Gemeenteblad van Apeldoorn
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Apeldoorn | Gemeenteblad 2023, 567943 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Apeldoorn | Gemeenteblad 2023, 567943 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening gemeentelijke rekenkamer Apeldoorn
De raad van de gemeente Apeldoorn;
gelet op het voorstel van het presidium van 29 juni 2023;
gelet op het raadsbesluit van 6 juli 2023;
gelet op de artikelen 81a, 81k en 149 van de Gemeentewet;
gezien de zienswijze van de Rekenkamercommissie van 3 juni 2023;
Besluit vast te stellen de Verordening gemeentelijke rekenkamer Apeldoorn
Artikel 3. Taken Rekenkamer Apeldoorn
De rekenkamer Apeldoorn kan ook onderzoek instellen naar:
Privaatrechtelijke rechtspersonen waarmee de gemeente contracten sluit voor uitvoering van een publieke taak mits de gemeente het recht heeft om bij de betreffende organisatie controles uit te voeren ten aanzien van de geleverde goederen of diensten. Dit gaat bijvoorbeeld over de inkoop van jeugdzorg of maatschappelijke ondersteuning.
De rekenkamer Apeldoorn is bevoegd binnen zijn budget uitgaven te doen voor de uitvoering van de werkzaamheden van de rekenkamer Apeldoorn.
Artikel 12. Uitvoering onderzoek
Bij de uitvoering van haar onderzoek draagt de rekenkamer Apeldoorn zorg voor de toepassing van het eigen privacyreglement of geeft de rekenkamer Apeldoorn een uiteenzetting over hoe de gegevens worden gebruikt, zodat dit voor zowel de onderzoeksfase als latere archivering helderheid biedt op het aspect van omgaan met de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) voor betrokkenen.
Betrokkenen worden in de gelegenheid gesteld om binnen een door de rekenkamer Apeldoorn te stellen termijn, die tenminste twee weken bedraagt, aan de rekenkamer Apeldoorn kenbaar te maken of en zo ja welke feitelijke onjuistheden in het concept-onderzoeksrapport staan vermeld. Betrokkenen zijn zij van wie de taakuitoefening (mede) voorwerp van onderzoek is geweest. De rekenkamer Apeldoorn bepaalt verder wie nog meer als betrokkenen worden aangemerkt.
Artikel 14. Monitoring aanbevelingen
De griffie verstrekt de raad jaarlijks vóór 1 mei een meerjarenoverzicht van de aan de raad en het college gedane voorstellen van de rekenkamer Apeldoorn welke door de raad zijn overgenomen en door de raad zelf moeten worden uitgevoerd, vergezeld van de wijze waarop aan de voorstellen vervolg is gegeven.
Aldus vastgesteld in de openbare raadvergadering van 21 december 2023.
Ondertekening
De gemeenteraad voornoemd,
De voorzitter,
A.J.M. Heerts
De waarnemend griffier,
S.M. Stam
Deze verordening is een aanvulling op hetgeen in de Gemeentewet is opgenomen over de gemeentelijke rekenkamer. Zie de tekst van de Gemeentewet, zoals op 1 januari 2023 gewijzigd door de Wet versterking decentrale rekenkamers, hoofdstukken IVa (De rekenkamer) en XIa (De bevoegdheid van de rekenkamer). De raad moet een onafhankelijke rekenkamer instellen. Zie artikel 81a van de Gemeentewet. Deze verplichting geldt vanaf 1 januari 2023, met een overgangstermijn van een jaar, dus uiterlijk 1 januari 2024 moet de raad een rekenkamer hebben ingesteld.
De raad moet ook het aantal leden van de rekenkamer vaststellen. Daarnaast moet de raad op grond van artikel 81k van de Gemeentewet bij verordening een vergoeding vaststellen voor de werkzaamheden van de leden van de rekenkamer en een tegemoetkoming in hun kosten. De rekenkamer moet een reglement van orde voor haar werkzaamheden vaststellen (artikel 81i van de Gemeentewet).
Voorts mag de raad op grond van artikel 149 van de Gemeentewet aanvullende regels stellen in het belang van de gemeente en met inachtneming van de wet.
Enkel die bepalingen die verdere toelichting behoeven, worden hieronder nader toegelicht.
Artikel 2. Rekenkamer Apeldoorn
In het eerste lid stelt de raad de rekenkamer Apeldoorn in. Dit is een wettelijke verplichting (artikel 81a van de Gemeentewet). De raad stelt ook het aantal leden van de rekenkamer Apeldoorn vast. Dit artikel regelt ook aanvullend op hetgeen er in de modelverordening is opgenomen, hoe de eventuele plaatsvervanging van de voorzitter wordt ingevuld. Dit is verder aan de rekenkamer Apeldoorn om hier invulling aan te geven via het eigen Reglement van Orde.
Artikel 3. Taken Rekenkamer Apeldoorn
Ondanks dat deze taken formeel onderdeel zijn van de artikelen 182 en 184 van de Gemeentewet worden ze hier toch herhaald, omdat daarmee duidelijk het verschil wordt aangegeven ten opzichte van de vroegere taken van de Rekenkamercommissie en de daarvoor ingestelde Rekeningcommissie.
Artikel 4. Klankbordgroep en begeleidingscommissie
Gezien de wijziging op de Verordening van de rekenkamercommissie uit 2004, waarbij raadsleden geen onderdeel meer uitmaken van de rekenkamer, is expliciet uitgewerkt hoe het contact met de raad is vormgegeven inclusief daar waar begeleiding van onderzoek vanuit de raad wenselijk wordt geacht.
