Gemeenteblad van Zeewolde
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zeewolde | Gemeenteblad 2023, 563776 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zeewolde | Gemeenteblad 2023, 563776 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Wijziging van de Integrale verordening sociaal domein gemeenten Ermelo, Harderwijk en Zeewolde 2021
De raad van de gemeente Zeewolde,
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 17 oktober 2023;
gehoord de oordeelsvormende avond van 7 december 2023;
gelet op de Wet uitvoeren breed offensief en de artikelen 8a, eerste lid, aanhef en onder a, c, d en e, en tweede lid en 10b, vierde en zevende lid, van de Participatiewet;
Vast te stellen de volgende wijziging van de Integrale verordening sociaal domein gemeenten Ermelo, Harderwijk en Zeewolde 2021
Na artikel 2.1 e onder vernummering van de daarna komende begripsbepalingen de volgende begripsbepalingen invoegen:
Artikel X Algemene bepalingen over voorzieningen
Artikel 2.3 lid 1 wordt als volgt gewijzigd:
Het college weigert een voorziening als:
Artikel 2.4 titel Proefplaatsing wordt Werkstage.
Artikel 2.4 lid 1 wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 2.4 lid 2 wordt als volgt gewijzigd:
Artikel X Participatieplaats / werkervaringsplaats
Artikel 2.8 titel wordt Participatieplaats.
Artikel 2.8,lid 4 komt te vervallen en lid 2 en 3 worden als volgt gewijzigd:
Het college zorgt ervoor dat de te verrichten additionele werkzaamheden gericht op de arbeidsinschakeling worden vastgelegd in een schriftelijke overeenkomst. De werkgever en de belanghebbende die de additionele werkzaamheden gaat verrichten ondertekenen de overeenkomst met een maximale looptijd van 2 jaar.
Artikel X Persoonlijke ondersteuning, waaronder jobcoaching
Artikel 2.10 titel wordt Persoonlijke ondersteuning bij werk
Het college kan nadere regels vaststellen aan wie en onder welke voorwaarden een uitstroompremie toegekend kan worden.
Paragraaf 2.3.1 Administratief proces loonkostensubsidie
Artikel X Vaststelling doelgroep loonkostensubsidie
Artikel 2.17 Vaststelling doelgroep loonkostensubsidie is vervallen.
Artikel 2.17. Specifiek aanvraagproces loonkostensubsidie
Het college verstrekt overeenkomstig artikel 10d, van de wet, ambtshalve of op aanvraag, loonkostensubsidie aan de werkgever die voornemens is een dienstbetrekking aan te gaan met een persoon die behoort tot de doelgroep loonkostensubsidie. In geval van een aanvraag zijn het tweede tot en met het vijfde lid van dit artikel van toepassing.
Een aanvraag voor loonkostensubsidie wordt, als het een persoon betreft die nog niet behoort tot de doelgroep loonkostensubsidie, ook beschouwd als een aanvraag om vast te stellen of de persoon behoort tot de doelgroep loonkostensubsidie, bedoeld in artikel 10c, eerste lid, onder a, van de wet. Als deze aanvraag is gedaan na het begin van de dienstbetrekking voor een persoon als bedoeld in artikel 10d, tweede lid, van de wet, wordt de vaststelling of de persoon behoort tot de doelgroep loonkostensubsidie bepaald door middel van de Praktijkroute.
Artikel 2.18 b Aanvraagprocedure persoonlijke ondersteuning bij werk en overige voorzieningen
Het college onderzoekt, voor zover nodig en gelet op de omstandigheden van de persoon, in daartoe voorkomende gevallen de mogelijkheden om door samenwerking met andere partijen, onder meer op het gebied van (publieke) gezondheid, jeugdhulp, maatschappelijke ondersteuning, onderwijs, schuldhulpverlening, welzijn en wonen, te komen tot een zo goed mogelijk afgestemde integrale dienstverlening met het oog op de arbeidsinschakeling, bedoeld in artikel 8a, tweede lid, onder g, onderdeel 1, of de wijze van voortgezette persoonlijke ondersteuning, bedoeld in artikel 8a, tweede lid, onder g, onderdeel 2, van de wet.
