Wijzigingsbesluit 2023 Bevoegdhedenbesluit gemeente Amersfoort 2018

Artikel 1  

 

Het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester, de gemeentesecretaris/algemeen directeur en de directeur, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft, besluiten het “Bevoegdhedenbesluit gemeente Amersfoort 2018” als volgt te wijzigen:

 

  • A.

    “Bijlage 1: Bevoegdheden die blijven voorbehouden aan het college en de burgemeester” wordt als volgt gewijzigd:

     

    Bestaande tekst

    Nieuwe tekst

    Publiekrecht

    1.De bevoegdheid tot het nemen van beslissingen en het voeren van correspondentie gericht tot:

    a.de gemeenteraad;

    b.de Koning en andere leden van het Koninklijk Huis;

    c.de raad van ministers van het Koninkrijk, de ministerraad of een daaruit gevormde onderraad of commissie, ministers en staatssecretarissen;

    d.de voorzitter van de Eerste of Tweede Kamer der Staten-Generaal of van een uit die Kamer gevormde commissie;

    e.de vice-president van de Raad van State;

    f.de president van de Algemene Rekenkamer.

    2.Het doen van voorstellen aan de gemeenteraad.

    3.Het vaststellen van regels over de ambtelijke organisatie.

    4.Het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften en beleidsregels, voor zover deze niet door de raad worden vastgesteld.

    5. Het nemen van besluiten over verzoeken om planschade.

    Publiekrecht

    1.De bevoegdheid tot het nemen van beslissingen en het voeren van correspondentie gericht tot:

    a.de gemeenteraad;

    b.de Koning en andere leden van het Koninklijk Huis;

    c.de raad van ministers van het Koninkrijk, de ministerraad of een daaruit gevormde onderraad of commissie, ministers en staatssecretarissen;

    d.de voorzitter van de Eerste of Tweede Kamer der Staten-Generaal of van een uit die Kamer gevormde commissie;

    e.de vice-president van de Raad van State;

    f.de president van de Algemene Rekenkamer.

    2.Het doen van voorstellen aan de gemeenteraad.

    3.Het vaststellen van regels over de ambtelijke organisatie.

    4.Het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften en beleidsregels, voor zover deze niet door de raad worden vastgesteld.

  • B.

    “Bijlage 2: Bevoegdheden die blijven voorbehouden aan de directeur” wordt als volgt gewijzigd :

     

    Bestaande tekst

    Nieuwe tekst

    Bijlage 2: Bevoegdheden die blijven voorbehouden aan de directeur.

    Publiekrecht

    1. Het ondertekenen van klachtbrieven, met dien verstande dat hij de manager JDA, overeenkomstig de Regeling klachten en bezwaren Sociaal Domein 2018, ondermandaat en -machtiging verleent om klachten betreffende het sociaal domein af te handelen.

    2. Het beslissen op bezwaarschriften inzake Wob-verzoeken, voor zover het primaire besluit is genomen door de afdeling Juridische dienstverlening en advies.

    3. Het nemen van besluiten voor zover het financieel belang € 250.000,- of meer bedraagt.

    4. Het besluiten op Wob-verzoeken met een afdelingsoverschrijdend/gemeentebreed karakter.

    Bijlage 2: Bevoegdheden die blijven voorbehouden aan de directeur.

    Publiekrecht

    1. Het ondertekenen van klachtbrieven, met dien verstande dat hij de manager JDA, overeenkomstig de Regeling klachten en bezwaren Sociaal Domein 2018, ondermandaat en -machtiging verleent om klachten betreffende het sociaal domein af te handelen.

    2. Het beslissen op bezwaarschriften in alle zaken waar het primaire besluit is genomen door de afdeling Juridische Dienstverlening en Advies.

    3. Het nemen van besluiten voor zover het financieel belang € 250.000,- of meer bedraagt.

  • C.

    “Bijlage 3: Taken van Afdelingen” wordt volgt gewijzigd:

     

    Bestaande tekst

    Nieuwe tekst

    Bijlage 3: Taken van de afdelingen.

    Algemene taken

    Voor alle afdelingen geldt dat zij in ieder geval de volgende taken hebben:

    1. De behandeling van en het beslissen op Wob-verzoeken die betrekking hebben op informatie die berust onder de eigen afdeling;

    2.Het aangaan van financiële verplichtingen ten aanzien van de bedrijfsvoering van de eigen afdeling;

    3.Het uitvoeren van reeds aangegane verplichtingen;

    4.Het mede-goedkeuren van de vernietiging van archiefbescheiden voor zover deze betrekking hebben op de eigen afdeling;

    5.Het doen van meldingen van datalekken op grond van de AVG;

    6.Het beslissen op verzoeken inzake rechten van betrokkenen bij de verwerking van persoonsgegevens;

    7.Het bijhouden van de registers op grond van de AVG.

    Bijlage 3: Taken van de afdelingen.

