Rectificatie Verkeersbesluit tot het treffen van diverse verkeersmaatregelen in de Kruisstraat, Gildelaan, Nieuwe Fellenoord en Veldmaarschalk Montgomerylaan

Dit betreft een rectificatie van publicatie Gemeenteblad 2023 nr 52956 van 8 februari 2023. In het verkeersbesluit is per abuis de verkeerde tekst onder de bezwaar- of beroepsclausule opgenomen. In onderstaand verkeersbesluit is dat gecorrigeerd. Er zijn geen inhoudelijke wijzigingen

 

Kenmerk 7315518

 

namens burgemeester en wethouders van Eindhoven,

S.M. Beekman

hoofd sector Ruimtelijke Expertise

 

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven neemt op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994) een verkeersbesluit voor de volgende straten:

- Kruisstraat

- Gildelaan;

- Nieuwe Fellenoord (tussen Hemelrijken en Kruisstraat)

- Veldmaarschalk Montgomerylaan.

 

Aanleiding

In 2022 heeft een herinrichting van de Kruistraat plaatsgevonden, waarbij onder andere verkeersmaatregelen zijn getroffen om het doorgaande autoverkeer in de Kruisstraat te voorkomen en de verkeersveiligheid in de straat te vergroten. De betreffende maatregelen, de motivering voor deze maatregelen en de belangenafweging zijn uitvoerig beschreven in het genomen verkeersbesluit d.d. 16 februari 2022 met kenmerk 6666613. Eveneens is hierin toegelicht dat de betreffende maatregelen onderdeel zijn van een nadere uitwerking van het ‘Toekomstbeeld Oud Woensel’. Dit betreft een visie die is opgesteld voor het gebied.

Om het effect van de maatregelen te meten en om de ervaringen van bewoners, ondernemers en bezoekers ten aanzien van de aanpassingen in de straat te vernemen, zijn de volgende acties ondernomen:

- het verrichten van verkeersonderzoeken (juni/juli 2022). Onder andere kruispunttellingen, een parkeerdrukmeting en snelheidsmetingen;

- het uitvoeren van een enquête onder bewoners en ondernemers en een enquête voor bezoekers (meer dan 1000 keer ingevuld);

- het houden van een bijeenkomst met bewoners en ondernemers (ruim 100 aanwezigen).

De resultaten en analyses uit de verkeersonderzoeken, enquêtes en bijeenkomst, samen met de overige ervaringen die zijn kenbaar gemaakt via andere kanalen vormen voor het college aanleiding om een aantal aanvullende verkeersmaatregelen te treffen. De exacte maatregelen van dit verkeersbesluit zijn onder het kopje ‘besluit’ per betreffende straat beschreven.

Motivering maatregelen en belangenafweging

De verkeersmaatregelen die met dit verkeersbesluit worden getroffen, vloeien voort uit de evaluatie die is verricht met betrekking tot de eerder getroffen verkeersmaatregelen. Met het verkeersbesluit d.d. 16 februari 2022 is onder meer besloten tot het omdraaien van rijrichtingen in een deel van de Kruistraat, de Woenselse Markt, de Bakkerstraat en de Van Kinsbergenstraat, met uitzondering van fietsers. Door deze maatregelen zijn de Kruistraat en de Woenselse Markt minder aantrekkelijk geworden voor het gemotoriseerd verkeer om te dienen als doorgaande route.

In de enquêtes en tijdens de bijeenkomst hebben verreweg de meeste mensen aangegeven dat ze niet terug willen naar de oude situatie op de Kruisstraat-Woenselse Markt. Het is volgens hen rustiger geworden op de Kruisstraat qua autoverkeer en men kan prettiger oversteken. Ook ervaren fietsers minder hinder door de andere manier van parkeren en de ingestelde laad- en losgelegenheden naast de rijbaan. Bewoners hebben aangegeven veel overlast te hebben van de toename van verkeersintensiteit in de Nieuwe Fellenoord en Gildelaan en de onoverzichtelijkheid van het kruispunt Kruisstraat – Gildelaan – Nieuwe Fellenoord.