Paragraaf 2.3, 3 Specifieke bepalingen persoonlijke ondersteuning bij werk
Artikel 2.18 h Subsidie voor het organiseren van jobcoaching
Artikel 2.18 i Interne werkbegeleiding
Als een persoon uit de doelgroep voor het kunnen verrichten van werk is aangewezen op begeleiding die de gebruikelijke begeleiding door de werkgever en andere werknemers aanzienlijk te boven gaat, kan het college een subsidie verlenen aan de werkgever voor de aangetoonde meerkosten die verbonden zijn aan het organiseren van de interne werkbegeleiding.
Paragraaf 2.3, 4 Specifieke bepalingen overige voorzieningen
Artikel 2.18 k Specifieke voorwaarden noodzakelijke intermediaire activiteit bij visuele of motorische handicap
Artikel 2.18 m Specifieke voorwaarden werkplekaanpassingen
Het college kan een aanpassing van de werkplek toekennen aan een persoon, als dit noodzakelijk is om zijn werk uit te voeren. In beginsel kan daarbij elk product als een werkplekaanpassing worden beschouwd als de noodzaak en meerwaarde in de werksfeer aantoonbaar zijn.
In deze paragraaf wordt onder inkomen verstaan het totaal van het inkomen, bedoeld in artikel 32 Pw, en de algemene bijstand.
Artikel 2.28 Geen individuele inkomenstoeslag
Er bestaat geen recht op een inkomenstoeslag als de belanghebbende:
in de referteperiode een verlaging van 40% of hoger heeft opgelegd gekregen op grond van artikel 2.37 van deze verordening of artikel 7 of 8 van de voorheen geldende afstemmingsverordening wegens schending van de daar genoemde arbeids- of re integratieverplichtingen of op grond van de geüniformeerde arbeidsverplichtingen als bedoeld in artikel 18 lid 4 Pw;
Was paragraaf 2.7 en wordt na vernummering paragraaf 2.6, artikelen vanaf 2.30 t/m 2.44 hernummeren waardoor de nummering als volgt luidt:
Artikel 2.31 Het besluit tot opleggen van een verlaging
Artikel 2.32 Horen van een belanghebbende
Artikel 2.33 Afzien van een verlaging
Artikel 2.34 Ingangsdatum en tijdvak van een verlaging
Artikel 2.35 Berekeningsgrondslag
Artikel 2.36 Duur verlaging bij schending geüniformeerde arbeidsverplichting
Artikel 2.37 Gedragingen Participatiewet, Ioaw, en Ioaz
Artikel 2.38 Te weinig inzet of onverantwoordelijk gedrag
Artikel 2.39 Onacceptabel gedrag
Artikel 2.40 Niet nakomen van andere verplichtingen
Nieuw artikel 2.44 Samenloop inburgeringsboete en maatregel Participatiewet
Wanneer een gedraging leidt tot overtreding van zowel de Participatiewet als de Wet inburgering 2021 beoordeelt het college na analogie van de ‘Beleidsregels Wet inburgering 2022 gemeente Ermelo, Harderwijk en Zeewolde of er een boete op grond van de Wet inburgering 2021 wordt opgelegd of een maatregel op grond van de Participatiewet.
