Bijlage I Kwaliteitscriteria 2.3 (2022) Deel B
Voor vergunningverlening, toezicht en handhaving krachtens de Omgevingswet
Deel B: Criteria voor kritieke massa Generieke deskundigheidsgebieden
1. Casemanagen
Onderstaande activiteiten moeten binnen de overheid uitgevoerd worden. Het betreffen kernactiviteiten van de Omgevingswet die bij het bevoegd gezag thuishoren. Een medewerker op HBO-niveau beoordeelt bij de intake per geval of er sprake is van eencomplexe of eenvoudige situatie.
|
|
Activiteiten
- 1.
Organiseren / begeleiden vanoverleg met de aanvrager (omgevingsoverleg).
- 2.
Uitvoeren toetsop volledigheid
- 3.
Bewaken proces,integraliteit en voortgang van de aanvraag.
- 4.
Inschakelen van vakdisciplines en wanneer nodigexterne partijen (coördineren inhoudelijke volledigheid).
- 5.
Het uitzetten van adviesaanvragen aan de wettelijke adviseurs.
- 6.
Besluit (laten) samenstellen en coördineren.
|
|
Eisen aan medewerkers diedeze zes activiteiten uitvoeren voor
|
|
alleen eenvoudige situaties
|
Opleiding
|
Werkervaring
|
Aanvullende kennis
|
Frequentie
|
Basisopleiding:
|
1 jaar in procesmanagement en het afhandelen van Awb procedures
|
Basiskennis:
- •
Structuur en systematiek (bouw)tekeningen
|
Besteden van 1/3 fte aan deze zes activiteiten.
|
Aanvullende opleiding(en):
- •
Basiscursus Omgevingsrecht
- •
|
|
een of meerdere complexe situaties
|
Opleiding
|
Werkervaring
|
Aanvullende kennis
|
Frequentie
|
Denkniveau:
|
2 jaar in procesmanagement en het afhandelen van Awb procedures
|
Basiskennis:
|
Besteden van 1/3 fte aan deze zes activiteiten en/of begeleiden van5 complexe meervoudige
aanvragen per jaar.
|
Aanvullende opleiding(en):
|
|
|
Eisen aan organisaties diedeze zes activiteiten uitvoeren voor
|
|
alleen eenvoudige situaties
|
minimaal 2 medewerkers die voldoen aan de bovengenoemde criteria voor eenvoudige situaties óf de criteria voor de deskundigheid "2Vergunningverlening bouwen en ruimtelijke ordening‟ óf de criteria voor de deskundigheid "3 Vergunningverlening milieu‟.
|
eenof meerdere complexe situaties
|
minimaal 2 medewerkers dievoldoen aan bovengenoemde criteria voor complexe situaties óf de criteria voorde deskundigheid "2Vergunningverlening bouwen en ruimtelijke ordening‟ óf de criteria voor de deskundigheid "3
Vergunningverlening milieu‟.
|
2.
Vergunningverlening bouwen en ruimtelijke ordening
Onderstaande activiteiten moetenbinnen de overheid uitgevoerd worden. Het betreffen kernactiviteiten van de Omgevingswet die bij hetbevoegd gezag thuishoren. Een medewerker op HBO-niveau beoordeelt bij de intakeper geval of er sprakeis van een complexe of eenvoudige situatie.
|
|
Activiteit
- 1.
Inhoudelijke inputleveren voor omgevingsoverleg en overleg met adviseurs.
- 2.
Beoordelen aanvraag omgevingsvergunning voor een bouwactiviteit (technisch) / omgevingsplanactiviteit bouwwerken (ruimtelijk) (of deel van meervoudige aanvraag dat daarop betrekking heeft).
- a.
controleren van de volledigheid, juistheid van de inhoud (inclusief berekeningen en rapportages) van aanvragen in relatie tot de aanvraagvereisten;
- b.
toetsen aan omgevingsplan of § 8.1.1 Besluitkwaliteit leefomgeving;
- c.
toetsen aan Besluit bouwwerken leefomgeving en maatwerkregels in omgevingsplan op grond van Besluit bouwwerken leefomgeving;
- d.
opstellen concept-vergunning en bepalen voorschriften, eventueel op basisvan bijdragen juristen specialisten;
- e.
beoordelen aanvraag om toestemming voor gelijkwaardige maatregel of het anderszins toepassen van de gelijkwaardigheidbepaling van het Besluit bouwwerken leefomgeving;
- f.
beoordelen en afwegenlegalisatiemogelijkheden bij afwijking van de vergunning.
- 3.
Beoordelen aanvraag tijdelijke, binnenplanse of buitenplanse omgevingsvergunning voor het gebruiken van gronden of bouwwerken in strijd met het omgevingsplan (in verband met het afwijkingsbesluit) (of deel van meervoudige aanvraag datdaarop betrekking heeft)
- a.
- b.
opstellen concept-vergunning op basis vanintegrale afweging van (eventuele) bijdragen van jurist en specialisten.
- 4.
Beoordelen zienswijzen, bezwaren en beroep bij een bouwactiviteit (technisch), omgevingsplanactiviteit bouwwerken (ruimtelijk) en/of omgevingsplanactiviteit gebruik gronden en bouwwerken in strijd met het omgevingsplan.
- 5.
Beoordelen meldingof gegevens en bescheiden voor het slopen,verstoren, verplaatsen of in enigopzicht wijzigen van bouwwerken
- a.
beoordelen eventuele monumentale status, situatie beschermd stads- en dorpsgezicht en anderegeldende kaders;
- b.
beoordelen wanneer specialisten (slopen, asbest, monumenten e.a.)moeten worden ingeschakeld;
- c.
eventueel opstellen concept- maatwerkvoorschrift op basis van integrale afweging van (eventuele) bijdragen van jurist en specialisten (o.a. sloop en asbest en monumentenzorg).
|
Eisen aan medewerkers die deze vijf activiteiten uitvoeren voor
|
|
alleen eenvoudige situaties
|
Opleiding
|
Werkervaring
|
Aanvullende kennis
|
Frequentie
|
Basisopleiding:
|
1 jaar (inclusief het verzamelen en/of opmaken van voorschriften)
|
Basiskennis:
- •
- •
Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) Jurisprudentie
- •
|
Besteden van 2/3 fte aan deze vijf activiteiten.
|
Aanvullende opleiding(en):
- •
Basiscursus ambtenaar bouw- en Woningtoezicht I (inclusief Awb, omgevingsrecht algemeen, brandveiligheid, bouw-/RO-regelgeving in Ow-stelsel, inclusief omgevingsplan, monumenten en bouwfysica)
- •
Basiscursus milieuregelgeving in Ow-stelsel
- •
Basiscursus natuurregelgeving in Ow-stelsel
|
Diepgaande kennis:
- •
Besluit bouwwerken leefomgeving (inclbeoordelen van gelijkwaardigheid)
|
een of meerdere complexe situaties
|
Opleiding
|
Werkervaring
|
Aanvullende kennis
|
Frequentie
|
Basisopleiding:
|
3 jaar (inclusief het verzamelen en/of opmaken van voorschriften)
|
Basiskennis:
|
Besteden van 2/3 fte aan deze vijf activiteiten
|
Aanvullende opleiding(en):
- •
- •
Specialistische opleiding ambtenaar bouw- en woningtoezicht II
|
Diepgaande kennis:
- •
Zie eenvoudige situaties
Constructieve veiligheid
- •
- •
- •
Voorbereidingsbesluit en voorbeschermingsregels
|
Medewerkers die aandeze eisen voldoen, voldoen ook aan de eisen om de activiteiten 1 t/m 5 uitvoeren van de deskundigheid "1 Casemanagen".
|
|
Eisen aanorganisaties die dezevijf activiteiten uitvoeren voor
|
|
alleen eenvoudige situaties
|
minimaal 2 medewerkers die voldoenaan bovengenoemde criteria voor eenvoudige situaties
|
een of meerdere complexe situaties
|
minimaal 2 medewerkers met minimaal HBO denkniveau die voldoen aanbovengenoemde criteria voor complexe situaties
|
3. Vergunningverlening milieu (Bal + omgevingsplan)
Onderstaande activiteiten 1 t/m 7 moeten binnen de overheid uitgevoerd worden. Het betreffen kernactiviteiten van de Omgevingswet die bij het bevoegd gezag thuishoren. Het is aan het bevoegdgezag om de portefeuille aan milieubelastende activiteiten te beoordelen (probleemanalyse) en te bepalenwelke milieubelastende activiteiten vallen onder klasseI, klasse II eenvoudig, klasseII complex en klasse III.Activiteit 8 kan worden uitbesteed aan een marktpartij, mits de uitbestedende overheidsorganisatie beschikt overminimaal één medewerker die de deskundigheid heeftdie nodig is voor activiteit 7.
|
|
Activiteit
- 1.
Inhoudelijke input leveren voor omgevingsoverleg en overleg met adviseurs.
- 2.
Beoordelen aanvraag omgevingsvergunning voor een milieubelastende activiteit (Bal-mba-vergunningplicht) en/ofvoor een omgevingsplanactiviteit (omgevingsplanvergunningplicht met milieu-oogmerk) (of deel van meervoudige aanvraag dat daarop betrekking heeft)
- a.
controleren van de volledigheid, juistheid van de inhoud(inclusief berekeningen en rapportages) van aanvragen in relatie tot de aanvraagvereisten;
- b.
toetsen aan vantoepassing zijnde beoordelingsregels uit het Besluit kwaliteit leefomgeving en/of het omgevingsplan;
- c.
opstellen concept-vergunning en bepalen voorschriften, eventueel op basisvan bijdragen juristen specialisten.
- 3.
Adviseren over noodzaak ambtshalve actualisering, wijziging of intrekking omgevingsvergunning voor een milieubelastende activiteit (Bal-mba-vergunningplicht) en/of voor een omgevingsplanactiviteit (omgevingsplanvergunningplicht met milieu-oogmerk)
- a.
toepassen van toepassing zijnde beoordelingsregels uit het Besluit kwaliteit leefomgeving en/ofhet omgevingsplan;
- b.
opstellen concept-vergunning en bepalen voorschriften, eventueel op basisvan bijdragen juristen specialisten.
- 4.
Beoordelen zienswijzen, bezwaren en beroep bij milieubelastende activiteit (Bal-mba-vergunningplicht) en omgevingsplanactiviteit (omgevingsplanvergunningplicht met milieu-oogmerk).
- 5.
Afhandelen van meldingen of het gegevens en bescheiden (verstrekt bij informatieplicht start activiteit) met betrekking tot milieu in het kader van het Besluit activiteiten leefomgeving en/of het omgevingsplan, inclusief het beoordelen van gekwantificeerde doelvoorschriften, erkende maatregelen, verplichte maatregelen en/of het beoordelen van een gelijkwaardige voorziening op basis van representatieve meetgegevens, onderbouwde berekeningen of een risicoanalyse en het opstellen van maatwerkvoorschriften en instemmende beschikkingen.
- 6.
