Gemeenteblad van Emmen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Emmen | Gemeenteblad 2023, 568005 | delegatie- of mandaatbesluit |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Emmen | Gemeenteblad 2023, 568005 | delegatie- of mandaatbesluit |
Mandaatbesluit milieutaken directeur RUD Drenthe
In dit besluit wordt verstaan onder:
Mandaat: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen. Onder mandaat wordt ook begrepen volmacht voor het verrichten van privaatrechtelijke handelingen en machtiging voor het verrichten van feitelijke handelingen.
Directeur: de directeur RUD Drenthe.
College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Emmen.
De gemeenschappelijke regeling: de Gemeenschappelijke regeling Regionale Uitvoeringsdienst Drenthe.
Dagelijks bestuur: het dagelijks bestuur van de gemeenschappelijke regeling.
Onder het in de bijlage bij dit besluit opgenomen begrip “regels die betrekking hebben op het milieu” wordt verstaan: technische milieu- of door milieubelangen ingegeven regels die in de Omgevingswet, het Besluit activiteiten leefomgeving, het Besluit bouwwerken leefomgeving, het Asbestverwijderingsbesluit, hoofdstuk 22 van het tijdelijk deel van het omgevingsplan (de bruidsschat), voorbeschermingsregels of in een omgevingsplan, al dan niet ter invulling van art. 4.6 van de Omgevingswet, de instructieregels in de provinciale omgevingsverordening of paragraaf 5.1.2 en 5.1.4 van het Besluit kwaliteit leefomgeving, zijn opgenomen.
Artikel 4 Voorschriften bij gebruik mandaat: algemeen
Uitoefening van mandaat vindt plaats binnen:
Vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van Emmen d.d.
Burgemeester
Secretaris
Vastgesteld door de burgemeester d.d.12 december 2023
Instemming verleend door de directeur d.d. 4 juli 2022
Instemming verleend door het Algemeen Bestuur in de vergadering van d.d. 4 juli 2022
Voorzitter
Secretaris
BIJLAGE Mandaatlijst als bedoeld in artikel 2 Mandaatbesluit milieutaken directeur RUD Drenthe
Toelichting Mandaatbesluit milieutaken directeur RUD Drenthe
De (aanstaande) inwerkingtreding van de Omgevingswet vraagt ook om een aanpassing van de mandaatbesluiten waarmee taken en bevoegdheden aan de RUD Drenthe zijn gemandateerd. In het hierboven opgenomen mandaatbesluit zijn in beginsel dezelfde taken en bevoegdheden gemandateerd als de taken en bevoegdheden die in het eerdere mandaatbesluit waren gemandateerd.
Op de paar plaatsen waar kleine wijzigingen zijn doorgevoerd houdt dit verband met het verschuiven van de inhoud van de bepaling naar de dienstverleningsovereenkomst (hierna DVO) zoals afgesloten tussen het college en de RUD Drenthe, de behoefte aan een efficiënte uitvoering van de taken door de RUD Drenthe en de problematiek van het verschuiven van algemene milieuregels naar het domein van het omgevingsplan.
In de artikelen van het mandaatbesluit zijn twee kleine wijzigingen doorgevoerd, die hieronder wordt toegelicht.
Artikel 1, 3 (oud) en 1, 2 (nieuw)
Deze artikelen zijn niet gewijzigd.
Artikel 2 (oud), artikel 2 nieuw
Bij alle bepalingen is voorzien in de mogelijkheid van ondermandaat (in de eerdere mandaatbesluit was maar bij één zeldzame bepaling geregeld dat ondermandaat was uitgesloten). Op grond van het vierde lid wordt het college op de hoogte gebracht van eventueel verleende ondermandaten. Wanneer dit in voorkomende gevallen toch als problematisch zou worden ervaren kan er op dat moment alsnog en opnieuw naar de (on)mogelijkheid van ondermandaat worden gekeken.
De toevoeging van dit artikel met het begrip “regels die betrekking hebben op het milieu” en de gelijkschakeling van de bescherming van de bodem met het begrip milieu wordt toegelicht in de toelichting van de bijlage. De toevoeging ‘al dan niet’ houdt de mogelijkheid open dat de RUD Drenthe het toezicht uit kan voeren op een technische milieunorm die los staat van een Bkl-regel.