    Algemene taken

    Voor alle afdelingen geldt dat zij in ieder geval de volgende taken hebben:

    1. Het beslissen op Woo-verzoeken;

    2.Het aangaan van financiële verplichtingen ten aanzien van de bedrijfsvoering van de eigen afdeling;

    3.Het uitvoeren van reeds aangegane verplichtingen;

    4.Het mede-goedkeuren van de vernietiging van archiefbescheiden voor zover deze betrekking hebben op de eigen afdeling;

    5.Het doen van meldingen van datalekken op grond van de AVG;

    6.Het beslissen op verzoeken inzake rechten van betrokkenen bij de verwerking van persoonsgegevens;

    7.Het bijhouden van de registers op grond van de AVG.

    Burgerzaken

    De afdeling Burgerzaken verzorgt de dienstverlening aan de inwoners en voert de wetgeving betreffende burgerzaken uit.

    De afdeling Burgerzaken heeft daartoe in ieder geval de volgende taken:

    1. Het uitoefenen van alle bevoegdheden op grond van de Rijkswet op het Nederlanderschap en de daarop berustende regelingen;

    2. Het legaliseren van handtekeningen ten behoeve van garantverklaringen ten behoeve van visa;

    3. Het waarmerken van stukken voor gezien origineel;

    4. Alle bevoegdheden op grond van de Paspoortwet en de Paspoort Uitvoeringsregeling Nederland;

    5. Alle bevoegdheden in verband met het aanvragen, verstrekken, wijzigen, uitreiken en inleveren van rijbewijzen;

    6. Het afgeven van een verlof tot uitstel lijkbezorging;

    7. Het afgeven van een verlof tot ontleding;

    8. Het afgeven van een laissez-passer voor lijken;

    9. Alle bevoegdheden op grond van de Wet basisregistratie personen en de daarop berustende regelgeving conform de daarvoor gemaakte gemeentelijke BRP-Beheerregeling en BRP-verordening;

    10. De tijdelijke aanwijzing van een beëdigde buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in de gemeente Amersfoort teneinde huwelijken te voltrekken conform het reglement Burgerlijke Stand en het aangaan van een arbeidsovereenkomst met de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand;

    11. Het beslissen over de mogelijkheid om te trouwen op andere dagen dan werkdagen;

    12. Het aanwijzen van een huis der gemeente ten behoeve van het sluiten van huwelijken en geregistreerd partnerschappen conform het Reglement Burgerlijke Stand;

    13. Het tijdens een ramp of crisis besluiten welke verwanteninformatie wanneer verstrekt mag worden;

    14. Het toekennen van burgerservicenummers;

    15. Alle bevoegdheden die voortvloeien uit afdeling II van de Kieswet, met uitzondering van het aanwijzen en benoemen van ambtenaren.

    Burgerzaken

    De afdeling Burgerzaken verzorgt de dienstverlening aan de inwoners en voert de wetgeving betreffende burgerzaken uit. Daarnaast is afdeling Burgerzaken verantwoordelijk voor de organisatie van verkiezingen.

    De afdeling Burgerzaken heeft daartoe in ieder geval de volgende taken:

    1. Het uitoefenen van alle bevoegdheden op grond van de Rijkswet op het Nederlanderschap en de daarop berustende regelingen;

    2. Het legaliseren van handtekeningen ten behoeve van garantverklaringen ten behoeve van visa;

    3. Het waarmerken van stukken voor gezien origineel;

    4. Alle bevoegdheden op grond van de Paspoortwet en de Paspoort Uitvoeringsregeling Nederland;

    5. Alle bevoegdheden in verband met het aanvragen, verstrekken, wijzigen, uitreiken en inleveren van rijbewijzen;

    6. Het afgeven van een verlof tot uitstel lijkbezorging;

    7. Het afgeven van een verlof tot ontleding;

    8. Het afgeven van een laissez-passer voor lijken;

    9. Alle bevoegdheden op grond van de Wet basisregistratie personen en de daarop berustende regelgeving;

    10. Het aanwijzen van een ambtenaar van de burgerlijke stand op grond van artikel 1:16 BW en het aangaan van een arbeidsovereenkomst met de ambtenaar van de burgerlijke stand;

    11. Het aanwijzen van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand op grond van artikel 1:16 BW en het aangaan van een arbeidsovereenkomst met de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand tijd, als reguliere trouwambtenaar voor voltrekkingen van huwelijken en geregistreerd partnerschappen in Amersfoort;

    12. Het aanwijzen van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag op grond van artikel 1:16 BW als tijdelijke (onbezoldigde) trouwambtenaar voor de voltrekking van een bepaald huwelijk of geregistreerd partnerschap;

    13. Het beslissen over de mogelijkheid om te trouwen op andere dagen dan werkdagen;

    14. Het aanwijzen van een huis der gemeente ten behoeve van het sluiten van huwelijken en geregistreerd partnerschappen conform het Reglement Burgerlijke Stand;

    15. Het tijdens een ramp of crisis besluiten welke verwanteninformatie wanneer verstrekt mag worden;

    16. Het toekennen van burgerservicenummers;

    17. Het verrichten van alle taken rond de verkiezingen op grond van de Kieswet, Kiesbesluit en de Experimentenwetten Verkiezingen;

    Interne dienstverlening en advies

    De afdeling Interne dienstverlening en advies is verantwoordelijk voor dienstverlening aan de interne organisatie inzake werkondersteuning.