Naast het wijzigen van de rijrichting, is de Kruisstraat anders vormgegeven door een andere inrichting van de parkeervakken en het wijzigen van laad- en losgelegenheden. Uit de verrichte verkeersonderzoeken is gebleken dat de verkeersintensiteiten van het gemotoriseerd verkeer in het noordelijke en zuidelijke deel van de Kruisstraat zijn verlaagd van circa 4000 naar 2000 motorvoertuigen per etmaal (hierna: mvt/etmaal). Hiermee voldoet de Kruisstraat meer aan de gewenste auto-intensiteiten van een fietsstraat, wat de Kruisstraat als nevenfunctie heeft. Het fietsverkeer in de Kruisstraat is daarentegen toegenomen, wat deels kan liggen aan het gemeten seizoen.

Door bovenstaande resultaten is het college van mening dat in zijn algemeenheid de maatregelen tot een positief effect hebben geleid. Wel zijn enkele aandachtspunten nog noodzakelijk ter verbetering. Uit de verkeersonderzoeken is ook geconstateerd dat de verkeersintensiteit in de Nieuwe Fellenoord en de Gildelaan is toegenomen. In de Nieuwe Fellenoord zijn de verkeersintensiteiten toegenomen van circa 700 mvt/etmaal naar 1600 mvt/etmaal op doordeweekse dagen. Hierbij wordt de opmerking gemaakt dat ruim 50% van deze verkeersintensiteiten afkomstig is vanuit de Gildelaan. In de Gildelaan zijn de verkeersintensiteiten toegenomen van circa 2700 mvt/etmaal naar 3000 mvt/etmaal op doordeweekse dagen. Daarnaast is gebleken dat het ingestelde linksafgebod in de Kruisstraat (komende vanuit noordelijke richting) regelmatig wordt genegeerd. In die gevallen rijdt men in plaats van de verplichte linksaf naar de Gildelaan, rechtsaf de Nieuwe Fellenoord op. Dit zorgt voor een onoverzichtelijk kruispunt Kruisstraat – Gildelaan – Nieuwe Fellenoord. Tevens zorgt de huidige inrichting van de parkeervakken en verkeersopstoppingen in de Gildelaan, voor ongewenste parkeer-/verkeersbewegingen in de Gildelaan.

Het college wenst bovenstaande met prioriteit aan te pakken door aanvullende maatregelen te treffen, zonder daarbij de positieve effecten van de eerder getroffen maatregelen teniet te doen. Met deze aanvullende maatregelen zijn de volgende doelen beoogd te realiseren:

- Afname verkeersdrukte in de Nieuwe Fellenoord;

- Verbeteren overzichtelijkheid op het kruispunt Kruisstraat – Gildelaan – Nieuwe Fellenoord;

- Acceptabele verkeersintensiteiten en overzichtelijkheid in de Gildelaan;

- Verbetering van de verkeersveiligheid voor weggebruikers in de betreffende straten;

- De bruikbaarheid van de straten verbeteren door het verminderen van verkeersconflicten.

Om bovenstaande te bereiken, is besloten de rijrichting van het eenrichtingsverkeer in de Nieuwe Fellenoord om te draaien. Fietsers kunnen, zoals nu reeds het geval is, in beide richtingen blijven rijden. Door deze maatregel zal het verkeer op de Kruistraat ook vanuit zuidelijke richting, met uitzondering van fietsers, niet meer de Nieuwe Fellenoord op kunnen rijden. Zonder aanvullende maatregel zou het gemotoriseerde verkeer dat in de Gildelaan richting de Kruisstraat rijdt, op de kruising moeten keren aangezien geen beschikbare rijrichtingen beschikbaar zijn naar de Nieuwe Fellenoord en naar de Kruisstraat. Voor het keren is ter plaatse onvoldoende ruimte en dit zorgt bovendien ook voor onveilige verkeersmanoeuvres. Besloten is daarom om ook eenrichtingsverkeer in te stellen in de Gildelaan (van west naar oost).

