Gemeenteblad van Nuenen, Gerwen en Nederwetten
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nuenen, Gerwen en Nederwetten | Gemeenteblad 2023, 564013 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nuenen, Gerwen en Nederwetten | Gemeenteblad 2023, 564013 | beleidsregel |
Reglement van Orde Urgentiecommissie Stedelijk Gebied Eindhoven 2024-2027
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nuenen c.a.,
gelet op artikel 12 van de Huisvestingsverordening gemeente Nuenen c.a. 2024-2027,
gelet op de bepalingen van de Huisvestingswet 2014 en de Algemene wet bestuursrecht,
vast te stellen het Reglement van Orde Urgentiecommissie Stedelijk Gebied Eindhoven 2024-2027
Dit reglement met daarin de samenstelling en werkwijze van de Urgentiecommissie Stedelijk Gebied Eindhoven is een uitwerking van de verordeningen van de gemeenten Best, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Helmond, Nuenen c.a. ca., Oirschot, Son en Breugel, Veldhoven en Waalre waarin is geregeld in welke gevallen en op welke wijze urgent-woningzoekenden met voorrang gehuisvest worden.
Artikel 3 Samenstelling van de commissie
De voorzitter en de (plaatsvervangende) leden van de commissie hebben professionele en maatschappelijke kennis en ervaring op tenminste één van de navolgende terreinen: medisch/gezondheidszorg, sociaal-maatschappelijke dienstverlening, bestuursrecht en volkshuisvesting dat betrekking heeft op de taakvelden van de commissie.
Artikel 4 Taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden van de commissie en haar voorzitter
Indien en voor zover het college van burgemeester en wethouders van de mogelijkheid bedoeld in artikel 15 van de Huisvestingsverordening gemeente Nuenen c.a. 2024-2027 gebruik heeft gemaakt door de commissie mandaat te verlenen voor het in haar naam verlenen, weigeren, verlengen, wijzigingen en intrekken van urgentiebeschikkingen, moet in het eerste lid, onder a worden gelezen “het namens het gemeentebestuur verlenen, weigeren, verlengen, wijzigingen en intrekken van urgentiebeschikkingen” in plaats van “het uitbrengen van bindend advies aan het gemeentebestuur over het verlenen, weigeren, verlengen, wijzigingen en intrekken van urgentiebeschikkingen”.
Artikel 5 Zittingsduur van de commissie
Een besluit tot royement of schorsing als bedoeld in het tweede lid, onder d, wordt door de colleges van burgemeester en wethouders schriftelijk meegedeeld. Hierbij wordt ten minste aangegeven wat de reden van het besluit is. In dit geval eindigt het lidmaatschap op het moment van ontvangst van de schriftelijke mededeling.
Artikel 7 Werkwijze van de commissie
De commissie heeft overleg ter zitting zo vaak als nodig is om binnen de in artikel 7 van de Huisvestingsverordening gemeente Nuenen c.a. 2024-2027 genoemde termijn tot advisering c.q. tot besluitvorming over te kunnen gaan en verder zo vaak als de voorzitter of tenminste twee leden dit nodig oordeelt/oordelen.
Alvorens advies uit te brengen c.q. tot besluitvorming over te gaan kan de commissie de woningzoekende uitnodigen om te worden gehoord door de commissie. In voorkomende gevallen draagt de voorzitter er zorg voor dat de woningzoekende hiervoor tijdig een uitnodiging ontvangt. Deze uitnodiging bevat in ieder geval de plaats, datum en uur waarop de hoorzitting zal plaatsvinden.
De commissie brengt alleen dán advies uit, c.q. gaat over tot besluitvorming, indien ten minste drie leden, waaronder begrepen in ieder geval de voorzitter of diens plaatsvervanger, aanwezig zijn.
Indien het quorum niet wordt gehaald besluit de voorzitter tot annulering van de zitting, stelt daarvan de commissieleden en de (eventuele) woningzoekenden die tijdens die zitting een toelichting zouden geven hiervan op de hoogte en bepaalt daarbij, in overleg met het secretariaat, een nieuwe zittingsdatum.
De commissie brengt adviezen uit en neemt besluiten op basis van consensus. Bij het niet kunnen bereiken van consensus brengt de commissie bij gewone meerderheid advies uit c.q. gaat over tot besluitvorming. Van een minderheidsstandpunt wordt geen melding gemaakt in het advies of het besluit. Indien bij stemming de stemmen staken, beslist de stem van de voorzitter.
Artikel 8 Vergoedingen van de commissie
De voorzitter en de leden van de commissie ontvangen een redelijke vergoeding voor het voorbereiden en bijwonen van zittingen. Daarnaast ontvangen zij een vergoeding voor gemaakte reiskosten op basis van de door www.routenet.nl aangegeven reisafstand.
De hoogte van de vergoedingen wordt vastgesteld door de colleges van burgemeester en wethouders en de woningcorporaties gezamenlijk. Hierbij zoeken zij aansluiting bij de vergoeding voor commissieleden als bedoeld in bijlage IV van het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden (gemeenteklasse 6).
Artikel 10 Kosten van de commissie
De kosten verbonden aan de werkzaamheden van het secretariaat van de urgentiecommissie en het inwinnen van advies bij een onafhankelijke instelling c.q. bij een te raadplegen deskundige, alsmede de vergoeding voor de voorzitter en de (plaatsvervangend) leden van de urgentiecommissie, komen voor rekening van de colleges van burgemeester en wethouders en de corporaties.
Artikel 11 rapportageverplichtingen van de commissie
De commissie biedt de kwartaalrapportage telkens binnen één maand na ieder kwartaal en het jaarverslag, telkens vóór 1 mei van het jaar volgend op het jaar waarover de rapportage handelt, aan de colleges van burgemeester en wethouders van het Stedelijk Gebied Eindhoven en aan de besturen van de in het Stedelijk Gebied Eindhoven werkzame woningcorporaties.
De in het eerste lid bedoelde rapportages geven inzicht in de wijze waarop de commissie de in artikel 4 eerste lid genoemde taakstelling heeft vervuld en, in voorkomende gevallen, gebruik heeft gemaakt van haar bevoegdheid op grond van artikel 4, vierde lid. De commissie besteedt hierbij tevens aandacht aan door haar gesignaleerde ontwikkelingen die het taakveld van de commissie betreffen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-564013.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.