Gemeenteblad van Albrandswaard
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Albrandswaard | Gemeenteblad 2023, 63036 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Albrandswaard | Gemeenteblad 2023, 63036 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Nadere regels omtrent vergunning voor het bedrijfsmatig aanbieden van deeltweewielers in de openbare ruimte Albrandswaard 2023
Het college van burgemeester en wethouders (hierna: het college) van de gemeente Albrandswaard,
gelet op artikel 5:12a van de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Albrandswaard 2021;
overwegende dat de ‘Algemene plaatselijke verordening gemeente Albrandswaard 2021 (hierna: APV) het mogelijk maakt om met een vergunning van het college deeltweewielers bedrijfsmatig in de openbare ruimte aan te bieden;
overwegende dat deze vergunning een zogeheten ‘schaarse vergunning’ betreft;
“Nadere regels omtrent vergunning voor het bedrijfsmatig aanbieden van deeltweewielers in de openbare ruimte Albrandswaard 2023”
Deeltweewieler: een voertuig, zijnde uitsluitend een fiets, een bromfiets of een snorfiets, zoals omschreven in artikel 1 van het Reglement voor Verkeerstekens en Verkeersregels 1990 en/of een bijzondere bromfiets, zoals omschreven in artikel 1 van de Beleidsregel aanwijzing bijzondere bromfietsen, die tegen betaling kan worden gebruikt door iedere persoon die daarvoor een account heeft bij een aanbieder en is te onderscheiden in een (e-)deelfiets, een (e-)deelbrom- en/of snorfiets.
Deze nadere regels dienen om de inzet van deeltweewielers in de openbare ruimte te reguleren, waarbij een passende mate van openbaarheid gegarandeerd wordt met betrekking tot de beschikbaarheid van de vergunning, de verdelingsprocedure, het aanvraagtijdvak en de toe te passen criteria.
Artikel 6: Procedure vergunningsverlening
De vergunningverlening door het college vindt plaats in twee fasen:
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Albrandswaard op 24 januari 2023.
Bijlage: artikelsgewijze toelichting op de ‘Nadere regels omtrent vergunning voor het bedrijfsmatig aanbieden van deeltweewielers in de openbare ruimte Albrandswaard 2023’
Artikel 3: Bekendmaking te vergeven schaarse vergunning
De start van de procedure om een vergunning, voor het bedrijfsmatig aanbieden van deeltweewielers in de openbare ruimte tegen betaling, te verlenen, vangt aan met het doen van een bekendmaking door het college, dat er een vergunning te vergeven is of te vergeven komt.
Het college heeft hierin een actieve informatieplicht. Jurisprudentie(o.a. RVS:2017:2611 en RVS:2016:2927) laat zien dat elke potentiële gegadigde mogelijkheden heeft om mee te dingen naar een beschikbare schaarse vergunning. Door de bekendmaking worden gegadigden op de vergunning gewezen als ook geïnformeerd over de indieningsvereisten, de procedure en de wijze waarop de vergunning wordt verdeeld. Hiermee geeft de het college een passende mate van openbaarheid inzake de wijze hoe de betreffende schaarse vergunning wordt verkregen.
Het derde lid beschrijft welke informatie het college moet geven in zijn bekendmaking. De informatie moet zodanig worden verwoord, dat het voor een aanvrager duidelijk is waar hij zijn aanvraag naartoe moet schrijven, als ook wanneer zijn aanvraag volledig is.
Artikel 4: Indieningstermijn aanvraag
Het eerste lid schrijft de duur van de periode voor, waarin aanvragers hun aanvraag om een vergunning voor het bedrijfsmatig aanbieden van deeltweewielers moeten indienen. Deze periode is gesteld op 8 weken en vangt één (1) dag na de dag van de bekendmaking aan.
Het tweede lid beschrijft wat er gebeurt met een aanvraag die te laat wordt ingediend. Deze wordt niet ontvankelijk verklaard en verder inhoudelijk niet in behandeling genomen. Daarmee kan de aanvrager niet meedingen naar de vergunning en zal hij moeten wachten tot het volgende moment dat er een vergunning beschikbaar komt.
