Gemeenteblad van Breda
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Breda | Gemeenteblad 2023, 564039 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Breda | Gemeenteblad 2023, 564039 | beleidsregel |
Reglement van Orde voor de adviescommissie Omgevingskwaliteit 2023
Burgemeester en wethouders van Breda maken bekend dat zij op 12 december 2023 het 'Reglement van Orde voor de adviescommissie Omgevingskwaliteit 2023' hebben vastgesteld.
Het reglement treedt in werking met ingang van 1 januari 2024.
Tegen het besluit tot vaststelling van het reglement is geen bezwaar of beroep mogelijk.
het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Breda;
gelezen artikel 12 van de Verordening op de adviescommissie Omgevingskwaliteit Breda 2022;
Het Reglement van Orde voor de adviescommissie Omgevingskwaliteit Breda vast te stellen.
De voorzitter van de commissie geeft leiding aan de commissievergadering en bewaakt de voortgang van de agenda. De voorzitter is verantwoordelijk voor het functioneren van de vergadering en de kwaliteit van de advisering in relatie tot de door de raad en het college vastgelegde beoordelings- en toetsingskaders. De voorzitter voert de taak uit in goed overleg met de secretaris.
De voorzitter beschikt over goede communicatieve vaardigheden door helder en overtuigend de essentie van de overwegingen te formuleren. De voorzitter is als architect, stedenbouwkundige, landschapsarchitect of erfgoedspecialist actief in het vakgebied, is een bruggenbouwer, gericht op het bereiken van consensus op een goed kwaliteitsniveau en heeft een goed gevoel voor maatschappelijke en bestuurlijke verhoudingen.
De in artikel 6 van de verordening genoemde secretaris:
draagt er zorg voor dat de agendapunten zijn voorzien van perspectief en context in relatie tot de geldende kaders voor de leefomgeving. Perspectief en context worden belangrijker en moeten uitgebreider onderbouwd worden bijgevoegd als er sprake is van afwijking van de geldende kaders voor de leefomgeving.
Artikel 6 werkwijze en agendering
De commissie behandelt een plan in een samenstelling van leden die aansluit op de aard van het plan:
De commissie kan, conform artikel 9 van de verordening, in de vergadering een lid volmacht verlenen om namens de commissie op te treden in de beoordeling van en advisering op een plan of onderdeel van een plan. De reikwijdte van de volmacht wordt in het verslag van de vergadering bij het onderwerp vermeld.
Bij een agendaverzoek wordt door de verzoeker alle benodigde informatie (zie artikel 5 lid 9) digitaal aangeleverd en duidelijk vermeld met welk doel het verzoek wordt gedaan. De agendaverzoeken dienen voorzien te zijn van voldoende beeldmateriaal, perspectief en context zodat de commissie over voldoende informatie beschikt om een advies uit te kunnen brengen.
Artikel 8 openbaarheid en spreekrecht
De vergaderingen van de deelcommissie Large zijn (in beginsel) niet openbaar. Delen van de vergadering waarin behandeling plaatsvindt van aanvragen omgevingsvergunning zijn openbaar, tenzij door het college een verzoek tot niet openbare behandeling als bedoeld in artikel 8 lid 1 van de verordening is gedaan. De commissie kan in voorkomende gevallen waarin zij dit noodzakelijk acht de openbare behandeling laten voorafgaan door een besloten intern beraad.
De vergaderingen van de deelcommissie Medium, de subcommissie Small en de subcommissie Erfgoed & Monumenten zijn openbaar tenzij naar het oordeel van burgemeester en wethouders conform artikel 8 lid 1 van de verordening de aard van het onderwerp van beoordeling zich daar tegen verzet. De commissie kan in voorkomende gevallen waarin zij dit noodzakelijk acht de openbare behandeling laten voorafgaan door een besloten intern beraad.
Als andere namens het college aangestelde adviseurs (zoals een supervisor, een kwaliteitsteam, adviesteam of een andere adviseur op het gebied van de omgevingskwaliteit) die geen adviseur is van de commissie daarom verzoeken dan wordt hen de gelegenheid geboden om hun bemerkingen op voorliggende plannen kenbaar te maken aan de commissie.
Artikel 9 advisering, termijn, vorm en dictum
In adviezen waarbij op meerdere wettelijk voorgeschreven onderdelen moet worden geadviseerd, worden de afzonderlijke onderdelen steeds gescheiden geformuleerd (bouwen, monumenten en cultuurhistorisch waardevolle bebouwing en gebieden). Elk onderdeel bevat een advies 'voldoet’ of ‘voldoet niet’ in relatie tot het geldende toetsingskader. Het staat de commissie vrij om bij wijze van aanbevelingen, overwegingen en/of suggesties aan te geven op welke wijze naar haar oordeel het plan kan worden aangepast om alsnog of nog ruimer te voldoen aan het relevante toetsingskader.
Een advies aan de initiatiefnemer voor een plan voorafgaand aan de indiening van een aanvraag om een omgevingsvergunning is vormvrij en het staat de commissie vrij om aanbevelingen, overwegingen en/of suggesties te doen om het plan aan kwaliteit te doen winnen. Deze adviezen, aanbevelingen, overwegingen en/of suggesties dienen te kunnen worden herleid tot het door de gemeenteraad vastgestelde beleid op de omgevingskwaliteit.
Op grond van artikel 15 uit de verordening brengt de commissie jaarlijks verslag uit over:
In het jaarverslag kunnen aanbevelingen worden gedaan ten aanzien van het ruimtelijke kwaliteitsbeleid, het architectuur- en erfgoedbeleid van de gemeente in het algemeen en de aanpassing van de gemeentelijke welstandsnota in het bijzonder.
Artikel 11 totstandkoming van dit reglement
Dit reglement is door het college van burgemeester en wethouders opgesteld in overleg met de commissie en de secretaris van de commissie. De commissie geeft uitvoering aan dit reglement.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-564039.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.