Verordening van de raad van de gemeente Amsterdam tot wijziging van de Verordening huisvestingsvoorzieningen onderwijs Amsterdam 2020 in verband met het wijzigen van de criteria voor het vaststellen van de prioriteit van aangevraagde huisvestingsvoorzieningen (3e Wijzigingsverordening Verordening huisvestingsvoorzieningen onderwijs Amsterdam 2020)

De raad van de gemeente Amsterdam,

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 14 november 2023,

gelet op artikel 147 van de Gemeentewet, artikel 6.12 van de Wet voortgezet onderwijs 2020, artikel 102 van de Wet op het Primair Onderwijs, artikel 100 van de Wet op de Expertisecentra,

 

gezien de reacties op het gevoerde Op Overeenstemming Gericht Overleg met de schoolbesturen d.d. 1 november 2023,

 

besluit:

Artikel I  

De Verordening huisvestingsvoorzieningen onderwijs Amsterdam 2020 als volgt te wijzigen:

 

Bijlage V komt als volgt te luiden:

 

Bijlage V – Criteria voor het vaststellen van de prioriteit van de aangevraagde voorziening

Artikel 1: Algemeen

Het college stelt op basis van artikel 2.1 jaarlijks een bekostigingsplafond vast. Als dit bekostigingsplafond onvoldoende is om alle goedgekeurde voorzieningen te honoreren, wordt een rangorde vastgesteld. Op basis van de vastgestelde prioriteiten wordt een rangorde vastgesteld van de voorzieningen die voor vergoeding in aanmerking komen. Daarna wordt bepaald voor welke voorzieningen het bekostigingsplafond voldoende is en vervolgens worden deze voorzieningen opgenomen op het programma. De voorzieningen, die niet worden opgenomen op het programma, worden op het overzicht geplaatst.

 

Artikel 2: Vaststellen rangorde

De rangorde wordt vastgesteld aan de hand van prioriteit 1, 2,3 en 4. Hierbij geldt dat prioriteit 4 pas aan de orde is als het bekostigingsplafond niet is bereikt na afhandeling van de prioriteiten 1,2 en 3.

 

I.

Prioriteit 1 betreft het opheffen van capaciteitstekorten. Dit zijn de volgende voorzieningen nieuwbouw inclusief terrein, uitbreiding inclusief terrein, in gebruik nemen bestaand gebouw inclusief terrein, verplaatsen tijdelijke gebouwen, eerste inrichting met onderwijsleerpakket of meubilair of leer- en hulpmiddelen, uitbreiding eerste inrichting met onderwijsleerpakket en meubilair of leer- en hulpmiddelen, en medegebruik. Indien de voorziening vervangende huisvesting gecombineerd wordt met een uitbreiding van de capaciteit en de vervangende huisvesting noodzakelijk is, valt deze voorziening eveneens onder prioriteit 1.

Binnen prioriteit 1 geldt de volgende volgorde van afhandeling bij de toe te wijzen voorzieningen:

  • a.

    eerst die voorziening die relatief gezien een zo groot mogelijk kwantitatief tekort opheft in een situatie met herschikking van schoolgebouwen;

  • b.

    vervolgens die voorziening die relatief gezien een zo groot mogelijk kwantitatief tekort opheft in een situatie zonder herschikking van schoolgebouwen, en

  • c.

    vervolgens die voorziening die relatief gezien een zo groot mogelijk kwantitatief tekort aan lokalen bewegingsonderwijs en sportterreinen opheft.

II.

Prioriteit 2 betreft voorzieningen waarvoor vóór 1 januari 2024 een voorbereidingskrediet is opgenomen op een eerder OHP.

 

III.

Prioriteit 3 betreft de voorziening vervangende huisvesting. Binnen prioriteit 3 wordt de volgorde van afhandeling bepaald door de rangorde die volgt uit het toepassen van het afwegingskader. De score die wordt behaald aan de hand van het toepassen van het afwegingskader is bepalend voor de positie in de rangorde waarbij geldt dat een hogere score leidt tot een hogere positie in de rangorde.

Thema

Criterium

Operationalisering - PO

Operationalisering - VO

Score

Max pun-ten

Scoren

Toelichting

Ongelijk investeren

School staat in aandachtgebied, zoals gesteld in het coalitieakkoord

Staat de school in stadsdeel Noord, Nieuw-West of Zuidoost? 

Ja/Nee

Staat de school in stadsdeel Noord, Nieuw-West of Zuidoost?

