Verordening van de raad van de gemeente Amsterdam tot wijziging van de Verordening op het lokaal onderwijsbeleid Amsterdam 2019 in verband met het vaststellen van de Voorziening Training deskundigheidsbevordering schoolveiligheid 2024 (Wijzigingsverordening VloA 2019: hoofdstuk 7 Training deskundigheidsbevordering schoolveiligheid 2024)

De raad van de gemeente Amsterdam,

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 21 november 2023,

gelet op :

 

  • Artikel 6 en 128 van de Wet op het primair onderwijs

  • Artikel 6 en 123 van de Wet op de expertisecentra

  • Artikel 5.1, eerste lid en 5:23 van de Wet op het voortgezet onderwijs 2020

  • Artikel 149 van de Gemeentewet

besluit:

Artikel I. Wijziging Verordening op het lokaal onderwijsbeleid Amsterdam 2019

Bijlage 1: Voorzieningen in natura bij de Verordening op het lokaal onderwijsbeleid Amsterdam 2019 wordt als volgt gewijzigd:

 

A.

Artikel 1.1, onderdeel f. komt te luiden:

  • f.

    Training deskundigheidsbevordering schoolveiligheid 2024.

B

Hoofdstuk 7 Voorziening Training schoolveiligheid wordt vervangen door een nieuw hoofdstuk luidende:

 

Hoofdstuk 7 Voorziening Training deskundigheidsbevordering schoolveiligheid 2024

 

Artikel 7.1. Begripsomschrijving

In deze voorziening wordt verstaan onder:

  • -

    externe aanbieders: door de gemeente gecontracteerde aanbieders van trainingen met bewezen kennis en ervaring met veiligheidsproblematiek op scholen;

  • -

    groepstraining: training voor 10-15 leden van een schoolteam over schoolveiligheidsproblematiek bestaande uit 1 tot maximaal 3 trainingsmodules;

  • -

    onderwijsprofessionals: leraren, onderwijs ondersteunend personeel en management werkzaam op een school;

  • -

    school: hoofdvestiging of nevenvestiging van een school op het grondgebied van Amsterdam;

  • -

    schoolteam: alle onderwijsprofessionals werkzaam op een school;

  • -

    schoolveiligheidsproblematiek: grensoverschrijdend gedrag van leerlingen in en om de school met effect op de sociale en fysieke veiligheid(sbeleving) van leerlingen en personeel van de school;

  • -

    trainingsmodule: afzonderlijk onderdeel van de training deskundigheidsbevordering schoolveiligheid, met als thema’ de leefwereld van jongeren, groepsdynamica of het duiden van individueel problematisch gedrag;

  • -

    veiligheidsbeleid: de manier waarop sociale en fysieke veiligheid in school geregeld wordt;

  • -

    veiligheidscoördinator: medewerker van de school die aanspreekpunt en verantwoordelijke is voor uitvoering van het veiligheidsbeleid van school of taken heeft op dit gebied.

Artikel 7.2 Doel van de voorziening

Het doel van deze voorziening is het versterken van de aanpak en preventie van schoolveiligheidsproblematiek op Amsterdamse scholen door de deskundigheid van hun schoolteams in omgaan met schoolveiligheidsproblematiek te vergroten. Zo kunnen zij veiligheidsproblematiek bij leerlingen vroegtijdig signaleren, eenduidig kunnen begrenzen en de-escaleren.

 

Artikel 7.3 Voorziening

  • 1.

    Scholen kunnen aanspraak maken op één of meerdere groepstrainingen gericht op ontwikkeling van kennis en vaardigheden in omgaan met schoolveiligheidsproblematiek.

  • 2.

    Voor scholen voor basisonderwijs en voor voortgezet onderwijs geldt dat het maximaal aantal groepstrainingen, waarvoor een school in aanmerking komt, wordt berekend op basis van het aantal leerlingen volgens de meest recent beschikbare oktobertelling van DUO. Per 15 leerlingen kan één onderwijsprofessional deelnemen aan de groepstraining, tenzij een schooldirecteur aan kan tonen dat op zijn school sprake is van de inzet van een naar verhouding hoger aantal onderwijsprofessionals.

  • 3.

    Voor scholen voor speciaal onderwijs en voor voortgezet speciaal onderwijs geldt dat zij ongeacht het aantal leerlingen in aanmerking komen voor maximaal twee groepstrainingen.

  • 4.

    In overleg met de schooldirectie en de veiligheidscoördinator kiest het schoolteam op basis van de school-specifieke veiligheidsproblematiek maximaal 3 trainingsmodules waaruit elke groepstraining zal bestaan. Daarbij kan een keuze gemaakt worden uit trainingsmodules met de volgende thema’s:

    • a.

      Thema 1: Leefwereld van jongeren;

    • b.

      Thema 2: Groepsdynamica;

    • c.

      Thema 3: Duiden van individueel problematisch gedrag.

  • 5.

    Afhankelijk van het aanbod van de externe aanbieder bestaat een trainingsmodule uit twee bijeenkomsten van bij elkaar opgeteld maximaal 5 uur, waarbij de school een keuze kan maken uit de volgende trainingsvormen:

    • a.

      een basistraining met een daaraan gekoppelde vervolgtraining;

    • b.

      een basistraining waarbij gewerkt wordt met een acteur of ervaringsdeskundige met een daaraan gekoppelde vervolgtraining;

    • c.

      een training waarin naast de basis ook de inhoudelijke verdieping van specifieke problematiek behandeld wordt met een daaraan gekoppelde vervolgtraining.

  • 6.

    De school en de externe aanbieder stemmen de trainingsmodule inhoudelijk en organisatorisch (tijd, locatie, benodigdheden) af.

