Gemeenteblad van Vaals
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Vaals | Gemeenteblad 2023, 567087 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Vaals | Gemeenteblad 2023, 567087 | beleidsregel |
Beleidsregels voor- en vroegschoolse educatie Gemeente Vaals 2024-2026
Kwaliteit voor- en vroegschoolse educatie in de gemeente Vaals.
De gemeente Vaals is verantwoordelijk voor een kwalitatief volwaardig en toegankelijk aanbod voor voor- en vroegschoolse educatie. De beleidsregels VVE zijn opgesteld met de bedoeling om kinderen beter toe te rusten bij de aanvang van het onderwijs, met name in de instrumentele vakken taal en rekenen.
De beleidsregels VVE zijn onderdeel van het gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid en vormen samen met de Lokale Educatieve Agenda als Onderwijs de vierde pijler in het sociaal domein.
De toekomst van de wereld zit vandaag in de klas. Dat is het motto van onze lokale educatieve agenda. Al voordat kinderen naar de basisschool gaan, zijn er kansen om te investeren in de ontwikkeling van het jonge kind. Daarbij hebben we aandacht voor alle kinderen maar specifiek voor kinderen die een risico lopen op onderwijsachterstanden. Dat doen we samen met onze partners en met de ouders van deze kinderen. Met extra aandacht en hulp in het VVE-programma geven we de ontwikkeling van kinderen een boost, zodat ze achterstanden inlopen en met gelijke kansen starten in groep 3. De resultaten van het programma zijn positief. We letten erop dat die kwaliteit hoog blijft door te monitoren en met elkaar scherp en kritisch te kijken naar wat goed gaat en beter kan.
We staan voor integraal beleid. Het VVE-beleid vormt een nadere uitwerking van de beleidslijnen "investeren in het jonge kind" en "taalachterstanden wegwerken" uit de lokale educatieve agenda. Onderwijs zien we daarbij als vierde pijler in het sociaal domein. Gezond, veilig en kansrijk opvoeden en opgroeien, met oog voor talentontwikkeling en welbevinden. De toekomst van vandaag. Voor de jeugd. Voor de volwassenen van morgen.
Eind 2022 loopt de OAB-beleidsperiode 2019-2022 af. Voor de nieuwe beleidsperiode, die start in 2023 en doorloopt tot en met 2026, is deze nieuwe beleidsregel VVE opgesteld, die per 1-1-2024 ingaat.
De beleidsregels bouwen voort op:
De werkgroep VVE met vertegenwoordigers uit het werkveld en de gemeente hebben samengewerkt bij het opstellen van deze nieuwe beleidsregels.
De volgende ketenpartners werken samen rondom het jonge kind. Zij zijn tevens deelnemer in de werkgroep VVE.
Daarnaast hecht de gemeente Vaals aan vroegsignalering van spraak-taalproblemen en zodoende is een consulent taalstimulering/logopedist nauw betrokken in de samenwerking en afstemming met bovenstaande ketenpartners. Deze neemt echter geen zitting in de werkgroep VVE. De samenwerking krijgt praktisch vorm in het koppeloverleg: locatiespecifiek het overleg waar voor- en vroegschool samenwerken aan de opdracht: doorgaande pedagogische-educatieve lijnen, warme overdracht, doorgaande zorg en ouderbetrokkenheid in doorgaande lijn.
Tabel 1. De deelnemende koppels.
Alleen de locatie’ Ukkepuk’ is een officiële VVE-locatie. De andere locatie van Stichting Spelentère, Olleke Bolleke in Vijlen, is geen officiële VVE-locatie maar ze realiseert wel een aanbod, volgens de educatieve kaders zoals die ook door ‘Ukkepuk’ gehanteerd worden. Peuters met een VVE-indicatie worden ook op die locatie middels een handelingsplan specifiek begeleid. Dat geldt ook voor de locatie Humankind.
Vanuit haar regierol monitort de gemeente het aantal benodigde en beschikbare VVE-plekken en de kwaliteit van deze plekken. In bijlage 3 is de rol van de inspecties VVE nader geduid. Het betreft hier de GGD en de Inspectie van het onderwijs.
