Besluit beperking weekendsluitingstijd horeca kern-Wallengebied

De burgemeester van Amsterdam,

 

gelet op artikel 3.15 tweede lid van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV),

 

gezien de op 29 november 2022 vastgestelde reactie van het college op de inspraakreacties op het concept beleid openingstijden en alcohol Wallengebied en het door de burgemeester en het college van burgemeester en wethouders op 29 november 2022 vastgestelde beleid openingstijden en alcohol Wallengebied,

 

overwegende dat

  • er in het gebied Burgwallen sprake is van een situatie waarin het woon- en leefklimaat ernstig onder druk staat als gevolg van de zeer grote aantallen bezoekers die zich, met name tijdens de weekenden, in het gebied begeven;

  • de bezoekers van het gebied overlast veroorzaken in de vorm van geluidoverlast (schreeuwen, lallen, hard zingen, lachen), alcohol nuttigen op straat, gooien van spullen, urineren in de openbare ruimte, braken en zij vaak niet doordrongen zijn van het feit dat er in het gebied mensen wonen met behoefte aan (nacht)rust;

  • er in het gebied sprake is van een disbalans tussen de ruimte voor bewoners en de ruimte die wordt ingenomen door de vele bezoekers van het gebied;

  • de bezoekers aangetrokken worden door de grote hoeveelheid voorzieningen in het gebied in de vorm van horeca, (raam)prostitutie, seksbedrijven en detailhandel;;

  • het gezien de bestaande disbalans wenselijk is maatregelen te nemen die het evenwicht in de buurt tussen wonen, werken en recreëren verbeteren;

  • het college reeds diverse maatregelen heeft genomen, nieuwe maatregelen aan het onderzoeken is of heeft aangekondigd om overlast als gevolg van bezoekers tegen te gaan;

  • het college eveneens maatregelen heeft aangekondigd die kunnen leiden tot het beperken van het aantal toeristische overnachtingen in de stad;

  • uit onderzoek is gebleken dat er een relatie is tussen de sluitingstijd van horecagelegenheden en geobserveerde overlast;

  • het belang van de ondernemers erkend wordt, maar het terugbrengen van de rust in de late nacht in het gebied zwaarder weegt dan het economische belang van de bedrijven gelet op de onder druk staande leefbaarheid;

  • het college het niet wenselijk acht om meer toezichtcapaciteit vrij te spelen om in het Wallengebied in te zetten, ten koste van andere delen van de stad, omdat er relatief al veel inzet is in het Wallengebied;

  • de drukte en overlast zich concentreert rondom de Oudezijds Achterburgwal en Oudezijds Voorburgwal (met name het deel ten noorden van de Damstraat Oude Doelenstraat en Oude Hoogestraat ) en de aanpalende stegen waar de prostitutiebedrijven zijn gelegen;

  • het gebied gelet op de belangen van ondernemers zo beperkt mogelijk is gehouden en is begrensd tot de kern van het overlastgebied;

  • vanwege een concrete overlastsituatie op basis van de inspraakreacties ook de Sint Pieterspoortsteeg is betrokken in het verbodsgebied.

Besluit het volgende vast te stellen:

 

Besluit beperking weekendsluitingstijd horeca kern-Wallengebied

Artikel 1.

Het is verboden een horecabedrijf zoals bedoeld in artikel 3.1 lid 2 sub f APV gelegen in het gebied zoals weergegeven op de in dit besluit opgenomen kaart op weekenddagen voor bezoekers geopend te hebben of daarin bezoekers toe te laten na 02:00 uur, ook als het bedrijf beschikt over een exploitatievergunning op grond van artikel 3.8 APV met ruimere openingstijden.

Artikel 2.

Indien in de op grond van artikel 3.8 APV verleende exploitatievergunning een vroegere weekendsluitingstijd dan 02:00 uur is opgenomen, wijzigt de sluitingstijd niet door dit besluit.

Artikel 3.

Indien de burgemeester besluit om de openingstijden tijdens Koningsnacht voor horecazaken in Amsterdam te verruimen, geldt het verbod opgenomen in lid 1 van dit besluit tijdens die nacht niet.

Artikel 4.

Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 april 2023 en vervalt op 1 april 2025.

Artikel 5.

Dit besluit wordt aangehaald als Besluit beperking weekendsluitingstijd horeca kern-Wallengebied.

Aldus vastgesteld op 30 januari 2023.

De burgemeester

Femke Halsema

 

Toelichting

 

