veilig;

  • Reclassering;

  • Bureau Halt;

  • Veilig Thuis;

  • GGZ/GGD;

  • Vangnet & Advies;

  • Woningcorporaties.

4 Veiligheidsprioriteiten

 

Het maken van beleidskeuzes is essentieel in het veiligheidsdomein: als alles namelijk prioriteit heeft, krijgt niets écht prioriteit. Het is daarom belangrijk om een aantal thema’s tot echt prioriteit te benoemen.

 

De thema’s die we als prioriteit benoemen, zijn de onder­ werpen die we voor de komende bestuursperiode het meest belangrijk vinden en waar we extra aandacht aan besteden in de vorm van beleidsontwikkeling, monitoring en toezicht en handhaving.

 

Ook komen deze lokale prioriteiten aan bod in de driehoek (politie, Openbaar Ministerie en gemeente) en vormen ze de basis voor de prioriteitstelling in het regionale beleidsplan van de eenheid Noord­Holland. Dit om te komen tot een sluitende aanpak op lokaal­, Westfries­ en regionaal niveau.

 

4.1 VEILIGHEIDSPRIORITEIT A

Veilig verkeer, veilige woonomgeving

 

Het versterken van de veiligheid en leefbaarheid is één van de doelen van de gemeente Medemblik. Dit doen we door (maatschappelijke) voorzieningen beschikbaar te stellen voor onze inwoners en woningen te bouwen.

 

Ontwikkelingen in de maatschappij en een tegelijker­ tijd terugtrekkende politie op het gebied van overlast en leefbaarheid, zorgt ervoor dat er steeds meer van gemeentelijke handhavers wordt verwacht. Toezicht en handhaving door onze buitengewoon opsporings­ ambtenaren (boa’s) is een belangrijk instrument voor het vergroten van de leefbaarheid en (het gevoel van) veiligheid in de gemeente. Onze boa’s hebben een signalerende, controlerende en handhavende rol en zijn breed inzetbaar. De Coronacrisis heeft het belang van toezicht en handhaving in onze dorpskernen door de boa’s nog eens benadrukt.

 

Hoofdlijnen 2023- 2026:

 

Onze Boa’s dragen bij aan de leefbaarheid en veiligheid in onze gemeente. Zij zijn zichtbaar op straat en waar nodig spreken zij inwoners, ondernemers en bezoekers aan op hun gedrag.

Onveilige of illegale situaties pakken zij op of melden dit aan betreffende instanties zoals de politie. Bij vragen uit de samenleving geven zij uitleg over de regels of verstrekken informatie over gemeentelijke procedures. Om de Boacapaciteit effectief in te zetten op de aanpak van fysieke verloedering en sociale overlast maken wij keuzes. Hierbij nemen wij als uitgangspunt de prioriteiten op grond van de veiligheidsanalyse en de duidingsessie met deskundigen van interne en externe samen­ werkingspartners. Dit betekent dat de focus van de Boa­inzet ligt op het afhandelen op de door inwoners ervaren overlast (ook op het water) en ergernissen zoals verkeershandhaving, hondenpoep, de aanpak van zwerfafval en jeugdoverlast.

 

Overige overlastmeldingen pakken wij meer projectmatig op waarbij we ook meer willen inzetten op preventie en publieksvoorlichting. Hierbij is een zorgvuldige registratie van Fixi­ meldingen een speerpunt.

 

Het verbeteren van de verkeersveiligheid is een van onze doel­ stellingen in de begroting. Dit vergt een integrale aanpak waar toezicht en handhaving een onderdeel van is. De prioriteiten waar we de komende jaren op gaan inzetten is het versterken van de handhaving op onveilig parkeergedrag door de boa’s en

 

het intensiveren van het contact met de politie op het gebied van snelheidsovertredingen.

 

Woonoverlast pakken wij integraal aan met onze samen­ werkingspartners. Hiervoor hanteren wij het integraal woon­ overlastproces dat is opgesteld met de woningcorporaties, politie en zorg.