Subsidiering van voor- en vroegschoolse educatie
In deze beleidsregels VVE worden de kaders voor VVE vastgelegd waaraan de partners zich committeren. Daarnaast liggen de afspraken voor de subsidie voor VVE vast in de Beleidsregels Peuteropvang Gemeente Vaals, die jaarlijks bijgesteld kunnen worden.
Keuzes voor de beleidsperiode 2024-2026
Dit document vormt de gezamenlijke leidraad voor de VVE-partners. Vanuit dat perspectief worden plannen voorbereid en uitgevoerd die zeker zullen leiden tot nieuwe inzichten. Nieuwe inzichten en nieuwe voorschriften vragen om een dynamische insteek. Maar uitvoerenden willen ook weten waar ze aan toe zijn voordat ze ergens aan beginnen. Het is noodzakelijk om een werkklimaat te scheppen dat tegemoet komt aan de behoefte aan dynamiek, maar ook de zekerheid biedt dat voorgenomen plannen ook gedurende langere tijd gerealiseerd kunnen worden. Het plan heeft dan ook betrekking op de gehele OAB-beleidsperiode vanaf 2024 tot en met 2026.
2. Wettelijke kaders vormen het uitgangspunt
3. Inspectiekaders worden gevolgd
Voor voor- en vroegschoolse educatie is de toetsing van de GGD op basiskwalificaties van toepassing.
De inspectie van het onderwijs kan naar aanleiding van de GGD-inspectie risicogericht nader onderzoek doen. Daarnaast houdt de inspectie toezicht op basis van een jaarlijks in te vullen vragenlijst op basis van het officiële inspectiekader VVE; dit is een onderdeel van het totale inspectiekader: onderzoekskader voorschoolse educatie en het primair onderwijs
(https://open.overheid.nl/documenten/ronl-88d77ba95490a73afb96b52352a0895d28d660dc/pdf).
Meer informatie over de inspecties van GGD en Onderwijsinspectie en het geldende inspectiekader zijn opgenomen in bijlage 3.
4. Lokale uitgangspunten in de gemeente Vaals
Het is de ambitie van de gemeente Vaals om de beleidsregels VVE te verbinden met alle terreinen die in dienst staan van een optimale ontwikkeling van jonge kinderen.
Nieuwe keuzes moeten aansluiten bij de wensen en de mogelijkheden van de VVE-partners.
De gemeente Vaals zet in op preventieve logopedische screeningen en staat daarbij voor een integrale aanpak en samenwerking tussen de indicatiesteller voor VVE (Jeugdgezondheidszorg GGD Zuid-Limburg), de peuteropvang en de partner voor logopedische screeningen. Daarbij is een duidelijke inhoudelijke koppeling en afstemming wenselijk van de logopedische inzet in de peuteropvang, kinderopvang en de vroegschool in het kader van taalverrijking.
Regie op de samenhang tussen voorschoolse en vroegschoolse educatie
De gemeente heeft een verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van het voorschoolse educatieve aanbod (tot vier jaar). Aansluitend daarop heeft het primair onderwijs haar eigen verantwoordelijkheid voor de realisatie van vroegschoolse educatie voor de kinderen in de basisschoolleeftijd. Het primair onderwijs ontvangt daarvoor zelf middelen van het rijk. De gemeente hecht waarde aan vroegschoolse educatie in groep 1 en 2. De gemeente heeft de wettelijke taak hier regie op te voeren.
Bevorderen van integratie en voorkomen van segregatie
De gemeente vindt dat opvang en begeleiding van VVE-geïndiceerde peuters thuisnabij moet kunnen plaatsvinden. Zo beogen we de deelname aan voorschoolse educatie te bevorderen en het bereik te vergroten. Dit voorkomt daarnaast segregatie, doordat groepen heterogeen kunnen blijven en bevordert het meedoen en de sociale samenhang voor kinderen en hun ouders in de eigen buurt.