Het voormalige artikel 4 in het ingetrokken mandaatbesluit d.d. 1 januari 2014, over de “couleur locale” / verplicht voorafgaand overleg in de aangewezen gevallen, is komen te vervallen, omdat het bij nader inzien logischer leek om over specifiek deze gevallen maar meer in het algemeen, de precieze manier van werken (inclusief het wel of niet betrekken van portefeuillehouders en/of het voltallige bestuur) bij het verlenen van vergunningen en toezicht en handhaving afspraken te maken in de jaarprogramma’s en/of de DVO. Het artikel zal in zoverre dus van betekenis blijven; het zal inhoudelijk in een parallel traject op een andere plaats worden verankerd. Strikt genomen was van een beperking van het ingetrokken mandaat in artikel 4 ook geen sprake, omdat het tweede lid was aangegeven dat bij het niet opvolgen van de bepalingen in het eerste lid er geen sprake zou zijn van een onbevoegd genomen besluit.
Artikel 5, 6 (oud), artikel 5, 8 (nieuw)
Deze artikelen zijn deels aangevuld met verduidelijkende zinnen.
Bijlage (nieuw), artikel 6 (oud)
De mandaatlijst is niet meer als apart artikel opgenomen, maar toegevoegd als bijlage.
Dit artikel is niet meer opgenomen. Ook zonder toevoeging van dit artikel wordt het mandaat via werkafspraken of anderszins nader ingevuld.
In de bijlage bij het mandaatbesluit wordt verwezen naar concrete taken en bevoegdheden. In dat deel van het mandaatbesluit zijn iets meer wijzigingen doorgevoerd.
Een uitzondering op de “één-op-één-overzetting” kan zich daar in de volgende situatie voordoen. Over de jaren heen zijn er hier en daar kleine verschillen ontstaan in de mandaatbesluiten van de verschillende deelnemers. Omwille van een zo eenvoudig mogelijke / efficiënte werkwijze voor de RUD Drenthe is er voor gekozen om bij de inwerkingtreding van de Omgevingswet opnieuw te starten met een voor alle deelnemers gelijk mandaatbesluit. In de basis geldt dit mandaatbesluit ook voor de provincie, maar de provincie zal werken met een eigen op onderdelen afwijkend mandaatbesluit. Dit is alleen al nodig vanwege het andere achterliggende kader (Gemeentewet versus Provinciewet), maar ook omdat het basistakenpakket voor de gemeenten en de provincie verschilt en omdat de provincie al geruime tijd meer gemandateerd heeft dan de gemeenten (bijvoorbeeld bevoegdheden ten aanzien van het heffen van leges).
De Omgevingswet heeft niet geleid tot aanpassingen in de meer algemene wetten, zoals de Gemeentewet, de Provinciewet en de Algemene wet bestuursrecht. In het algemene deel van de bijlage bij het mandaatbesluit zijn daarom dezelfde taken en bevoegdheden gemandateerd als die waren opgenomen in de huidige mandaatbesluiten.
Daarbij gelden twee uitzonderingen: BIBOB is komen te vervallen, omdat voor het soort werkzaamheden dat de RUD Drenthe in dit kader doet (informatie verzamelen en input geven) sinds een recente wetswijziging geen mandaat meer nodig is. Mediation is toegevoegd, vooral omdat premediation al gemandateerd is en het in mediationtrajecten nodig zal zijn om ook inhoudelijk deskundige ambtenaren van de RUD mee te laten draaien. Mediation is echter niet meer “in” en zal dus zelden voorkomen.
Voor wat betreft de taken en bevoegdheden die zijn opgenomen in het deel “Uitvoering” van de bijlage bij het mandaatbesluit geldt dat dit de “opvolgers” zijn van dat wat eerder was gemandateerd. In een specifieke toelichting bij elke bepaling is in de bijlage waar nodig aangegeven van welke eerder gemandateerde taak of bevoegdheid de nieuwe taak of bevoegdheid de opvolger is.
Voor een aantal taken en bevoegdheden bleek het lastig(er) te zijn om een precieze opvolger in het nieuwe wettelijke systeem aan te wijzen. Op de wijzigingen die dit met zich mee heeft gebracht wordt hieronder ingegaan. Ook hier is geprobeerd om zo dicht mogelijk bij de (gedachte achter) de eerdere mandaatbesluiten te blijven.