Ja/Nee

Score voor N, NW, ZO

25

N/NW/ZO=25, anders 0

Stadsdeelindeling zoals bepaald door de gemeente, en te controleren via https://www.amsterdam.nl/stadsdelen/

Ongelijk investeren

School heeft minimaal een p.m. percentage aan doelgroep leerlingen/ valt in het p/m/ kwartiel in de lijst van doelgroepleerlingen

In welk kwartiel valt de school kijkend naar de lijst van doelgroep leerlingen?

In welk kwartiel valt de school kijkend naar de lijst van doelgroep leerlingen?

Score voor eerste kwartiel/tweede kwartiel/derde kwartiel/vierde kwartiel

25

>75 =25, 50-75 %=20, 25-50= 15, V 25 % =10, SO/BSO /tussenvoorziening geldt als 100 % doelgroepleerlingen

Percentage doelgroepleerlingen zoals bepaald wordt door O&S voor de gemeente, op basis van de laatst vastgestelde percentages.

Inclusief onderwijs

1. De geplande renovatie is gebaseerd op een door het samenwerkingsverband goedgekeurd integraal plan om te komen tot goede spreiding van inclusief onderwijs over de stad

1. Deze school biedt - of gaat inclusief onderwijs bieden, passend binnen een integraal plan van het samenwerkingsverband PO voor inclusief onderwijs in de stad.

1. Deze school biedt - of gaat inclusief onderwijs bieden, passend binnen een integraal plan van het samenwerkingsverband VO voor inclusief onderwijs in de stad.

Hoogst voor stadsdeel met relatief minste inclusieve scholen

25

School is onderdeel van goedgekeurd integraal plan voor inclusief onderwijs in de stad, plus school zit in stadsdeel met relatief minste inclusieve scholen (conform genoemde integraal plan) =25, voldoet plus in ander stadsdeel 20, anders 0

Er is een door het samenwerkingsverband geaccordeerd integraal plan voor inclusief onderwijs voor de gehele stad voor PO/VO, en een door het samenwerkingsverband geaccordeerd ondersteuningsplan voor inclusief onderwijs van de school.

Gezonde schoolgrootte

De geplande renovatie draagt bij aan het verkleinen van het aantal PO scholen onder de opheffingsnorm/ VO/SO scholen met hogere leerlingaantallen gaan voor VO/SO scholen met lagere aantallen leerlingen

PO school voorrang die zorgt voor samengaan van 1 of meer scholen onder de opheffingsnorm

VO voorrang met hogere leerlingaantallen

PO: hoogste score bij meeste PO scholen onder de opheffingsnorm die worden samengevoegd in 1 gebouw, VO hoogste score voor school met aantal leerlingen > 1000, SO meeste punten voor SO school met aantal leerlingen > 200

25

PO: 3 of meer te kleine scholen(< opheffingsnorm) worden samengevoegd in 1 gebouw= 25, 2 scholen (<opheffingsnorm) worden samengevoegd in 1 gebouw= 20, 1 PO school > 400 leerlingen =15, ander=5,VO: 2 of meer VO scholen worden samengevoegd in 1 gebouw=25, VO > 1000 leerlingen =15, VO > 600 =10 anders= 5, S(B)O > 200 leerlingen =15, >100 leerlingen =5, anders= 0 . Voorwaarde geen dalende prognose

Leerlingenaantallen volgens laatste telling zoals beschikbaar op duo.nl.

Hoogte van de school in de technische priolijst

In welk kwartiel staat de school van de priolijst?

In welk kwartiel staat de school van de priolijst?

In welk kwartiel staat de school van de priolijst?

Score voor eerste kwartiel/tweede kwartiel/derde kwartiel/vierde kwartiel

50

1e kwartiel =25, 2e kwartiel is 15, 3e kwartiel is 10, 4e kwartiel is 0

Uitgangspunt is OSVO priolijst uit 2018 en meest recente versie van priolijst BBO

Duurzaamheid

De renovatie levert een aanzienlijke sprong in energielabel op

Levert de renovatie een aanzienlijke vooruitgang in energielabel op?

Levert de renovatie een aanzienlijke vooruitgang in energielabel op?

50

Totaalpunten van de 3 onderstaande elementen optellen en delen door 130 *50

1. Score sprong in energielabel, optellen van label naar label, G 25, F 20, E 20, D 10, C 10, B 5, A 0

Max score op dit onderdeel is 90

Bron is het haalbaarheidsonderzoek van het gebouw.

2. Sloop versus nieuwbouw, Sloop/nieuwbouw (vervanging) 0, Fijnsloop/behoud casco 10, Fijnsloop/ behoud casco en gevel 15, Fijnsloop/ Isoleren + inbouwpakket 20 punten

Max score op dit onderdeel is 20

Bron is het haalbaarheidsonderzoek van het gebouw.