Resultaatgerichtheid en monitoring
De gemeente hecht waarde aan een goede monitoring van resultaten. Met de partners zijn resultaatafspraken gemaakt en afspraken over het aanleveren van gegevens ten behoeve van de monitoring van deze resultaten. Deze afspraken maken onderdeel uit van deze beleidsregels.
Ambities- speerpunten -monitoring 2024-2026
De beleidsperiode 2019-2022 kenmerkte zich door een groot aantal ambities en speerpunten. De monitoring stond in deze periode nog in de kinderschoenen. Voor de beleidsperiode 2023-2026 is behoefte aan meer focus. Daartoe werken we in 2024-2026 met de volgende ambities:
1 We werken integraal samen aan gelijke kansen voor kinderen in de gemeente Vaals in de voor- en vroegscholen.
De gemeente Vaals is verantwoordelijk voor een kwalitatief volwaardig en toegankelijk aanbod voor voorschoolse educatie. De specifieke ambitie van de gemeente Vaals is dat VVE een integraal karakter krijgt.
Gemeenten hebben nadrukkelijk de ruimte om hun definitie van ‘doelgroepkind’ inhoudelijk nader in te vullen. De gemeente Vaals en haar partners spreken niet van doelgroepkinderen echter van kinderen met een VVE- geïndiceerde ondersteuningsbehoefte.
Criteria voor de VVE-indicering zijn:
De gemeente Vaals ziet graag dat kinderen een rijke leer- en leefomgeving opgroeien, een omgeving waarin zij zich veilig en prettig voelen. Waar ruimte is voor spelen en ontdekken. In zo’n omgeving komen kinderen tot ontwikkeling en tot leren. It takes a village to raise a child.
Ouders en verzorgers zijn primair verantwoordelijk voor het gezond, veilig en kansrijk opgroeien van hun kind. Integraal werken vraagt dan ook om samenwerking met ouders. Door het versterken van ouderbetrokkenheid ontstaat er samenhang in hoe er thuis, in de daginvulling van het kind in een opvangsituatie en in de vrije tijd, invulling wordt gegeven aan de ontwikkeling van het jonge kind. Daarnaast faciliteert de gemeente laagdrempelige opvoedingsondersteuning voor ouders. De samenwerking in dezen wordt gezocht met de ketenpartners binnen de gemeente en met de voor- en vroegscholen.
Een goede (warme) overdracht bij de overstap van voorschool naar het basisonderwijs is randvoorwaardelijk voor de doorlopende leerlijn. Waar dit voor alle kinderen van belang is, moet dit zeker bij de kinderen met een VVE-geïndiceerde ondersteuningsbehoefte, waar de indicatie en de ondersteuning over de grenzen van de basisschoolleeftijd heen loopt, gegarandeerd zijn.
In knooppunten werken ouders en betrokken professionals samen aan de ontwikkeling van het kind daar waar er signalen zijn dat de ontwikkeling van een kind in het gedrang komt. De knooppunten in de gemeente Vaals strekken zich uit van -9 maanden tot 18 jaar. Voor kinderen in de VVE-leeftijd is het knooppunt 0-4 en het knooppunt per basisschool operationeel. Ieder knooppunt kent, naast de initiatiefnemers en de ouders, vaste deelnemers die met mandaat samen kunnen beslissen.
We bevorderen de samenwerking tussen de VVE partners. Dit is een voorwaarde voor het borgen van de kwaliteit van VVE. Dit gebeurt in de werkgroep VVE en in de koppeloverleggen.
2 We realiseren voldoende thuisnabij beschikbaar, bereikbaar en betaalbaar aanbod van voor -en vroegschoolse educatie voor de kwetsbaarste kinderen en leveren daarmee een bijdrage aan het voorkomen van segregatie en het bevorderen van integratie.