    De afdeling Interne dienstverlening en advies heeft daartoe in ieder geval de volgende taken:

    1. Het aangaan van overeenkomsten inzake het beheer en onderhoud van gebouwen en installaties;

    2. Het aanbesteden van onderhoudswerk van installaties en gebouwen;

    3. Het inkopen van materialen zoals kantoormeubilair, kantoorbehoeften, telecommunicatievoorzieningen en overige zaken die voortvloeien uit de onderhoudsbudgetten;

    Interne Dienstverlening

    De afdeling Interne dienstverlening is verantwoordelijk voor dienstverlening aan de interne organisatie inzake werkondersteuning.

    De afdeling Interne dienstverlening heeft daartoe in ieder geval de volgende taken:

    1. Het aangaan van overeenkomsten inzake het beheer en onderhoud van gebouwen en installaties;

    2. Het aanbesteden van onderhoudswerk van installaties en gebouwen;

    3. Het aangaan van overeenkomsten inzake de interne dienstverlening van de gemeentelijke organisatie;

    4. Het aanbesteden van diensten inzake de interne dienstverlening van de gemeentelijke organisatie.

    Juridische Dienstverlening en Advies

    De afdeling Juridische dienstverlening en advies is verantwoordelijk voor juridische advisering aan bestuursorganen, directie en de organisatie. De afdeling coördineert de behandeling van Bibob-beoordelingen en Wob-verzoeken. De afdeling is verantwoordelijk voor de behandeling van afdelingsoverschrijdende/gemeentebrede Wob-verzoeken, de behandeling van en het beslissen op bezwaren (behoudens bezwaren inzake personele aangelegenheden en belastingen), het instellen en voeren van gerechtelijke procedures en de behandeling van op te leggen (verlenging van) huisverboden. Tevens is de afdeling verantwoordelijk voor het afhandelen van door de gemeente veroorzaakte schades en voor schades die door derden zijn veroorzaakt aan gemeentelijke eigendommen, voor het aangaan en beheren van verzekeringsovereenkomsten en voor de coördinatie van klachten en bezwaren in het sociaal domein en voor de juridische kwaliteitszorg. De Functionaris Gegevensbescherming maakt organisatorisch deel uit van afdeling.

    De afdeling Juridische dienstverlening en advies heeft daartoe in ieder geval de volgende taken:

    1. Het beslissen op bezwaren en het uitoefenen van alle bevoegdheden die verbonden zijn aan het voeren van bezwaar- en beroepsprocedures, met uitzondering van procedures inzake personele aangelegenheden en belastingen;

    2. Het voeren van bezwaar- en beroepsprocedures voor de gemeente Leusden op het gebied van sociale zekerheid;

    3. Het besluiten tot het aangaan van en het verweren in civiele gerechtelijke procedures met een belang tot € 250.000;

    4. Het besluiten tot het instellen van publieke gerechtelijke procedures;

    5. Het treffen van schikkingen met wederpartijen in alle voorkomende procedures en het verrichten van alle overige handelingen die gedienstig blijken te zijn voor de oplossing van het geschil;

    6. Het vragen van advies bij het Landelijk bureau BIBOB;

    7. Het uitoefenen van alle bevoegdheden met betrekking tot het verhalen van schade;

    8. Het uitoefenen van alle bevoegdheden met betrekking tot het afhandelen van door de gemeente veroorzaakte schade aan derden;

    9. Het beslissen op verzoeken om nadeelcompensatie;

    10. Het aangaan en beheren van verzekeringsovereenkomsten;

    11 Het coördineren van klachten en bezwaren in het sociaal domein, inclusief het uitvoeren van alle werkzaamheden en taken behorend bij de functie van secretaris van de Regionale Klachtencommissie Jeugd Eemland.

    Juridische Dienstverlening en Advies

    De afdeling Juridische dienstverlening en advies is verantwoordelijk voor juridische advisering aan bestuursorganen, directie en de organisatie. De afdeling coördineert de behandeling van Bibob-beoordelingen en Woo-verzoeken. De afdeling is verantwoordelijk voor de behandeling van en het beslissen op bezwaren (behoudens bezwaren inzake personele aangelegenheden en belastingen), het instellen en voeren van gerechtelijke procedures en de behandeling van op te leggen (verlenging van) huisverboden. Tevens is de afdeling verantwoordelijk voor het afhandelen van door de gemeente veroorzaakte schades en voor schades die door derden zijn veroorzaakt aan gemeentelijke eigendommen, voor het aangaan en beheren van verzekeringsovereenkomsten en voor de coördinatie van klachten en bezwaren in het sociaal domein en voor de juridische kwaliteitszorg. De Functionaris Gegevensbescherming maakt organisatorisch deel uit van afdeling.

