Gemeenteblad van Castricum
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Castricum | Gemeenteblad 2023, 57643 | overige overheidsinformatie |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Castricum | Gemeenteblad 2023, 57643 | overige overheidsinformatie |
Gedragscode integriteit burgemeester en wethouders gemeente Castricum 2022
De raad van de gemeente Castricum:
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 29 november 2022;
gezien het advies van de commissie d.d. 22 december 2022;
gelet op het bepaalde in de artikelen 41c, tweede lid en 69, tweede lid van de Gemeentewet;
vast te stellen de Gedragscode integriteit burgemeester en wethouders gemeente Castricum 2022
Goed bestuur is integer bestuur. Daarmee is integriteit is niet alleen een verantwoordelijkheid van de individuele politieke ambtsdragers, maar een gezamenlijk belang dat, samen met de hele organisatie, het hele bestuur in al zijn geledingen aangaat. De gedragscode richt zich daarom zowel tot de individuele politieke ambtsdragers (in casu burgemeester en wethouders) als tot de bestuursorganen (burgemeester en college van burgemeester en wethouders), hierna gezamenlijk ook wel: bestuurders.
Bestuurders zijn er voor alle inwoners. Eenieder kan zich voor vele aangelegenheden tot de gemeente wenden. De gemeente verkeert daarbij vaak in een monopoliepositie. Dat stelt hoge eisen aan de kwaliteit van het lokale openbaar bestuur en aan degenen die daarin functioneren. Integriteit is hiervan een wezenlijk onderdeel. Als de bestuurders niet integer handelen, of zelfs de schijn dat zij dat niet doen niet voorkomen, loopt het democratische systeem en het vertrouwen dat de inwoners van de gemeente daarin hebben vast. Bestuurders moeten hun verantwoordelijkheid hierin nemen door open en transparant te handelen, zorgvuldig de regels te volgen en daarover verantwoording af te leggen, aan collega-bestuurders en (leden van) de volksvertegenwoordiging en bovenal aan de inwoners van Castricum.
Integriteit van bestuurders houdt in dat de verantwoordelijkheid die met hun functie samenhangt wordt aanvaard en dat er de bereidheid is om daarover verantwoording af te leggen. Verantwoording wordt intern afgelegd aan de gemeenteraad, maar ook extern aan organisaties en inwoners voor wie volksvertegenwoordigers hun functie vervullen. Een aantal kernbegrippen is daarbij leidend en plaatst bestuurlijke integriteit in een breder perspectief:
Het handelen van bestuurders is altijd en volledig gericht op het belang van de gemeente en op de organisaties en inwoners die daar onderdeel van uit maken.
Het handelen van bestuurders heeft een herkenbaar verband met de functie die wordt vervuld binnen het openbaar bestuur.
Het handelen van bestuurders wordt gekenmerkt door onpartijdigheid, dat wil zeggen dat geen vermenging optreedt met oneigenlijke belangen en dat ook iedere schijn van een dergelijke vermenging wordt vermeden.
Het handelen van bestuurders is transparant, opdat optimale verantwoording mogelijk is en de controlerende organen volledig inzicht hebben in hun handelen en hun de beweegredenen daarbij.
Op bestuurders moet men kunnen rekenen. Zij houden zich aan afspraken en gebruiken de kennis en informatie waarover ze uit hoofde van de functie beschikken voor het doel waarvoor deze zijn gegeven voor zover van toepassing.
Het handelen van bestuurders is zodanig dat alle inwoners en organisaties op gelijke wijze en met respect tegemoet worden getreden en dat de belangen van partijen op zorgvuldige wijze worden afgewogen.
Deze kernbegrippen zijn de toetssteen voor de nu volgende gedragsafspraken:
Artikel 5. Omgaan met geschenken, faciliteiten, diensten van derden
Geschenken en giften die de burgemeester of de wethouder uit hoofde van zijn/haar functie ontvangt en die een geschatte waarde van meer dan € 50 vertegenwoordigen zijn eigendom van de gemeente. Geschenken en giften die een waarde van € 50 of minder vertegenwoordigen worden wel gemeld maar kunnen worden behouden, tenzij het eerste lid van toepassing is.
Artikel 7. Deelname aan excursies, evenementen en buitenlandse reizen voor rekening van anderen dan de gemeente
De burgemeester respectievelijk de wethouder die het voornemen heeft uit hoofde van zijn/haar functie op kosten van derden een reis te maken, dan wel deel te nemen aan een excursie of evenement of is uitgenodigd voor een reis of werkbezoek, meldt dit vooraf aan het college van burgemeester en wethouders.
