Gemeenteblad van Maashorst
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Maashorst | Gemeenteblad 2023, 564660 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Maashorst | Gemeenteblad 2023, 564660 | beleidsregel |
Uitvoeringsregels recreatieve en aanvullende bewegwijzering gemeente Maashorst 2023
De gemeenten Uden en Landerd zijn op 1 januari 2022 samengegaan in de gemeente Maashorst. Beide gemeenten hadden uitvoeringsregels ten aanzien van toeristische, recreatieve en overige aanvullende bewegwijzering. Om deze uitvoeringsregels niet verloren te laten gaan is besloten om beide documenten samen te voegen / harmoniseren. Conform de wet Arhi dient dit binnen 2 jaar na start van de nieuwe gemeente te gebeuren.
De bestaande uitvoeringsregels van Uden en Landerd op gebied van bewegwijzering onder te brengen in dit harmonisatie document. Dit document is vooral conserverend van aard. Nieuwe uitvoeringsregels op dit gebied zijn voorzien vanaf 2024.
Bewegwijzering heeft twee categorieën; utilitair en objectenbewegwijzering. Utilitaire bewegwijzering is bedoeld voor verkeersgeleiding (bijvoorbeeld de ANWB borden). Objectenbewegwijzering bevat daarnaast informatie over de bestemmingen binnen de gemeente met een toeristisch, openbaar of commercieel karakter. De Uitvoeringsregels hebben betrekking op dat laatste en dan specifiek naar de toeristisch-recreatieve voorzieningen. Vooralsnog worden de niet-toeristische bedrijven en organisaties niet bewegwijzerd in de openbare ruimte in Maashorst.
Dit is de eerste vaststelling van gebieden in de gemeente Maashorst. Het gaat hier om de komgrenzen van de dorpen Uden, Volkel, Zeeland, Schaijk, Odiliapeel en Reek. Binnen deze komgrenzen gelden andere regels dan buiten de komgrenzen. Te denken valt aan het moment van verwijzen, bordformaten et cetera. Binnen de bebouwde kom gelegen toeristisch-recreatieve objecten hebben recht op bewegwijzering met naamsvermelding.
Deze bewegwijzering is in ieder geval aanwezig langs erftoegangswegen en daar waar nodig langs relevante gebiedsontsluitingswegen op zogenaamde beslispunten. Binnen de bebouwde kom van Uden is ook een zogenaamde “objectenroute” aanwezig. De bezoeker van Uden die deze route volgt, krijgt op beslispunten de namen en pictogrammen van de diverse recreatieve en maatschappelijke doelen te zien.
Omdat in het buitengebied een flinke toename van (recreatieve) ontwikkelingen plaatsvindt, wordt ook steeds meer om bewegwijzering gevraagd. Vanaf het moment dat het doel “van de komgrensaanduiding” niet meer gevolgd kan worden, wordt bewegwijzering naar een doel ingezet.
Genoemde toename van de recreatieve ontwikkelingen in het buitengebied zorgt uiteindelijk voor veel wegwijzers naar doelen in het buitengebied. Om nu te voorkomen dat deze aantallen te hoog worden kan buiten de in 2.1.1. genoemde gebieden een aantal gebieden worden aangewezen als recreatieve kernen waar naar verwezen kan worden.
Dit is het gebied gerelateerd aan het westelijk deel van de Maashorst met recreatieve kern Slabroek
Dit is het gebied gerelateerd aan de Bedafse Bergen en omgeving
Dit is het gebied gerelateerd aan de recreatieplas Hemelrijk en omgeving
Het grondgebied van de voormalige gemeente Landerd zonder de gebieden binnen de komgrenzen.
Er wordt bewust gekozen voor een naam van een gebied waaronder dat gebied bekend is en niet voor een windrichting. Een ondernemer kan in de communicatie naar de klant in de routebeschrijving verwijzen naar het betreffende gebied, waarna op het beslispunt een bord wordt geplaatst met de naam en het bijbehorende pictogram van het recreatieve doel.