Tijdig signaleren welke milieuspecialisten en/ofjuristen moeten wordeningeschakeld en hun bijdragen op relevantie, toepasbaarheid en benodigde diepgang beoordelen.
|
Eisen aan medewerkers die deze zes activiteiten uitvoeren voor
|
|
alleen klasse I en eenvoudig II
|
Opleiding
|
Werkervaring
|
Aanvullende kennis
|
Frequentie
|
Basisopleiding:
|
1jaar in klasseI of II
|
Basiskennis:
- •
natuurregelgeving in Ow- stelsel
- •
waterregelgeving in Ow- stelsel
|
Afhandelen van 10 meldingen, gegevens en bescheiden (verstrekt bij informatieplicht start activiteit) en/of vergunningaanvragen per jaar in deze of een zwaardere klasse.
|
Aanvullende opleiding(en):
- •
Basiscursus Omgevingsrecht
- •
- •
Basiscursus milieuregelgeving in Ow-stelsel, inclusief Bal en omgevingsplan
- •
Basiscursus PGS-richtlijnen
- •
- •
Basiscursus bodemregelgeving in Ow-stelsel / BB-CVM
- •
- •
- •
- •
Basiscursus bouwregelgeving in Ow-stelsel
- •
Basiscursus RO-regelgeving in Ow-stelsel, inclusief omgevingsplan
|
Diepgaande kennis:
- •
Werking gelijkwaardigheidsbesluit
- •
|
Medewerkers die aan deze eisen voor eenvoudige of complexe situaties voldoen, voldoen ook aan de eisen om de activiteiten 1 t/m 6 uitvoeren van de deskundigheid "1 Casemanagen".
|
Eisen aan medewerkers die deze zes activiteiten uitvoeren voor
|
|
alleen klasse II
|
Opleiding
|
Werkervaring
|
Aanvullende kennis
|
Frequentie
|
Basisopleiding:
|
2 jaar in klasseI of II
|
Basiskennis:
- •
- •
- •
Handreiking Industrielawaai
- •
BBT-document: "Bodembescherming: combinaties van voorzieningen en maatregelen" (BB-CVM)
- •
Energiebesparings- methodieken
|
Besteden van 2/3 fte aan deze zes activiteiten bij klasse II.
|
Aanvullende opleiding(en):
- •
- •
Basiscursus EV en EV-regelgeving in Ow-stelsel
|
Diepgaande kennis:
- •
- •
Cumulatie- en ketenrelaties milieuthema’s
- •
Overwegingen gelijkwaardigheidsbesluit
/ gelijkwaardige techniek
/ maatwerk
|
Medewerkers die aandeze eisen voldoen, voldoen ook aan de eisen om de activiteiten 1 t/m 6 uitvoeren van de deskundigheid "1 Casemanagen".
|
klasse I, II en III algemeen
|
Opleiding
|
Werkervaring
|
Aanvullende kennis
|
Frequentie
|
Basisopleiding:
|
3 jaar in klasse II of III, waarvan ten minste 2 jaar in klasse III
|
Basiskennis:
|
Besteden van 2/3 fte aan deze zesactiviteiten bij klasse III.
|
Aanvullende opleiding(en):
- •
- •
Basiscursus regelgeving Seveso-inrichtingen
|
Diepgaande kennis:
- •
- •
Europese milieurichtlijnen
- •
- •
- •
kennis van structuur en toepassing BREFs,BBT
|
Medewerkers die aandeze eisen voldoen, voldoen ook aan de eisen om de activiteiten 1 t/m 6 uitvoeren van de deskundigheid "1 Casemanagen".
|
Eisen aan medewerkers die deze zes activiteiten uitvoeren voor
|
|
klasse I, II en III binnen de sector procesindustrie
|
Opleiding
|
Werkervaring
|
Aanvullende kennis
|
Frequentie
|
Basisopleiding:
|
3 jaar in de sectorprocesindustrie in klasse II of III, waarvan ten minste 2 jaar in klasse III.
|
Basiskennis:
|
Besteden van 2/3 fte aan deze zes activiteiten bij klasse III, waarvan 1/3 fte aan deze zes activiteiten bij klasse III in de sector procesindustrie.
|
Aanvullende opleiding(en):
|
Diepgaande kennis:
- •
- •
Technische procesvoering gevaarlijke stoffen
|
klasse I, II en III binnen de sector agrarisch
|
Opleiding
|
Werkervaring
|
Aanvullende kennis
|
Frequentie
|
Basisopleiding:
|
3 jaar in de sector agrarisch in klasse II of III, waarvan ten minste 2 jaar in klasse III
|
Basiskennis:
- •
- •
Verspreidingsmodellen geur,fijnstof en ammoniak
- •
natuurregelgeving in Ow-stelsel
|
Besteden van 2/3 fte aan deze zes activiteiten bij klasse III, waarvan 1/3 fte aan deze zes activiteiten bij klasse III in de sector agrarisch
|
Aanvullende opleiding(en):
|
Diepgaande kennis:
- •
- •
geurregelgeving in Ow-stelsel voor agrarische activiteiten
- •
regelgeving emissiearme huisvesting in hetOw- stelsel
- •
ammoniakregelgeving in Ow-stelsel
|
Eisen aan medewerkers die deze zes activiteiten uitvoeren voor
|
|
klasse I, II en III binnen de sector afval
|
Opleiding
|
Werkervaring
|
Aanvullende kennis
|
Frequentie
|
Basisopleiding:
|
3 jaar in de sector afval in klasse II of III, waarvan ten minste 2 jaarin klasse III
|
Basiskennis:
- •
- •
Landelijk Afvalstoffen Plan
|
Besteden van 2/3 fte aan deze zes activiteiten bij klasse III, waarvan 1/3 fte aan deze zes activiteiten bij klasse III in de sector afval.
|
Aanvullende opleiding(en):
|
Diepgaande kennis:
- •
- •
Besluit stortplaatsen en stortverboden afvalstoffen
- •
Acceptatie- en verwerkingsbeleid
- •
Technische procesvoering gevaarlijke stoffen
|
Eisen aan organisaties die deze zes activiteiten uitvoeren
|
|
minimaal 2 medewerkers per sector die voldoen aanbovengenoemde criteria (afhankelijk van de klasse)
|
Activiteit
- 7.
Begeleiden, beoordelen en toepassen van een milieuzoneringsonderzoek in relatie tot bijv. geluid, luchtof geur.
- 8.
Uitvoeren van een milieuzoneringsonderzoek in relatie tot bijv. geluid,lucht of geur.
|
|
Eisen aan medewerkers diedeze twee activiteiten uitvoeren voor
|
|
alleen klasse I, II en III
|
Opleiding
|
Werkervaring
|
Aanvullende kennis
|
Frequentie
|
Basisopleiding:
|
3 jaar
|
|
Besteden van 1/3 fte aan deze twee activiteiten óf begeleiden, beoordelen, interpreteren of uitvoeren van 15 milieuzoneringsonderzoeken per jaar.
|
|
Aanvullende opleiding(en):
|
Diepgaande kennis:
- •
Bepalen van (meest) milieuzoneringsrelevante activiteiten
- •
- •
Inhoudelijke overwegingen over aan te houden milieuzones
|
|
Eisen aan organisaties die deze twee activiteiten uitvoeren
|
|
minimaal 2 medewerkers die voldoen aan bovengenoemde criteria
|
4. Toezicht en handhaving bouwen en ruimtelijke ordening
Onderstaande activiteiten moetenbinnen de overheid uitgevoerd worden. Het betreffen kernactiviteiten van de Omgevingswet die bij het bevoegd gezagthuishoren. Een medewerker op HBO-niveau beoordeelt bij de intake per geval of er sprake is van eencomplexe of eenvoudige situatie.
|
|
Activiteit
- 1.
Uitvoeren toezicht aan de handvan vergunningstekeningen, vergunningvoorschriften en algemene bouwen RO-regels:
- a.
toezicht houden op de uitvoering van de bouw;
- b.
toezicht houden bij bestaande bouw;
- c.
toezicht houden op sloopwerkzaamheden, exclusief asbest
- d.
toezicht houden op de naleving van veiligheidsvoorschriften;
- e.
toezicht op de naleving vanbrandvoorschriften;
- f.
toezicht houden op hetgebruik van gebouwen;
- g.
toezicht houden op hetgebruik van gronden;
- h.
toezicht houden op werken/werkzaamheden.
- 2.
Inschakelen van specialist voor complexe situaties en beoordelen toepasbaarheid advies van specialist.
- 3.
Bevindingen rapporteren, overtredingen melden, optreden en ambtelijke vooraankondiging maken.
- 4.
Handhaven bij geconstateerde overtredingen.
- 5.
Behandelen van de gereedmelding van aanleg, bouw en/of sloop.
- 6.
Behandelen ongewone voorvallen, klachten, meldingen en handhavingsverzoeken.
|
|
Eisen aan medewerkers die deze zes activiteiten uitvoeren voor
|
|
alleen eenvoudige situaties
|
Opleiding
|
Werkervaring
|
Aanvullende kennis
|
Frequentie
|
Basisopleiding:
|
1 jaar
|
Basiskennis:
- •
- •
Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG)
- •
- •
Constructieve veiligheid op de bouw
- •
|
Besteden van 2/3 fte aan deze zes activiteiten.
|
Aanvullende opleiding(en):
- •
Ambtenaar bouw- en Woningtoezicht I (inclusief Awb,omgevingsrecht, brandveiligheid, RO-regelgeving in Ow-stelsel, monumenten en bouwfysica)
- •
Basiscursus milieuregelgeving in Ow-stelsel, inclusiefBal en omgevingsplan
- •
Basiscursus natuurregelgeving in Ow-stelsel
|
Diepgaande kennis:
- •
Besluit bouwwerken leefomgeving (incl. beoordelen van gelijkwaardigheid)
|
Eisen aan medewerkers die deze zes activiteiten uitvoeren voor
|
|
een of meerdere complexe situaties
|
Opleiding
|
Werkervaring
|
Aanvullende kennis
|
Frequentie
|
Basisopleiding:
|
3 jaar
|
Basiskennis:
|
Besteden van 2/3 fte aan deze zes activiteiten.
|
Aanvullende opleiding(en):
- •
- •
Ambtenaar bouw-en woningtoezicht
- •
Basiscursus asbestherkenning
|
Diepgaande kennis:
- •
- •
Constructieve veiligheid op de bouw
|
|
Eisen aan organisaties die deze zes activiteiten uitvoeren
|
|
minimaal 2 medewerkers die voldoenaan bovengenoemde criteria voor eenvoudige situaties
|
|
minimaal 2 medewerkers die voldoen aanbovengenoemde criteria voor complexe situaties
|
5. Toezicht en handhaving milieu
Onderstaande activiteiten moeten binnen de overheid uitgevoerd worden. Het betreffen kernactiviteiten van de Omgevingswet die bij het bevoegd gezagthuishoren. Het is aan het bevoegd gezag om de portefeuille aan milieubelastende activiteiten te beoordelen (probleemanalyse) en te bepalen welke milieubelastende activiteiten vallen onder klasse I, klasse II eenvoudig, klasseII complex en klasseIII.
|
|
Activiteit
- 1.
Opstellen en uitvoeren van:
- a.
- b.
toezichtsplan milieu met risico’s, beoordelingspunten en bijbehorende toezichtmethode en frequentie.
- 2.
Administratief toezicht houden op basisvan openbare en bedrijfsspecifieke documenten (inclusief het beoordelen van rapporten).
- 3.
Voorbereiden en uitvoeren van controles ter plaatse op basis van vergunningvoorschriften, rechtstreekse verboden, meldingen en/of verstrekte gegevens en bescheiden en/ofde milieu-eisen uit het Besluit activiteiten leefomgeving en/of het omgevingsplan (of de gelijkwaardige voorzieningen).
- 4.
Bevindingen rapporteren, overtredingen melden, optreden en ambtelijke vooraankondiging maken. Opstellen bezoekverslag/brief.
- 5.
Handhaven bij(opnieuw) geconstateerde overtredingen conform sanctiestrategie.
- 6.
Behandelen ongewone voorvallen, klachten, meldingen en handhavingsverzoeken. (voor alle klassen milieubelastende activiteiten)
- 7.
