Besluit beperking weekendsluitingstijd prostitutiebedrijven kern-Wallengebied

De burgemeester van Amsterdam,

 

gelet op artikel 3.35 van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV),

 

gezien de op 29 november 2022 vastgestelde reactie van het college op de inspraakreacties op het concept beleid openingstijden en alcohol Wallengebied en het door de burgemeester en het college van burgemeester en wethouders op 29 november 2022 vastgestelde beleid openingstijden en alcohol Wallengebied,

 

overwegende dat

  • er in het gebied Burgwallen sprake is van een situatie waarin het woon- en leefklimaat ernstig onder druk staat als gevolg van de zeer grote aantallen bezoekers die zich, met name tijdens de weekenden, in het gebied begeven;

  • de bezoekers van het gebied overlast veroorzaken in de vorm van geluidoverlast (schreeuwen, lallen, hard zingen, lachen), alcohol nuttigen op straat, gooien van spullen, urineren in de openbare ruimte, braken en zij vaak niet doordrongen zijn van het feit dat er in het gebied mensen wonen met behoefte aan (nacht)rust;

  • er in het gebied sprake is van een disbalans tussen de ruimte voor bewoners en de ruimte die wordt ingenomen door de vele bezoekers van het gebied;

  • de bezoekers aangetrokken worden door de grote hoeveelheid voorzieningen in het gebied in de vorm van horeca, (raam)prostitutie, seksbedrijven en detailhandel in het

  • gebied;

  • het gezien de bestaande disbalans wenselijk is maatregelen te nemen die het evenwicht in de buurt tussen wonen, werken en recreëren verbeteren;

  • het college reeds diverse maatregelen heeft genomen, nieuwe maatregelen aan het onderzoeken is of heeft aangekondigd om overlast als gevolg van bezoekers tegen te gaan;

  • het college eveneens maatregelen heeft aangekondigd die kunnen leiden tot het beperken van het aantal toeristische overnachtingen in de stad;

  • dat het geopend zijn van de ramen in de late nacht ervoor zorgt dat er nog steeds bezoekers op straat zijn, ook al is uit onderzoek gebleken dat de overlast in grotere mate met de sluitingstijd van de horeca samenhangt;

  • dat de sluitingstijd voor de prostitutieramen daarom een uur later ligt dan voor de horeca;

  • het belang van sekswerkers en ondernemers erkend wordt, maar het terugbrengen van de rust in de late nacht in het gebied zwaarder weegt dan het economische belang van de personen en bedrijven gelet op de onder druk staande leefbaarheid;

  • het college zich daarnaast inspant om de veiligheid van sekswerkers te bevorderen;

  • het college het niet wenselijk acht om meer toezichtcapaciteit vrij te spelen om in het Wallengebied in te zetten, ten koste van andere delen van de stad, omdat er relatief al veel inzet is in het Wallengebied;

  • de drukte en overlast zich concentreert rondom de Oudezijds Achterburgwal en Oudezijds Voorburgwal (met name het deel ten noorden van de Damstraat Oude Doelenstraat en Oude Hoogestraat ) en de aanpalende stegen waar de prostitutiebedrijven zijn gelegen;

  • het gebied gelet op de belangen van ondernemers zo beperkt mogelijk is gehouden en is begrensd tot de kern van het overlastgebied.

Besluit het volgende vast te stellen:

 

Besluit beperking weekendsluitingstijd prostitutiebedrijven kern-Wallengebied

Artikel 1.

Het is verboden een prostitutiebedrijf zoals bedoeld in artikel 3.1 lid 2 sub k APV gelegen in het gebied zoals weergegeven op de in dit besluit opgenomen kaart op weekenddagen voor bezoekers geopend te hebben of daarin bezoekers toe te laten na 03:00 uur, ook als het bedrijf beschikt over een exploitatievergunning op grond van artikel 3.27 APV met ruimere openingstijden.

Artikel 2.

Indien in de op grond van artikel 3.27 APV verleende exploitatievergunning een vroegere weekendsluitingstijd dan 03:00 uur is opgenomen, verandert de sluitingstijd niet door dit besluit.

Artikel 3.

Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 april 2023 en vervalt op 1 april 2025.

Artikel 4.

Dit besluit wordt aangehaald als Besluit beperking weekendsluitingstijd prostitutie kern-Wallengebied.

Aldus vastgesteld op 30 januari 2023.