Enkelvoudige besluiten en meervoudige besluiten
Op grond van Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (hierna Wabo) en de huidige mandaatbesluiten van de gemeenten is het zo dat de RUD Drenthe in de gemeentelijke mandaatbesluiten alleen gemandateerd is om zogenaamde enkelvoudige aanvragen voor een milieutoestemming in mandaat af te doen. Als er sprake is van een meervoudige aanvraag (voor meerdere toestemmingen op grond van de Wabo) wordt bij de deelnemende gemeente het besluit door de gemeente zelf genomen, waarbij er aan de RUD Drenthe advies wordt gevraagd over de toestemming voor het onderdeel milieu (als deze tot de aangevraagde toestemmingen behoort). Hetzelfde geldt voor de situaties waarin sprake is van een samengestelde handhavingszaak (overtreding milieu-, maar ook bouw en bestemmingplanregels).
Omdat de reikwijdte van de Omgevingswet is vergroot en er meer toestemmingen dan voorheen onder het regime van de omgevingsvergunning zullen komen te vallen, is het voorstelbaar dat er straks een omgevingsvergunning wordt aangevraagd waarbij sprake is van meerdere – in hun enkelvoudige variant – aan de RUD Drenthe gemandateerde toestemmingen. Denk bijvoorbeeld aan een omgevingsvergunning voor een milieubelastende activiteit en een binnenplanse omgevingsplanactiviteit om van een milieuregel in het omgevingsplan af te wijken. In dergelijke gevallen strekt het mandaatbesluit voortaan wel zover dat de RUD Drenthe ook dergelijke “meervoudige” aanvragen in mandaat kan afdoen. Het gaat daarbij nadrukkelijk alleen om situatie waarin alle aangevraagde onderdelen op de bijlage bij het mandaatbesluit staan. Zodra er een niet-gemandateerd besluit bij zit, wordt de omgevingsvergunning door de gemeente verleend en geeft (net als nu) de RUD Drenthe een advies over de aan de RUD gemandateerde onderdelen.
Verhuizen milieuregels naar omgevingsplan
Een andere categorie waar kleine wijzigingen zijn doorgevoerd betreft de milieuregels die zijn, of zullen worden, verhuisd van algemene Rijksregels naar regels in eerst de gemeentelijke bruidsschat en later het gemeentelijke omgevingsplan. Deze vielen in de eerdere mandaatbesluiten onder het algemeen geformuleerde mandaat om bijvoorbeeld toezicht te houden op de Wet milieubeheer. Een soortgelijk algemeen mandaat om toezicht te houden op de bruidsschat of het omgevingsplan zou echter beslist niet beleidsneutraal zijn, omdat de RUD Drenthe dan een mandaat zou krijgen om bijvoorbeeld toezicht te houden op het hele omgevingsplan.
Daarom is in artikel 3 van het mandaatbesluit het begrip “regels die betrekking hebben op het milieu” opgenomen en is in de verschillende mandaatcategorieën waar deze problematiek speelt een verbinding gelegd met dit begrip. Het begrip is met opzet breed gedefinieerd: “technische milieu- of door milieubelangen ingegeven regels die in de Omgevingswet, het Besluit activiteiten leefomgeving, het Besluit bouwwerken leefomgeving, het Asbestverwijderingsbesluit, hoofdstuk 22 van het tijdelijk deel van het omgevingsplan (de bruidsschat), voorbeschermingsregels of in een omgevingsplan, al dan niet ter invulling van art. 4.6 van de Omgevingswet, de instructieregels in de provinciale omgevingsverordening of paragraaf 5.1.2 en 5.1.4 van het Besluit kwaliteit leefomgeving, zijn opgenomen.” Hierdoor is het mandaat wel toegesneden op het bestaande takenpakket van de RUD Drenthe. Bijvoorbeeld: hierdoor geldt er wel een mandaat voor een omgevingsvergunning voor een omgevingsplanactiviteit als hiermee wordt afgeweken van een milieuregel, maar geldt er geen mandaat als de omgevingsplanregel waarvan wordt afgeweken een bouwtechnische achtergrond heeft. Wel geldt er mandaat voor bijvoorbeeld toezicht en handhaving op de maximale geluidgrenswaarde die geldt voor warmtepompen, de regels over het mobiel breken van puin, maar