Tijdig signaleren welke specialisten en/ofjuristen moeten wordeningeschakeld en hun bijdragen op relevantie, toepasbaarheid en benodigde diepgang beoordelen.
|
Eisen aan medewerkers die deze zeven activiteiten uitvoeren voor
|
|
alleen klasse I en eenvoudige klasse II
|
Opleiding
|
Werkervaring
|
Aanvullende kennis
|
Frequentie
|
Basisopleiding:
|
voor ieder van de sectoren 1 jaar in klasse I of II
|
Basiskennis:
- •
- •
Handreiking industrielawaai,
- •
BBT-document: "Bodembescherming: combinaties van voorzieningen en maatregelen" (BB- CVM)
- •
Energiebesparings- methodieken
|
Besteden van 2/3 fte aan deze zeven activiteiten (of een gedeelte ervan) bij klasse I en II en/of die ieder enkele tientallen fysieke controles per jaar uitvoeren in een mix van klasse I enII.
|
Aanvullende opleiding(en):
- •
Basiscursus Omgevingsrecht
- •
- •
Basiscursus milieuregelgeving in Ow-stelsel, inclusief Bal en omgevingsplan
- •
Basiscursus PGS-richtlijnen
- •
Basiscursus administratief toezicht
- •
- •
Basiscursus Bodem/ BB-CVM
- •
- •
- •
- •
|
Diepgaande kennis:
- •
Werking gelijkwaardigheidsbesluit
- •
- •
|
Eisen aan medewerkers die deze zeven activiteiten uitvoeren voor
|
|
klasse I, II en III algemeen
|
Opleiding
|
Werkervaring
|
Aanvullende kennis
|
Frequentie
|
Basisopleiding:
|
3 jaar in klasse I, II of III, waarvan minimaal 2 jaar in klasse III
|
Basiskennis:
- •
Zie klasse I en eenvoudige klasse II
|
Besteden van 2/3 fte aan deze zeven activiteiten bij klasse III en/of ieder enkele tientallen objecten in klasse II en III per jaar waarvoor fysieke en/of administratieve controles worden uitgevoerd
|
Aanvullende opleiding(en):
- •
Zie klasse I en eenvoudige klasse II
- •
Verdiepingscursus administratief toezicht en auditvaardigheden
- •
Basiscursus EV / EV-regelgeving in Ow-stelsel
|
Diepgaande kennis:
- •
Zie klasse I en eenvoudige klasse II
- •
Europese milieurichtlijnen
- •
milieumanagementsystemen en bijbehorende toetsingstechnieken
- •
- •
- •
kennis van structuur en toepassing BREFs, BBT
- •
PRTR (indienvan toepassing)
|
|
klasse I, II en III binnen de sector procesindustrie
|
Opleiding
|
Werkervaring
|
Aanvullende kennis
|
Frequentie
|
Basisopleiding:
|
3 jaar in de sector procesindustrie in klasse I, II of III, waarvan ten minste 2 jaar in klasse III
|
Basiskennis:
- •
Zie klasse I en eenvoudige klasseII
|
Besteden van 2/3 fte aan deze zeven activiteiten bij klasseIII, waarvan 1/3 fte aan deze zeven activiteiten bij klasse III in de sector procesindustrie én vijf fysieke inspecties bij IPPC- installaties procesindustrie per jaar uitvoeren.
|
Aanvullende opleiding(en):
|
Diepgaande kennis:
- •
- •
Technische procesvoering gevaarlijke stoffen
|
Eisen aan medewerkers die deze zeven activiteiten uitvoeren voor
|
|
klasse I, II en III binnen de sector agrarisch
|
Opleiding
|
Werkervaring
|
Aanvullende kennis
|
Frequentie
|
Basisopleiding:
|
3 jaar in de sector agrarisch in klasse I, II of III, waarvan ten minste 2 jaarin klasse III
|
Basiskennis:
- •
- •
Verspreidingsmodellen geur, fijnstof en ammoniak
- •
Wetgeving rondom stikstof, dierwelzijn en fosfaatrechten
- •
natuurregelgeving in Ow-stelsel
|
Besteden van 2/3 fte aan deze zeven activiteiten bij klasseIII, waarvan 1/3 fte aan deze zeven activiteiten bij klasse III in de sector agrarisch én vijf fysieke inspecties bij IPPC- installaties agrarisch per jaar uitvoeren.
|
Aanvullende opleiding(en):
|
Diepgaande kennis:
- •
- •
ammoniak-regelgeving in Ow- stelselgeur-regelgeving in Ow-stelsel
- •
Diepgaande kennis van onderlinge samenhang wetsvoorschriften en normen
- •
regelgeving emissiearme huisvesting in Ow-stelsel
|
|
klasse I, II en III binnen de sector afval
|
Opleiding
|
Werkervaring
|
Aanvullende kennis
|
Frequentie
|
Basisopleiding:
|
3 jaar in de sector afval in klasse I, II of III, waarvan ten minste 2 jaar in klasse III
|
Basiskennis:
- •
- •
AO/IC financieel en stofstromen
- •
Landelijk Afvalstoffen Plan
|
Besteden van 2/3 fte aan deze zeven activiteiten bij klasseIII, waarvan 1/3 fte aan deze zeven activiteiten bij klasse III in de sector afval én vijf fysieke inspecties bij IPPC- installaties afval per jaar uitvoeren.
|
Aanvullende opleiding(en):
|
Diepgaande kennis:
- •
- •
Besluit stortplaatsen en stortverboden afvalstoffen
- •
Technische procesvoering gevaarlijke stoffen
- •
Acceptatie en verwerkingsbeleid
- •
AO/IC afvalverwerkende bedrijven
|
Eisen aan medewerkers die deze zeven activiteiten uitvoeren voor
|
|
klasse III Seveso-inrichtingen *
|
Opleiding
|
Werkervaring
|
Aanvullende kennis
|
Frequentie
|
Basisopleiding:
|
3 jaar met met gevaarlijke stoffen, waarvan ten minste 2 jaar in uitvoering Seveso- inrichtingen.
|
Basiskennis:
- •
- •
Veiligheidsbeheerssystemen
- •
|
Besteden van 2/3 fte aan deze zeven activiteiten bij klasseIII, waarvan 1/2 fte aan deze zeven activiteiten bij klasse III Seveso-inrichtingen én uitvoeren van vier volledige audits per jaar
|
Aanvullende opleiding(en):
- •
- •
Specialistisch opleidingsprogramma NIM voor Seveso toezicht
|
Diepgaande kennis:
- •
Technische procesvoering gevaarlijke stoffen
|
Eisen aan organisaties die dezezeven activiteiten uitvoeren
|
|
minimaal 2 medewerkers per sector die voldoen aanbovengenoemde criteria (afhankelijk van de klasse)
|
6. Toezicht en handhaving bodem
Onderstaande activiteiten moetenbinnen de overheid uitgevoerd worden. Het betreffen kernactiviteiten van de toezicht en handhaving. Bijeenvoudige saneringen.
|
|
Activiteit
- 1.
Maken van een risicoanalyse en indien nodigvertalen naar locatie-specifiek toezichtsplan met risico’s, beoordelingspunten en bijbehorende toezichtmethode en frequentie.
- 2.
Voorbereiden op basis van openbare en locatie-specifieke bronnen en uitvoeren van controles ter plaatse.
- 3.
Bevindingen rapporteren, overtredingen melden, optreden en ambtelijke vooraankondiging maken. Opstellen bezoekverslag/brief.
- 4.
Handhaven bij(opnieuw) geconstateerde overtredingen conform sanctiestrategie.
- 5.
Behandelen ongewone voorvallen 24 uur per dag,klachten, meldingen en handhavingsverzoeken.
- 6.
Tijdig signaleren welke specialisten en/ofjuristen moeten wordeningeschakeld en hun bijdragen op relevantie, toepasbaarheid en benodigde diepgang beoordelen.
|
|
Eisen aan medewerkers diedeze zes activiteiten uitvoeren voor eenvoudige saneringen
|
|
Opleiding
|
Werkervaring
|
Aanvullende kennis
|
Frequentie
|
Basisopleiding:
|
1 jaar
|
Basiskennis:
- •
- •
bodem-regelgeving in Ow- stelsel
- •
- •
Bodem en bodemonderzoek en -sanering
- •
Landelijke handhavingstrategie (LHS)
|
Besteden van 1/3 fte aan deze zes activiteiten.
|
Aanvullende opleiding(en):
- •
Verdiepingscursus toezicht en handhaving
- •
|
Diepgaande kennis:
|
|
Eisen aan organisaties die deze zes activiteiten uitvoeren
|
|
minimaal 2 medewerkers die voldoen aan bovengenoemde criteria
|
Onderstaande activiteiten moetenbinnen de overheid uitgevoerd worden. Het betreffen kernactiviteiten vande toezicht en handhaving. Bij complexe saneringen.
|
Activiteit
Zie eenvoudige saneringen
7. Administratief toezicht houden op basisvan openbare en bedrijfsspecifieke documenten (inclusief het beoordelen van rapporten)
|
Eisen aanmedewerkers die deze activiteit uitvoeren voor complexe saneringen
|
|
Opleiding
|
Werkervaring
|
Aanvullende kennis
|
Frequentie
|
Basisopleiding:
|
2 jaar
|
Basiskennis:
- •
zie eenvoudige saneringen
|
Besteden van 2/3 fte aan deze activiteit.
|
Aanvullende opleiding(en):
- •
zie eenvoudige saneringen
- •
Specialistische opleiding bodem
|
Diepgaande kennis:
- •
bodem-regelgeving in Ow- stelsel
- •
|
|
Eisen aanorganisaties die dezeactiviteit uitvoeren
|
|
minimaal 2 medewerkers die voldoen aan bovengenoemde criteria
|
7. Toezicht enhandhaving groene wetgeving
Onderstaande activiteiten moetenbinnen de overheid uitgevoerd worden.Het betreffen kernactiviteiten van de toezicht en handhaving.
|
|
Activiteit
- 1.
Het beoordelen of vergunningplichtige activiteiten op basis van de natuurregelgeving in het Ow-stelsel plaatsvinden, met name Natura 2000-activiteiten of flora- en fauna-activiteiten.
- 2.
Maken van een risicoanalyse en indien nodig vertalen naar een situatiespecifiek toezichtsplan met risico’s, beoordelingspunten en bijbehorende toezichtmethode en frequentie.
- 3.
Voorbereiden op basis van openbare en situatiespecifieke bronnenen uitvoeren van controles ter plaatse.
- 4.
Bevindingen rapporteren, overtredingen melden, optreden en ambtelijke vooraankondiging maken. Opstellen bezoekverslag/brief.
- 5.
Handhaven bij (opnieuw) geconstateerde overtredingen conform sanctiestrategie.
- 6.
Behandelen klachten, meldingen (ongewone voorvallen) en handhavingsverzoeken.
- 7.
Tijdig signaleren welkespecialisten en/of juristen moeten worden ingeschakeld en hun bijdragen op relevantie, toepasbaarheid en benodigde diepgang beoordelen.
|
|
Eisen aan medewerkers die deze zeven activiteiten uitvoeren
|
|
Opleiding
|
Werkervaring
|
Aanvullende kennis
|
Frequentie
|
Basisopleiding:
|
1 jaar
|
|
Besteden van 2/3 fte aan deze zevenactiviteiten.
|
Aanvullende opleiding(en):
- •
Basiscursus natuurregelgeving in Ow-stelsel:
- •
- •
Basiscursus omgevingsvergunningen
|
Diepgaande kennis:
- •
- •
- •
Ecologische en landschappelijke condities
|
|
Eisen aan organisaties diedeze zeven activiteiten uitvoeren
|
|
minimaal 2 medewerkers die voldoen aan bovengenoemde criteria
|
Juridische deskundigheidsgebieden
8. Behandelen juridische aspecten vergunningverlening
Onderstaande activiteiten moetenbinnen de overheid uitgevoerd worden. Hetbetreffen kernactiviteiten van de Omgevingswet die bij het bevoegd gezag thuishoren.
|
|
Activiteit
- 1.
(Procedureel) beoordelen van vergunningaanvragen.
- 2.
Adviseren overdiverse juridische vraagstukken op het terrein van het omgevingsrecht.
- 3.
Adviseren dan wel opstellen van beschikkingen ten aanzien van (complexe) aanvragen op grond van de Omgevingswet, en het adviseren over gedoogbeschikkingen (zorgvuldige voorbereiding, deugdelijke motivering, gebaseerd op actuele wetgeving en conform de jurisprudentie).
- 4.
Behandelen van bezwaar- en beroepschriften, verzoeken voorlopige voorziening en zienswijzen, opstellen verweerschriften en pleitnota’s en vertegenwoordigen van het bevoegd gezagbij de behandeling ter zitting.
|
|
Eisen aan medewerkers die deze vieractiviteiten uitvoeren
|
|
Opleiding
|
Werkervaring
|
Aanvullende kennis
|
Frequentie
|
Basisopleiding:
|
1 jaar vooractiviteiten 1 en 2
3 jaar voor activiteit 3 en 4
|
Basiskennis:
|
Besteden van 2/3 fte aan deze vier activiteiten of per paar minimaal 5 procedures doorlopen inclusief vertegenwoordiging ter zitting (vooractiviteit 4)
|
Aanvullende opleiding(en):
- •
Basiscursus RO-regelgeving in Ow-stelsel, incl. omgevingsplan
- •
Basiscursus Besluit bouwwerken leefomgeving (incl. toepassing van gelijkwaardigheid)
- •
- •
Basiscursus erfgoed-regelgeving in Ow-stelsel
- •
Basiscursus milieuregelgeving in Ow-stelsel
- •
Basiscursus natuurregelgeving in Ow-stelsel
- •
- •
Verdiepingscursus omgevingsvergunningen
|
Diepgaande kennis:
Jurisprudentie
|
Eisen aan organisaties die deze vier activiteiten uitvoeren
|
|
minimaal 2 medewerkers die voldoen aan bovengenoemde criteria
|
9. Behandelen juridische aspecten handhaving
Onderstaande activiteiten moeten binnen de overheid uitgevoerd worden. Het betreffen kernactiviteiten van de Omgevingswet die bij het bevoegd gezag thuishoren.
|
Activiteit
- 1.
(Procedureel) beoordelen van handhavingsverzoeken en gedoogbeschikkingen.
- 2.