Artikel 5. Benoeming en herbenoeming
In artikel 81c, vierde lid, van de Gemeentewet is bepaald dat de raad een lid van de rekenkamer Apeldoorn kan herbenoemen. De wetgever heeft hierbij geen limiet gesteld aan het aantal herbenoemingen. Gekozen wordt één herbenoeming mogelijk te maken, vanuit continuïteit zonder dat er sprake is van een zeer lange zittingsperiode (twee herbenoemingen zou 18 jaar inhouden). Na de eerste zes jaar wordt gekeken of herbenoeming mogelijk c.q. gewenst is.
Artikel 6. Ontslag en non-activiteit
Dit artikel handelt over het ontslag van zowel de voorzitter en de leden van de rekenkamer Apeldoorn als de beëindiging van het lidmaatschap van de (plaatsvervangend) leden van de klankbordgroep dan wel begeleidingscommissie en over de mogelijkheid (of soms verplichting) hen op non-actief te stellen in bepaalde situaties.
Artikel 7. Ambtelijke ondersteuning
In artikel 107e, tweede lid, van de Gemeentewet is geregeld dat de raad de op de griffie werkzame ambtenaren benoemt. De gemeentelijke rekenkamer Apeldoorn kan vervolgens de secretaris-onderzoeker werven en afspraken maken met de griffie dat deze secretaris-onderzoeker op de griffie werkzaam wordt. Hierdoor wordt de secretaris-onderzoeker ook opgenomen in een team ten behoeve van de personele ondersteuning. Dit artikel voorziet derhalve in het benoemen van een ambtelijk secretaris-onderzoeker en plaatsvervangend secretaris(sen)-onderzoeker voor de rekenkamer Apeldoorn. De onderzoeksrol die de ambtelijk secretaris-onderzoeker eveneens vervult en eventuele andere taken, wordt nader uitgewerkt via het profiel voor de betreffende functie.
De raad moet de rekenkamer Apeldoorn de nodige middelen ter beschikking stellen voor een goede uitoefening van haar werkzaamheden (artikel 81j, eerste lid, van de Gemeentewet). Dit omvat de totale kosten van de rekenkamer Apeldoorn en alle overige kosten voor de uitvoering van de taken.
De leden van de rekenkamer Apeldoorn ontvangen een bij verordening van de raad vastgestelde vergoeding voor hun werkzaamheden en een tegemoetkoming in de kosten (art. 81k Gemeentewet).
De rekenkamer Apeldoorn dient onafhankelijk te zijn en om deze onafhankelijkheid te bevorderen is het van belang dat zij zelfstandig de onderzoeksonderwerpen kan kiezen.
De raad kan het onderzoek door de rekenkamer Apeldoorn richting geven door onderwerpen aan te dragen die mogelijk onderzocht zouden kunnen worden, bijvoorbeeld onderwerpen van groot financieel of maatschappelijk belang.
Ook kan de raad de rekenkamer Apeldoorn – op grond van artikel 182, tweede lid, van de Gemeentewet – gemotiveerd verzoeken een bepaald onderwerp te onderzoeken. De rekenkamer Apeldoorn is echter niet verplicht dat verzoek van de raad in te willigen.
Doordat de mogelijkheid van het door de raad indienen van een verzoek uitdrukkelijk in de wet is genoemd, wordt er aan zo’n verzoek een bepaald gewicht toegekend. Indien de rekenkamer Apeldoorn niet voldoet aan een goed gemotiveerd verzoek van de raad zal zij daar goede gronden voor moeten aanvoeren.
Artikel 11. Probleemstelling en onderzoeksopzet
De rekenkamer Apeldoorn stelt onder eigen verantwoordelijkheid de probleemstelling en de onderzoeksopzet vast. Raad en college ontvangen een exemplaar van deze onderzoeksopzet.
Artikel 12. Uitvoering onderzoek
Vooral de openbaarheid van de onderzoeksrapporten zal de commissie dwingen tot zorgvuldigheid en kwaliteit. Overige kwaliteitseisen die aan de onderzoeksrapporten kunnen worden gesteld zijn beschreven in het eigen Reglement van Orde van de rekenkamer Apeldoorn.
Uit oogpunt van zorgvuldigheid is het van groot belang dat de onderzochte partij de kans krijgt om te reageren op het (nog niet gepubliceerde) concept-onderzoeksrapport. Er vindt dan wederhoor plaats waarbij de feitelijke bevindingen die uit het onderzoek voortvloeien aan de betreffende ambtenaren en werknemers van vennootschappen en instellingen worden voorgelegd met de vraag eventuele onjuistheden eruit te halen en te corrigeren. Indien van toepassing wordt de verantwoordelijk wethouder of het college de gelegenheid geboden om te reageren op de concept-aanbevelingen. Tot slot brengt de rekenkamer Apeldoorn een definitief rapport naar buiten met bevindingen, conclusies en eventueel aanbevelingen.
Artikel 14. Monitoring aanbevelingen
Voor het college is in de wet geregeld dat het college jaarlijks moet laten weten wat er met de aanbevelingen aan het college is gedaan (art. 185a; “overzicht van de aan het college gedane voorstellen van de rekenkamer Apeldoorn, vergezeld van zijn standpunt daaromtrent en van de wijze waarop aan de voorstellen vervolg is gegeven”). Het college hoeft niet te rapporteren over aanbevelingen die aan de raad zijn gericht. Daarom is in dit artikel geregeld hoe en door wie wordt gerapporteerd over de opvolging van aan de raad gerichte aanbevelingen van de rekenkamer Apeldoorn.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-567943.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.