    De afdeling Juridische dienstverlening en advies heeft daartoe in ieder geval de volgende taken:

    1. Het beslissen op bezwaren en het uitoefenen van alle bevoegdheden die verbonden zijn aan het voeren van bezwaar- en beroepsprocedures, met uitzondering van procedures inzake personele aangelegenheden en belastingen;

    2. Het voeren van bezwaar- en beroepsprocedures voor de gemeente Leusden op het gebied van sociale zekerheid;

    3. Het besluiten tot het aangaan van en het verweren in civiele gerechtelijke procedures met een belang tot € 250.000;

    4. Het besluiten tot het instellen van publieke gerechtelijke procedures;

    5. Het treffen van schikkingen met wederpartijen in alle voorkomende procedures en het verrichten van alle overige handelingen die gedienstig blijken te zijn voor de oplossing van het geschil;

    6. Het vragen van advies bij het Landelijk bureau BIBOB;

    7. Het uitoefenen van alle bevoegdheden met betrekking tot het verhalen van schade;

    8. Het uitoefenen van alle bevoegdheden met betrekking tot het afhandelen van door de gemeente veroorzaakte schade aan derden;

    9. Het beslissen op verzoeken om nadeelcompensatie;

    10. Het beslissen op verzoeken om planschade.

    11. Het aangaan en beheren van verzekeringsovereenkomsten;

    12. Het coördineren van klachten en bezwaren in het sociaal domein, inclusief het uitvoeren van alle werkzaamheden en taken behorend bij de functie van secretaris van de Regionale Klachtencommissie Jeugd Eemland.

    Leefomgeving

    De afdeling Leefomgeving is verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van de openbare ruimte, de zorg voor leefbare en vitale wijken, de verbinding van de fysieke en sociale leefomgeving door gebiedsgericht te werken en het behoud van de archeologische waarden.

    De afdeling Leefomgeving heeft daartoe in ieder geval de volgende taken:

    1. Het aanwijzen van plaatsen waar honden mogen loslopen en honden zich van hun uitwerpselen mogen ontdoen;

    2. Het verlenen van een ontheffing van de verplichting om hondenuitwerpselen op te ruimen;

    3. Het verlenen van een ontheffing van het verbod om een hond los te laten lopen of te laten verblijven op door het college aangewezen wegen;

    4. Het indienen van vergunningaanvragen voor het vellen van een gemeentelijke houtopstand;

    5. Het beoordelen of kap dringend noodzakelijk is wegens bijzondere omstandigheden;

    6. Het aanwijzen van terreinen waar mag worden gecrost;

    7. Het nemen van instemmingsbesluiten op grond van de Telecommunicatiewet en de Telecommunicatieverordening;

    8. Het verlenen van vergunningen voor het leggen van kabels en leidingen;

    9. Het besluiten tot het verhuren en in gebruik geven van groenstroken;

    10. Het sluiten van gebruiksovereenkomsten en zelfbeheercontracten voor groenbeheer;

    11. Het vaststellen van tarieven die aan derden in rekening worden gebracht voor:

    a. Rioolaansluitingen;

    b. Aanleg inritten;

    c. Herstellen wegbedekking;

    d. Overige werkzaamheden;

    12. Het verlenen van een ontheffing van het verbod om paard te rijden in de natuur;

    13. Het verlenen van een ontheffing van het verbod op het rijden of parkeren met een voortuig in groenvoorzieningen;

    14. Het aanwijzen van medewerkers en het ondertekenen van legitimatiebewijzen in verband met het toezicht op de naleving van de APV voor zover betrekking hebbend op de werkzaamheden van de afdeling;

    15. Het nemen van besluiten inzake bestuursrechtelijke geldschulden;

    16. Het inzetten van bestuursrechtelijke handhavingsinstrumenten bij constatering van een overtreding van de regelgeving behorend tot het werkterrein van de afdeling;

    17. Het beslissen op een aanvraag voor subsidie die betrekking heeft op een onderwerp behorend tot het werkterrein van de afdeling;

    18. Het aanvragen van subsidies die behoren tot het werkterrein van de afdeling;

    19. Het aanvragen van vergunningen in het kader van reguliere werkzaamheden of projecten, die betrekking hebben op het werkterrein van de afdeling.

    Leefomgeving

    De afdeling Leefomgeving is verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van de openbare ruimte, de zorg voor leefbare en vitale wijken, de verbinding van de fysieke en sociale leefomgeving door gebiedsgericht te werken, het behoud van de archeologische waarden en dienstverlening betreffende opbaringen, begrafenissen en crematies.

