Gemeenteblad van Losser
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Losser | Gemeenteblad 2023, 564163 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Losser | Gemeenteblad 2023, 564163 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Lijst van gevallen bindend adviesrecht gemeente Losser 2024
De raad van de gemeente Losser;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 7 november 2023, nr. @@;
gelet op het bepaalde in artikel 16.15a onder b Omgevingswet;
vast te stellen de Lijst van gevallen waarin bindend advies van de raad moet worden gevraagd;
Lijst van gevallen bindend adviesrecht gemeente Losser 2024.
Artikel 1. Lijst van gevallen waarin bindend advies moet worden gevraagd
Wanneer voor de navolgende gevallen een aanvraag van een omgevingsvergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit wordt aangevraagd, dan gaat de aanvraag voor advies naar de gemeenteraad en is dat advies bindend voor het college van burgemeester en wethouders.
Het vestigen van een voorziening voor educatieve -, sociale -, medische -, culturele -, levensbeschouwelijke -, sport - of recreatieve doeleinden buiten de bebouwde kom, tenzij de aanvraag in overeenstemming is met een door de gemeenteraad vastgestelde ruimtelijke visie of vastgesteld ruimtelijk beleidskader.
Het uitbreiden van een voorziening voor educatieve -, sociale -, medische -, culturele -, levensbeschouwelijke -, sport - of recreatieve doeleinden buiten de bebouwde kom met meer dan 20%, tenzij de aanvraag in overeenstemming is met een door de raad vastgestelde ruimtelijke visie of vastgesteld ruimtelijk beleidskader.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van 19 september 2023.
griffier,
voorzitter,
Het instrument adviesrecht is een aanvulling op het bestaande instrumentarium van de raad om te sturen op ontwikkelingen in de fysieke leefomgeving. Het omgevingsplan en de omgevingsvisie blijven hiervoor de kaders. De Omgevingswet gaat ervan uit dat het college standaard zelfstandig kan toetsen aan de door de raad gestelde kaders, dus ook bij de besluitvorming omtrent buitenplanse omgevingsplanactiviteiten (afgekort: BOPA). Dat zijn activiteiten die niet passen in het omgevingsplan.
Buitenplanse omgevingsplanactiviteiten zijn er in verschillende vormen en maten. In de geest van de Omgevingswet wordt het instrument adviesrecht alleen gebruikt bij aanvragen met een grote(re) impact op de samenleving en bij aanvragen die niet passen binnen de bestaande ruimtelijke visies en beleidskaders van de raad.
Het verlenen van een omgevingsvergunning voor een BOPA is een bevoegdheid van het college. De gemeenteraad wijst gevallen van BOPA’s aan waarbij het college voorafgaande aan de vergunningverlening advies moet vragen aan de gemeenteraad. Dit advies is bindend.
Bij vrijwel alle gevallen op de lijst is bepaald dat geen advies van de raad hoeft worden gevraagd als de ontwikkeling past binnen een door de raad vastgestelde ruimtelijke visie of ruimtelijk beleidskader. Hieronder vallen niet alleen de bestaande visies en kaders, maar ook de visies en kaders die de raad in de toekomst nog vast gaat stellen.
Het gaat hierbij uitdrukkelijk om ruimtelijke visies en kaders en niet om thematische visies en kaders. Dat een ontwikkeling past binnen de (thematische) Woonvisie is dus geen reden om geen bindend advies van de raad te vragen. Een rood-voor-rood-ontwikkeling daarentegen die past binnen de kaders van de (integrale) Beleidsnotitie Buitengebied met ruimtelijke kwaliteit hoeft op grond van deze regeling niet voor bindend advies aan de raad worden voorgelegd.
Artikel 1. Lijst van gevallen waarin bindend advies moet worden gevraagd
Toelichting: de bovengrens van 11 woningen is gebaseerd op de bestaande grens in de jurisprudentie over wat wordt beschouwd als een “nieuwe stedelijke ontwikkeling”. Het begrip stedelijke ontwikkeling en de bijbehorende grens van 11 woningen bepaalde onder de oude wetgeving bijvoorbeeld of de ontwikkeling getoetst moest worden aan de Ladder van duurzame verstedelijking.
Transformatie van bestaande bebouwing valt niet onder dit artikel. Voor het omvormen van een bestaand kantoorpand naar 12 woningen is geen advies van de gemeenteraad nodig.
In het geval van een herontwikkeling met bestaande woningen geldt dat alleen het aantal extra woningen meetelt bij de bepaling of de situatie onder het adviesrecht valt.
Toelichting: voor de bouw van woningen in het buitengebied ligt de grens op één woning, tenzij de ontwikkeling past binnen met vastgestelde kaders of vastgesteld beleid.
Toelichting: voor de huisvesting van de genoemde doelgroepen is veelal een brede politieke afweging gewenst.
Toelichting: een aanvraag die voorziet in de nieuwvestiging van een agrarisch bedrijf of de uitbreiding van een bestaand agrarisch bouwperceel naar meer dan 1 hectare moet voor advies aan de raad worden voorgelegd, tenzij de aanvraag past binnen het beleid.
Het gaat hier om activiteiten die een aanzienlijk effect op de fysieke leefomgeving hebben en door de omgeving veelal als storend worden ervaren. Zonnevelden en windturbines die niet bedoeld zijn voor grootschalige opwekking van energie, maar ten dienste staan aan de energieverzorging van een individuele woning of bedrijf hoeven niet voor advies aan de raad worden voorgelegd.
Het gaat hier om grootschalige aanpassingen of reconstructies. Kleine aanpassingen van het planologische regime hoeven niet voor advies aan de raad worden voorgelegd.
Toelichting: de gehanteerde grenzen zijn grotendeels gebaseerd op de huidige kruimelregeling (Bijlage II bij artikel 4 van het Besluit omgevingsrecht), waarin is bepaald dat het college bevoegd is af te wijken van het bestemmingsplan voor antenne-installaties tot maximaal 40 meter en voor nutsvoorzieningen tot maximaal 50 m2.
Het vestigen of het uitbreiden met meer dan 20% van een voorziening voor educatieve -, sociale -, medische -, culturele -, levensbeschouwelijke -, sport - of recreatieve doeleinden buiten de bebouwde kom, tenzij de aanvraag in overeenstemming is met een door de gemeenteraad vastgestelde ruimtelijke visie of vastgesteld ruimtelijk beleidskader.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-564163.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.