Aanvullend op deze wijziging worden in de Gildelaan de parkeervakken aan de noordzijde anders ingericht, namelijk in lijn met de verplichte rijrichting. Door het verdwijnen van de tegenstelde rijrichtingen in de Gildelaan en de nieuwe inrichting van de parkeervakken aan de noordzijde zal het in totaal een rustiger straatbeeld geven. Er zullen geen kruisende parkeerbewegingen meer aanwezig zijn. Daarnaast is geen sprake meer van irritatie en opstoppingen van het gemotoriseerde verkeer op de Gildelaan dat de Kruisstraat over moet steken richting de Nieuwe Fellenoord. Bovenstaande is gunstig voor de verkeersveiligheid en de overzichtelijkheid op het betreffende kruispunt en de genoemde straten.

Het gemotoriseerd verkeer op de Kruisstraat vanuit noordelijke richting moet nog steeds linksaf de Gildelaan oprijden. Anders dan nu het geval is, zullen verkeersdeelnemers minder snel geneigd zijn deze verkeersregel te negeren, door de fysieke aanpassing (zie tekening) en doordat de rijrichting in de Nieuwe Fellenoord is omgedraaid. Dit is ten gunste van de overzichtelijkheid van het genoemde kruispunt.

Deze verandering van de rijrichting heeft tot gevolg dat men op een andere manier zijn bestemming moet bereiken in de Gildelaan en Nieuwe Fellenoord, wat mogelijk voor sommige mensen een langere rij-afstand en reistijd tot gevolg heeft. Deze eventuele toename van reistijd, rij-afstand en verkeersintensiteiten is acceptabel, mede gelet op de verbeterde bruikbaarheid van de wegen. Het college is van mening dat de mogelijke ongemakken voor omwonenden, bedrijven en weggebruikers beperkt zijn.

In een van de bijeenkomsten met omwonenden van de Gildelaan zijn zorgen geuit over een toename van de verkeerintensiteiten in de Gildelaan doordat nu al het verkeer van zowel de Kruisstraat als de Nieuwe Fellenoord via de Gildelaan moet worden afgewikkeld. In de huidige situatie is ruim 50% van het verkeer in de Nieuwe Fellenoord afkomstig van de Gildelaan. Deze rijrichting verdwijnt na de voorgestelde maatregelen. Daarom wordt met de oude verkeerintensiteiten van de Nieuwe Fellenoord gerekend om een goede inschatting te kunnen maken van de eventuele toename van het verkeer in de Gildelaan. Doordat geen verkeer meer kan afslaan op de Veldmaarschalk Montgomerylaan richting de Gildelaan, zullen de verkeersintensiteiten in de Gildelaan verminderen op doordeweekse dagen, maar mogelijk in het weekend iets verhogen. Een inschatting is dat dit een verhoging is van ca 200 mvt/etmaal. Doordat de conflicterende linksafbeweging richting de Gildelaan op de kruising Gildelaan/Veldmaarschalk Montgomerylaan verdwijnt, kunnen de verkeerslichten zodanig afgesteld kunnen worden dat meer en daardoor sneller het verkeer afgewikkeld kan worden in de Gildelaan, waardoor waarschijnlijk deze geringe toename verwaarloosbaar is en eventuele filevorming voorkomen kan worden.

Het instellen van eenrichtingsverkeer (in de richting west naar oost) in de Gildelaan heeft consequenties voor de inrichting van de Veldmaarschalk Montgomerylaan. De rijstrook linksaf (komende vanuit zuidelijke richting) en de rijstrook rechtsaf (komende vanuit noordelijke richting) komen te vervallen, aangezien de Gildelaan in die rijrichting gesloten is. Deze maatregelen betreffen infrastructurele aanpassingen aan de weg die aansluiten bij de ingestelde verkeersregel. De doorstroming op de Veldmaarschalk Montgomerylaan wordt iets verbeterd ten opzichte van de huidige situatie, omdat geen uitvoegend verkeer meer aanwezig is vanaf de hoofdrijbaan richting de Gildelaan en dit een rustiger straatbeeld oplevert.