    De afdeling Leefomgeving heeft daartoe in ieder geval de volgende taken:

    1. Het aanwijzen van plaatsen waar honden mogen loslopen en honden zich van hun uitwerpselen mogen ontdoen;

    2. Het verlenen van een ontheffing van de verplichting om hondenuitwerpselen op te ruimen;

    3. Het verlenen van een ontheffing van het verbod om een hond los te laten lopen of te laten verblijven op door het college aangewezen wegen;

    4. Het indienen van vergunningaanvragen voor het vellen van een gemeentelijke houtopstand;

    5. Het beoordelen of kap dringend noodzakelijk is wegens bijzondere omstandigheden;

    6. Het aanwijzen van terreinen waar mag worden gecrost;

    7. Het nemen van instemmingsbesluiten op grond van de Telecommunicatiewet en de Telecommunicatieverordening;

    8. Het beslissen op een aanvraag van een vergunning voor het leggen van kabels en leidingen;

    9. Het besluiten tot het in gebruik geven van groenstroken;

    10. Het sluiten van gebruiksovereenkomsten en zelfbeheercontracten voor groenbeheer;

    11. Het vaststellen van tarieven die aan derden in rekening worden gebracht voor:

    a. Rioolaansluitingen;

    b. Aanleg inritten;

    c. Herstellen wegbedekking;

    d. Overige werkzaamheden;

    12. Het verlenen van een ontheffing van het verbod om paard te rijden in de natuur;

    13. Het verlenen van een ontheffing van het verbod op het rijden of parkeren met een voortuig in groenvoorzieningen;

    14. Het aanwijzen van medewerkers en het ondertekenen van legitimatiebewijzen in verband met het toezicht op de naleving van de APV voor zover betrekking hebbend op de werkzaamheden van de afdeling;

    15. Het nemen van besluiten inzake bestuursrechtelijke geldschulden;

    16. Het inzetten van bestuursrechtelijke handhavingsinstrumenten bij constatering van een overtreding van de regelgeving met betrekking tot het leggen van kabels en leidingen in de openbare ruimte.

    17. Het beslissen op een aanvraag voor subsidie die betrekking heeft op een onderwerp behorend tot het werkterrein van de afdeling;

    18. Het aanvragen van subsidies die behoren tot het werkterrein van de afdeling;

    19. Het aanvragen van vergunningen in het kader van reguliere werkzaamheden of projecten, die betrekking hebben op het werkterrein van de afdeling.

    20. Het uitvoeren van de Wet op de lijkbezorging en de Verordening voor het crematorium en de gemeentelijke begraafplaatsen Amersfoort.

    21. Het nemen van aanwijzingsbesluiten voor de plaatsing van gezamenlijke bovengrondse en ondergrondse afvalcontainers.

    22. Het nemen van besluiten met betrekking tot archeologische monumentenzorg, al of niet op basis van een aanvraag voor een omgevingsvergunning.

    Samen Leven

    De afdeling Samen leven zet zich in voor een sociale stad waarin iedereen zich kan ontplooien en zorgt voor een vangnet voor hen die dat nodig hebben.

    De afdeling Samen leven heeft daartoe in ieder geval de volgende taken:

    • 1.

      Het laten uitvoeren van alle werkzaamheden met betrekking tot onderwijshuisvesting;

    • 2.

      Het laten uitvoeren van alle werkzaamheden met betrekking tot leerlingenvervoer;

    • 3.

      Het organiseren van maatschappelijke opvang en vrouwenopvang;

    • 4.

      Het laten uitvoeren van alle werkzaamheden met betrekking tot inburgering;

    • 5.

      Inkoop en subsidiëring van zorg of ondersteuning in het kader van de Jeugdwet en de Wet maatschappelijke ondersteuning.

    • 6.

      Uitvoering van mandaten in het kader van de regionale inkoop en subsidiëring van zorg of ondersteuning in het kader van de Jeugdwet en de Wet maatschappelijke ondersteuning.

    Samen Leven

    De afdeling Samen leven zet zich in voor een sociale stad waarin iedereen zich kan ontplooien en zorgt voor een vangnet voor hen die dat nodig hebben.

    De afdeling Samen leven heeft daartoe in ieder geval de volgende taken:

    • 1.

      Het laten uitvoeren van alle werkzaamheden met betrekking tot onderwijshuisvesting;

    • 2.

      Het laten uitvoeren van alle werkzaamheden met betrekking tot leerlingenvervoer;

    • 3.

      Het organiseren van maatschappelijke opvang en vrouwenopvang;

    • 4.

      Het laten uitvoeren van alle werkzaamheden met betrekking tot inburgering;

    • 5.

      Inkoop en subsidiëring van zorg of ondersteuning in het kader van de Jeugdwet en de Wet maatschappelijke ondersteuning.

    • 6.

      Uitvoering van mandaten in het kader van de regionale inkoop en subsidiëring van zorg of ondersteuning in het kader van de Jeugdwet en de Wet maatschappelijke ondersteuning.

    • 7.

      Het uitvoeren van alle werkzaamheden waaronder coördinatie, advisering en voeren van regie over een casus met betrekking tot de Jeugdwet, de Wet maatschappelijke ondersteuning, de Participatiewet, de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening en verkennend onderzoek in het kader van de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg, voor zover noodzakelijk ten aanzien van Complexe Casuïstiek.

    Stad en ontwikkeling

    De afdeling Stad en ontwikkeling is verantwoordelijk voor de ruimtelijke ontwikkeling van de stad en zijn bereikbaarheid.