De Gemeente Vaals heeft een gedetailleerd signalerings- en indiceringsbeleid afgesproken met de deelnemende partners, waarbij bovenstaande criteria geldend zijn. Een eerste duiding voor VVE door het consultatiebureau vindt plaats in de zuigelingenperiode bij 14 maanden (consultatiearts). Ouders van kinderen die het consultatiebureau bezoeken worden gewezen op het belang van het bezoeken van een voorschool. Het consultatiebureau stelt bij deze jonge kinderen vast of er sprake is van VVE ondersteuningsbehoefte en leidt deze kinderen dan toe naar een voorschoolse voorziening.
De gemeente wil spreiding van het aantal voorschoolse voorzieningen over de kernen. In principe moeten alle kinderen die tot de doelgroep behoren VVE aangeboden kunnen krijgen in hun eigen omgeving.
Het streven is om een VVE geïndiceerde leerling niet op een wachtlijst te plaatsen maar deze binnen een maand te plaatsen op een VVE voorschool. Indien reeds geplaatste peuters in de kinderopvang opvallen door taalachterstanden en sociale problematiek, bestaat de mogelijkheid dat de JGZ alsnog indiceert.
Het streven bij een peuter met een VVE-geïndiceerde ondersteuningsbehoefte (mits het kind 2 jaar is) is dat deze niet langer dan een maand op een wachtlijst voor plaatsing staat.
De kinderen met een VVE-geïndiceerde ondersteuningsbehoefte kunnen vanaf 2 jaar vier dagdelen per week (16 uur per week) aanbod krijgen.
Het aanbod VVE is zo ingericht dat in de beleidsperiode 2023 -2026 en de daarop volgende jaren 95% van de kinderen met een VVE-geïndiceerde ondersteuningsbehoefte een VVE programma volgt; ten opzichte van de 73% landelijk.
Ouders van kinderen met een VVE-geïndiceerde ondersteuningsbehoefte krijgen financiële ondersteuning extra om hun kind deel te laten nemen aan het VVE-aanbod. Waar in de tekst wordt gesproken over de voorschoolse voorzieningen zijn dit die voorzieningen, waar VVE aangeboden wordt.
3 Goede kwaliteit van het VVE-aanbod leidt tot meetbare en merkbare resultaten.
Op basis van het gevolgde VVE- aanbod kunnen de kinderen met een VVE-geïndiceerde ondersteuningsbehoefte naar verwachting gewoon instromen in groep 3.
Met haar ketenpartners realiseert de gemeente een kwalitatief goed aanbod voor de kinderen met een VVE-geïndiceerde ondersteuningsbehoefte. Een erkend VVE-programma (verplicht voor de voorschool) vormt de basis. Het is aan de betrokkenen om een voor hen werkbare methodiek te kiezen waarbij een doorlopende leerlijn tussen het aanbod van kinderopvang en basisschool randvoorwaardelijk is.
Professionalisering van pedagogisch medewerkers en leerkrachten: het personeel moet deskundig zijn/blijven op het gebied van voor- en vroegschoolse educatie. De daarvoor beschikbare middelen worden aantoonbaar ingezet.
Naast een goede methodiek wordt de kwaliteit van VVE vooral bepaald door de kwaliteit van de pedagogisch medewerksterr. De gemeente Vaals ondersteunt de wettelijke eisen; meer Hbo'ers op de groep (nieuwe wet IKK; innovatie en kwaliteit kinderopvang), toevoegen pedagogisch beleidsmedewerker aan het team van pedagogisch medewerkers.
De tendens is aanwezig dat men VVE geïndiceerde kinderen beschouwt als leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte. In toenemende mate worden HBO opgeleide pedagogisch medewerkers in de voorschool ingezet als zorgcoördinator. Deze bewaakt de doorgaande lijn. Deze wordt vorm gegeven door minstens een keer per kwartaal warme overdracht te organiseren tussen de leiding van de kinderopvang en de leerkrachten van de onderbouw van de betrokken basisscholen.
De gemeente is wettelijk gehouden aan het maken van resultaatafspraken voor VVE.
In 2019 heeft de werkgroep VVE de resultaatafspraken herzien en vervolgens zijn de afspraken geaccordeerd door de voorzitters van het College van Bestuur van INNOVO en MOVARE. De afspraken zijn vastgelegd in het memo Resultaatafspraken VVE Gemeente Vaals (zie bijlage 1). De Inspectie van het Onderwijs heeft in april 2019 in een schriftelijke reactie laten weten akkoord te zijn met de gemaakte resultaatafspraken.