Aldus besloten door de raad van de gemeente Castricum in de openbare raadsvergadering van 26 januari 2023.
Mevrouw R. Slootweg MSc
griffier
De heer drs. A. Mans
burgemeester
Toelichting Gedragscode integriteit burgemeester en wethouders gemeente Castricum 2022
Artikel 1. Algemene bepalingen
In de Gemeentewet (respectievelijk artikel 41c, lid 2 en 69, lid 2) is bepaald dat de gemeenteraad een gedragscode vaststelt voor de wethouders en de burgemeester.
Artikel 2. Belangenverstrengeling of de schijn van belangenverstrengeling
Belangenverstrengeling of belangenvermenging is een situatie waarbij iemand meerdere belangen dient die een zodanige invloed op elkaar kunnen uitoefenen dat de integriteit ten aanzien van het ene of het andere belang in het geding komt.
Alvorens zijn of haar functie te kunnen uitoefenen legt de wethouder in een vergadering van de raad de eed of belofte af (artikelen 41a, lid 1 Gemw) De burgemeester legt ten overstaan van de raad in handen van de commissaris van de Koning de eed of belofte af (65, lid 1 Gemw).
Artikel 58 jo artikel 28 Gemw bepaalt dat leden van leden van het college van burgemeester en wethouders niet deelnemen aan de stemming over een aangelegenheden die het lid van het college rechtstreeks of middellijk persoonlijk aangaat of waarbij hij of zij als vertegenwoordiger is betrokken en over de vaststelling of goedkeuring der rekening van een lichaam waaraan hij of zij rekenplichtig is of tot welks bestuur hij of zij hoort.
Ook waken (het college van) burgemeester en wethouder(s) ertegen dat tot het college behorende of daarvoor werkzame personen die een persoonlijk belang bij een besluit hebben, de besluitvorming beïnvloeden (artikel 2:4, tweede lid, Algemene wet bestuursrecht).
Naast hun ambt hebben veel burgemeesters en wethouders nevenfuncties, betaald of onbetaald. Deze nevenfuncties zijn positief te waarderen; uit maatschappelijk, bestuurlijk en persoonlijk oogpunt. Er zitten echter ook risico’s aan nevenfuncties, vooral die buiten het publiek domein. Nevenfuncties kunnen hun onafhankelijk oordeel in gevaar brengen, het ambt schaden en de burgemeester of de wethouder belemmeren om optimaal te functioneren.
De gemeentewet bepaalt voor burgemeester (artikel 67, lid 1) respectievelijk de wethouder (artikel 41b, lid 1) dat zij geen nevenfuncties hebben die ongewenst zijn met het oog op een goede vervulling van hun ambt. Voor burgemeesters is daaraan toegevoegd dat zij evenmin nevenfuncties hebben die ongewenst zijn met het oog op de handhaving van hun onpartijdigheid en onafhankelijkheid of het vertrouwen daarin.
Het is wettelijk verplicht om nevenfuncties openbaar te maken en bij te houden in een openbaar register. De burgemeester en de wethouder zijn zelf verantwoordelijkheid voor de tijdige aanlevering van de informatie over hun nevenfuncties (artikel 41b en 67 Gemw). Voor de burgemeester zijn ambtshalve nevenfuncties hiervan uitgezonderd (artikel 67, lid 3 Gemw).
De burgemeester en de wethouder mogen geen vergoedingen ontvangen voor ambtshalve nevenfuncties; die worden in de gemeentekas gestort (artikel 44, lid 4 en 66, lid 4 Gemw).
De burgemeester en de wethouder ontvangen uit hoofde van hun functie een grote hoeveelheid informatie, die nodig is om hun functie adequaat te kunnen uitoefenen; in een aantal gevallen is deze informatie geheim. Openbaarheid is de regel, geheimhouding is hier de uitzondering op.
Het is belangrijk dat de burgemeester en de wethouder de juiste maatregelen treffen om te voorkomen dat onbevoegden vertrouwelijke en/of geheime gegevens kunnen bezitten, raadplegen of beschadigen. Daarbij moet in de digitale setting worden gedacht aan de beveiliging van de computer, smartphone en iPad met toegangscodes en wachtwoorden. Ook mag apparatuur niet onbeheerd worden achtergelaten of uitgeleend aan een ander.