    De afdeling Stad en ontwikkeling heeft daartoe in ieder geval de volgende taken:

    1. Alle taken die voor de gemeente voortvloeien uit de Wegenverkeerswet en op deze wet gebaseerde regelgeving;

    2. Het beslissen op aanvragen voor subsidie voor het restaureren van gemeentelijke monumenten en beeldbepalende panden.

    3. Het op grond van de Wet milieubeheer beslissen omtrent de vraag of bij de voorbereiding van het betrokken besluit voor de activiteit, vanwege de belangrijke nadelige gevolgen die zij voor het milieu kan hebben, een milieueffectrapport moet worden gemaakt.

    Stad en Ontwikkeling

    De afdeling Stad en ontwikkeling is verantwoordelijk voor de ruimtelijke ontwikkeling van de stad en zijn bereikbaarheid.

    De afdeling Stad en ontwikkeling heeft daartoe in ieder geval de volgende taken:

    1. Alle taken die voor de gemeente voortvloeien uit de Wegenverkeerswet en op deze wet gebaseerde regelgeving;

    2. Het beslissen op aanvragen voor subsidie voor het restaureren van gemeentelijke monumenten en beeldbepalende panden.

    3. Het op grond van de Omgevingswet, danwel de Wet milieubeheer, beslissen omtrent de vraag of bij de voorbereiding van het betrokken besluit voor de activiteit, vanwege de belangrijke nadelige gevolgen die zij voor het milieu kan hebben, een milieueffectrapport moet worden gemaakt.

    Vergunningverlening, toezicht en handhaving

    De afdeling Vergunningverlening, toezicht en handhaving is verantwoordelijk voor het behandelen van aanvragen voor vergunningen, ontheffingen en meldingen. Daarnaast houdt de afdeling toezicht op de regelgeving met betrekking tot de fysieke leefomgeving (bebouwde omgeving en openbare ruimte). Tevens is de afdeling verantwoordelijk voor het voeren van handhavingsprocedures – zowel bestuursrechtelijk, als strafrechtelijk (bestuurlijke strafbeschikking) – tegen geconstateerde overtredingen.

    De afdeling Vergunningverlening, toezicht en handhaving heeft daartoe in ieder geval de volgende taken:

    1. Beslissen op aanvragen voor vergunningen en ontheffingen en het beoordelen van meldingen voor onder meer de volgende activiteiten/onderwerpen:

    a. bouwen;

    b. slopen;

    c. afwijken bestemmingsplan;

    d. monumenten;

    e. kappen;

    f. brandveilig gebruik;

    g. milieu;

    h. aanleggen;

    i. reclame

    j. evenementen;

    k horecabedrijven;

    l seksinrichtingen;

    m slijterijbedrijven;

    n kansspelautomaten;

    o terras.

    2. Het uitvoeren van een Bibob-toets naar de integriteit van aanvragers van vergunningen en vergunninghouders;

    3. Het toezicht op de naleving van de regelgeving op het gebied van bouwen, bestemmingsplannen, milieu (inclusief geluid), parkeren, afval, horeca, evenementen en de openbare ruimte;

    4. Het opmaken van een inspectierapport van constatering ten behoeve van de gebouwenregistratie in het kader van de Wet Basisadministratie Adressen en Gebouwen (BAG);

    5. Bestrijding van overlast veroorzaakt door hangjongeren door middel van de inzet van jeugdboa’s;

    6. Adviseren over het saneren van de bodem.

    Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving

    De afdeling Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving is verantwoordelijk voor het behandelen van aanvragen voor vergunningen, ontheffingen en meldingen. Daarnaast houdt de afdeling toezicht op de regelgeving met betrekking tot de fysieke leefomgeving (bebouwde omgeving en openbare ruimte). Tevens is de afdeling verantwoordelijk voor het voeren van handhavingsprocedures – zowel bestuursrechtelijk, als strafrechtelijk (bestuurlijke strafbeschikking) – tegen geconstateerde overtredingen.

    De afdeling Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving heeft daartoe in ieder geval de volgende taken:

    1. Beslissen op aanvragen voor vergunningen en ontheffingen en het beoordelen van meldingen voor onder meer de volgende activiteiten/onderwerpen:

    a. omgevingsplanactiviteit;

    b. bouwen

    c. ontgrondingsactiviteit;

    d. monumenten;

    e. Natura 2000-activiteit;

    f. brandveilig gebruik;

    g. milieu;

    h. flora- en fauna-activiteit

    i. beperkingengebiedactiviteit

    j. evenementen;

    k horecabedrijven;

    l seksinrichtingen;

    m slijterijbedrijven;

    n kansspelautomaten;

    o terras.

    2. Het uitvoeren van een Bibob-toets naar de integriteit van aanvragers van vergunningen en vergunninghouders;

    3. Het toezicht op de naleving van de regelgeving op het gebied van bouwen, omgevingsplannen, milieu (inclusief geluid), parkeren, afval, horeca, evenementen en de openbare ruimte, erfgoed;

    4. Het opmaken van een inspectierapport van constatering ten behoeve van de gebouwenregistratie in het kader van de Wet Basisadministratie Adressen en Gebouwen (BAG);

    5. Bestrijding van overlast veroorzaakt door hangjongeren door middel van de inzet van jeugdboa’s;

    6. Adviseren over het saneren van de bodem.

    Woon- en werkklimaat

    De afdeling Woon- en werkklimaat zet zich in voor een vitale en duurzame stad om in te ondernemen, werken, wonen en recreëren.