De planperiode 2019-2022 is gebruikt om de afspraken en de werkwijze van de resultaatafspraken stevig te verankeren binnen de organisaties. In de huidige beleidsperiode worden de resultaatafspraken gehandhaafd.
Bijlage 1. Resultaatafspraken VVE gemeente Vaals
De gemeente Vaals heeft samen met de navolgende organisaties afspraken gemaakt met betrekking tot de resultaten VVE:
De resultaatafspraken gelden voor alle kinderen. We maken een onderverdeling in 4 categorieën, om zodoende te weten te komen of we alle kinderen bereiken die we willen bereiken. En ook of we daadwerkelijk en tijdig indiceren:
POV Spelèntere meet op 4 leeftijdsgebonden momenten, te weten:
De vroegscholen meten tweejaarlijks in de maanden januari en juni.
Observatie- en ontwikkelingslijnen
De voorscholen meten op de volgende domeinen:
De vroegscholen meten de volgende vakgebieden:
70% van de kinderen met een VVE-geïndiceerde ondersteuningsbehoefte maakt vanaf het eerste observatiemoment tot het laatste observatiemoment (mits ze minimaal 15 maanden aanbod hebben gehad) in de voorschoolse periode minimaal een extra leeftijdsadequate groei door van 2 maanden op de ontwikkelingsgebieden: sociaal emotioneel, taal, rekenen en spel.
Een leeftijdsadequate groei wil zeggen dat de groei in ontwikkelingsleeftijd in deze periode minimaal even groot is als de groei in ‘chronologische leeftijd’ van de peuters.
Documentatie van de aantallen en percentages:
Afgesproken is dat er gebruik wordt gemaakt van een tabel pér observatie- dan wel ontwikkelingslijn. De voor- en vroegscholen vullen de gegevens in en dragen er zorg voor dit tijdig aan te leveren bij de gemeente. Per de start van het schooljaar 2023-2024 worden de gegevens aangeleverd in de VVE-monitor. Indien het niet lukt om gegevens aan te leveren middels de monitor wordt onderstaande tabel ingevuld aangeleverd door de partijen.
Tabel resultaatafspraken taal/spraak voorschool:
Tabel resultaatafspraken taal/spraak vroegschool:
Eenzelfde tabel wordt per observatie- dan wel ontwikkelingslijn ingevuld door de voor- en vroegscholen.
Periode aanleveren resultaten:
De voor- en vroegscholen hebben met de gemeente Vaals afgesproken dat zij uiterlijk eind februari de gegevens conform bovenstaande tabel aanleveren.
Gesprekken gemeente met voor- en vroegscholen individueel
Bijlage 2. Gegevens die verzameld worden met de VVE-monitor Vaals
De gemeente heeft de peutermonitor van innovatie 013, samen met de overige gemeenten in Maastricht-Heuvelland, ingekocht voor de monitoring van de VVE-resultaten. In de beschrijving van deze bijlage willen we een richtlijn geven betreffende de inhoud.
De wet schrijft voor dat er afspraken gemaakt worden over de te bereiken resultaten voor vroegschoolse educatie en ook is bepaald dat er jaarlijks overleg moet plaatsvinden met de schoolbesturen en aanbieders van voorschoolse educatie. Voor de gemeente is het maken van resultaatafspraken in het bijzonder van belang omdat zij verantwoordelijk is voor de doorgaande lijn van voorschoolse naar vroegschoolse educatie c.q. van kinderopvang naar basisschool. Gelet op de beleidsvrijheid van het onderwijs kan via de kwaliteitsdialoog VVE met schoolbesturen van gedachten worden gewisseld of de doorgaande lijn sterk genoeg is en/of deze te verbeteren valt.