Artikel 5. Omgaan met geschenken, faciliteiten, diensten van derden
Geschenken, faciliteiten of diensten van derden kunnen worden gebruikt om de besluitvorming te beïnvloeden of daarvan de schijn hebben. De norm die moet worden gehanteerd bij het omgaan hiermee is de ‘nee, tenzij’-regel; de burgemeester en de wethouder nemen dus geen geschenken aan, tenzij er goede redenen zijn om hiervan af te wijken of het een geschenk is met een waarde van ten hoogste 50 euro.
Een goede reden kan bijvoorbeeld zijn dat het weigeren van een dienst of faciliteit het ambtswerk onwerkbaar zou maken of dat het teruggeven van een geschenk de gever zou schaden. De afwijkingen dienen vervolgens bekend gemaakt te worden bij de secretaris, die bepaalt welke vervolgstappen nodig zijn. Er zijn ook situaties denkbaar waarin het aannemen van een geschenk, van welke waarde ook, onacceptabel is. Dit is bij uitstek het geval in onderhandelingssituaties. Het accepteren van faciliteiten of diensten van anderen kan een afhankelijkheid of dankbaarheid creëren die de zuiverheid van het besluitvormingsproces kan aantasten. Ook met het aannemen van faciliteiten en diensten kan de burgemeester of de wethouder gecorrumpeerd raken. Het kan daarnaast ook de schijn van corruptie opwekken.
De in het derde lid genoemde uitzondering, het accepteren van een geschenk met een waarde van ten hoogste 50 euro, is ook in dit geval alleen toegestaan indien de onafhankelijk opstelling van de burgemeester of de wethouder ten opzichte van de gever daardoor niet beïnvloed wordt. De burgemeester of de wethouder gaat na of acceptatie van het geschenk verplichtingen schept voor de toekomst en bedenkt ook hoe de buitenwereld zou kunnen aankijken tegen het aannemen van het geschenk. In veel gevallen zal dit geen probleem opleveren, denk hierbij aan bijvoorbeeld een fles wijn voor een verrichte presentatie, een ceremonieel aan de burgemeester of de wethouder overhandigd rapport van een bureau of aan bedrijfsattenties, zoals kalenders en pennen. Geschenken aan hem of haar persoonlijk, die meer dan € 50 waard zijn, accepteer de burgemeester of de wethouder sowieso niet.
Artikel 6. Lunches, diners en recepties
De verplichting om actief het ontstaan van de schijn van corruptie tegen te gaan, betekent dat lunchen, dineren of naar recepties gaan op kosten van anderen waar mogelijk moet worden vermeden.
Artikel 7. Deelname aan excursies, evenementen en buitenlandse reizen voor rekening van anderen dan de gemeente
Het gaat hier om deelname aan excursies, evenementen en buitenlandse reizen die zijn bedoeld om de burgemeester en / of de wethouder in de gelegenheid te stellen zich inhoudelijk te informeren en noodzakelijke contacten te leggen en onderhouden binnen en buiten de gemeente. De verplichting om actief het ontstaan van de schijn van corruptie tegen te gaan, betekent dat deelname hieraan gaan op kosten van anderen waar mogelijk moet worden vermeden en altijd vooraf toestemming moeten worden gevraagd aan het college.
Artikel 8. Gebruik van voorzieningen van de gemeente
De burgemeester en de wethouder krijgen de beschikking over een aantal faciliteiten van de gemeente. Regels met betrekking tot het gebruik hiervan zijn opgenomen in de bruikleenovereenkomst die bij de overhandiging door de gemeente en de burgemeester respectievelijk de wethouder is getekend.
Artikel 9. Bedreiging, intimidatie en agressie
De burgemeester of de wethouder kan te maken krijgen intimidatie, chantage, stalking of dreigbrieven. Ook kunnen ze te maken krijgen met fysiek geweld of uitingen van verbale agressie, zoals schelden of kwetsende of discriminerende opmerkingen. Bedreiging, intimidatie en agressie kan leiden tot oneigenlijke invloeden op de besluitvorming, bijvoorbeeld wanneer de burgemeester of de wethouder zich niet meer vrij voelt in beraadslagingen of besluitvormingen. Ondermijning en de vermenging van de onder- en bovenwereld staat een zuiver proces in de weg.
De werkwijze indien dit aan de orde is, is geregeld in het Protocol veilig werken politieke ambtsdragers gemeente Castricum 2022.
Artikel 10. Uitvoering gedragscode
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-57643.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.