3. Frisse scholen, frissen scholen C+ 0, frisse scholen C - 20 punten

Max score op dit onderdeel is 20

Bron is het haalbaarheidsonderzoek van het gebouw.

Afwegingskader bij voorziening vervangende huisvesting

 

IV.

Prioriteit 4 betreft het handhaven van een adequaat niveau van voorzieningen. Hierbij geldt de volgende volgorde van afhandeling bij de toe te wijzen voorzieningen:

  • a.

    eerst herstel van een constructiefout;

  • b.

    vervolgens herstel en vervanging in verband met schade

  • c.

    vervolgens onderhoud, aanpassing en vervanging van de brandmeld- en inbraakinstallatie overeenkomstig het geldende Risk Management Programma Onderwijs Amsterdam op grond van gemeentelijk beleid

Artikel II  

Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2024

Artikel III  

Deze verordening wordt aangehaald als derde Wijzigingsverordening Verordening huisvestingsvoorzieningen onderwijs Amsterdam 2020.

Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van 21 december 2023.

De plaatsvervangend voorzitter

Kune Burgers

De raadsgriffier

Jolien Houtman

Bijlage 1: Afwegingskader bij voorziening vervangende huisvesting

 

Bij het opstellen van het afwegingskader is de gemeente uitgegaan van het uitgangspunt ongelijk investeren voor gelijke kansen. Dit volgt uit een belangrijke ambitie uit het coalitieakkoord (het Amsterdams Akkoord); het realiseren van kansengelijkheid voor alle kinderen en jongeren in de stad. In de Onderwijs Ambities Amsterdam 2023-2027 is dit door schoolbesturen en gemeente ook onderstreept.

 

Op dit moment zijn er grote verschillen tussen scholen op het gebied van kwaliteit, lerarentekort en onderwijshuisvesting. Op die plekken in de stad waar leerlingen goed onderwijs het meest nodig hebben, zijn de lerarentekorten het grootst. Ook op het gebied van onderwijshuisvesting zijn er grote verschillen in de stad en liggen er kansen om bij te dragen aan het vergroten van kansengelijkheid. Een schoolgebouw kan invloed hebben op de schoolkeuze van leerlingen en hun ouders, maar is geen doorslaggevende factor. Een schoolgebouw met parkeervoorzieningen en goede bereikbaarheid van het openbaar vervoer kan aantrekkelijk zijn als werkplek voor leraren.

 

Naast het uitgangspunt ‘ongelijk investeren’ is een aantal andere beleidsambities meegenomen in het afwegingskader. De komende jaren hebben we een grote opgave op het gebied van inclusief onderwijs, scholen met een gezonde schoolgrootte en duurzaamheid. De mate waarin vervangende huisvesting van het schoolgebouw bijdraagt aan deze onderwerpen wordt meegenomen in de afweging. Het ongelijk investeren en belangrijke beleidsambities zijn in het afwegingskader uitgewerkt in een aantal criteria.

 

Onderstaand de zes criteria van het afwegingskader. Per element wordt een score bepaald, en alle scores worden opgeteld. Dit geeft een nieuwe prioritering voor de voorzieningen ‘vervangende huisvesting’:

 

  • 1.

    Hoogte op de priolijst 1 van BBO of OSVO. Hoe hoger de school op deze lijst staat, hoe hoger de score op dit onderdeel.

  • 2.

    Duurzaamheid: dit bestaat uit drie elementen waaronder de sprong in energielabel. Hoe slechter het energielabel, hoe hoger de score op dit onderdeel. Een ander onderdeel is sloop versus nieuwbouw, en frisse scholen. Tezamen bepalen deze drie elementen de score op duurzaamheid.

  • 3.

    In aandachtsgebied Nieuw West, Zuidoost of Noord. Scholen in deze stadsdelen kunnen scoren op dit element, scholen in andere stadsdelen niet

  • 4.

    Percentage doelgroep leerlingen. Hoe hoger het percentage doelgroep leerlingen, hoe hoger de score op dit element. Dit telt ook mee voor scholen buiten de masterplangebieden.

  • 5.

    Draagt bij aan inclusief onderwijs. Om hierop te kunnen scoren, is een integraal plan nodig voor de stad. Scholen die aan bepaalde criteria voldoen, onderdeel van het integrale plan en een duidelijk ondersteuningsplan, krijgen een hogere score dan scholen die hier niet aan voldoen.

  • 6.

    Draagt bij aan een gezonde schoolgrootte. Twee of drie kleine PO scholen die samengaan in 1 gebouw kunnen hoger scoren voor de renovatie van het te betrekken pand. Voor niet PO scholen geldt dat scholen met meer leerlingen hoger scoren dan scholen met lagere leerlingaantallen.

Naar boven