Het college heeft besloten de belangen van het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers en het instandhouden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan zwaarder te laten wegen dan de eventuele belangen van sommige weggebruikers bij kortere rijafstanden en reistijden. De nadelige gevolgen van deze verkeersmaatregelen zijn bovendien niet onevenredig in verhouding tot de met dit verkeersbesluit te dienen verkeersbelangen

Samenspraak

In 2022 vonden diverse overleggen plaats met bewoners, ondernemers en partners in het gebied:

- In de periode van april tot 28 september 2022 zijn diverse gesprekken gevoerd met meerdere bewoners, ondernemers en pandeigenaren van de Nieuwe Fellenoord, Gildelaan en Kruisstraat over de ingevoerde maatregelen van het voorgaande verkeersbesluit;

- Op woensdagen in april, mei, juni, juli. van 14:00 tot 16:00 uur zijn vaste inloopmomenten geweest op de Kruisstraat 185 voor bewoners en ondernemers. Hierin konden vragen gesteld worden of iets onder de aandacht gebracht worden rondom de ingevoerde maatregelen;

- Op 28 september gaven tijdens een bijeenkomst in de avond ruim 100 bewoners hun ideeën en meningen over verkeer & inrichting van de Kruisstraat – Woenselse Markt en omgeving;

- Op 4 oktober zijn de volgende documenten naar alle aanwezigen van de bijeenkomst van 28 september gestuurd:

--- Presentatie 28 september 2022;

--- Onverwerkte input dmv post-its tijdens de bijeenkomst d.m.v. foto’s;

--- Eindrapport Verkeersonderzoeken Kruisstraat e.o juni/juli 2022, datum 4-10-2022

--- Resultaten enquête Bezoekersonderzoek 2022, datum 21-07-2022

--- Toelichting op nieuwe scenario's en bouwstenen

- Op 30 november 2022 is het document “Verslag bijeenkomst Oud Woensel 28-09-22” naar alle aanwezigen verstuurd, waarin alle input is verwerkt. Hierop zijn geen negatieve reacties gekomen;

- In november, december 2022 en januari 2023 zijn meerdere gesprekken met direct omwonenden van Nieuwe Fellenoord, Gildelaan, ventweg Montgomerylaan geweest over de voorgenomen maatregelen die volgden uit de analyse van verkeeronderzoeken, inloopmomenten, enquêtes en bewonersbijeenkomst van 28 september 2022;

- Op 3 januari 2023 is een wijkinfo met een beschrijving en tekening van de voorgestelde maatregelen verstuurd naar ca 2400 adressen (vrijwel de gehele buurten Hemelrijken, Gildebuurt);

- Woensdag 18 januari is een inloopmoment geweest van 15:00- 19:00 uur op de Kruisstraat 185 voor alle bewoners en ondernemers. Hierin konden vragen gesteld worden of iets onder de aandacht gebracht worden rondom de voorgenomen maatregelen. Bovenstaande documenten die op 4 oktober en 30 november met aanwezigen van de bijeenkomst zijn gedeeld, waren ook ter beschikbaar tijdens deze inloopmiddag.

In de belangenafweging zijn alle reacties van bovengenoemde samenspraakmomenten verwerkt. De basis van dit verkeersbesluit is om zoveel mogelijk de huidige verkeerscirculatie in stand te houden en alleen prioriteit te geven aan de Nieuwe Fellenoord, Gildelaan en de kruising Kruisstraat/ Nieuwe Fellenoord/Gildelaan. In dat kader zijn de infrastructurele wijzigingen aan de Weverstraat, die in de wijkinfo stonden, uit dit verkeersbesluit gehaald. Op basis hiervan wordt ook niet ingegaan op de genoemde voorstellen, vanuit reacties op de wijkinfo, om in de Van Kinsbergenstraat, de De Vriesstraat, de Weverstraat en Pastoor Petersstraat aanvullende infrastructurele maatregelen te treffen die van invloed zijn op de verkeerscirculatie.