Adviseren over juridische vraagstukken op het terrein van omgevingsrecht.
- 3.
Behandelen en begeleiden vanhandhavingsprocedures.
- 4.
Opstellen van beschikkingen ten aanzien van (complexe) handhavingszaken (ook gedoogbeschikkingen) en het doen van aanschrijvingen in het kadervan de Omgevingswet onderdelen bouw, RO en milieu (zorgvuldige voorbereiding, deugdelijke motivering, gebaseerd op actuele wetgeving en conform de jurisprudentie).
- 5.
Adviseren overflankerend beleid / afstemming bestuursrechtelijke actiesen strafrechtelijk vervolg door boa.
- 6.
Adviseren overinvorderen bestuurlijke geldschulden.
- 7.
Behandelen van bezwaar- en beroepschriften, verzoeken voorlopige voorziening en zienswijzen, opstellen verweerschriften en pleitnota’s en vertegenwoordigen van het bevoegdgezag bij de behandeling ter zitting.
|
|
Eisen aan medewerkers die deze zeven activiteiten uitvoeren
|
|
Opleiding
|
Werkervaring
|
Aanvullende kennis
|
Frequentie
|
Basisopleiding:
|
1 jaar vooractiviteiten 1 en 2
3 jaar voor activiteiten 3 t/m 7
|
Basiskennis:
|
Besteden van 2/3 fte aan deze zeven activiteiten of per jaar minimaal 5 procedures doorlopen inclusief vertegenwoordiging ter zitting (vooractiviteit 7)
|
Aanvullende opleiding(en):
- •
Basiscursus RO-regelgeving in Ow-stelsel, inclusief omgevingsplan
- •
Basiscursus Besluit bouwwerken leefomgeving (incl toepassing van gelijkwaardigheid)
- •
- •
Basiscursus milieuregelgeving in Ow-stelsel
- •
Basiscursus natuurregelgeving in Ow-stelsel
- •
Basiscursus erfgoed-regelgeving in Ow-stelsel
- •
- •
Verdiepingscursus omgevingsrecht
- •
Basiscursus straf(proces)recht
|
Diepgaande kennis:
|
Eisen aan organisaties die deze zeven activiteiten uitvoeren
|
|
minimaal 2 medewerkers die voldoen aan bovengenoemde criteria
|
10. Behandelen juridische aspecten buitenplanse omgevingsplanactiviteit
Onderstaande activiteiten moeten binnen de overheid uitgevoerd worden. Het betreffen kernactiviteiten van de Omgevingswet die bij het bevoegd gezag thuishoren. Een medewerker op HBO-niveau beoordeelt bij de intake per geval of er sprake is van eencomplexe of eenvoudige situatie.
|
|
Activiteit
- 1.
Toetsen van een aanvraag aan het omgevingsplan en hetbeoordelen van afwijkmogelijkheden.
- 2.
Beoordelen wel/niet meewerken aan een initiatief.
- 3.
Maken van een keuze voor het geëigende juridische/planologische instrument perinitiatief (omgevingsvergunning voor een buitenplanse omgevinsplanactiviteit of een andere planvorm/besluit op basisvan de Omgevingswet).
- 4.
Voorbereiden, motiveren, opstellen en laten nemen van een omgevingsvergunning voor een buitenplanse omgevinsplanactiviteit of een andere planvorm/besluit op basis vande Omgevingswet.
- 5.
Behandelen van bezwaar- en beroepschriften, verzoeken voorlopige voorziening en zienswijzen, opstellen verweerschriften en pleitnota’s en vertegenwoordigen van het bevoegdgezag bij de behandeling ter zitting naar aanleiding van een afwijkingsbesluit.
|
|
Eisen aan medewerkers die deze vijf activiteiten uitvoeren
|
|
Opleiding
|
Werkervaring
|
Aanvullende kennis
|
Frequentie
|
Basisopleiding:
|
Voor activiteit 1:
1 jaar of 15 toetsingen en beoordelingen
Voor activiteit 2-4:
1 jaar voor binnenplanse vergunningtrajecten of eenvoudige situaties
Voor activiteit 2-5, overig: 3 jaar
|
Basiskennis:
- •
- •
- •
- •
Ladder duurzame verstedelijking
- •
Voor activiteit 2-5, overig: kostenverhaal gebiedsontwikkeling en planeconomie (RO)
|
Besteden van 1/3 fte aan deze vijf activiteiten of per jaar minimaal 5 procedures doorlopen inclusief vertegenwoordiging ter zitting (vooractiviteit 5).
|
Aanvullende opleiding(en):
- •
Basiscursus RO-regelgeving in Ow-stelsel
- •
- •
Verdiepingscursus omgevingsrecht
- •
Basiscursus milieuregelgeving in Ow-stelsel
- •
Basiscursus natuurregelgeving in Ow-stelsel
- •
Basiscursus erfgoedregelgeving in Ow-stelsel
|
Diepgaande kennis:
|
|
Eisen aan organisaties die deze vijf activiteiten uitvoeren
|
|
minimaal 2 medewerkers die voldoen aan bovengenoemde criteria
|
11. Ketentoezicht
Onderstaande activiteiten moetenbinnen de overheid uitgevoerd worden. Hetbetreffen kernactiviteiten van de Omgevingswet die bij het bevoegd gezag thuishoren.
|
|
Activiteit
- 1.
Voorbereidend onderzoek externe en schriftelijke en open bronnen.
- 2.
Uitvoeren van tactische/risico analyses keten/branche/bedrijf o.b.v. prioriteiten, beleid of op verzoek.
- 3.
Opstellen van ketenbeschrijvingen en barrièremodellen.
- 4.
Opstellen van analyseprofielen en interventiestrategie.
- 5.
Data verzamelen, veredelen en analyseren.
|
|
Eisen aan medewerkers die deze vijf activiteiten uitvoeren
|
|
Opleiding
|
Werkervaring
|
Aanvullende kennis
|
Frequentie
|
Basisopleiding:
|
1 jaar en 1 jaar als toezichthouder of informatieanalist
|
Basiskennis:
- •
milieuregelgeving in Ow- stelsel, omgevingsvergunningen, Awb, bodemregelgeving in Ow-stelsel, Asbestregelgeving, WED
- •
Grondbeginselen milieuthema’s
- •
AO/IC financieel en stofstromen,
- •
Fysiek en administratief toezicht
- •
Data-analyse, analysetools en informatieverwerking, LMA
- •
Inzicht kernactiviteiten ketenpartners
- •
|
Besteden van 1/3 fte aan deze vijf activiteiten en/of 5 keer per jaar het uitvoeren van een onderzoek
|
Aanvullende opleiding(en):
- •
Verdiepingscursus (tactisch) informatieanalist
- •
Informatiegestuurde Handhaving (IGH)
- •
Tactische Criminaliteitsanalyse
|
|
|
Eisen aanorganisaties die deze vijf activiteiten uitvoeren
|
|
minimaal 2 medewerkers die voldoen aan bovengenoemde criteria
|
Activiteit
- 6.
Draaiboek opstellen voor diepgaand onderzoek
- 7.
Inspecties ter plaatse uitvoeren (combineren financiële en stofstromen).
- 8.
Identificeren onregelmatigheden en oorzaken.
- 9.
- 10.
Samenwerken in multidisciplinaire ketenteams
|
Eisen aan medewerkers die deze vijf activiteiten uitvoeren
|
|
Opleiding
|
Werkervaring
|
Aanvullende kennis
|
Frequentie
|
Basisopleiding:
|
1 jaar en 2 jaar als toezichthouder, ketentoezichthouder of Forensisch accountant
|
Basiskennis:
- •
- •
AO/IC financieel en stofstromen
|
Besteden van 1/3 fte aan deze vijf activiteiten en/of 5 keer per jaar het uitvoeren van een onderzoek
|
Aanvullende opleiding(en):
|
Diepgaande kennis:
- •
- •
Milieu- en kwaliteitsmanagementsystemen en bijbehorende toetsingstechnieken
- •
|
|
Eisen aan organisaties die deze vijf activiteiten uitvoeren
|
|
minimaal 2 medewerkers die voldoen aan bovengenoemde criteria
|
Activiteit
- 11.
Fungeren als intern informatieknooppunt.
- 12.
Uitwisselen van informatie met ketenpartners
|
|
Eisen aan medewerkers die deze twee activiteiten uitvoeren
|
|
Opleiding
|
Werkervaring
|
Aanvullende kennis
|
Frequentie
|
Basisopleiding:
|
1 jaar
|
Basiskennis:
|
Besteden van 1/3 fte aan deze twee activiteiten.
|
|
Diepgaande kennis:
- •
Inzicht in activiteiten en werkwijze van andere handhavingsorganisaties
|
|
Eisen aan organisaties die deze twee activiteiten uitvoeren
|
|
minimaal 2 medewerkers die voldoen aan bovengenoemde criteria
|
12. Buitengewone opsporing natuur en milieu en fysieke leefomgeving
Onderstaande activiteiten moetenbinnen de overheid uitgevoerd worden. Hetbetreffen kernactiviteiten van de Omgevingswet die bij het bevoegd gezag thuishoren.
|
|
Activiteit
- 1.
Opsporenvan (economische) delictenop het terreinvan natuur en milieu en fysieke leefomgeving (waaronder bouwen, bodem, asbest, wonen,monumenten en ruimte)voor de benodigde deskundigheidsgebieden:
- a.
uitvoerend ondersteunen bij (eenvoudige) zaken;
- b.
deskundig ondersteunen bijgecompliceerde strafzaken;
- c.
signaleren van zakendie buiten de opsporingsbevoegdheid of competenties vallen;
- d.
terugkoppelen uitvoerbaarheid/handhaafbaarheid van normen en beleid.
- 2.
Opmaken strafrechtelijke stukken (Procesverbaal, SAM-verbaal, BSB-m, politietransactie)
- 3.
Informatie-uitwisseling politie, justitie en overige opsporingspartners
|
|
Eisen aan medewerkers die deze activiteit uitvoeren
|
|
Opleiding
|
Werkervaring
|
Aanvullende kennis
|
Frequentie
|
Basisopleiding:
- •
MBO-niveau. Afhankelijk van het taakgebied de bijbehorende opleidingseisen, plus aanvullende eisen aan BOA-schap
|
1 jaar
|
Basiskennis:
- •
Afhankelijk van taakgebied conform criteria voor dat taakgebied
- •
- •
- •
Opsporingsmethoden en –technieken
|
Besteden van 1/3 fte aan deze activiteit.
|
Aanvullende opleiding(en):
- •
Basisopleiding voor boa’s
- •
Permanente her-en bijscholing voor boa’s
|
Diepgaande kennis:
- •
Handhavingsprocedures en jurisprudentie
- •
- •
- •
- •
Taakgericht kunnen zoeken naar mogelijke overtredingen via digitale weg
|
|
Eisen aan organisaties die deze activiteit uitvoeren
|
|
minimaal 3 medewerkers die voldoen aan bovengenoemde criteria.
|
Specialistische deskundigheidsgebieden accent bouwen
13. Bouwfysica
Onderstaande activiteiten 1 t/m 10 kunnen worden uitbesteed aan een marktpartij, mits de uitbestedende overheidsorganisatie beschikt over het deskundigheidsgebied ‘2. Vergunningverlening bouwen en ruimtelijke ordening’ of '4. Toezicht en handhaving bouwen en ruimtelijke ordening’. Een medewerker op HBO-niveau beoordeelt bij de intake per geval of er sprakeis van een complexe of eenvoudige situatie.
|
|
Activiteit
- 1.
Bespreken bevindingen met architect en/of adviesbureau.
- 2.
Toetsen tekeningen en berekeningen daglichttoetreding.
- 3.
Toetsen tekeningen en berekeningen rookgasafvoer.
- 4.
Controleren doorvisuele inspecties tijdens uitvoering van de bouw.
- 5.