 

Bij onenigheid tussen buurtbewoners zetten wij eerst buurtbemiddeling in door onafhankelijke bemiddelaars. Deze methode is speciaal bedoeld voor vroegtijdige aanpak van problemen. Wij sluiten aan bij de werkwijze vanuit het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV).

 

De ontwikkelingen en trends van gewelds­ en vermogens­ delicten (HIGH impact crimes) bespreken wij periodiek in het afstemmingsoverleg met de politie. Wij reageren hierbij op incidenten en urgente vragen vanuit de samenleving.

 

Burgerinitiatieven zoals buurtpreventie en Burgernet stimuleren wij waar dit kan.

 

De ambities en maatregelen voor de jaren 2023 en 2024 worden verder uitgewerkt in het uitvoeringsprogramma.

 

Doelstelling 2026:

 

“We willen bijdragen aan meer veerkracht en een betere vitaliteit van onze dorpskernen door overlast en ongewenst gedag zoveel mogelijk te voorkomen. Waar zich dat toch voor doet gaan we dat consequent aanpakken. Dit doen we samen met onze inwoners, ondernemers en (maatschappelijke) samenwerkingspartners”.

 

Beleidsindicatoren2:

  • Percentage inwoners dat overlast ervaart van fysieke verloedering

  • Aantal meldingen fysieke overlast bij de gemeente

  • Aantal en percentage deelnemers Burgernet.

  • Aantal meldingen overlast jeugd

  • Percentage inwoners dat overlast ervaart van rondhangende jongeren

  • Percentage inwoners dat overlast ervaart van te hard rijdend verkeer

  • Aantal doorverwijzingen naar bureau Halt

  • Politieregistratie: ontwikkeling en totaal vermogensdelicten

  • Politieregistratie: ontwikkeling en totaal geweldsdelicten

2) Voor het toelichten van de maatschappelijke effecten wordt aangesloten bij de regeling beleidsindicatoren gemeenten. Een uniforme basset beleids- indicatoren wordt tevens opgenomen in de begroting en het jaarverslag conform het Besluit Begroting en Verantwoording.

 

4.2 VEILIGHEIDSPRIORITEIT B

Ondermijning

 

Georganiseerde criminelen maken gebruik van legale diensten, wettelijke regelingen, bestaande structuren en fundamenten van onze samenleving voor criminele activiteiten. Soms gaat dit gepaard met bedreigingen en geweld.

 

Zo vragen ze subsidies of vergunningen aan, starten bedrijven en kopen of huren panden en maken hierbij ook gebruik van crimineel verdiend geld. Hierdoor worden de rechtsstaat, de structuren en fundamenten van onze samenleving aangetast en vervagen normen. Dit effect wordt ondermijning genoemd. Ondermijning is divers, zoals drugshandel, witwassen, mensenhandel, subsidies, duurzaamheid, vastgoed en zorgfraude. Ondermijning komt overal voor, ook in de gemeente Medemblik. Medemblik is voor criminelen een interessant gebied. Er zijn havens, veel water, een groot buitengebied, diverse industrieterreinen, recreatieparken en kleine dorpskernen. Ondermijning is echter niet direct zichtbaar.

 

Hoofdlijnen 2023- 2026

 

Het contact tussen boven­ en onderwereld biedt de mogelijkheid om in te grijpen. Dit doen we door zoveel mogelijk barrières op te werpen om het werk van criminelen te verstoren. Er zijn steeds meer mogelijkheden om op lokaal niveau bestuursrechtelijk te handhaven als aanvulling op de bestaande privaatrechtelijke en strafrechtelijke mogelijkheden. Hier maken we in Medemblik al veel gebruik van door bijvoorbeeld het sluiten van panden op grond van de Wet Damocles en het uitvoeren van integrale controles op bedrijventerreinen en het buitengebied.

 

We willen deze aanpak verder ontwikkelen op basis van een actueel ondermijningsbeeld en het versterken van onze kennis­ en informatiepositie om zo nog scherpere keuzes te maken in de gefaseerde aanpak van ondermijning.

 

Het ondermijningsbeeld vormt de basis van het lokale actie­ programma ondermijning en geeft inzicht in de kwetsbare gelegenheidsstructuren en in de aard, omvang en aanwezigheid van georganiseerde ondermijnende criminaliteit binnen onze gemeente.