In de verspreide wijkinfo van januari jl. was het voorstel om de gehele linksafstrook naar de Gildelaan te laten vervallen, komende vanuit zuidelijke richting van de Veldmaarschalk Montgomerylaan. Dit zou tot consequentie hebben dat de ventweg aan de Veldmaarschalk Montgomerylaan 3 t/m 339 niet meer vanuit die richting te bereiken is. De ventweg blijft vanuit noordelijke richting wel bereikbaar. De reden hierachter waren dat de effecten zouden zijn:

- Indien het bestaande linksaf opstelvak behouden blijft, leidt deze in nieuwe situatie dan alleen naar de ventweg. Dit kan zorgen voor onduidelijkheid en irritaties op de Veldmaarschalk Montgomerylaan. Tevens kan dit leiden tot ongewenst gemotoriseerd verkeer (sluip-/zoekverkeer) over de ventweg vanuit zuidelijke richting wat ten nadele van de aanwonenden is.

- Rustiger straatbeeld op de Veldmaarschalk Montgomerylaan, doordat geen afslaand verkeer meer mogelijk is naar de Gildelaan / ventweg;

- Voor bestemmingsverkeer voor de ventweg Veldmaarschalk Montgomerylaan is een omrij-afstand van maximaal 300m.

Meerdere bewoners van de ventweg Veldmaarschalk Montgomerylaan 3 t/m 339 hebben bezwaren geuit, omdat men moet omrijden naar hun privé-garages aan de oude Brouwerstraat en parkeergelegenheid aan de ventweg Montgomerylaan. Het bestuur van Residentie Overspore en het bestuur van Olympus heeft een peiling uitgezet onder al deze bewoners, waar unaniem de voorkeur is uitgesproken om deze rijrichting toch open te houden. De bewoners zijn zich bewust dat dit kan leiden tot meer verkeer door hun straat, maar zij vinden dit minder van belang dan dat zij moeten omrijden. Daarnaast blijkt dat bij een beperkt aantal voertuigen dat deze kerende beweging maakt, de verkeersafwikkeling in de Gildelaan nagenoeg gelijk blijft aan de afwikkeling zonder deze kerende beweging. Het college heeft daarom besloten om deze doorgang naar de ventweg open te houden.

Meerdere bewoners van de ventweg Veldmaarschalk Montgomerylaan 343 t/m 389 hebben bezwaren geuit omdat men moet omrijden naar hun prive-parkeerplaats via de Gildelaan. Om aan deze bezwaren tegemoet te komen, kunnen alleen uitzonderingsregels opgenomen worden (eenrichtingsverkeer uitgezonderd bewoners 343 t/m 389), die in praktijk een niet-handhaafbare situatie opleveren en kunnen leiden tot ongewenste - en onveilige verkeersmanoeuvres.

De ingekomen reacties hebben geleid tot kleine wijzigingen van de voorgenomen maatregelen zoals beschreven in de wijkinfo van 3 januari.

Nieuwe inrichting

De onderstaande afbeeldingen geven een goed beeld van de nieuwe inrichting:

Advies politie

Overleg heeft plaatsgevonden met de regiopolitie, waarbij te kennen is gegeven dat met het definitieve verkeersbesluit wordt ingestemd

Informatie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met C. Swart, via verkeeroudwoensel@eindhoven.nl

 

BESLUIT

Wettelijk kader:

Voor de volgende inrichtingselementen in dit plan is een verkeersbesluit vereist:

- het opheffen van een gebod tot het volgen van de rijrichting

- het instellen van eenrichtingsverkeer, met uitzondering van fietsers- het opheffen van eenrichtingsverkeer

- het fysiek afsluiten van een rijstrook behorende bij een aan te passen verplichte rijrichting.