Artikel 5: Indieningsvereisten aanvraag
In het eerste lid wordt beschreven welk partij uitsluitend een aanvraag voor een vergunning, voor het aanbieden van deeltweewielers, kan indienen. De gemeente vraagt hierin contactgegevens van ondernemingen, zoals deze beschreven staan in het Handelsregister. Deze ondernemingen worden in de verdere toelichting aangeduid als aanbieder of aanbieders.
In het tweede lid wordt aangegeven dat een aanvraag zowel digitaal kan worden ingediend, middels een door het college vastgesteld aanvraagformulier. Dit formulier is te raadplegen via de website van de gemeente Albrandswaard.
Het derde lid bevat een opsomming van informatie en documenten die een aanvrager tenminste moet indienen bij zijn aanvraag. Het betreft informatie en documentatie die noodzakelijk zijn om te beoordelen of de belangen, die de vergunning dient te beschermen, niet onevenredig en onacceptabel worden benadeeld.
Artikel 6: Procedure vergunningsverlening
Ten aanzien van schaarse vergunningen dient het college verdelingscriteria vast te stellen, om de beschikbare vergunning te verdelen. Jurisprudentie laat zien dat er verschillende criteria worden erkend. Albrandswaard heeft gekozen de volgende verdelingscriteria te hanteren:
Fase 1: toetsing van de aanvraag aan de weigeringsgronden genoemd in de artikelen 1:8 van de APV en de indieningsvereisten ingevolge deze nadere regels. Indien de aanvraag hier niet aan voldoet, zal de aanvraag niet meegenomen worden in de verdere procedure.
Fase 2: bij maximaal twee aanvragen, die in fase 1 positief getoetst zijn en in de verdere procedure meegenomen kunnen worden, volgt een vergunningverlening voor maximaal twee vergunningen. Indien meer dan twee aanvragen positief getoetst zijn in fase 1 en in de verdere procedure kunnen worden meegenomen, volgt een loting. Er zullen in totaal twee aanvragen worden getrokken tussen de overgebleven aanbieders.
De in artikel 7 genoemde loting vindt plaats door, afhankelijk van het aantal beschikbare vergunningen per type deeltweewieler één of twee aanvragen blind te trekken. Dit sluit aan bij de richtlijnen zoals omschreven in de Handreiking Schaarse Vergunningen van de Vereniging voor Nederlandse Gemeenten.
De loting vindt plaats binnen 8 weken na het verstrijken van de in artikel 2, eerste lid, genoemde indieningstermijn. Uiterlijk binnen 4 weken na de loting, worden de aan de loting deelnemende aanvragers geïnformeerd over de uitkomst van de loting voor wat betreft hun aanvraag en wordt het besluit kenbaar gemaakt. De aanvrager, van de in de loting getrokken aanvraag, ontvangt dan ook de vergunning. De aanvragers, die in Fase I zijn afgevallen, kunnen eerder dan de uiterste termijn worden geïnformeerd over de beslissing op aanvraag.
Hiermee kan het totale vergunningsproces (van indienen aanvraag tot ontvangen van het besluit) binnen een termijn van 20 weken (plaatsvinden. Ingevolge artikel 4:14, eerste lid, van de Awb kan het college , indien nodig, binnen de hierboven genoemde termijn, aan de aanvragers schriftelijk kenbaar maken dat niet binnen de termijn besloten kan worden en geeft daarbij een zo kort mogelijke termijn aan waarbinnen de beschikking wel tegemoet kan worden gezien.
Artikel 8: Maximum aantal vergunningen
Per type deeltweewieler worden maximaal twee vergunningen, voor het bedrijfsmatig aanbieden van deeltweewielers, verleend. Dit betekent een maximum van 3 te verlenen vergunningen, namelijk 2 voor deelfietsen en 1 voor deelscooters. Een maximum aantal vergunningen moet voorkomen dat een wildgroei ontstaat aan aangeboden deeltweewielers in de openbare ruimte en met een maximum aantal is het handhaven op foutgeparkeerde deeltweewielers, voor zover nodig, binnen de huidige beschikbare mogelijkheden haalbaar.