 

Het tegengaan van ondermijning is echter iets dat we niet alleen kunnen. We werken daarom nauw samen met keten­ partners zoals het Regionaal Informatie­ en Expertise Centrum (RIEC) Noord­Holland Noord en de politie en blijven onder­ zoeken op welke gebieden we samen barrières kunnen opwerpen. Daarnaast versterken we de weerbaarheid van onze inwoners, ondernemers en eigen organisatie. Lokale regelgeving scherpen we aan, zoals (Bibob)beleidsregels of de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), waar dit een positief effect kan hebben op het tegengaan van ondermijning.

 

We sluiten aan bij de regionale thema’s vanuit het Samen­ werkingsverband Noord­ Holland Samen Veilig en het RIEC NHN (drugsproductie en ­logistiek, weerbare jeugd en criminele geldstromen). Voor deze aanpak zijn versterkingsmiddelen vanuit het rijk beschikbaar gesteld.

 

Voor de aanpak van mensenhandel geven we invulling aan het mensenhandel beleid wat we op niveau van Politie basisteam Hoorn hebben vastgesteld.

 

De ambities en maatregelen voor de jaren 2023 en 2024 worden verder uitgewerkt in het uitvoeringsprogramma.

 

Doelstellingen 2026

 

“We willen onze bestuurlijke instrumenten consequent inzetten en in samenwerking met onze partners de aanpak van ondermijning versterken. Dit doen we onder meer door (preventieve) barrières op te werpen. Daarbij willen we bestuurlijk weerbaar zijn en onder- steunen we maatschappelijke weerbaarheid”.

 

Beleidsindicatoren

  • Aantal signalen/meldingen van ondermijning bij de gemeente

  • Aantal gedraaide RIEC­ zaken

  • Aantal uitgevoerde integrale controles tegen ondermijning

  • Aantal ingezette bestuurlijke instrumenten (o.a. Damoclesbeleid)

  • Geregistreerde misdrijven andere vormen van georganiseerde en ondermijnende criminaliteit.

 

4.3 VEILIGHEIDSPRIORITEIT C

Zorg en Veiligheid

 

De gemeente heeft de verantwoordelijkheid voor inwoners van alle leeftijden. Het uitgangspunt is dat zoveel mogelijk de eigen kracht van de samenleving benut wordt. De samenleving wordt echter steeds complexer. Dit brengt risico’s met zich mee, zowel op het gebied van zorg en welzijn als op het gebied van veiligheid.

 

Zo kan een persoon met zorgwekkend gedrag overlast veroorzaken, een jongere afglijden richting criminaliteit of een gezin met multiproblematiek door de bomen het bos niet meer zien. De afstand tussen een persoon en de samenleving wordt dan steeds groter en inwoners komen hierdoor steeds vaker in de problemen. We willen dat

inwoners een goed toekomstperspectief hebben. Daarom is het nodig om de domeinen Zorg en Veiligheid met elkaar te verbinden en de integrale samenwerking te versterken.

 

Hoofdlijnen 2023- 2026

 

We versterken de integrale samenwerking tussen de domeinen Zorg en Veiligheid. Het creëren van eigenaarschap, opstellen van een werkproces en het inrichten van een overlegtafel zijn belangrijke eerste verbeterstappen.

 

De thema’s die worden geagendeerd sluiten aan bij de onder­ werpen vanuit de regionale bestuurlijke commissie Zorg en Veiligheid en het samenwerkingsverband op eenheidsniveau ‘Noord­Holland Samen Veilig’ zoals ‘Personen met onbegrepen gedrag’, ‘Geweld hoort nergens thuis’, ‘Wet verplichte GGZ’, ‘Terugkeer ex­gedetineerden’ en ‘In Control of Alcohol & Drugs’.

 

Bij individuele casuïstiek op het snijvlak van zorg en veiligheid worden vroegtijdige passende maatregelen genomen vanuit een gezamenlijk aanpak, rekening houdend met de belangen van het individu, de omgeving en de samenleving.