    De afdeling Woon- en werkklimaat heeft daartoe in ieder geval de volgende taken:

    1. Alle taken die voortvloeien uit de Huisvestingswet en de Huisvestingsverordening;

    2. Het beslissen op aanvragen voor vergunningen voor het tijdelijk verhuren van leegstaande gebouwen;

    3. Alle taken die voortvloeien uit de marktverordening en het marktreglement;

    4. Het verlenen van vergunningen en ontheffingen op grond van de APV, voor zover het betrekking heeft op markten, commerciële evenementen, standplaatsen en openbaar water;

    5. Het beslissen tot het wegslepen van voertuigen en obstakels;

    6. Het beslissen op aanvragen voor subsidie op grond van de regeling Starterslening Amersfoort;

    7. Het nemen van besluiten op grond van de Wet Geluidhinder en daarop gebaseerde regelgeving;

    8. Het nemen van besluiten voor zover deze betrekking hebben op afvalstoffen;

    9. Het nemen van besluiten op grond van de Wet bodembescherming en daarop gebaseerde regelingen;

    10. Het nemen van besluiten over duurzaamheidsleningen;

    11. Het verstrekken van subsidies op het gebied van sport;

    12.Het verstrekken van subsidies op het gebied van cultuur en kunst;

    13. Het verstrekken van wettelijke (norm)bijdragen in het kader van de Mediawet;

    14. Het maken van prestatieafspraken met culturele instellingen.

    Woon- en werkklimaat

    De afdeling Woon- en werkklimaat zet zich in voor een vitale en duurzame stad om in te ondernemen, werken, wonen en recreëren.

    De afdeling Woon- en werkklimaat heeft daartoe in ieder geval de volgende taken:

    1. Alle taken die voortvloeien uit de Huisvestingswet en de Huisvestingsverordening;

    2. Het beslissen op aanvragen voor vergunningen voor het tijdelijk verhuren van leegstaande gebouwen;

    3. Alle taken die voortvloeien uit de marktverordening en het marktreglement;

    4. Het verlenen van vergunningen en ontheffingen op grond van de APV, voor zover het betrekking heeft op markten, commerciële evenementen, standplaatsen en openbaar water;

    5. Het beslissen tot het wegslepen van voertuigen en obstakels;

    6. Het beslissen op aanvragen voor subsidie op grond van de regeling Starterslening Amersfoort;

    7. Het nemen van besluiten die betrekking hebben op afvalstoffen, met uitzondering van het nemen van aanwijzingsbesluiten voor de plaatsing van gezamenlijke bovengrondse en ondergrondse afvalcontainers;

    8. Het nemen van besluiten over duurzaamheidsleningen;

    9. Het verstrekken van subsidies op het gebied van sport;

    10.Het verstrekken van subsidies op het gebied van cultuur en kunst;

    11. Het verstrekken van wettelijke (norm)bijdragen in het kader van de Mediawet;

    12. Het maken van prestatieafspraken met culturele instellingen.

  • D.

    “Bijlage 4: Bevoegdheden waarvoor de directeur ondermandaat verleent aan de directeuren van aan de gemeente verbonden partijen” wordt als volgt gewijzigd

     

    Bestaande tekst

    Nieuwe tekst

    Directeur Stichting Arkin

    Het verlenen van toegang tot maatschappelijke opvang

    Directeur Stichting Arkin

    • 1.

      Het verlenen van toegang tot maatschappelijke opvang;

    • 2.

      Het vaststellen en innen van de eigen bijdrage voor maatschappelijke opvang.

Artikel 2  

  • 1.

    Dit besluit heet “Wijzigingsbesluit 2023 Bevoegdhedenbesluit gemeente Amersfoort 2018”;

  • 2.

    Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2024.

     

Amersfoort 19 december 2023,

Het college van burgemeester en wethouders,

De secretaris, N. Kamphorst

De burgemeester, L.M.M. Bolsius

De burgemeester, L.M.M. Bolsius

De gemeentesecretaris/algemeen directeur, N. Kamphorst

De directeur, A.F. Wolswinkel,

Toelichting “Wijzigingsbesluit 2023 Bevoegdhedenbesluit gemeente Amersfoort 2018”

Systematiek

In artikel 1 worden de wijzigingen in het “Bevoegdhedenbesluit gemeente Amersfoort 2018” weergegeven. De bestaande tekst van een onderdeel wordt daarbij weergegeven naast de nieuwe tekst. Onderdelen van de regeling die niet wijzigen worden niet weergegeven.

In de bestaande tekst wordt het te wijzigen of te vervallen onderdeel cursief weergegeven. In de nieuwe tekst wordt een vervallen onderdeel niet, en een nieuw onderdeel vet, weergegeven. Door de wijzigingen is soms ook de nummering veranderd.

