Gemeenteblad van Soest
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Soest | Gemeenteblad 2023, 565287 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Soest | Gemeenteblad 2023, 565287 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Uitvoeringsregeling Gemeentetoeslagen Peuteropvang en Voorschoolse Educatie -Gemeente Soest - 2024
Burgemeester en Wethouders van de gemeente Soest;
overwegende dat het wenselijk is als alle peuters in de gemeente Soest een voorschools aanbod ontvangen waarmee zij zich kunnen voorbereiden op het basisonderwijs en dat daarvoor afzonderlijke subsidieregels gewenst zijn;
vast te stellen de “Uitvoeringsregeling Gemeentetoeslagen Peuteropvang en Voorschoolse Educatie -Gemeente Soest - 2024”.
In deze regeling wordt verstaan onder:
Peuteropvang: voorschoolse voorziening voor opvang van (doelgroep)peuters in de leeftijd van 2 tot 4 jaar in een horizontale groep, gericht op ontwikkelingsstimulering en voorbereiding op de basisschool. De opvang voldoet aan de wettelijke eisen voor kinderopvang en heeft een registratie Voorschoolse Educatie in het LRK;
Voorschoolse educatie (VE): Peuteropvang voor kinderen vanaf twee jaar tot het moment waarop zij naar de basisschool uitstromen, waarin aan de hand van een VVE-programma, zoals opgenomen in de databank Effectieve Jeugdinterventies van het Nederlands Jeugd Instituut, op gestructureerde en samenhangende wijze activiteiten worden aangeboden gericht op het stimuleren van de ontwikkeling van kinderen op het gebied van rekenen, taal, motoriek en de sociaal-emotionele ontwikkeling;
Het doel van deze regeling is het bieden van een kwalitatief hoogwaardig aanbod van peuteropvang met voorschoolse educatie in de gemeente Soest zodat er gelijke en optimale ontwikkelkansen voor alle kinderen in de leeftijd van 2 tot 4 jaar in de gemeente zijn. Daarbij mag er voor ouders van doelgroeppeuters geen financiële belemmering of verschil zijn voor ouders die wel of geen recht hebben op Kinderopvangtoeslag.
ARTIKEL 3 Subsidiabele activiteiten
Om in aanmerking te komen voor subsidieverlening op grond van artikel 3 lid 1 sub a dient het kindercentrum ten minste 16 uur per week peuteropvang per doelgroeppeuter aan te bieden, verdeeld over ten minste 3 dagen per week, met tenminste 640 uur per jaar per peuter. Over een periode van 1,5 jaar moet er een aanbod zijn per doelgroep-peuter van tenminste 960 uur.
De hoogte van de in artikel 5 in lid 1 genoemde inkomensafhankelijke ouderbijdrage wordt door de aanbieder bepaald op basis van het verzamelinkomen van het voorgaande kalenderjaar volgens de Kinderopvangtoeslagtabel van het Rijk. Ten behoeve van de vaststelling van de inkomensafhankelijke ouderbijdrage vragen de ouders een inkomensverklaring aan bij de Belastingdienst en leveren deze in bij de aanbieder.
Wanneer een verlaging van het inkomen zodanig is dat ouder(s) in een lagere inkomenscategorie val(t)(len), kan de ouder een aanvraag tot herziening van de ouderbijdrage indienen bij de aanbieder. Hierbij dient de ouder de meest recente loongegevens, uitkeringsbeschikking of meest recente inkomensverklaring aan te leveren.
Het college verleent aanvullend een subsidie om tegemoet te komen in de kosten voor de inzet van een pedagogisch coach/-beleidsmedewerker in de ve. De jaarlijkse vergoeding is berekend op 10 uur inzet per doelgroeppeuters. Het uur tarief bedraagt voor 2024 €47,00 per uur per doelgroeppeuter. Als teldatum voor het aantal doelgroeppeuters per locatie geldt 1 februari van het betreffende subsidiejaar. De aanvraag voor deze subsidie betreft een inschatting voor het aantal doelgroeppeuters.
In afwijking van het bepaalde in artikel 6 onder 2 en artikel 7 onder 1 van de ASV bevat de aanvraag een jaarprognose van het aantal benodigde gesubsidieerde peuterplekken en wordt deze aanvraag voor 1 december, voorafgaand aan het jaar waarop de aanvraag betrekking heeft, ingediend dan wel uiterlijk 31 december voorafgaand aan het subsidiejaar.
ARTIKEL 10 Verantwoording en vaststelling subsidie
Aanbieder legt verantwoording af over het gebruik van gesubsidieerde peuterplekken via een upload in de Peutermonitor; Hiervoor levert de aanvrager voor elk kwartaal van het jaar waarvoor subsidie wordt aangevraagd, per peuter per maand tenminste de volgende kwantitatieve gegevens aan: betreffend kwartaal, maand, locatie en LRK-nummer; BSN; NAW-gegevens; geboortedatum; inkomen ouders, eerste kind ja/nee, vve-indicatie ja/nee, kinderopvangtoeslag ja/nee, startdatum peuteropvang, (verwachte) einddatum peuteropvang, aantal uren regulier aanbod en het aantal uren aanvullend aanbod.
Voor de verantwoording van de subsidie levert de aanbieder naast het in lid 1 gestelde een inhoudelijk verslag aan. De inhoudelijke verantwoording dient te laten zien hoe uitvoering is gegeven aan de peuteropvang met voorschoolse educatie en de verschillende kwaliteitseisen zoals genoemd in artikel 11 (Aanvullende verplichtingen). Hiertoe stelt de houder een kwalitatieve omschrijving en analyse op van de activiteiten en de resultaten van de voorschoolse educatie. De subsidie in een kalenderjaar wordt door het college voor 90% bevoorschot in 4 gelijke bedragen.
Als het bezette aantal gesubsidieerde peuterplekken lopende het subsidiejaar meer dan 20% afwijkt van het in de beschikking vermelde aantal, kan een heroverweging van de subsidie plaatsvinden. Als de heroverweging leidt tot verhoging van de subsidie, dan ontvangt de aanbieder een vervangend besluit waarin de hoogte van de resterende voorschotbedragen opnieuw wordt vastgesteld.
ARTIKEL 11 Aanvullende verplichtingen
Naast de verplichtingen op grond van artikel 11 van de ASV en de wettelijke eisen voor peuteropvang met voorschoolse educatie zijn de volgende aanvullende verplichtingen van toepassing:
Omdat wordt aangestuurd op een nieuwe uitvoeringsorganisatie van de rijksoverheid, die de kosten van peuteropvang en voorschoolse educatie rechtstreeks aan aanbieders gaat vergoeden, eindigt deze regeling op 1 januari 2025 of op een later invoeringsmoment van het kabinetsvoornemen om de kinderopvang voor alle ouders bijna gratis te maken.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-565287.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.