Controleren door uitvoeren controlemetingen geluid, ventilatie, luchtdichtheid.
|
|
Eisen aan medewerkers die deze vijf activiteiten uitvoeren voor
|
|
alleen eenvoudige situaties
|
Opleiding
|
Werkervaring
|
Aanvullende kennis
|
Frequentie
|
Basisopleiding:
|
1 jaar
|
Basiskennis:
- •
- •
Praktijkkennis vanuit bouwinspecties
- •
Overwegingen gelijkwaardigheidsbesluit / gelijkwaardige techniek
- •
|
Besteden van 1/3 fte aan deze vijf activiteiten.
|
Aanvullende opleiding(en):
- •
Verdiepingscursus Besluit bouwwerken leefomgeving (incl beoordelen van gelijkwaardigheid)
|
|
een of meerdere complexe situaties
|
Opleiding
|
Werkervaring
|
Aanvullende kennis
|
Frequentie
|
Basisopleiding:
|
3 jaar
|
Basiskennis:
|
Besteden van 1/3 fte aan deze vijf activiteiten.
|
Aanvullende opleiding(en):
|
Diepgaande kennis:
|
|
Eisen aan organisaties die deze vijf activiteiten uitvoeren voor
|
|
alleen eenvoudige situaties
|
minimaal 2 medewerkers die voldoenaan bovengenoemde criteria voor eenvoudige situaties
|
een of meerdere complexe situaties
|
minimaal 2 medewerkers die voldoen aanbovengenoemde criteria voor complexe situaties
|
Activiteit
- 6.
Toetsen uitgangspunten, tekeningen en berekeningen ventilatie.
- 7.
Beoordelen bouwplan op samenhang tussen allebouwfysische aspecten.
- 8.
Toetsen tekeningen en berekeningen geluidwering.
- 9.
Toetsen bouwkundige details koudebruggen.
- 10.
Toetsen uitgangspunten en berekeningen BENG en luchtdoorlatendheid.
|
|
Eisen aan medewerkers die deze vijf activiteiten uitvoeren
|
|
Opleiding
|
Werkervaring
|
Aanvullende kennis
|
Frequentie
|
Basisopleiding:
- •
Zie activiteit 1 t/m 5 complex
|
3 jaar toetsing en controle
|
Basiskennis:
- •
Zie activiteit 1 t/m 5complex
- •
|
Besteden van 1/3 fte aan deze vijf activiteiten.
|
Aanvullende opleiding(en):
- •
Zie activiteit 1 t/m 5 complex
|
Diepgaande kennis:
- •
Opzet, data-invoer, technische toepassingen en resultaten diverse rekenmethodes bouwfysica
|
|
Eisen aan organisaties die deze vijf activiteiten uitvoeren
|
|
minimaal 2 medewerkers die voldoen aan bovengenoemde criteria
|
14. Brandveiligheid
Onderstaande activiteiten 1 t/m 11 moeten binnende overheid uitgevoerd worden. Een medewerker op HBO-niveau beoordeelt bij de intake per geval of er sprake is vaneen complexe of eenvoudige situatie.
|
|
Activiteit
- 1
Adviseren bij standaard / niet complexe vergunningen, meldingen en gegevens/bescheiden (verstrekt ivm informatieplicht bij start activiteit) bouw en milieu.
- 2
Adviseren bij meldingen brandveilig gebruik.
- 3
Monitoren en analyseren van controlegegevens, ingekomen meldingen e.d.
- 4
- 5
Uitvoeren van standaard / niet complexe inspecties brandpreventie.
- 6
Beoordelen van eenvoudige gelijkwaardigheden.
- 7
Adviseren en lateninformeren bij eenvoudige afwijkingsbesluiten (o.a. t.a.v.bereikbaarheid, bluswatervoorzieningen, brandweerzorg, opkomsttijden etc.).
|
|
Eisen aan medewerkers die deze zeven activiteiten uitvoeren
|
|
Opleiding
|
Werkervaring
|
Aanvullende kennis
|
Frequentie
|
Basisopleiding:
|
1 jaar
|
Basiskennis:
- •
Awb, milieuregelgeving in Ow-stelsel, Omgevingsrecht en RO-regelgeving in Ow-stelsel
|
Besteden van 2/3 fte aan deze zevenactiviteiten.
|
Aanvullende opleiding(en):
- •
Basiscursus Besluit bouwwerken leefomgeving en brandveiligheidsaspecten omgevingsplan (incl beoordelen van gelijkwaardigheid)
- •
Specialistische opleiding brandveiligheid MBO
|
Diepgaande kennis:
- •
Onderlinge samenhang doorgronden van wetsvoorschriften en normen Besluit bouwwerken leefomgeving, omgevingsplan en omgevingsvergunningen
|
|
Eisen aan organisaties die dezezeven activiteiten uitvoeren
|
|
minimaal 2 medewerkers die voldoen aan bovengenoemde criteria
|
Activiteit
- 8
Adviseren bij complexe vergunningen, meldingen en gegevens/bescheiden (verstrekt ivm informatieplicht bij start activiteit) bouw en milieu.
- 9
Uitvoeren van complexe inspecties brandpreventie.
- 10
Beoordelen van complexe gelijkwaardigheden.
- 11
Adviseren en lateninformeren bij een complex afwijkingsbesluit (o.a.t.a.v. bereikbaarheid, bluswatervoorzieningen, brandweerzorg, opkomsttijden etc.).
|
|
Eisen aan medewerkers die deze vier activiteiten uitvoeren
|
|
Opleiding
|
Werkervaring
|
Aanvullende kennis
|
Frequentie
|
Basisopleiding:
|
3 jaar
|
Basiskennis:
|
Besteden van 2/3 fte aan deze vier activiteiten.
|
Aanvullende opleiding(en):
- •
Basiscursus Besluit bouwwerken leefomgeving en brandveiligheidsaspecten omgevingsplan (incl beoordelen van gelijkwaardigheid)
- •
Basiscursus procestechnologie
- •
Specialistische opleiding brandveiligheid (HBO)
|
Diepgaande kennis:
- •
- •
Chemische eigenschappen van stoffen en procestechnologie
- •
Risico- en effectanalyses
|
|
Eisen aan organisaties die deze vier activiteiten uitvoeren
|
|
minimaal 2 medewerkers die voldoen aan bovengenoemde criteria
|
15. Constructieve veiligheid
Onderstaande activiteiten 1 t/m 6 kunnen uitbesteed worden aan een marktpartij mits de uitbestedende overheidsorganisatie beschikt over het deskundigheidsgebied ‘2.Vergunningverlening bouwen en ruimtelijke ordening’ en ‘4. Toezicht en handhaving bouwen en ruimtelijke ordening’. Voor een verduidelijking voor eenvoudige en complexe situaties zie blz 13 van deel A
|
|
Activiteit
- 16.
Controleren constructietekeningen en berekeningen op constructieve veiligheid.
- 17.
Beoordelen bouwmaterialen betrekking hebbende op de constructie van het bouwwerk.
- 18.
Toetsen van de geheleconstructie van een bouwaanvraag.
- 19.
Bespreken en vastleggen van bevindingen over de gehanteerde rekenmethode en schematisering met het raadgevend ingenieursbureau dat de bouwconstructie heeftontworpen.
- 20.
Inspecteren op uitvoering complexe constructieve zaken.
- 21.
Inspecteren op constructies in de gebruiksfase.
|
|
Eisen aan medewerkers die deze zes activiteiten uitvoeren voor
|
|
Opleiding
|
Werkervaring
|
Aanvullende kennis
|
Frequentie
|
Basisopleiding:
|
1jaar voor eenvoudige situaties en 3 jaar voorcomplexe
|
Basiskennis:
- •
- •
rekenmodellen / computerprogrammatuur
|
Besteden van 2/3 fte aan deze zes activiteiten.
|
Aanvullende opleiding(en):
- •
Verdiepingscursus Besluit bouwwerken leefomgeving (incl beoordelen van gelijkwaardigheid)
- •
Specialistische opleiding beton-, staal-, of houtconstructeur op HBO-niveau
|
Diepgaande kennis:
- •
Onderlinge samenhang doorgronden van wetsvoorschriften en normen Besluit bouwwerken leefomgeving
|
|
|
Eisen aan organisaties die deze zes activiteiten uitvoeren voor
|
|
eenvoudige situaties
|
minimaal 2 medewerkers die voldoenaan bovengenoemde criteria voor eenvoudige situaties
|
een of meerdere complexe situaties
|
minimaal 2 medewerkers die voldoen aanbovengenoemde criteria voor complexe situaties
|
16. Bouwakoestiek
Vervallen, deels opgegaan in deskundigheidsgebied 21 Geluid.
|
17. Sloop en asbest
Onderstaande activiteiten kunnen ook uitbesteed worden aan eenmarktpartij mits de uitbestedende overheidsorganisatie beschikt over het deskundigheidsgebied ‘4. Toezicht en handhaving bouwenen ruimtelijke ordening’.
|
|
Activiteit
- 1.
Beoordelen indieningsvereisten meldingsloopwerkzaamheden of veiligheidsplan benodigd is.
- 2.
Inschakelen van specialisten voor complexe situaties en beoordelen toepasbaarheid advies van specialist;
- 3.
Beoordelen meldingvoor het geheelof gedeeltelijk slopen van bouwwerken:
- a.
controleren van de volledigheid, juistheid van de inhoud van de meldingen in relatie tot de indieningsvereisten;
- b.
toetsen aansloop- en asbestregelgeving in Besluit bouwwerken leefomgeving en/of Asbestverwijderingsbesluit (werkwijze, asbestinventarisatierapport,afvalscheiding, eindbeoordelingsrapportage en stortbewijs);
- c.
- 4.
Toezicht op sloopwerkzaamheden, onderdeel asbestsloop en -verwijdering incl. eindbeoordeling op de werkzaamheden.
- 5.
Nemen van materiaalmonsters op locatie.
- 6.
Toezicht op mobiele brekers.
- 7.
Bevindingen rapporteren, overtredingen melden, optreden en ambtelijke vooraankondiging maken (dit laatsteindien niet dooreen marktpartij wordtgetoetst).
|
|
Eisen aan medewerkers die deze zeven activiteiten uitvoeren
|
|
Opleiding
|
Werkervaring
|
Aanvullende kennis
|
Frequentie
|
Basisopleiding:
|
1 jaar
|
Basiskennis:
- •
Besluit bouwwerken leefomgeving
- •
bodemregelgeving in Ow- stelsel
- •
- •
- •
- •
Asbestverwijderingsbesluit
|
Besteden van 1/3 fte aan (een gedeelte van) deze zeven activiteiten.
|
Aanvullende opleiding(en):
- •
Specialistische opleiding asbestdeskundige conformSC570
|
Diepgaande kennis:
- •
Onderlinge samenhang doorgronden van voorschriften Asbestverwijderingsbesluit en Besluit bouwwerken leefomgeving
|
|
Eisen aan organisaties die deze zeven activiteiten uitvoeren
|
|
minimaal 2 medewerkers die voldoen aan bovengenoemde criteria
|
Specialistische deskundigheidsgebieden accent milieu
18. Afvalwater (indirecte lozingen)
Activiteiten kunnen uitbesteed worden mits overheid over het deskundigheidsgebied toezicht en handhaven milieubeschikt en minimaal één medewerker met de deskundigheid voor afvalwater.
|
|
Activiteit
- 1.
(Adviseren over) monsterneming, het beoordelen en het uitvoeren van (standaard) controles van indirecte lozingen die vallen onder algemene regels en vergunde indirecte lozingen.
- 2.
Opstellen/beoordelen vanen adviseren overbemonsteringsplannen.
- 3.
Beoordelen van afvalwaterpreventieplannen op zowel kwaliteit als kwantiteit.
- 4.
Het uitvoeren van handhaafbaarheidstoetsen bij vergunningen- en maatwerkprocedures.
- 5.
Behandelen van en adviseren bij klachten.
|
|
Eisen aan medewerkers die deze vijf activiteiten uitvoeren
|
|
Opleiding
|
Werkervaring
|
Aanvullende kennis
|
Frequentie
|
Basisopleiding:
|
2 jaar
|
Basiskennis:
- •
Protocollen voor emissiemetingen en normstellingen (emissie- eisen)van afvalwater.
- •
GRP (Gemeentelijk RioleringsProgramma) en beleidsvelden gerelateerd aanwater en riolering
- •
kennis van andere overheidsorganen binnen de afvalwaterketen
- •
Kennis relevante wetgeving
|
Besteden van 1/3 fte aan deze vijfactiviteiten.
|
Aanvullende opleiding(en):
- •
Chemie en afvalwatertechnologie
- •
Industriële bedrijfsprocessen
- •
Zuiveringsproces RWZI(TAZ)
- •
Monsterneming strategieën
- •
Bemonsteringsopstellingen
- •
|
Diepgaande kennis:
- •
Het in samenhang interpreteren en hanteren van wettelijke voorschriften bodem- en waterregelgeving in Ow-stelsel
|
|
Eisen aan organisaties die deze vijf activiteiten uitvoeren
|
|
minimaal 2 medewerkers die voldoen aan bovengenoemde criteria
|
19. Bodem, bouwstoffen, water
Activiteiten 2 en 3 kunnenuitbesteed worden aan een marktpartij mits de uitbestedende overheidsorganisatie beschikt overde deskundigheidsgebieden ‘2. Vergunningverlening bouwenen ruimtelijke ordening’, ‘4. Toezicht en handhaving bouwen en ruimtelijke ordening, ‘6. Toezicht en handhaving bodem’en ’11. Ketentoezicht’.
|
|
Activiteit
- 1.