 

Artikel 2 regelt de inwerkingtreding.

 

Inhoud

 

Artikel 1

In onderdeel A is de bevoegdheid om te beslissen op verzoeken om planschade vervallen. Deze bevoegdheid was voorbehouden aan het college. De bevoegdheid is neergelegd bij de afdeling Juridische Dienstverlening en Advies. Deze afdeling was al verantwoordelijk voor het behandelen van verzoeken om nadeelcompensatie. Met de invoering van de Omgevingswet is de wetgeving rondom planschade gewijzigd. Deze schade valt voortaan ook onder nadeelcompensatie, maar in sommige gevallen blijft het oude recht van toepassing. Daarom blijft de bevoegdheid om te beslissen op verzoeken om planschade behouden maar wordt deze bevoegdheid aan afdeling Juridische Dienstverlening en Advies toegekend. De afdeling behandelt daarmee dus zowel verzoeken om planschade als om nadeelcompensatie.

In onderdeel B staan de bevoegdheden die zijn voorbehouden aan de directeur. Hierin is opgenomen dat de directeur bevoegd is om te beslissen op bezwaarschriften voor zover het primaire besluit is voorbereid door de afdeling Juridische Dienstverlening en Advies. Voorheen ging dit alleen om Wob-besluiten (inmiddels Woo) maar dit is uitgebreid naar alle zaken, waaronder dus ook planschadeverzoeken en verzoeken om nadeelcompensatie.

In onderdeel C staan de bevoegdheden van de afdelingen. Hier zijn verschillende dingen gewijzigd.

De Wet openbaarheid van bestuur (Wob) bestaat niet meer, deze is vervangen door de Wet open overheid (Woo). De tekst is daarop aangepast en de bevoegdheid is iets algemener geformuleerd.

Voor afdeling Burgerzaken is de omschrijving van de taken rondom de verkiezingen aangescherpt. Daarnaast is de aanwijzing van de (bijzondere) ambtenaren van de burgerlijke stand vollediger geregeld.

De naam van de afdeling Interne dienstverlening en advies is gewijzigd in afdeling Interne Dienstverlening. De tekst is hierop aangepast. Verder is de bevoegdheid inzake het aanbesteden en sluiten van overeenkomsten voor de interne dienstverlening algemener geformuleerd.

De afdeling crematorium en begraafplaatsen Amersfoort (CBA) is in 2022 ondergebracht als team bij afdeling Leefomgeving. In verband met deze organisatorische wijziging zijn de bevoegdheden van het CBA overgeheveld naar de afdeling Leefomgeving. Ook is voor de afdeling Leefomgeving de bevoegdheid toegevoegd om aanwijzingsbesluiten te nemen voor de plaatsing van bovengrondse en ondergrondse afvalcontainers. Deze bevoegdheid lag bij afdeling Woon-en Werkklimaat en is bij die afdeling komen te vervallen. Voor afdeling Leefomgeving is daarnaast een bevoegdheid toegevoegd in het kader van taken die nodig zijn voor het behoud van archeologische monumentenzorg. Tot slot is een aantal tekstuele wijzigingen doorgevoerd.

Voor de afdeling Samen Leven is een nieuwe bevoegdheid opgenomen in verband met de rol van team complexe casuïstiek. Dit team neemt geen formele besluiten maar coördineert, adviseert en voert regie over complexe zaken met betrekking tot de Jeugdwet, de Wet maatschappelijke ondersteuning, de Participatiewet, de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening en verkennend onderzoek in het kader van de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg. In verband met deze taak is het wenselijk om hier een bevoegdheid voor op te nemen.

Voor de afdeling Vergunningen Toezicht en Handhaving en de afdeling Stad en Ontwikkeling zijn (tekstuele) wijzigingen doorgevoerd in verband met de inwerkingtreding van de Omgevingswet.

Bij de afdeling Woon-en Werkklimaat zijn de bevoegdheden voor het nemen van besluiten in het kader van de Wet Geluidhinder en de Wet bodembescherming komen te vervallen. Deze bevoegdheden, voor zover nog van toepassing na inwerkingtreding van de Omgevingswet, liggen bij de RUD. Hiervoor geldt een apart mandaatbesluit.

In onderdeel D is de bevoegdheid voor directeur Arkin uitgebreid met het vaststellen en innen van de eigen bijdrage voor maatschappelijke opvang op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning. De directeur van Arkin heeft daarmee dezelfde bevoegdheden als de directeur van Kwintes.

 

Artikel 2

In artikel 2 wordt de inwerkingtreding van het wijzigingsbesluit gekoppeld aan de inwerkingtreding van de Omgevingswet. De inwerkingtredingsdatum van die wet is 1 januari 2024.

Het wijzigingsbesluit wordt, gelet op de getrapte structuur van het bevoegdhedenbesluit ondertekend door het college, de burgemeester, de gemeentesecretaris/algemeen directeur en de directeur. Ieder van verleent met dit besluit immers mandaat/volmacht voor zover het zijn (gemandateerde) bevoegdheid betreft.

Naar boven