Het verlenen van de in eerste lid genoemde vergunningen, voor het bedrijfsmatig aanbieden van deeltweewielers, is gekoppeld aan een maximum van 105 bedrijfsmatig aan te bieden deeltweewielers. Dit komt neer op een maximum van één deelvoertuig per 250 inwoners. Dit maximum aantal is bepaald op basis van:
Per vergunning en per type deeltweewieler mag een aanbieder maximaal de helft van het in lid 3 genoemde maximum totaal aantal deeltweewielers exploiteren. Hiermee wordt voorkomen, dat bij meer dan één vergunning per deeltweewieler een ongelijke verdeling ontstaat en dat een aanbieder nadelige gevolgen ondervindt ten opzichte van een andere aanbieder.
Met een maximum van één vergunning per type deeltweewieler wordt getracht ruimte te bieden aan meerdere partijen om bedrijfsmatig deeltweewielers binnen de gemeentegrenzen aan te bieden.
Om ervoor te zorgen dat vergunningen die na toetsing op de indieningsvereisten als benoemd in artikel 5 of na de procedure van vergunningsverlening als genoemd in artikel 6 nog niet zijn vergund wordt in artikel 8, lid 5 geregeld hoe deze door een geïnteresseerde aanbieder kan worden ingenomen.
Een aanvraag voor een beschikbare vergunning kan op ieder willekeurig moment van het jaar worden ingediend en zal worden vergund, mits wordt voldaan aan de indieningsvereisten, op basis van volgorde van de binnenkomst van de aanvraag.
De organisator van een evenement geeft in het aanvraagformulier voor een evenementenvergunning schriftelijk aan gebruik te willen maken van deeltweewielers als mogelijkheid voor de bereikbaarheid van het evenement. Bij schriftelijk akkoord van de gemeente kunnen organisatoren van evenementen en aanbieders van deeltweewielers tijdens een evenement hun deeltweewielers anders over de gemeente verdelen.
In het aanvraagformulier voor een evenement geeft de organisator van het evenement aan van hoeveel scooters de organisator gebruik wil maken tijdens het evenement. Ook geeft de organisator van het evenement aan met welk partij hij overeenstemming wil krijgen over de inzet van extra deeltweewielers. Als bijlage kan de organisator van het evenement de locaties aanwijzen waar tijdens het evenement behoefte is aan extra stallingsruimte voor deeltweewielers in de openbare ruimte. Dit mogen uitsluitend door de gemeente vastgestelde locaties zijn binnen de gemeentegrenzen.
Tijdens evenementen kan, na toestemming van het college, de verplichte verdeling ingevolge artikel 9, tweede lid, met maximaal 50 procent worden overschreden.
Het toestaan om af te wijken van de vastgestelde verdelingsplicht ingevolge artikel 9, tweede lid, en het daarmee beschikbaar kunnen stellen van extra deeltweewielers tijdens evenementen gebeurt in volgorde van aanvraag. Reden hiervoor is dat, indien er meerdere evenementen tegelijkertijd plaatsvinden, de kans groter is dat -door het toestaan van extra deeltweewielers voor elk onderscheidend evenement-- het maximum aantal aangeboden deeltweewielers overschreden wordt en de verdeling te veel uit de pas gaat lopen, waardoor het uiterlijk aanzien van de gemeente in het geding komt en/of de kans op hinder/overlast vergroot wordt. Met het tijdelijk toestaan van een maximum aantal extra deelvoertuigen, bij een beperkt aantal evenementen, wordt het uiterlijk aanzien van de gemeente ook tijdens evenementen niet geschaad en wordt hinder/overlast tijdens evenementen geminimaliseerd.
De aanbieder dient na beëindiging van een evenement zorg te dragen voor verwijdering van de, ten behoeve van het evenement, extra geplaatste deeltweewielers. Om een gezonde bedrijfsvoering mogelijk te maken en om te voorkomen dat overlast na het evenement ontstaat, dienen aanbieders de extra deeltweewielers binnen 48 uur na beëindiging van het evenement te hebben verwijderd en de aantallen terug te hebben gebracht naar de aan hen vergunde aantallen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-63036.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.