 

Complexe casuïstiek schalen wij op naar het Zorg­ en Veiligheidshuis. Bij casuïstiek die langdurige, intensieve begeleiding en out­ of­the­box oplossingen vraagt, kan een persoonsgerichte aanpak (PGA) gestart worden. De persoons­ gerichte aanpak betekent dat de politie, gemeenten, OM en hulpverlening nauw samenwerken om te voorkomen dat die persoon voor problemen blijft zorgen.

 

De aanpak van hangjongeren is multidisciplinair. In deze samenwerking is nog veel te winnen. We organiseren een stevige ‘eerste lijn’ voor de aanpak van jeugdoverlast en ­criminaliteit onder regie van Openbare Orde en Veiligheid met als schakels onder meer jongerenwerk, Boa’s en de wijkagent.

 

De ambities en maatregelen voor de jaren 2023 en 2024 worden verder uitgewerkt in het uitvoeringsprogramma.

 

Doelstelling 2026

 

“ Het streven naar een optimale samenwerking op het gebied van sociaal domein en veiligheid door in te zetten op vroege signalering, preventie en het ontwikkelen van een goed werkende systematiek voor de aanpak en ondersteuning van kwetsbare inwoners die die grip op hun leven (dreigen) te verliezen”.

 

Beleidsindicatoren

  • Aantal Individuele casus overleggen in het Zorg­ en Veiligheidshuis

  • Overlastcijfers politie personen met verward gedrag

  • Aantal opgelegde tijdelijk huisverboden

  • Aantal trajecten in het kader van Wet verplichte GGZ Aantal PGA trajecten in het Zorg­ en Veiligheidshuis

 

4.4 VEILIGHEIDSPRIORITEIT D

Cybercrime, digitale misdaad

 

Op basis van de uitkomsten van de Veiligheids- monitor blijkt dat in de gemeente Medemblik het slachtofferschap van cybercrime vergelijkbaar is met het regionale en landelijke beeld. Wel is er in de afgelopen jaren een stijging zichtbaar in het aantal geregistreerde misdrijven van cybercrime.

 

Daarnaast maakt één op de vijf inwoners zich zorgen over het feit dat zij hier slachtoffer van kunnen worden. Net zoals in de rest van Nederland, is cybercrime voor de gemeente Medemblik ook een belangrijk speerpunt. Omdat deze vorm van criminaliteit zich niet beperkt tot de gemeentegrenzen, vergt dit op zijn minst een regionale aanpak.

 

Hoofdlijnen 2023-2026

 

Cybercrime en de aanpak van gedigitaliseerde criminaliteit heeft prioriteit in het Integraal Meerjarenbeleidsplan Noord­Holland Samen Veilig. De gemeenten in Noord­Holland, politie en Openbaar Ministerie (OM) zetten stevig in op de aanpak van cybercrime en gedigitaliseerde criminaliteit.

Vanuit dit samenwerkingsverband wordt ingezet op een weerbare overheid, brede samenwerking en het creëren van een ongunstig klimaat voor cybercrime door het opwerpen van barrières en het verhogen van het (ervaren) risico van daderschap.

 

Lokaal zullen we aanhaken bij de projecten en producten die regionaal en landelijk beschikbaar worden gesteld en vooral inzetten op het creëren van bewustwording voor onze inwoners via communicatietoolkits.

 

Voor het bestrijden van cybercriminaliteit bij het onder­ nemers brengen we de diensten van het regionaal platform criminaliteitsbeheersing onder de aandacht.

 

Primair richten wij ons in dit beleidsplan op een drietal onderdelen uit het focusblad Digitale Veiligheid van de VNG, namelijk:

 

  • 1.

    Preparatie op cyberincidenten­ en crisis

  • 2.

    De aanpak van gedigitaliseerde criminaliteit

  • 3.

    Online aangejaagde ordeverstoringen

De ambities en maatregelen voor de jaren 2023 en 2024 worden verder uitgewerkt in het uitvoeringsprogramma.