Figuur 1 Maashorst met recreatieve kernen en dorpskernen
2.3 Afwegen met beslisboom en criteria
Om vast te stellen welke toeristische objecten bewegwijzerd kunnen worden, is een beslisboom opgesteld (zie figuur 2). Aan de hand van deze boom kan de gemeente bepalen welk bedrijf wel of niet in aanmerking komt voor bewegwijzering. Tevens kan de gemeente daarmee ook beargumenteren waarom een bedrijf conform het gemeentelijk beleid wordt afgewezen. Deze beslisboom dient per vraag beantwoord te worden, wanneer een object niet voldoet aan de criteria genoemd in de bijlage zal deze ook niet worden meegenomen in de toeristische bewegwijzering , tenzij de gemeente hiervoor een uitzondering maakt (middels een collegebesluit).
De beslisboom bestaat uit maximaal 9 vragen waardoor de doorlooptijd van het proces zo kort mogelijk is gehouden.
Bij het bovenstaande schema is de volgende toelichting van toepassing;
A Bedrijven/voorzieningen die in eerste in aanmerking komen zijn diegenen die en/of:
B Het criterium dat de CROW richtlijn hanteert voor opname in reguliere bewegwijzering;
C Voor opname van recreatieve voorzieningen op recreatieve bewegwijzering gelden alle onderstaande criteria.
D Minimale omvang van verblijfsrecreatieve voorzieningen
E Overige criteria om in aanmerking te komen voor bewegwijzering
3.2 Lijst met objecten die niet worden bewegwijzerd
3.3 Lijst van objecten die nu bewegwijzerd zijn op reguliere bewegwijzering in blauw/wit
4 Mogelijk te gebruiken pictogrammen en omschrijving
Welk pictogram c.q. welke pictogrammen van onderstaande tabel voor een specifiek bedrijf wordt/worden gebruikt, wordt bepaald in overleg tussen de gemeente en de betreffende ondernemer.
5 Lijst van objecten die nu bewegwijzerd zijn met recreatieve bewegwijzering
Binnen het gebied van de voormalige gemeente Uden draagt de gemeente zelf de zorg voor het gehele traject van voorbereiding, levering en plaatsing.
Binnen het gebied van de voormalige gemeente Landerd draagt een leverancier de zorg voor het gehele traject van voorbereiding, levering en plaatsing. paragrafen 6.2 t/m 6.4 hebben hier ook betrekking op. Deze leverancier neemt contact op met de bedrijven en instellingen over deelname, de gewenste locatie en invulling van de borden. De leverancier stemt af met partijen en regelt eventueel benodigde vergunningen. De leverancier stemt alles af met de gemeente, die akkoord moet geven op zowel het bordenplan als de layout van de borden.
6.2. Controle, beheer en onderhoud
Elk deelnemend bedrijf of instelling binnen het gebied van de voormalige gemeente Landerd is verplicht een contract af te sluiten voor onderhoud en beheer van de borden met een looptijd van 10 jaar. Hiermee wordt de kwaliteit en actualiteit van de toeristisch-recreatieve bewegwijzering geborgd. De leverancier verzorgt jaarlijks de controle, onderhoud en beheer van alle borden.
Wanneer nieuwe bedrijven of bij naamsverandering binnen het gebied van de voormalige gemeente Landerd (moeten) worden toegevoegd zijn de kosten hiervan voor rekening van de aanvrager cq. de direct belanghebbende.
De leverancier zorgt voor een continu actueel (bij voorkeur digitaal) databestand van alle locaties en borden/materialen binnen het gebied van de voormalige gemeente Landerd en stelt dit beschikbaar aan de gemeente Maashorst. Door middel van regelmatig overleg met de leverancier houdt de gemeente het overzicht en de regie op de lokale toeristisch-recreatieve bewegwijzering. Eventuele tussentijdse mutaties worden verzorgd door de leverancier in overleg met de gemeente en door de leverancier verwerkt in het databestand.
Deze uitvoeringsregels zijn een continuering van de regels uit de voormalige gemeenten Uden en Landerd en kan worden gezien als interim uitvoeringsregels. Vanaf 2024 zullen samen met recreatieondernemers nieuwe uitvoeringsregels worden geformuleerd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-564660.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.