Algemeen deel

Als gevolg van het stijgend aantal bezoekers en de groei van de stad, is het te druk geworden in de binnenstad en staat de veiligheid en leefbaarheid in sommige wijken onder druk. Dat is één van de aanleidingen waarom het college van burgemeester en wethouders in december 2020 het Uitvoeringsplan Aanpak Binnenstad heeft vastgesteld. Het bevat 88 maatregelen, waarvan één een verkenning of het tijdelijk en gebiedsgericht beperken van de sluitingstijden van horeca-en prostitutiebedrijven in het Wallengebied bijdraagt aan de leefbaarheid in het gebied. In juli 2022 heeft het college het voornemen om de sluitingstijd in het weekend te vervroegen voor inspraak vrijgegeven, tegelijk met een wijzigingsvoorstel van de Algemene Plaatselijke Verordening. Het doel van de maatregel is het brengen van rust aan bewoners in de late nacht. Op het voornemen zijn 60 inspraakreacties ontvangen. Naar aanleiding van de inspraak is het beleid op enkele punten aangepast. Op 29 november heeft het college van burgemeester en wethouders het ‘Beleid openingstijden en alcohol Wallengebied’ vastgesteld. Het beleid bevat een beschrijving van de problematiek in het gebied, de overlast rondom sluitingstijden en het voornemen om de weekendsluitingstijden voor horecazaken in het kern-Wallengebied terug te brengen naar 02:00 uur (waarbij vanaf 01:00 uur geen bezoekers toegelaten mogen worden) en voor prostitutiebedrijven naar 03:00 uur. Het gaat om een beperking van vergunde rechten van ondernemers. In het beleid is toegelicht waarom deze maatregel toch nodig is. Met het nu voorliggende besluit geeft de burgemeester uitvoering aan het beleid. Aanvullend aan dit besluit neemt het college een besluit over het instellen van venstertijden in horecabedrijven.

 

Op basis van enquêtes, overlastmeldingen, gesprekken met bewoners, sekswerkers en ondernemers en het leefbaarheidspanel zal in de gaten worden gehouden in hoeverre de maatregel merkbaar is in het gebied. Het is niet mogelijk om in een complex gebied als de Wallen een duidelijke doelstelling te formuleren ten aanzien van bijvoorbeeld de bewonerswaardering in het gebied: een dergelijke indicator is van veel verschillende factoren afhankelijk. Het college zal zich inspannen bij de diverse stakeholders in het gebied de ervaringen met de maatregel te inventariseren en op basis daarvan te besluiten over het vervolg. Op basis van monitoring kan ook tussentijds besloten worden tot andere openingstijden of een ander gebied.

 

Op grond van artikel 3.15 lid 3 APV kan de burgemeester op verzoek ontheffing verlenen van dit besluit als dit naar het oordeel van de burgemeester tegemoet komt aan het belang van (nacht)cultuur. De kaders voor het indienen en toetsen van een ontheffing zullen nog nader worden uitgewerkt.

 

Op grond van het huidige artikel 3.15 lid 5 van de APV heeft de burgemeester de mogelijkheid om

In het gebied in het geval van bijzondere omstandigheden, voor maximaal vijf maal per jaar ontheffing te verlenen van de openingstijden. Er zal terughoudend worden omgegaan met het verlenen van deze ontheffingen aan horecazaken gelegen in het gebied waar de sluitingstijden beperkt worden. Alleen als er sprake is van zeer bijzondere, eenmalige omstandigheden, zoals een jubileum van het horecabedrijf zal een ontheffing sluitingstijden verleend worden

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 1.

Dit artikel regelt dat de horecabedrijven gelegen op de op de kaart getoonde straten tijdens de weekenddagen om 02:00 uur moeten sluiten. Op dit moment hebben de horecazaken in dit gebied veelal een sluitingstijd van 03:00 of 04:00 uur.

 

Artikel 2.

Dit artikel is opgenomen omdat het besluit niet tot uitwerking mag hebben dat de sluitingstijd van bedrijven die nu een eerdere sluitingstijd dan 02:00 uur hebben, wordt verruimd.

 

Artikel 3.

Dit artikel is opgenomen om tegemoet te komen aan een door gemeenteraad aangenomen motie (534.22), waarin verzocht wordt om bij het vervroegen van de sluitingstijden van de horeca in het Wallengebied een uitzondering te maken voor Koningsnacht (de nacht van 26 april op 27 april). Het is gebruikelijk dat de burgemeester jaarlijks besluit over een verruiming van de openingstijden van horecabedrijven. Indien een dergelijk besluit genomen wordt en Koningsnacht valt op een weekendnacht, dan geldt de beperking op grond van artikel 1 niet.

 

Artikel 4.

De maatregel geldt minimaal twee jaar, zodat daarna op basis van een evaluatie besloten kan worden over een eventueel vervolg. Dit betekent niet dat er tussentijds geen wijzigingen doorgevoerd kunnen worden. Het benadrukt de insteek van het college om de maatregelen minimaal twee jaar van kracht te laten zijn. Al in het voorgenomen beleid van juli 2022 is de datum van 1 april gecommuniceerd, dit zorgt er voor dat ondernemers vanaf het moment van ter inspraak vrijgeven voldoende tijd hebben (gehad) om zich op de nieuwe situatie voor te bereiden. De datum van 1 april wordt gesteld omdat de bezoekersaantallen vanaf het Paasweekend (9 april 2023) geregeld nog hoger zijn dan daarvoor.

 

Bezwaar

Tegen dit besluit kunnen belanghebbenden ingevolge de Algemene wet bestuursrecht een bezwaarschriftindienen bij de burgemeester, t.a.v. de Directie Juridische Zaken, Postbus 202, 1000 AE Amsterdam.

 

De termijn voor het indienen van een bezwaarschrift bedraagt zes weken. De termijn vangt aan met ingang van de dag na die waarop het besluit op de voorgeschreven wijze bekend is gemaakt. Belanghebbenden kunnen in afwachting van de behandeling van het bezwaarschrift een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening indienen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank te Amsterdam (Rechtbank Amsterdam, sector Bestuursrecht, afdeling voorlopige voorzieningen, Postbus 75850, 1070AW Amsterdam).

Naar boven