Hoofdstuk 3 Wet maatschappelijke ondersteuning 2015
Artikel X Hoogte persoonsgebonden budget
Artikel 3.14 lid 4 onderdeel c wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 3.14 lid 5 onderdeel c wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 3.14 lid 13 wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 3.14 lid 17a wordt als volgt gewijzigd:
Paragraaf X Maatwerkvoorzieningen
Artikel 4.4 Beschikbare maatwerkvoorzieningen wordt als volgt gewijzigd:
De volgende niet-limitatief opgesomde maatwerkvoorzieningen zijn in de vorm van een naturavoorziening beschikbaar:
Artikel X De hoogte van het pgb
Artikel 4.13, lid 5 onder a wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 4.13, lid 5 onder b wordt als volgt gewijzigd:
indien de jeugdige per (rolstoel)taxi wordt vervoerd, wordt voor de maximale tarieven voor taxivervoer uitgegaan van de tarieven genoemd op de website www.mobiliteitenverkeer.nl/hoeveel-kost-een-taxi.htm
Artikel 4.23, lid 1 wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 4.23, lid 4 wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 4.23, lid 5 onder b wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 4.23, lid 8 wordt als volgt gewijzigd:
De aanbieder registreert zijn betrokkenheid bij een gezin/jeugdige in de Verwijsindex Risicojongeren (VIR), wanneer de omstandigheden daar aanleiding toe geven. De afweging om te melden in de Verwijsindex Risicojongeren wordt gemaakt aan de hand van het afwegingskader op de website handreikingmelden.nl
Aldus besloten door de raad van de gemeente Zeewolde in zijn openbare vergadering van 21 december 2023.
de griffier,
B. de Winter
de voorzitter,
G.J. Gorter
erkenningseis 1: Op basis van voornemens, handelingen, antecedenten is er geen aanleiding om aan de betrouwbaarheid van een aanbieder die een aanvraag tot erkenning als Jobcoachorganisatie doet, te twijfelen.
is er sprake van een onherroepelijk vonnis of arrest of enig ander onherroepelijk rechterlijk oordeel dan wel een strafbeschikking van het Openbaar Ministerie jegens aanbieder volgens de op hem van toepassing zijnde wet- of regelgeving van een lidstaat van de Europese Unie gedaan, waarbij een delict is vastgesteld dat in strijd is met zijn beroepsgedragsregels of waarbij enige veroordeling is uitgesproken die relevant is voor de uitvoering van Jobcoaching;
heeft aanbieder zich op enig moment op enigerlei wijze schuldig gemaakt aan valse verklaringen bij het verstrekken van inlichtingen die in verband met het doen van een aanvraag tot erkenning als Jobcoachorganisatie kunnen worden verlangd of heeft aanbieder de betreffende inlichtingen niet verstrekt c.q. geweigerd deze te verstrekken.
erkenningseis 4: Aanbieder borgt de kwaliteit van de Jobcoaching.
Vakbekwaamheid personeel Aanbieder beschikt over vakbekwaam personeel dat de Jobcoaching uitvoert. Aanbieder maakt daarbij gebruik van personeel met welke een arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht is gesloten of van zelfstandige personen waarmee een overeenkomst tot opdracht is gesloten. Jobcoach is (nog) geen erkend beroep.
Eisen aan de vakbekwaamheid van het personeel: – de Jobcoach heeft een hbo-opleiding of hbo werk- en denkniveau; – de Jobcoach heeft een opleidingsmodule voor Jobcoach gevolgd of is in de praktijk binnen de organisatie opgeleid tot Jobcoach (in company training). Richtlijn vanuit de Beroepsvereniging Jobcoaches Nederland. Wij werken bij voorkeur alleen met jobcoachorganisaties waarvan de individuele jobcoaches een actuele registratie hebben in het Register Loopbaancoach (voormalig Noloc Jobcoach) of het NVS-Beroepenregister voor jobcoaches. Daarnaast is het mogelijk om jobcoaching in te kopen bij organisaties die een Blik op werk of Oval Keurmerk hebben of een jobcoach erkenning van het UWV hebben.
erkenningseis 5: Aanbieder neemt de normen met betrekking tot privacy in acht.
De aanbieder krijgt – om de Jobcoaching te kunnen uitvoeren – toegang tot vertrouwelijke informatie over zowel de klant als de werkgever. Aanbieder heeft daarom bij de uitvoering van de Jobcoaching een geheimhoudingsplicht, die zijn grondslag vindt in artikel 74 van de Wet Suwi. Daarnaast is op de verwerking van de persoonsgegevens door aanbieder in zijn hoedanigheid van verwerkingsverantwoordelijke, de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Aanbieder dient de geheimhoudingsplicht van artikel 74 van de wet Suwi, de bepalingen uit de AVG, alsmede de andere relevante wetgeving in het kader van de privacybescherming, strikt na te leven.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-563776.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.