Gemeenteblad van Rotterdam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rotterdam | Gemeenteblad 2023, 57083 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rotterdam | Gemeenteblad 2023, 57083 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Vierentwintigste wijziging van de Algemene plaatselijke verordening Rotterdam 2012
De Algemene plaatselijke verordening Rotterdam 2012 wordt als volgt gewijzigd:
In artikel 2:25, achtste lid, onderdeel i, wordt ‘2:25, zesde lid.’, vervangen door ‘2:25, zevende lid.’.
Artikel 2:29 wordt als volgt gewijzigd:
Aan artikel 2:72 wordt een lid toegevoegd, luidende:
In artikel 4:3, eerste lid wordt ‘10 incidentele festiviteiten’ vervangen door ’12 incidentele festiviteiten’.
De Toelichting op de Algemene plaatselijke verordening Rotterdam 2012 wordt als volgt gewijzigd:
De toelichting op artikel 2:29 wordt als volgt gewijzigd:
De zin ‘3. Avondhoreca: openingstijden binnen van 07.00 uur tot 01.00 uur op zondag t/m donderdag en openingstijden binnen van 07.00 uur tot 02.00 uur op vrijdag en zaterdag’ wordt vervangen door ‘3. Avondhoreca: openingstijden binnen van 07.00 uur tot 01.00 uur op zondag t/m donderdag en openingstijden binnen van 07.00 uur tot 03.00 uur op vrijdag en zaterdag’.
Na zin ‘6. Gebruik terras van 07.00 uur tot 01.00 uur (..) tot 02.00 uur op vrijdag en zaterdag’, wordt een alinea ingevoegd, luidende: ‘De openingstijden voor de avondhoreca (binnen) worden door het Uitvoeringsplan Horeca op vrijdagnacht en zaterdagnacht met een uurtje verruimd naar 03.00 uur. De burgemeester heeft op grond van het vierde lid de bevoegdheid om gebieden aan te wijzen waar deze verruimde openingstijden niet of niet langer gelden. De burgemeester kan hiervan gebruik maken in het belang van de openbare orde en veiligheid, de bescherming van het woon- of leefklimaat en ter voorkoming van (verdere) overlast.’
De zin ‘Een exploitant van een inrichting kan door middel van een kennisgeving - met een maximum van vijftien maal per jaar - ontheffing krijgen van de uniforme openings- en sluitingstijden ten behoeve van incidentele festiviteiten in zijn inrichting’ wordt vervangen door ‘Een exploitant van een inrichting kan door middel van een kennisgeving - met een maximum van twintig maal per jaar - ontheffing krijgen van de uniforme openings- en sluitingstijden ten behoeve van incidentele festiviteiten in zijn inrichting’.
De toelichting op artikel 2:35 komt te luiden:
Artikel 2:35 Sluiting voor het publiek openstaande gebouwen
Dit artikel is een aanvulling op de bevoegdheden van de burgemeester om op grond van de APV of artikel 13b van de Opiumwet overlastgevende inrichtingen, zoals horecabedrijven en seksinrichtingen, dan wel woningen te sluiten op grond van artikel 174a Gemeentewet. Het artikel berust op de algemene verordenende bevoegdheid van de raad op grond van artikel 149 van de Gemeentewet.
De burgemeester kan met behulp van dit artikel optreden wanneer in een voor het publiek openstaand gebouw activiteiten plaatsvinden waardoor de openbare orde of het woon- of leefklimaat nadelig wordt beïnvloed of wanneer ondernemers overlast (blijven) veroorzaken. Hiervan is bijvoorbeeld sprake bij (het faciliteren van) strafbare feiten zoals illegaal gokken en de aanwezigheid van (vuur)wapens, of bij herhaaldelijke of ontoelaatbare overlast zoals geruzie en intimidatie in of vanuit de winkel. Ook bij ernstige geweldsincidenten die een relatie hebben met een voor een publiek openstaand gebouw is het voor de burgemeester noodzakelijk om op te treden en de openbare orde en het woon- en leefklimaat te herstellen. Bij een dergelijk incident, zoals een schietincident, kan de burgemeester overgaan tot een (spoed)sluiting.
Uit lid 4 en 5 blijkt dat tijdens de periode van sluiting niemand het gebouw mag betreden. In het zesde lid van dit artikel wordt de mogelijkheid geboden dat de burgemeester een sluiting voor (on)bepaalde duur op verzoek van een belanghebbende opheft. De burgemeester zal daar in de regel alleen toe over gaan op het moment dat er voldoende garanties aanwezig zijn waaruit blijkt dat de openbare orde en veiligheid in de omgeving van het pand gewaarborgd zijn. Hiervan is geen sprake als er geen wijzigingen hebben plaatsgevonden in de situatie die heeft geleid tot een sluiting.
In de toelichting op artikel 2:72 wordt ‘Op basis van artikel 2:72 kan het college aan een bedrijf of nevenbedrijf’ wordt vervangen door ‘Op basis van artikel 2:72 kan de burgemeester aan een bedrijf of nevenbedrijf’ en wordt ‘een nieuwe toets door het college’ vervangen door ‘een nieuwe toets door de burgemeester’.
In de toelichting op artikel 4:3 wordt ‘Door het opnemen van de mogelijkheid om voor 10 incidentele festiviteiten een kennisgeving te doen kan gedurende 10 dagen tot 24.00 uur ontheffing verkregen worden van de geluidsnorm’ vervangen door ‘Door het opnemen van de mogelijkheid om voor 12 incidentele festiviteiten een kennisgeving te doen kan gedurende 12 dagen tot 24.00 uur ontheffing verkregen worden van de geluidsnorm’.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-57083.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.