De burgemeester

Femke Halsema

 

Toelichting

 

Algemeen deel

Als gevolg van het stijgend aantal bezoekers en de groei van de stad, is het te druk geworden in de binnenstad en staat de veiligheid en leefbaarheid in sommige wijken onder druk. Dat is één van de aanleidingen waarom het college van burgemeester en wethouders in december 2020 het Uitvoeringsplan Aanpak Binnenstad heeft vastgesteld. Het bevat 88 maatregelen, waarvan één een verkenning of het tijdelijk en gebiedsgericht beperken van de sluitingstijden van horeca-en prostitutiebedrijven in het Wallengebied bijdraagt aan de leefbaarheid in het gebied. In juli 2022 heeft het college het voornemen om de sluitingstijd in het weekend te vervroegen voor inspraak vrijgegeven, tegelijk met een wijzigingsvoorstel van de Algemene Plaatselijke Verordening. Het doel van de maatregel is het brengen van rust aan bewoners in de late nacht. Op het voornemen zijn 60 inspraakreacties ontvangen. Naar aanleiding van de inspraak is het beleid op enkele punten aangepast. Op 29 november 2022 heeft het college van burgemeester en wethouders het ‘Beleid openingstijden en alcohol Wallengebied’ vastgesteld. Het beleid bevat een beschrijving van de problematiek in het gebied, de overlast rondom sluitingstijden en het voornemen om de weekendsluitingstijden voor horecazaken in het kern-Wallengebied terug te brengen naar 02:00 uur (waarbij vanaf 01:00 uur geen bezoekers toegelaten mogen worden) en voor prostitutiebedrijven naar 03:00 uur. Het gaat om een beperking van vergunde rechten van ondernemers en mogelijkheden voor sekswerkers. In het beleid is toegelicht waarom deze maatregel toch nodig is. Met het nu voorliggende besluit geeft de burgemeester uitvoering aan het beleid.

 

Op basis van enquêtes, overlastmeldingen, gesprekken met bewoners, ondernemers en sekswerkers en het leefbaarheidspanel zal in de gaten worden gehouden in hoeverre de maatregel merkbaar is in het gebied. Het is niet mogelijk om in een complex gebied als de Wallen een duidelijke doelstelling te formuleren ten aanzien van bijvoorbeeld de bewonerswaardering in het gebied: een dergelijke indicator is van veel verschillende factoren afhankelijk. Het college zal zich inspannen bij de diverse stakeholders in het gebied de ervaringen met de maatregel te inventariseren en heeft daarbij nadrukkelijk aandacht voor de effecten op de veiligheid van sekswerkers in het gebied. Op basis van de monitoring zal besloten worden over het vervolg enen kan tussentijds besloten worden tot andere openingstijden of een ander gebied.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 1.

Dit artikel regelt dat de prostitutiebedrijven gelegen op de op de kaart getoonde straten tijdens de weekenddagen om 03:00 uur moeten sluiten. Op dit moment hebben de prostitutiebedrijven in dit gebied een sluitingstijd van 06:oo uur.

 

Artikel 2.

Dit artikel is opgenomen omdat het besluit niet tot uitwerking mag hebben dat de sluitingstijd van bedrijven die nu een eerdere sluitingstijd dan 03:00 uur hebben, wordt verruimd.

 

Artikel 3.

De maatregel geldt minimaal twee jaar, zodat daarna op basis van een evaluatie besloten kan worden over een eventueel vervolg. Dit betekent niet dat er tussentijds geen wijzigingen doorgevoerd kunnen worden. Het benadrukt de insteek van het college om de maatregelen minimaal twee jaar van kracht te laten zijn. Al in het voorgenomen beleid van juli 2022 is de datum van 1 april gecommuniceerd, dit zorgt er voor dat sekswerkers en ondernemers vanaf het moment van ter inspraak vrijgeven voldoende tijd hebben (gehad) om zich op de nieuwe situatie voor te bereiden. De datum van 1 april wordt gesteld omdat de bezoekersaantallen vanaf het Paasweekend (9 april 2023) geregeld nog hoger zijn dan daarvoor.

 

Bezwaar

Tegen dit besluit kunnen belanghebbenden ingevolge de Algemene wet bestuursrecht een bezwaarschriftindienen bij de burgemeester, t.a.v. de Directie Juridische Zaken, Postbus 202, 1000 AE Amsterdam.

 

De termijn voor het indienen van een bezwaarschrift bedraagt zes weken. De termijn vangt aan met ingang van de dag na die waarop het besluit op de voorgeschreven wijze bekend is gemaakt. Belanghebbenden kunnen in afwachting van de behandeling van het bezwaarschrift een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening indienen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank te Amsterdam (Rechtbank Amsterdam, sector Bestuursrecht, afdeling voorlopige voorzieningen, Postbus 75850, 1070AW Amsterdam).

Naar boven