ook bijvoorbeeld de energiebesparingsverplichting (die nu in het Activiteitenbesluit milieubeheer staat, maar in het nieuwe stelsel wordt verdeeld over het Besluit activiteiten leefomgeving en het Besluit bouwwerken leefomgeving). Het gaat hier nadrukkelijk niet om de bouwregels (ook al zouden deze een milieubelang als achtergrond hebben). Ook geldt er wel een mandaat voor het houden van toezicht op een milieuregel in het omgevingsplan, maar niet voor het houden van toezicht op bijvoorbeeld een planregel die cultuurhistorische waarden wil beschermen. Onder een technische milieuregel wordt bijvoorbeeld een regel verstaan waarin een technische norm is opgenomen (“de geluidsbelasting in dB(A) mag niet meer bedragen dan 50 dB(A)”). Een door milieubelangen ingegeven regel kan bijvoorbeeld een vanuit het bestrijden van geurhinder ingegeven afstandsregel zijn Wanneer er in de toekomst behoefte zou bestaan om tot een nadere specificering te komen dan kan ervoor gekozen worden om dit in DVO’s of uiteindelijk het mandaatbesluit zelf te verduidelijken.
Binnen- of buitenplanse omgevingsplanactiviteit waar een vergunning voor nodig
Het huidige basistakenpakket kent geen onderscheid tussen binnenplanse en buitenplanse omgevingsvergunningen. In het basistakenpakket onder de Omgevingswet zijn buitenplanse omgevingsvergunningen buiten het basistakenpakket gehouden. Omdat er bij een buitenplanse omgevingsvergunning al snel “buiten het milieuspoor” wordt getreden, omdat er bijvoorbeeld ook moet worden getoetst aan het criterium of er sprake is van een “evenwichtige toedeling van functies aan locaties”, maar ook omdat er dan sprake kan zijn van een rol van de gemeenteraad in het besluitvormingsproces, is besloten om deze besluiten buiten de mandatering te houden, óók wanneer in essentie alleen maar buitenplans van een regel wordt afgeweken die betrekking heeft op het milieu.
In het mandaatbesluit is bij elk gemandateerd besluit in de betreffende mandaat ook het toezicht hierop en de handhaving hiervan gemandateerd. Omdat er ook een regels gehandhaafd moeten kunnen worden die niet in vergunningen vastliggen is er ook mandaat verleend voor het uitoefenen van toezicht en handhaving op de naleving van het bepaalde bij of krachtens de Omgevingswet voor zover het betreft regels die betrekking hebben op het milieu. Waar over toezicht en handhaving wordt gesproken wordt gedoeld op alle vormen van handhaving, bijvoorbeeld ook spoedeisende bestuursdwang.
Het afhandelen van Wob-verzoeken en de opvolger daarvan, de Wet open overheid (Woo), komt niet terug in het mandaatbesluit. Uit de wetenschap1 blijkt namelijk dat, anders dan eerder werd aangenomen, de RUD Drenthe niet zelf de bevoegdheid heeft om een beslissing te nemen op tot de RUD Drenthe gerichte Woo-verzoeken. Deze moeten, omdat het om gemandateerde taken gaat, altijd door de mandaatgevers worden afgehandeld. Omdat de RUD Drenthe deze “eigen Woo-verzoeken” dus niet meer af zal afhandelen, is het ook niet logisch om Woo-verzoeken die tot de mandaatgevers zelf zijn gericht in mandaat af te handelen (iets wat voorheen wel door enkele gemeenten was gemandateerd). Uiteraard berust veel informatie wel bij de RUD Drenthe en zullen er in DVO-verband/ anderszins duidelijke afspraken gemaakt moeten worden over het vergaren en eventueel (voor-) bewerken van informatie.
Een enkele gemeente en de provincie hadden ook werkzaamheden op het gebied van luchtvaart gemandateerd. Besloten is om deze taken voorlopig buiten het mandaat te houden en nader onder de loep te nemen wat er in dit werkveld gebeurt als gevolg van de inwerkingtreding van de Omgevingswet en voor welke onderdelen mandatering aan de RUD Drenthe voor de hand zou liggen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-568005.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.