 

Doelstelling

 

“We geven prioriteit aan een digitaal weerbare gemeente. We zetten ons in om te voorkomen dat inwoners en bedrijven slachtoffer worden van cybercrime en gedigitaliseerde criminaliteit”.

 

Beleidsindicatoren

  • Geregistreerde misdrijven cybercrime

  • Percentage persoonlijk slachtofferschap online criminaliteit

 

4.5 Aanvullende inzet op wijkniveau

Veiligheid is maatwerk. Medemblik kent 17 dorpskernen met elk haar eigen dynamiek, kansen en uitdagingen.

Als we het verschil willen maken, dan kijken we gerichter welke veiligheidsaanpak nodig is per kern. De basis voor deze aanvullende inzet op wijkniveau is gebaseerd op de cluster­ profielen uit de veiligheidsanalyse. Deze wijkprofielen schetsen per wijk op hoofdlijnen een leefbaarheids­ en veiligheidsprofiel en zijn de basis voor maatwerk/aanvullende veiligheidsinzet op wijkniveau. Daar waar thema’s negatief afwijken ten opzichte van het gemeentelijke niveau wordt aanvullend op geïnvesteerd.

 

Maatwerk/aanvullende inzet per clusterprofiel

 

Medemblik:

  • Overlast van fysieke verloedering

  • Rommel op straat

  • Milieuoverlast (stank en geluid)

  • Overlast met parkeerproblemen

Lambertschaag/Abbekerk/Sijbekarspel/ Benningbroek/Opperdoes:

  • Stankoverlast

  • Milieuoverlast (stank)

  • Overlast hard rijdend verkeer en agressief verkeersgedrag.

  • Online criminaliteit

  • Vergroten zichtbaarheid Boa’s

Wognum:

  • Continueren van succesvolle samenwerking met ‘Oren en Ogen Wognum’

  • Handhaven van het huidige (subjectieve) veiligheidsniveau

Zwaagdijk-Oost en Zwaagdijk-West/Nibbixwoud/ Oostwoud/Hauwert:

  • Onveilig gevoel buurt

  • Fysieke voorzieningen

  • Verkeersoverlast door te hard rijdend verkeer

Wervershoof:

  • Handhaven van het huidige (subjectieve) veiligheidsniveau

Andijk:

  • Buurtpreventie

  • Fysieke voorzieningen

  • Vermogensdelicten

  • Vergroten zichtbaarheid Boa’s

De ambities en maatregelen voor de jaren 2023 en 2024 worden verder uitgewerkt in het uitvoeringsprogramma.

5 Overige veiligheidsthema’s

 

Naast de prioriteiten hebben we ook thema’s waar we op consolideren ofwel het veiligheidsniveau vasthouden en de lopende aanpak voortzetten. Natuurlijk scherpen we gaande- weg aan waar noodzakelijk. Hieronder beschrijven we de hoofdlijn van onze aanpak bij deze thema’s.

 

Bij vier thema’s staan effectindicatoren vermeld, bij crisisbeheersing/Bevolkingszorg niet. In het laatste geval zijn die niet voorhanden of geven bestaande indicatoren geen correct beeld van het resultaat van dit veiligheidsbeeld.

 

In het uitvoeringsplan 2023­2024 worden concrete acties en maatregelen bij de thema’s benoemd.

 

5.1 Veilige winkelgebieden en bedrijventerreinen

Bij het bestrijden van criminaliteit in winkelgebieden en bedrijventerreinen brengen we de diensten van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) onder de aandacht van de ondernemersverenigingen en sluiten we aan bij de projecten van het samenwerkingsverband Noord­ Holland Samen Veilig. We werken hierin samen met onze ondernemingsverenigingen.

 

Doelstelling:

 

“Het voorkomen en verminderen van winkeldiefstal en bedrijfsinbraken door het vergroten van de veiligheids­ bewustwording en bewustzijn bij ondernemers”.

 

Beleidsindicatoren:

  • Aantal winkeldiefstallen.

  • Aantal inbraken bij bedrijven.