De VVE-monitor wordt zodanig ingericht dat de resultaatafspraken in een dialoog met de VVE partners geëvalueerd kunnen worden. Daarbij wordt de deelname aan het VVE-aanbod in de voorschoolse periode als belangrijke procesfactor gezien die verschillen in de onderwijsresultaten van groepen kinderen kan verklaren.
Met een monitor toets je als het ware in hoeverre je de ambities die je met elkaar hebt afgesproken, ook hebt gehaald (a.d.h.v. prestatie-indicatoren). Je kunt eigenlijk spreken van 3 gebieden die gemonitord worden (deze zijn ook terug te vinden in de jaarlijkse vragenlijst die de gemeente van de inspectie ontvangt:
Het kader van de VVE-monitor Vaals
De nog nieuw te kiezen VVE-monitor zal in elk geval informatie opleveren op de volgende gebieden:
Ten aanzien van de resultaatafspraken VVE verwijzen we naar bijlage 1. Hier zijn inmiddels met alle betrokken organisaties afspraken over gemaakt. De resultaatafspraken zijn geaccordeerd door het College van Bestuur van INNOVO en het College van Bestuur van MOVARE. Daarnaast heeft ook het management van de kinderopvang (peuteropvang) de resultaatafspraken geaccordeerd.
De beleidsregels VVE zijn opgesteld met Toetsingskader GGD op basiskwalificaties
De GGD toetst de VVE-locaties op de basiskwaliteitseisen uit de wet kinderopvang, de eisen uit de voorschoolse educatie en besluit basisvoorwaarden kwaliteit voorschoolse educatie. Elke organisatie in de kinderopvang dient bijvoorbeeld te beschikken over een pedagogisch beleidsplan en een meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling. Een ander belangrijk criterium in het kader van VVE is de leidster-kindratio. Voor de VVE kinderen geldt dat de leidster-kindratio 1 leidster op maximaal 8 kinderen is. Vanaf 9 kinderen dienen twee groepskrachten aanwezig te zijn. Ook de VVE scholing van pedagogisch medewerksters wordt scherp in de gaten gehouden. De groepsgrootte is maximaal 16 kinderen per groep. Dit is een basisvoorwaarde voor VVE. Met de nieuwe wettelijke kwaliteitseisen in zicht, zal het toezichtskader aangepast worden.
De peuteropvang is in Vaals onder de Wet Kinderopvang gebracht en dus als zodanig te vinden onder kinderdagverblijf. www.landelijkregisterkinderopvang.nl
Alle kinderopvang locaties ontvangen periodiek een inspectiebezoek. In dit onderzoek is geconstateerd dat alle locaties voldoen aan de Wet Kinderopvang en kwaliteitseisen kinderopvang.
GGD Zuid Limburg (Toezichthouder)
6160 HA GELEEN Tel: 046-8506666
De inspectie beoordeelt de kwaliteit van voorschoolse en vroegschoolse educatie per gemeente en alle basisscholen, kinderopvang en kinderdagverblijven in die gemeente.
Het inspectieonderzoek is risicogericht. Op basis van signalen van bijvoorbeeld GGD bestaat wel de mogelijkheid dat de VVE-locaties in de gemeente bezocht (gaan) worden. Indien de inspectie aanleiding ziet om locaties in de gemeente Vaals te bezoeken, worden zowel de gemeente als de houders van de voorschoolse locaties hierover geïnformeerd.
In het najaar van 2018 heeft de gemeente Vaals deelgenomen aan de pilot Herijken Toezicht VVE en Kinderopvang. Hiertoe heeft de Inspectie de locatie van de Brede School De Tamboerijn bezocht en daarnaast zijn er audits uitgevoerd, waarbij gekeken is naar de kwaliteit van de samenwerking tussen de kinderopvang en de scholen. Ook zijn er gesprekken gevoerd met de gemeente, leidinggevenden, medewerkers van de kinderopvang, scholen, GGD, Team Jeugd en Envida. De locaties die niet door de Inspectie zijn bezocht, zijn ge-audit door BCO Onderwijsadvies. De rapportages van de Inspectie zijn ook terug te vinden op de website van de inspectie.