Onderhouden, gebruiken en toegankelijk maken van informatie uit een Bodeminformatiesysteem (BIS).
|
|
Eisen aan medewerkers die deze activiteit uitvoeren
|
|
Opleiding
|
Werkervaring
|
Aanvullende kennis
|
Frequentie
|
Basisopleiding:
|
1 jaar
|
Basiskennis:
- •
Openbaarstelling informatie aanexternen
- •
|
Regelmatig (minstens 10x per jaar) gegevens invoeren in het bodeminformatiesysteem.
|
Aanvullende opleiding(en):
|
|
|
Eisen aan organisaties die deze activiteit uitvoeren
|
|
minimaal 2 medewerkers die voldoen aan bovengenoemde criteria
|
Activiteit
- 2.
Ondersteunen en adviseren in het kadervan vergunningverlening en toezicht en handhaving, waaronder:
- a.
laten uitvoeren, begeleiden bij en toetsen/controleren van bodemonderzoek/lozingsonderzoek;
- b.
beoordelen bodembeschermende voorzieningen (indien van toepassing: m.b.t. lozingsonderzoek);
- c.
uitvoeren van het grondstromenbeheer in het kadervan de betreffende bodemregelgeving in het Ow-stelsel;
- d.
beoordelen (aanvragen) grondwateronttrekking, verlenen van de vergunning;
- e.
beoordelen (aanvragen) bodemenergiesystemen;
- f.
beoordelen bodemsanering (noodzaak en plan), bodemonderzoek laten uitvoeren.
- 3.
Adviseren in het kader van een eenvoudig ‘afwijkingsbesluit’; beoordelen bodemkwaliteit vanuit een oogpunt van volksgezondheid.
|
|
Eisen aan medewerkers die deze twee activiteiten uitvoeren
|
|
Opleiding
|
Werkervaring
|
Aanvullende kennis
|
Frequentie
|
Basisopleiding:
|
1 jaar
|
Basiskennis:
- •
waterregelgeving in Ow- stelsel
- •
- •
- •
bodemregelgeving in Ow- stelsel
- •
|
Besteden van 1/3 fte aan deze twee activiteiten.
|
Aanvullende opleiding(en):
|
|
|
Eisen aan organisaties die deze twee activiteiten uitvoeren
|
|
minimaal 2 medewerkers die voldoen aan bovengenoemde criteria
|
Activiteit
- 4.
Adviseren in het kader van een complex ‘afwijkingsbesluit’; beoordelen geo-hydrologische situatie in relatie tot beoogde functie, beoordelen effecten van beoogde functies op waterkwaliteit, waterkwantiteit en waterveiligheid.
|
|
Eisen aan medewerkers die deze activiteit uitvoeren
|
|
Opleiding
|
Werkervaring
|
Aanvullende kennis
|
Frequentie
|
Basisopleiding:
|
2 jaar
|
Basiskennis:
|
Besteden van 1/3 fte aan deze activiteit.
|
Aanvullende opleiding(en):
|
Diepgaande kennis:
- •
Geohydrologische situatie
- •
|
|
Eisen aan organisaties die deze activiteit uitvoeren
|
|
minimaal 2 medewerkers die voldoen aan bovengenoemde criteria
|
20. Externe veiligheid
Onderstaande activiteiten 1 t/m 5 moeten binnen de overheid uitgevoerd worden. Activiteit 5 wordt bij voorkeur door bovenregionale samenwerkingsverbanden en/of gespecialiseerde bureaus uitgevoerd. Dit geldt ook voor activiteit 6, omdat een relatief groot en ruimtelijk complex grondgebied nodig is om met voldoende frequentie het grote aantal verschillende typen situaties te kunnen beoordelen.
|
Activiteit
- 1.
VaststellenEV-situatie opbasis van de EV-regelgeving in het Ow-stelsel en Basisnet (relatie kunnen leggen tussenrisicobronnen en ruimtelijke situatie en ontwikkelingen en vise versa).
|
|
Eisen aan medewerkers die deze activiteit uitvoeren
|
|
Opleiding
|
Werkervaring
|
Aanvullende kennis
|
Frequentie
|
Basisopleiding:
|
1 jaar
|
Basiskennis:
- •
EV (pseudo) wet- en regelgeving en gerelateerde documenten voor inrichtingen, transport en
buisleidingen
|
Besteden van 1/3 fte aan de activiteiten 1 t/m 6.
|
Aanvullende opleiding(en):
- •
Basiscursus EV-regelgeving in Ow-stelsel, PGS
- •
Basiscursus Omgevingsrecht
|
Diepgaande kennis:
- •
Informatiebronnen transportstromen en gevaarlijke stoffen
|
|
Eisen aan organisaties die deze activiteit uitvoeren
|
|
minimaal 2 medewerkers die voldoen aan bovengenoemde criteria
|
Activiteit
- 2.
Inbrengen aspecten externe veiligheid in het kader van vergunningverlening, toezicht en handhaving en Ruimtelijke Ordening
- 3.
Het bijhouden van de EV-situatie (risicokaart, Register Externe Veiligheidsrisico’s (REV)).
|
Eisen aan medewerkers die deze twee activiteiten uitvoeren
|
|
Opleiding
|
Werkervaring
|
Aanvullende kennis
|
Frequentie
|
|
Basisopleiding:
- •
MBO-niveau (voor klasse I)
- •
HBO-niveau (voorklasse II/III)
- •
HBO-niveau (voorbuisleidingen en transport)
|
1 jaar
|
Basiskennis:
- •
EV (pseudo) wet- en regelgeving en gerelateerde documenten voor inrichtingen, transport en buisleidingen
- •
begrippen EV, waaronder aandachtsgebieden en voorschriftengebieden
- •
- •
Safeti-NL, RBM-IIen CAROLA
- •
milieudeel Besluit activiteiten leefomgeving
|
Besteden van 1/3 fte aan activiteiten 1 t/m 6 inclusief per jaar minimaal 5 beoordelingen ter plaatse op PGS-richtlijnen uitvoeren,
|
|
Aanvullende opleiding(en):
- •
Basiscursus EV, EV-regelgeving in Ow-stelsel, PGS, EV& transport, EV & QRA,RBM-II, Safeti-NL, CAROLA
- •
Basiscursus Omgevingsrecht
- •
Basiscursus omgevingsvergunningen
- •
Basiscursus Ruimtelijke Ordening
|
Diepgaande kennis:
- •.
Stofcategorieën ADR/CLP/GHS, etikettering, labelling, insluitsystemen
|
|
Eisen aan organisaties die deze twee activiteiten uitvoeren
|
|
minimaal 2 medewerkers die voldoen aan bovengenoemde criteria
|
Activiteit
- 4.
Toetsen ontvankelijkheid QRA en het beoordelen van het resultaat van een QRA.
|
|
Eisen aan medewerkers die deze activiteit uitvoeren
|
|
Opleiding
|
Werkervaring
|
Aanvullende kennis
|
Frequentie
|
Basisopleiding:
|
3 jaar (regelmatig beoordelen
QRA’s)
|
Basiskennis:
|
Besteden van 1/3 fte aan deze activiteit inclusief per jaar
minimaal 5 QRA’s beoordelen (in een mix van milieubelastende activiteiten en transportmodaliteiten)
|
Aanvullende opleiding(en):
- •
- •
QRA en milieubelastende activiteiten
- •
- •
|
Diepgaande kennis:
- •
Chemie van stoffen en procestechnologie
- •
|
|
Eisen aan organisaties die deze activiteit uitvoeren
|
|
minimaal 2 medewerkers die voldoen aan bovengenoemde criteria
|
Activiteit
- 5.
Uitvoeren van risicoberekening in het kadervan EV-regelgeving in het Ow-stelsel (Safeti-NL, RBM-II, LPG-rekentool, CAROLA), bepalen aandachtsgebieden en groepsrisico's.
|
|
Eisen aan medewerkers die deze activiteit uitvoeren
|
|
Opleiding
|
Werkervaring
|
Aanvullende kennis
|
Frequentie
|
Basisopleiding:
|
3 jaar
|
Basiskennis:
- •
Waarschijnlijkheids- berekeningen
- •
Wet en regelgeving vervoer
- •
Bron- en beheermaatregelen
|
Besteden van 2/3 fte aan de deskundigheid Externe veiligheid en daarbinnen 1/3 fte besteden aan deze activiteit inclusief per jaar 9 risicoberekeningen uitvoeren
|
Aanvullende opleiding(en):
- •
- •
Verdiepingscursus procesveiligheid
- •
Specialistische opleiding toepassen applicaties (Safeti- NL, RBM-II, CAROLA)
|
Diepgaande kennis:
- •
Fysische transportverschijnselen
- •
- •
Technische systeembeveiliging
- •
Risicoanalysetechnieken en risicoanalysemethode
|
|
Eisen aan organisaties die deze activiteit uitvoeren
|
|
minimaal 2 medewerkers die voldoen aan bovengenoemde criteria
|
Activiteit
- 6.
Advisering ten aanzien van aandachtsgebieden en voorschriftengebieden.
|
|
Eisen aan medewerkers die deze activiteit uitvoeren
|
|
Opleiding
|
Werkervaring
|
Aanvullende kennis
|
Frequentie
|
Basisopleiding:
|
3 jaar (regelmatig beoordelen
QRA’s)
|
Basiskennis:
- •
- •
Zelfredzaamheid en voorbereiden rampenbestrijding
|
Uitvoeren van 3 beoordelingen, analyses en verantwoordingen per jaar voor de onderdelen voorbereiden, rampenbestrijding enzelfredzaamheid
|
Aanvullende opleiding(en):
|
Diepgaande kennis:
- •
- •
Bestuurlijke gevoeligheden
|
|
Eisen aan organisaties die deze activiteit uitvoeren
|
|
minimaal 2 medewerkers die voldoen aan bovengenoemde criteria
|
21. Geluid & trillingen (milieu en bouw)
Onderstaande activiteit 7 moet binnende overheid uitgevoerd worden.Activiteiten 1 t/m 6en 10 en 11 kunnenuitbesteed worden aan een marktpartij mits de uitbestedende overheidsorganisatie beschikt over minimaal één medewerker die beschikt overde deskundigheid nodig vooractiviteiten 8 en 9.
|
|
Activiteit
- 1.
Uitvoeren geluidsonderzoeken en daarover adviseren.
- 2.
Inventariseren en controleren van invoergegevens.
- 3.
Opstellen en controleren van rekenmodellen.
- 4.
Bewerken vangegevens en databestanden met o.a. GIS.
- 5.
Bewerken vande berekeningsresultaten en toetsen aande wet- en regelgeving en rapporteren.
- 6.
Beoordelen/toetsen van metingen in het kader van handhaving.
- 7.
Beoordelen of een hogeregeluidbelasting afkomstig van (spoor)wegen of industrieterreinen kan worden toegestaan.
- 8.
Uitvoeren van geluidsmetingen.
- 9.
Beoordelen noodzaak onderzoek en beoordelen rapportages in het kader van vergunningverlening, toezicht en het nemenvan een buitenplanse omgevingsplanactiviteit.
- 10.
Adviseren overgeluidsaspecten (inclusief hanteren voorschriften).
- 11.
Uitvoeren van trillingsonderzoeken.
|
|
Eisen aan medewerkers die deze elf activiteiten uitvoeren
|
|
|
Opleiding
|
Werkervaring
|
Aanvullende kennis
|
Frequentie
|
Basisopleiding:
|
3 jaar
|
Basiskennis:
- •
geluidregelgeving in Ow-stelsel, RO- regelgeving in Ow-stelsel, Awb,M.e.r.