Artikel 7.4 Beschikbaar budget en verdeelsystematiek

  • 1.

    De voorziening kent een looptijd van 1 januari 2024 tot 1 januari 2027.

  • 2.

    Het college stelt per kalenderjaar één budget vast voor de financiering van de trainingsmodules als bedoeld in artikel 7.3 .

  • 3.

    Het college verstrekt per kalenderjaar maximaal het aantal trainingsmodules als waarvoor een budget als bedoeld in het tweede lid beschikbaar is.

  • 4.

    De aanvragen voor de trainingen voor een budget als bedoeld in het tweede lid worden afgehandeld in volgorde van binnenkomst van de complete aanvraag.

Artikel 7.5 Aanvrager, aanvraag en aanvraagtermijn

  • 1.

    Deze voorziening kan uitsluitend worden aangevraagd door een door het schoolbestuur daartoe gemachtigde schooldirecteur via de Webapplicatie Onderwijssubsidies, dan wel op een andere door het college voorgeschreven wijze.

  • 2.

    De aanvraag voor de groepstraining(en) wordt per schoolteam in één keer ingediend, tenzij een aanvraag op grond van artikel 7.6, tweede lid deels is afgewezen.

  • 3.

    In afwijking van artikel 6, eerste lid van de VloA 2019 kan een aanvraag ingediend worden vanaf 1 januari 2024 en vervolgens gedurende enig moment tijdens de looptijd van deze voorziening tot 1 oktober 2026.

Artikel 7.6 Weigeringsgronden

  • 1.

    In aanvulling op artikel 7, tweede lid van de VloA 2019 weigert het college een aanvraag voor één of meerdere groepstrainingen als bedoeld in artikel 7.3 ten behoeve van een school, als het schoolbestuur al eerder een door hem aangevraagde voorziening als bedoeld in artikel 7.3 voor de school volledig verstrekt heeft gekregen.

  • 2.

    In aanvulling op artikel 7, tweede lid van de VloA 2019 weigert het college een aanvraag voor één of meerdere trainingsmodules als bedoeld in artikel 7.3 ten behoeve van een school, als door de verstrekking van de gevraagde trainingsmodule(s) het beschikbare budget als bedoeld in artikel 7.4, tweede lid als bedoeld onder a. of b. van deze voorziening in een kalenderjaar wordt overschreden.

Artikel 7.8 Verplichtingen

Naast de verplichtingen op grond van artikel 10 van de VloA 2019 zijn aan de voorziening de volgende verplichtingen verbonden:

  • a.

    de directeur of de veiligheidscoördinator van een school treedt op als contactpersoon voor de externe aanbieder die de training als bedoeld in artikel 7.3 van deze voorziening gaat uitvoeren;

  • b.

    de directeur van de school en de externe aanbieder komen een nadere schriftelijke opdrachtbevestiging overeen. Deze nadere opdrachtbevestiging bevat in ieder geval informatie over welke trainingsmodules worden afgenomen, de datum/data van uitvoering van de trainingsmodules en het aantal deelnemende onderwijsprofessionals;

  • c.

    de directeur van de school draagt ervoor zorg dat de school optimaal gebruik maakt van de aangevraagde trainingsmodules;

  • d.

    annulering van deelname of het verzetten van de training dient door de directeur van de school per e-mail minimaal drie werkdagen van tevoren bij de externe aanbieder te zijn aangekondigd. Bij verzuim door een trainingsgroep zonder een naar het oordeel van het college geldige reden, is het schoolbestuur verplicht de kosten van de verzuimde trainingsmodule aan het college te vergoeden;

  • e.

    de directeur van de school zorgt voor een geschikte ruimte voor de training en bepaalt in afstemming met de externe aanbieder wie zorgdraagt voor de benodigde materialen en/of middelen (bijvoorbeeld een internetverbinding, beamer, audio, laptop, whiteboard of flipover).

Artikel II  

In de toelichting van Bijlage 1: Voorzieningen in natura bij de Verordening op het lokaal onderwijsbeleid Amsterdam 2019 komt de vijfde alinea te luiden:

 

De voorziening Training deskundigheidsbevordering schoolveiligheid 2024 (Hoofdstuk 7) richt zich op alle leden van het schoolteam (docenten, onderwijsondersteunend personeel en directie) van Amsterdamse scholen.

Artikel III  

Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2024.

Artikel IV  

Deze verordening wordt aangehaald als Wijzigingsverordening VloA 2019: Hoofdstuk 7 Training deskundigheidsbevordering schoolveiligheid 2024.

 

Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van 20 december 2023.

De voorzitter

Femke Halsema

De raadsgriffier

Jolien Houtman

Toelichting:  

 

De voorziening: Training deskundigheidsbevordering schoolveiligheid 2024 kan worden aangevraagd voor alle schoolteams van de scholen voor basisonderwijs, speciaal onderwijs, voortgezet speciaal onderwijs en voortgezet onderwijs. De vorige voorziening was alleen aan te vragen voor scholen voor het voortgezet of speciaal voortgezet onderwijs. De gemeenteraad heeft de Amsterdamse inzet schoolveiligheid 2023-2026 vastgesteld, waarin is opgenomen dat dit aanbod vanaf 2024 ook beschikbaar moet worden gesteld aan onderwijsprofessionals die werken in het basisonderwijs, het speciaal onderwijs en bij de mbo’s. Er wordt jaarlijks één budget vastgesteld door het college voor de uitvoering van deze voorziening. Hieruit worden alle trainingen voor de scholen voor het basisonderwijs, het speciaal onderwijs en voor het voortgezet (speciaal) onderwijs bekostigd. Daarnaast is de voorziening op verschillende punten redactioneel aangepast.

Naar boven