 

5.2 Veilig uitgaan

Bij het bestrijden van overlast en criminaliteit in horeca­ gelegenheden brengen we de diensten van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) onder de aandacht van het bestuur Koninklijke Horea Nederland afdeling Medemblik. Toezicht en handhaving wordt ingezet op basis van het (regionale) preventie en handhavingsplan 2023­ 2026.

 

Doelstelling:

 

  • 1.

    Het tegengaan van alcoholgebruik door jongeren onder de 18 jaar

  • 2.

    Het tegengaan van risicovol/schadelijk alcohol en drugsgebruik door jongeren van 18 tot en met 23 jaar

  • 3.

    Het verminderen/beperken van (geluids)overlast vanuit horecagelegenheden.

 

Beleidsindicatoren:

  • Aantal overlastmeldingen horecaoverlast in de buurt

  • Aantal overlastmeldingen drank/drugs

  • Aantal controles horeca (Alcoholwet)

  • Politiecijfers uitgaansgeweld horeca

 

5.3 Veilige evenementen

De gemeente toetst vergunningsaanvragen voor grote evenementen op veiligheid en impact op de openbare orde. Organisatoren dienen daarvoor een veiligheidsplan te overleggen wat betrekking heeft op onder andere beveiliging, calamiteiten­ scenario’s, brandveiligheid, verkeerscirculatie en communicatie.

 

De gemeente en haar partners adviseren organisatoren hierbij. Het geeft inzicht in de (extra) maatregelen die de gemeente en hulpdiensten nemen om het evenement veilig te laten verlopen. De strategie en werkwijze van toezicht en handhaving door de Boa’s tijdens evenementen wordt vastgelegd in het evenementenbeleid dat in 2023 zal worden geactualiseerd.

 

Doelstelling:

 

“Het veilig en ordelijk laten verlopen van publieks­ evenementen”.

 

Beleidsindicatoren:

  • Aantal overlastmeldingen over publieksevenementen bij gemeente en politie

  • Aantal geweldsincidenten tijdens publieksevenementen

 

5.4 Veilig toerisme

Veilig toerisme heeft betrekking op de onveiligheid die zich kan voordoen in en rond recreatiegebieden zoals verblijf op campings, bungalowparken, havens en natuurgebieden.

 

De risico’s betreffen bijvoorbeeld beroving, diefstal uit/van vaartuigen, inbraak, geweld, overlast en vernielingen. Uit de duidingssessie kwam naar voren dat bewoners overlast ervaren van recreanten, met name geluidsoverlast en hard­ varen. Deze overlast is veelal gerelateerd aan overlast door jongeren. Het beeld van de politie is dat de cijfers van dief­ stallen op het water na een afname, weer zullen toenemen. Vanwege corona hebben veel mensen als hobby een boot gekocht. Hierdoor zijn er veel waterrecreanten bijgekomen.

 

Deze vorm van criminaliteit is ook seizoensgebonden. Hoewel we dit beeld nog niet terug zien in de data, is het met de komst van veel nieuwe waterrecreanten wel belangrijk dat de gemeente en de politie hier aandacht voor houden. Fenomenen op vakantieparken in relatie tot georganiseerde criminaliteit valt onder de aanpak van het strategische veiligheidsthema ondermijning.

 

Doelstelling:

 

“Het verminderen/beperken van overlast op de binnen­ wateren door in te zetten op voorlichting aan jongeren en het uitvoeren van periodieke handhavingscontroles op hotspotlocaties”.

 

Beleidsindicatoren:

  • Aantal politiecijfers vermogensdelicten recreatie

  • Aantal overlastmeldingen recreatie en natuurgebieden

  • Aantal overlastmeldingen op de binnenwateren

 

5.5 Crisisbeheersing/Bevolkingszorg 8.0

Gemeenten hebben als onderdeel van het openbaar bestuur een algemene zorgplicht voor hun inwoners. In het bijzonder hebben zij dat tijdens rampen en crises. De organiatie van de spoedeisende hulpverlening is in handen van de hulp­ verleningsdiensten: brandweer, politie en GHOR. De overige zorgtaken, aangeduid als de bevolkingszorgtaken, vallen onder de verantwoordelijkheid van de gemeenten.