- •
Akoestische (eenvoudige) standaard rekenmodellen
- •
Bedrijven en milieuzonering
- •
- •
|
Besteden van 1/3 fte aan deze elf activiteiten.
|
Aanvullende opleiding(en):
- •
Basiscursus Omgevingsrecht
- •
Basiscursus RO-regelgeving in Ow-stelsel
- •
Basiscursus Bc GIS-applicatie
- •
- •
- •
Opleiding milieugeluid of Hogerecursus akoestiek
|
Diepgaande kennis:
- •
Geluidsoverdracht modellen Industrie- en(spoor)weglawaai
- •
- •
- •
GISapplicaties ESRI MapInfo programmatuur
- •
Reken- en meetvoorschriften geluid in de Omgevingsregeling, Handleiding Meten en rekenen industrielawaai
- •
Handreiking industrielawaai en vergunningverlening
|
Eisen aan organisaties die deze elf activiteiten uitvoeren
|
|
minimaal 2 medewerkers die voldoen aan bovengenoemde criteria
|
22. Groen en ecologie (als onderdeel van de beoordeling van initiatieven)
Onderstaande activiteiten kunnenuitbesteed worden aan een marktpartij mits de uitbestedende overheidsorganisatie beschikt overminimaal één medewerker die beschikt overde deskundigheid nodigvoor activiteiten 1 en 2.
|
|
Activiteit
- 1.
Beoordelen of er sprakeis van eenbijzondere omstandigheid “groen en ecologie” in het kader van aanvragen, meldingen of informatieverstrekkingen voor initiatieven.
|
|
Eisen aan medewerkers die deze activiteit uitvoeren
|
|
Opleiding
|
Werkervaring
|
Aanvullende kennis
|
Frequentie
|
Basisopleiding:
|
2 jaar
|
|
Besteden van 1/3 fte aan deze activiteit.
|
Aanvullende opleiding(en):
- •
Basiscursus natuur-regelgeving in Ow-stelsel betreffende:
- •
Basiscursus RO-regelgeving in Ow-stelsel
|
|
|
Eisen aan organisaties die dezeactiviteit uitvoeren
|
|
minimaal 2 medewerkers die voldoen aan bovengenoemde criteria
|
Activiteit
- 2.
Uitzetten en beoordelen van ecologisch onderzoek.
- 3.
Uitvoeren van ecologisch onderzoek.
- 4.
Adviseren bij aanvragen voor Natura 2000-activiteiten en flora- en fauna-activiteiten en buitenplanse omgevingsplanactiviteiten.
|
|
Eisen aan medewerkers die deze drie activiteiten uitvoeren
|
|
Opleiding
|
Werkervaring
|
Aanvullende kennis
|
Frequentie
|
Basisopleiding:
|
2 jaar
|
|
Besteden van 2/3 fte aan deze drieactiviteiten.
|
Aanvullende opleiding(en):
|
Diepgaande kennis:
- •
Stedelijk groen,Natura2000
- •
Ecologische en landschappelijke condities
|
Eisen aan organisaties die deze drie activiteiten uitvoeren
|
|
minimaal 2 medewerkers die voldoen aan bovengenoemde criteria
|
23. Groen en Ecologie (Vergunningverlening natuur)
Onderstaande activiteiten 1 en 2 moeten binnen de overheid uitgevoerd worden. Het betreffen kernactiviteiten die bij het bevoegd gezagthuishoren. Activiteit 3 kan wordenuitbesteed aan eenmarktpartij, mits de uitbestedende overheidsorganisatie beschikt over minimaal één medewerker die beschikt over de deskundigheid voor activiteit 2.
|
|
Activiteit
- 1.
Beoordelen aanvragen voor omgevingsvergunningen voorNatura 2000-activiteiten en flora- en fauna-activiteiten (aldan niet in de vormvan "advies metinstemming").
|
|
Eisen aan medewerkers die deze activiteit uitvoeren
|
|
Opleiding
|
Werkervaring
|
Aanvullende kennis
|
Frequentie
|
Basisopleiding:
|
2 jaar
|
|
Besteden van 2/3 fte aan deze activiteit.
|
Aanvullende opleiding(en):
- •
Basiscursus natuur-regelgeving in Ow-stelsel:
- -
- -
gebiedsbescherming (incl. stikstofregelgeving)
- -
- •
Basiscursus RO-regelgeving in Ow-stelsel
- •
- •
Basiscursus Omgevingsrecht
|
|
|
Eisen aan organisaties die deze activiteit uitvoeren
|
|
minimaal 2 medewerkers die voldoen aan bovengenoemde criteria
|
Activiteit
- 2.
Uitzetten en beoordelen vanecologisch onderzoek ikv vergunningverlening natuur.
- 3.
Uitvoeren ecologisch onderzoek ikv vergunningverlening natuur.
|
|
Eisen aan medewerkers die deze twee activiteiten uitvoeren
|
|
Opleiding
|
Werkervaring
|
Aanvullende kennis
|
Frequentie
|
Basisopleiding:
|
2 jaar
|
|
Besteden van 1/3 fte aan deze twee activiteiten.
|
Aanvullende opleiding(en):
|
Diepgaande kennis:
- •
Stedelijk groen,Natura2000
- •
Ecologische en landschappelijke condities
|
|
Eisen aan organisaties die deze twee activiteiten uitvoeren
|
|
minimaal 2 medewerkers dievoldoen aan bovengenoemde criteria
|
24. Luchtkwaliteit & geur
Onderstaande activiteit 4 moet binnen de overheid uitgevoerd worden. Zonder de benodigde deskundigheid voor deze activiteit is het niet goed mogelijk om werkprocessen op een juiste manier uit te voeren en het werk van externen te beoordelen. Activiteiten 1 t/m 3, 5 en 6 kunnen uitbesteed worden aan een marktpartij.
|
|
Activiteit
- 1.
Bepalen of een onderzoek verplicht of noodzakelijk is (o.a. op basis van de luchtkwaliteitsregelgeving in het Ow-stelsel), en zo ja het kunnenbepalen welk rekenmodel van toepassing is.
- 2.
(Laten) uitvoeren van luchtonderzoeken mettoepassing van het NNM:
- a.
inventariseren en controleren van invoergegevens;
- b.
bewerken van gegevens en databestanden;
- c.
bewerken van de berekeningsresultaten.
|
|
Eisen aan medewerkers die deze twee activiteiten uitvoeren
|
|
Opleiding
|
Werkervaring
|
Aanvullende kennis
|
Frequentie
|
Basisopleiding:
|
1 jaar
|
Basiskennis:
- •
Omgevingsrecht, Awb, milieu- en lucht-regelgeving in Ow-stelsel (Europese kaderrichtlijn Luchtkwaliteit), meet-, reken- en rapportage-regels voor lucht in de Omgevingsregeling, Rekenmodel, Nieuw Nationaal Model, RO-regelgeving in Ow-stelsel.
|
(Laten) uitvoeren van een luchtonderzoek 3 keer per jaar.
|
Aanvullende opleiding(en):
|
Diepgaande kennis:
|
|
Eisen aan organisaties die deze twee activiteiten uitvoeren
|
|
minimaal 2 medewerkers die voldoen aan bovengenoemde criteria
|
Activiteit
- 3.
Het uitvoeren van luchtonderzoeken metbehulp van complexe rekenmodellen (juiste input leveren en output genereren).
- 4.
Het beoordelen en interpreteren van rapportages (van interne of externe adviseurs) en daarover adviseren i.h.k.v. de vergunningverlening, handhaving en het nemen van een buitenplanse omgevingsplanactiviteit.
- 5.
Het beoordelen van geurrapportage.
|
|
Eisen aan medewerkers die deze drie activiteiten uitvoeren
|
|
Opleiding
|
Werkervaring
|
Aanvullende kennis
|
Frequentie
|
Basisopleiding:
|
3 jaar in het werken met modellen en kunnen rekenen met computers
|
Basiskennis:
- •
- •
M.e.r.-regelgeving in Ow- stelsel
- •
|
Besteden van 2/3 fte aan deze drieactiviteiten.
|
Aanvullende opleiding(en):
- •
Verdiepingscursus NieuwNationaal model
- •
Verdiepingscursus luchtkwaliteit
- •
Basiscursus RO-regelgeving in Ow-stelsel (incl. milieuzonering)
|
Diepgaande kennis:
- •
- •
Opzet, werking en modellering van rekenmodellen
- •
programma's luchtkwaliteit, en Europese Richtlijn Luchtkwaliteit (voor activiteit 4)
|
|
Eisen aan organisaties die deze drie activiteiten uitvoeren
|
|
minimaal 2 medewerkers die voldoen aan bovengenoemde criteria
|
Activiteit
- 6.
Het uitvoeren van emissiemetingen en geuronderzoeken.
|
|
Eisen aan medewerkers die deze activiteit uitvoeren
|
|
Opleiding
|
Werkervaring
|
Aanvullende kennis
|
Frequentie
|
Basisopleiding:
|
3 jaar
|
Basiskennis:
|
Besteden van 2/3 fte aan deze activiteit.
|
Aanvullende opleiding(en):
|
Diepgaande kennis:
|
|
Eisen aan organisaties die deze activiteit uitvoeren
|
|
minimaal 2 medewerkers die voldoen aan bovengenoemde criteria
|
Specialistische deskundigheidsgebieden accent ruimtelijke ordening en duurzaamheid
25. Stedenbouw en inrichting openbare ruimte
Onderstaande activiteiten 2 t/m 4 moeten binnende overheid uitgevoerd worden.
|
|
Activiteit
- 1.
Opstellen stedenbouwkundige en inrichtingsplannen.
|
|
Eisen aan medewerkers die deze activiteit uitvoeren voor
|
|
alleen eenvoudige situaties
|
Opleiding
|
Werkervaring
|
Aanvullende kennis
|
Frequentie
|
Basisopleiding:
|
1 jaar, minimaal twee plannen perjaar opgesteld
|
Basiskennis:
- •
Omgevingsrecht, RO- regelgeving in Ow-stelsel, incl omgevingsplan
- •
Grondexploitatie- regelgeving in Ow-stelsel
- •
|
Besteden van 1/3 fte aan deze activiteit.
|
|
Diepgaande kennis:
- •
Inrichting openbaar gebied
- •
- •
|
een of meerdere complexe situaties
|
Opleiding
|
Werkervaring
|
Aanvullende kennis
|
Frequentie
|
Basisopleiding:
|
3 jaar, minimaal twee plannen perjaar opgesteld
|
Basiskennis:
|
Besteden van 1/3 fte aan deze activiteit.
|
|
Diepgaande kennis:
|
|
Eisen aan organisaties die deze activiteit uitvoeren voor
|
|
alleen eenvoudige situaties
|
minimaal 2 medewerkers die voldoenaan bovengenoemde criteria voor eenvoudige situaties
|
een of meerdere complexe situaties
|
minimaal 2 medewerkers die voldoen aanbovengenoemde criteria voorcomplexe situaties
|
|
|
|
Activiteit
- 2.
Adviseren over bouwvoornemens die afwijken van het vigerende beleid.
|
|
Eisen aan medewerkers die deze activiteit uitvoeren
|
|
Opleiding
|
Werkervaring
|
Aanvullende kennis
|
Frequentie
|
Basisopleiding:
|
1 jaar, minimaal 5 aanvragen per jaarbeoordeeld
|
Basiskennis:
- •
Omgevingsrecht, RO- regelgeving in Ow-stelsel, inclomgevingsplan
- •
Beleid op gebied van EV, cultuurhistorie, milieu, economie, verkeer, bedrijventerreinen, woningbouw, groen, EHS,
landbouw, etc.
|
Besteden van 1/3 fte aan deze activiteit.
|
|
Diepgaande kennis:
|
|
Eisen aan organisaties diedeze activiteit uitvoeren
|
|
minimaal 2 medewerkers die voldoen aan bovengenoemde criteria
|
Activiteit
- 3.
Opstellen van richtlijnen en kaders voorstedenbouwkundige en inrichtingsplannen.
- 4.
Beoordeling extern gemaakte stedenbouwkundige en inrichtingsplannen.
|
|
Eisen aan medewerkers die deze twee activiteit uitvoeren voor
|
|
alleen eenvoudige situaties
|
Opleiding
|
Werkervaring
|
Aanvullende kennis
|
Frequentie
|
Basisopleiding:
|
1 jaar, minimaal twee plannen per jaarbeoordeeld
|
Basiskennis:
- •
Zie activiteit 1 eenvoudig situaties
- •
|
Besteden van 1/3 fte aan deze twee activiteit.
|
|
Diepgaande kennis:
- •
Inrichting openbare ruimte
|
een of meerdere complexe situaties
|
Opleiding
|
Werkervaring
|
Aanvullende kennis
|
Frequentie
|
Basisopleiding:
|
3 jaar, minimaal twee plannen per jaarbeoordeeld
|
Basiskennis:
- •
Zie activiteit 3 en 4eenvoudig situaties
|
Besteden van 1/3 fte aan deze twee activiteit.
|
|
Eisen aan organisaties die deze twee activiteit uitvoeren voor
|
|
alleen eenvoudige situaties
|
minimaal 2 medewerkers die voldoenaan bovengenoemde criteria voor eenvoudige situaties
|
een of meerdere complexe situaties
|
minimaal 2 medewerkers die voldoen aanbovengenoemde criteria voor complexe situaties
|
26. Kostenverhaal gebiedsontwikkeling en planeconomie
Onderstaande activiteiten kunnen uitbesteed worden aan een marktpartij.
|
|
Activiteit
- 1.