In het kader van het houden van toezicht door de Inspectie van het Onderwijs vult de gemeente Vaals jaarlijks een vragenlijst in. De inspectie is nagegaan of de gemeente conform de Wet op het Primair Onderwijs (WPO) afspraken heeft gemaakt met de houders van kinderopvang, kinderdagverblijven en met de schoolbesturen. Op grond van de beoordeling van de ingevulde vragenlijst en de analyse van de overige bij hun bekende gegevens van de gemeente gaat de Inspectie ervan uit dat de gemeente voldoende uitvoering geeft aan de wettelijk verplichte VVE- afspraken en dat het bereik van de kinderen met een VVE-geïndiceerde ondersteuningsbehoefte voldoende is.
Bijlage 4 achtergrondinformatie
Door met locatieplannen te werken per koppel van voor- en vroegschool, krijgt de samenwerking een structureler karakter. In de locatieplannen spreken de koppels hun ambitie uit, worden doelen beschreven en afspraken vastgelegd.
In de komende beleidsperiode wordt de koppels nadrukkelijk gevraagd om een doorgaande lijn te maken op:
Twee keer per jaar vindt er een formeel gesprek plaats tussen de gemeente en de organisaties. Het gesprek in het najaar heeft als doel om de resultaatafspraken te monitoren en te evalueren en daarnaast om een eerste inkijk te krijgen in het locatieplan. Het gesprek in het voorjaar wordt gebruikt om de voortgang te monitoren.
De gemeente hecht belang aan een goed onderbouwde doorgaande lijn en stelt daar waar mogelijk vanuit de OAB-middelen budget ter beschikking.
Versterking van de werkgroep VVE
De gemeente Vaals stelt de kaders en de begroting vast. Ook op bestuurlijk niveau wordt de uitvoering van VVE en de beleidsregels met de ketenpartners besproken.
De werkgroep functioneert als ´linking pin´ tussen de ketenpartners en de gemeente Vaals. Hier worden de speerpunten voor VVE uitgezet en besproken en wordt het operationeel beleid geconcretiseerd. Aandachtspunten:
Logopedie / taalstimulering specifiek richten op VVE-kinderen. Daarnaast professionalisering van pedagogisch medewerkers en leerkrachten (coaching on the job) bij het signaleren van deze spraak-taalontwikkelingsproblematiek. En het ondersteunen van pedagogisch medewerkers en leerkrachten bij het aanpakken van kinderen met een taal-spraakproblematiek.
Een lijst met kinderen (cijfermatig) die door Envida geïndiceerd zijn, wordt per half jaar vanuit de VVE-portal aangeleverd bij de gemeente. Stichting ‘Spelentère’ benadert ouders die in de portal zijn opgenomen.
Er is regelmatig overleg tussen consultatiebureau en kinderopvang over de ontwikkeling die de kinderen met een VVE-geïndiceerde ondersteuningsbehoefte doormaken. Daarnaast sluit ook de consulent taalstimulering/logopedist regelmatig aan om de kinderen door te spreken.
Regelmatig wordt de lijst met kinderen die VVE-geïndiceerd zijn tegen het licht gehouden met de aanmeldingen binnen de kinderopvang. Daar waar blijkt dat ouders hun kind niet dan wel onregelmatig naar de opvang brengen, wordt een gesprek met deze ouders geïnitieerd.
De gemeente maakt afspraken met de VVE-organisaties c.q. partners over de wijze waarop ze hun eigen kwaliteit evalueren, verbeteren en borgen. Hiervoor worden twee routes bewandeld.
De eerste route is het verbeterplan van de voorschoolse voorzieningen en de basisscholen, hetgeen de organisaties zelf opstellen en wat een gespreksonderwerp is bij de jaarlijkse gesprekken die de gemeente heeft met elke organisatie.
Het verbeterplan wordt nu in de locatieplannen geregeld. Een locatieplan met actiepunten per schooljaar. Per schooljaar wordt het locatieplan geëvalueerd en worden nieuwe acties/doelen afgesproken.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-567087.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.