 

Bevolkingszorg is alles wat de gemeente doet voor haar bewoners en hun leefomgeving tijdens rampen en crises en in de periode daarna. Voorbeelden hiervan zijn opvang en verzorging, zorg voor milieu, afgeven van noodbevelen en beoordelen van bouwconstructies.

 

De aanpak van maatschappelijke ontwikkelingen vergt meer inzet van de gemeenten naast de reguliere inrichtingsprincipes op grond van Bevolkingszorg 8.0. Het ontwikkelen van een organisatiestructuur voor de aanpak van grotere maatschappelijke crisisopgaven staat hierbij centraal.

 

5.6 Veilige publieke taak (VPT)

Werknemers met een publieke taak kunnen te maken krijgen met agressie en geweld tijdens het uitvoeren van hun werkzaamheden. Dat geldt voor onze gemeente, maar ook voor de organisaties met een publieke taak in onze gemeente.

 

Agressie en geweld kunnen niet alleen grote persoonlijke gevolgen hebben voor medewerkers en politieke ambtsdragers, maar ook een goede uitvoering van hun taak in de weg staan.

De gemeente Medemblik is van menig dat agressie, geweld en bedreiging nooit getolereerd mogen worden en neemt derhalve maatregelen. Deze maatregelen zijn gebaseerd op de landelijke richtlijnen vanuit het focusblad Publieke Taak dat als aanvulling op het kernbeleid Veiligheid is ontwikkeld.

 

Doelstelling:

 

“Minder VPT gerelateerde incidenten.”

 

Beleidsindicatoren:

  • Aantal incidenten bijgehouden door het Gemeentelijk Incidenten Registratiesysteem (GIR)

  • Aantal VPT aangiftes bij de politie

6 Communicatie

 

Communicatie en voorlichting zijn van groot belang binnen onze veiligheidsstrategie. Communicatie over veiligheid kan heel effectief zijn indien:

  • 1.

    Inwoners proactief worden geïnformeerd

  • 2.

    Helder en begrijpelijk wordt gecommuniceerd

  • 3.

    Handelingsperspectief wordt geboden

  • 4.

    Veiligheidspartners goed samenwerken

We willen met onze communicatie:

 

  • Samenwerking verbeteren en intensiveren. Samenwerken met betrokken partners is niet nieuw. We werken al jaren met diverse veiligheidspartners, dit zetten we voort en gaan we nog verder verbeteren;

  • De eigen verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid bevorderen. Wij verlangen van onze partners en inwoners dat zij hun eigen verantwoordelijkheid nemen. Het moet daarom helder zijn wat wij als gemeente van onze inwoners en partners verlangen en andersom.

Uitgangspunten in ons communicatiebeleid zijn:

 

  • We bieden duidelijke, begrijpelijke en juiste informatie;

  • We communiceren wanneer het kan;

  • We bieden handelingsperspectief.

Middelen

 

We gaan uit van de bestaande communicatie­infrastructuur, namelijk:

  • De wijkagent en Boa’s als aanspreekpunt voor de bewoners uit de dorpskernen;

  • Voorlichtingsbijeenkomsten bij incidenten met veel impact in de wijk;

  • De gemeentelijke website www.medemblik.nl;

  • Het lokale huis­aan­huis blad;

  • Sociale media, waaronder Twitter en Facebook;

  • Burgernet;

  • NL­ Alert;

Onze communicatiestrategie wordt verder uitgewerkt in het uitvoeringsplan.

 

Bijlage 1: Startnotitie IVP 2023­ 2026

 

Deze bijlage is als externe bijlage opgenomen en via de volgende link te downloaden: Bijlage 1: Startnotitie IVP 2023-2026

 

Bijlage 2: Veiligheidsanalyse Medemblik

 

Deze bijlage is als externe bijlage opgenomen en via de volgende link te downloaden: Bijlage 2: Veiligheidsanalyse Medemblik

 

Bijlage 3: Infographic prioriteiten IVP 2023­ 2026

 

Deze bijlage is als externe bijlage opgenomen en via de volgende link te downloaden: Bijlage 3: Infographic prioriteiten IVP 2023­ 2026

 

Naar boven