De basis voor het nemen van dit verkeersbesluit is artikel 15, lid 1 en 2 van de Wegenverkeerswet. tekst

1 De plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens, en onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit.tekst

2 Maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

Het gemeentebestuur is bevoegd tot het nemen van dit besluit. De basis hiervoor is artikel 18, lid 1, sub d van de Wegenverkeerswet 1994.De onderstaande belangen zijn de basis voor dit verkeersbesluit. Zij staan in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994:

- het verzekeren van de veiligheid op de weg;

- het beschermen van weggebruikers en passagiers;

- het instandhouden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

 

Besluit

Het besluit nemen

voor de Kruisstraat:

- het opheffen van een gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven door middel van het verwijderen van een D5-bord volgens bijlage 1 van het RVV 1990.

Voor de Gildelaan:

- het instellen van eenrichtingsverkeer, met uitzondering van fietsers, door middel van het plaatsen van een C2-bord en een C3-bord volgens bijlage 1 van het RVV 1990 met onderborden OB52 ‘Uitgezonderd fietsers’.

De Nieuwe Fellenoord (tussen Hemelrijken en Kruisstraat):

- het opheffen eenrichtingsverkeer (de richting van oost naar west) door middel van het verwijderen van een C3-bord en een C4-bord volgens bijlage 1 van het RVV 1990 met onderborden OB52 ‘Uitgezonderd fietsers’;

- het instellen van eenrichtingsverkeer (de richting van west naar oost), met uitzondering van fietsers, door middel van het plaatsen van een C2-bord, een C3-bord en een C4-bord volgens bijlage 1 van het RVV 1990 met onderborden OB52 ‘Uitgezonderd fietsers’.

NB: door bovenstaande wijziging blijft de Nieuwe Fellenoord, tussen Hemelrijken en Kruisstraat een eenrichtingsweg. Alleen de rijrichting wordt omgedraaid.

De Veldmaarschalk Montgomerylaan:

- Het fysiek afsluiten van de rijstroken in de richting van de Gildelaan door middel van het plaatsen van voorzieningen.

De maatregelen zijn aangegeven op tekeningen VKO-20210076-Nieuwe Fellenoord met datum 20-1-2022 en tekening VKO-20210076 Gildelaan met datum 31-1-2023.

Het verkeersbesluit en bijbehorende tekening(en) zijn raadpleegbaar in het digitale Gemeenteblad. Hiervoor gaat u naar www.officielebekendmakingen.nl en kiest u voor Gemeenteblad. U kunt zich hier tevens registreren voor een attenderingsfunctie, zodat u voortaan via e-mail op de hoogte wordt gehouden van alle relevante bekendmakingen.

 

Eindhoven 9 februari 2023

namens burgemeester en wethouders van Eindhoven

Namens deze,

S.M. Beekman hoofd sector Ruimtelijke Expertise

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Heeft u direct belang bij deze beslissing en bent u het hier niet mee eens? Belanghebbenden kunnen, tot uiterlijk 6 weken na publicatie van het besluit, schriftelijk bezwaar indienen bij burgemeester en wethouders, Postbus 90150, 5600 RB Eindhoven. Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en bevat ten minste:

  • 1.

    de naam en het adres van de indiener

  • 2.

    de dagtekening

  • 3.

    een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht

  • 4.

    de gronden van het bezwaar.

Het bezwaar schorst niet de werking van het besluit.

Wel kan een belanghebbende, met een spoedeisend belang, binnen dezelfde termijn een voorlopige voorziening vragen bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Oost-Brabant, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch. Het verzoek om een voorlopige voorziening moet voldoen aan dezelfde eisen als een bezwaarschrift.

Naar boven