Opstellen, adviseren overde besluitvoering en het uitvoeren van plannen m.b.t.grondexploitaties.
- 2.
Opstellen van haalbaarheidsanalyses, exploitatiebegrotingen, varianten afwegingen, rendementsberekeningen, begrotingen voor projectontwikkeling etc.
- 3.
Beoordelen van de effecten van de -kostenverhaal-regelgeving in hetOw-stelsel en opstellen effectrapportages.
|
|
Eisen aan medewerkers die deze drie activiteiten uitvoeren
|
|
Opleiding
|
Werkervaring
|
Aanvullende kennis
|
Frequentie
|
Basisopleiding:
|
1 jaar
|
Basiskennis:
- •
Omgevingsrecht, RO- enkostenverhaal-regelgeving in Ow-stelsel, milieuregelgeving in Ow- stelsel
- •
Boekhoudkunde/financiering
- •
- •
- •
omgevingsvisie, programma's en omgevingsplan
|
Besteden van 1/3 fte aan deze drieactiviteiten.
|
Aanvullende opleiding(en):
- •
Specialistische opleiding kostenverhaal gebiedsontwikkeling/planeconomie
|
Diepgaande kennis:
- •
- •
Reken- en exploitatiemodellen
|
|
Eisen aan organisaties die deze drie activiteiten uitvoeren
|
|
minimaal 2 medewerkers die voldoen aan bovengenoemde criteria
|
27. Cultuurhistorie
Onderstaande activiteiten 1 t/m 5 moeten binnende overheid uitgevoerd worden.De overige activiteiten kunnenuitbesteed worden aan een marktpartij.
|
|
Activiteit
- 1.
Adviseren t.a.v. cultuurhistorische aspecten in het kader van omgevingsvergunningen, toezicht en handhaving op het gebied van monumenten, cultuurhistorie in omgevingsplannen, beschermde stads- en dorpsgezichten en archeologie.
- 2.
Beoordelen van de aanvraag aan cultuurhistorische, monumentale en archeologische waarde.
- 3.
Toetsen aan de cultuurhistorische waardeuit het omgevingsplan, en de RO-regelgeving in het Ow-stelsel.
- 4.
Opstellen van voorschriften vooromgevingsvergunning.
- 5.
Inhoudelijk adviseren bij bezwaar en beroep.
|
|
Eisen aan medewerkers die deze vijf activiteiten uitvoeren
|
|
Opleiding
|
Werkervaring
|
Aanvullende kennis
|
Frequentie
|
Basisopleiding:
- •
HBO erfgoedopleiding/monumenten of HBO Bouwkunde
|
1 jaar
|
Basiskennis:
- •
erfgoed-regelgeving inOw-stelsel
- •
verhouding van Ow- regelgeving tot Erfgoedwet en Erfgoedverordening
- •
restauratie Uitvoeringsrichtlijnen .
|
Besteden van 2/3 fte aan deze vijf activiteiten óf 1/3 fte besteden aan deze vijf activiteiten indien ook een of meerdere van de overige activiteiten van de deskundigheid Cultuurhistorie wordenuitgevoerd
|
Aanvullende opleiding(en):
- •
- •
Basiscursus Omgevingsrecht
- •
Basiscursus RO-regelgeving in Ow-stelsel
|
Diepgaande kennis:
- •
- •
- •
- •
- •
Stedenbouwkundige geschiedenis
- •
|
|
Eisen aan organisaties die deze vijf activiteiten uitvoeren
|
|
minimaal 2 medewerkers die voldoen aan bovengenoemde criteria
|
Activiteit
- 6.
Adviseren ten aanzien van omgevingsvergunningaanvragen (activiteit wijzigen monument, slopen beschermd stads- en dorpsgezicht), cultuurhistorische aspecten in het kader van de omgevingsvergunning (activiteit bouwen, aanleggen en afwijken omgevingsplan), cultuurlandschappelijke aspecten in het kader van de omgevingsvergunning en handhaving.
- 7.
Beoordelen van de aanvraag aan cultuurhistorische waarden en cultuurhistorisch onderzoek, ruimtelijke analyse, bouwhistorisch onderzoek en waardenstellingen: interpreteren van waarden.
- 8.
Toetsen van de aanvraag aande erfgoed-regelgeving in het Ow-stelsel, cultuurhistorische aspecten uit het omgevingsplan (niet zijnde archeologisch), technische uitvoeringsvoorschriften voormonumenten en aan de doelstelling van het instrument beschermdgezicht en het ter bescherming strekkend omgevingsplan en ruimtelijk kwaliteitsbeleid.
- 9.
Maken van cultuurhistorische analyses en waardenstellingen ten aanzien van monumenten, beschermde stads- en dorpsgezichten en cultuurhistorische aspecten (landschap en bebouwing) in het omgevingsplan en het vertalen naar ruimtelijke uitgangspunten.
- 10.
Opstellen van voorschriften voor de omgevingsvergunning en inhoudelijk adviseren bij bezwaaren beroep.
|
|
Eisen aan medewerkers die deze vijf activiteiten uitvoeren
|
|
Opleiding
|
Werkervaring
|
Aanvullende kennis
|
Frequentie
|
Basisopleiding:
- •
HBO erfgoedopleiding/monumenten of HBO Bouwkunde
|
2 jaar
|
Basiskennis:
- •
erfgoed-regelgeving inOw-stelsel
- •
verhouding Ow- regelgeving tot Erfgoedwet en Erfgoedverordening
- •
Restauratieve uitvoeringsrichtlijnen
|
Besteden van 2/3 fte aan deze vijf activiteiten óf 1/3 fte besteden aan deze vijf activiteiten indien ook een of meerdere van de overige activiteiten van de deskundigheid Cultuurhistorie wordenuitgevoerd.
|
Aanvullende opleiding(en):
- •
- •
Basiscursus Omgevingsrecht
- •
Basiscursus RO-regelgeving in Ow-stelsel
- •
Specialistische opleiding erfgoed, bouwhistorie, landschapsgeschiedenis, stedenbouwkundige geschiedenis, architectuurgeschiedenis. (HBO+/WO)
|
Diepgaande kennis:
- •
Historie van het gebied (Steden)bouwkundige geschiedenis en karakteristieken
- •
kennis van bouwhistorie architectuurgeschiedenis, ontstaansgeschiedenis landschap, werelderfgoed.
|
|
Eisen aan organisaties die deze vijf activiteiten uitvoeren
|
|
minimaal 2 medewerkers die voldoen aan bovengenoemde criteria
|
Activiteit
- 11.
Adviseren ten aanzien van archeologische aspecten in het kadervan omgevingsvergunningen, toezicht en handhaving.
- 12.
Beoordelen van archeologisch onderzoek en waardenstelling in het kadervan de omgevingsvergunning.
- 13.
Toetsen van aanvraag omgevingsvergunning aan de hand van vastgelegde archeologische verwachtingswaarden in het omgevingsplan, en overige RO-regelgeving in het Ow-stelsel.
- 14.
Opstellen van voorschriften voor de omgevingsvergunning en inhoudelijk adviseren bij bezwaar en beroep.
- 15.
Maken van archeologische analyses en waardenstellingen en het vertalen van archeologische (verwachtings-)waarden naar ruimtelijke uitgangspunten.
|
Eisen aan medewerkers die deze vijf activiteiten uitvoeren
|
|
Opleiding
|
Werkervaring
|
Aanvullende kennis
|
Frequentie
|
Basisopleiding:
|
2 jaar
|
Basiskennis:
- •
erfgoed- en archeologieregelgeving in Ow-stelsel
- •
Kwaliteitsnorm Nederlandse Archeologie
- •
Bewoningsgeschiedenislandelijk en regionaal.
|
Besteden van 2/3 fte aan deze vijf activiteiten óf 1/3 fte besteden aan deze vier activiteiten indien ook een of meerdere van de overige activiteiten van de deskundigheid Cultuurhistorie wordenuitgevoerd
|
Aanvullende opleiding(en):
- •
- •
Basiscursus omgevingsvergunningen
- •
Basiscursus RO-regelgeving in Ow-stelsel
|
Diepgaande kennis:
- •
Actuele wetenschappelijke inzichten (bijscholing op HBO+ niveau)
|
|
Eisen aan organisaties die deze vijf activiteiten uitvoeren
|
|
minimaal 2 medewerkers die voldoen aan bovengenoemde criteria
|
28. Energiebesparing en duurzaamheid
Onderstaande activiteiten 1 t/m 4 moeten binnen de overheid uitgevoerd worden.
|
Eisen aan medewerkers die deze activiteit uitvoeren
|
|
Opleiding
|
Werkervaring
|
Aanvullende kennis
|
Frequentie
|
Basisopleiding:
- •
MBO-niveau bij eenvoudige bedrijven (voldoen aan de erkende maatregelen energiebesparing voor milieubelastende activiteiten en voor bouwwerken uit de Omgevingsregeling)
- •
HBO-niveau bijcomplexe bedrijven
|
1 jaar
|
Basiskennis:
- •
- •
Keurmerken/ESCO’s/ISO14051/ISO 50001
- •
- •
- •
Berekening terugverdientijden
- •
Energie bij bouwen
- 0
BENG /ENG / NOM / Energielabels
- 0
ToetsErkende Maatregelen bij omgevingsvergunning bouwen bij bedrijfsgebouwen
- •
Bodemenergie en bodemenergie-regelgeving in Ow-stelsel
- •
Installatietechniek &binnenklimaat (verwarming/koeling/lucht)
- •
|
Besteden van 1/3 fte aan deze activiteit.
|
Aanvullende opleiding(en):
- •
Verdiepingscursus Energiebesparing
- •
Basiscursus milieu-regelgeving in Ow-stelsel
- •
Basiscursus Omgevingsrecht
- •
- •
Basiscursus RO-regelgeving in Ow-stelsel
|
Diepgaande kennis:
- •
- •
RIE / BREF energie en efficiëntie
- •
|
Eisen aan organisaties die deze activiteit uitvoeren
|
minimaal 2 medewerkers dievoldoen aan de bovengenoemde criteria
|
Activiteiten
- 2.
Beoordelen van energiebesparingsplannen en energieaudits.
- a.
Beoordelen van alternatieven voor erkende maatregelen energiebesparing
- b.
Beoordelen plan van aanpak uitvoeren (erkende) maatregelen
- 3.
Onderzoek naar en advisering over terugverdientijd van maatregelen die niet als erkende maatregelen zijn aangemerkt.
|
Eisen aan medewerkers die deze twee activiteiten uitvoeren
|
|
Opleiding
|
Werkervaring
|
Aanvullende kennis
|
Frequentie
|
Basisopleiding:
|
2 jaar
|
Basiskennis:
- •
- •
RIE / BREF energie efficiëntie
- •
Onderlinge samenhangbedrijfseconomie en bouw- en installatietechniek
- •
- •
- •
|
Besteden van 1/3 fte aan deze activiteit.
|
Aanvullende opleiding(en):
- •
Verdiepingscursus Beoordeling Energiebesparingsplannen
- •
basiscursus beoordelen EED-audits
|
Diepgaande kennis:
|
Eisen aan organisaties die deze twee activiteiten uitvoeren
|
minimaal 2 medewerkers dievoldoen aan de bovengenoemde criteria
|
Activiteiten
- 4.
Opstellen (branchegericht) toezichtprogramma energie en projectmatige aanpak energiecontroles.
|
Eisen aan medewerkers die deze activiteit uitvoeren
|
|
Opleiding
|
Werkervaring
|
Aanvullende kennis
|
Frequentie
|
Basisopleiding:
|
2 jaar
|
Basiskennis:
- •
- •
- •
Trends en ontwikkelingen duurzaamheid
- •
|
Besteden van 1/3 fte aan deze activiteit.
|
Aanvullende opleiding(en):
- •
Specialistische opleiding Energieconsulent
|
Diepgaande kennis:
|
Eisen aan organisaties die dezeactiviteit uitvoeren
|
minimaal 1 medewerker die voldoet aan de bovengenoemde criteria
|