Gemeenteblad van Leiden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Leiden | Gemeenteblad 2023, 563771 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Leiden | Gemeenteblad 2023, 563771 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening tot wijziging van de Verordening voor de fysieke leefomgeving Leiden 2020, met betrekking tot houtopstanden (waaronder bomen)
De raad van de gemeente Leiden:
Gezien het voorstel van burgemeester en wethouders (Raadsvoorstel RV 23.0085 van 26 september 2023), gelet op artikel 149 van de Gemeentewet en de Verordening voor de fysieke leefomgeving Leiden 2020, mede gezien het advies van de commissie Leefbaarheid en Bereikbaarheid,
Artikel I Wijziging van de Verordening voor de fysieke leefomgeving Leiden 2020, met betrekking tot houtopstanden (waaronder bomen)
De Verordening voor de fysieke leefomgeving Leiden 2020 wordt als volgt gewijzigd:
A. Artikel 2.4.1.1 komt te luiden:
Artikel 2.4.1.1 Aanwijzing waardevolle houtopstand
B. Artikel 2.4.1.2 komt te luiden:
Artikel 2.4.1.2 Aanwijzing waardevolle boomstructuren
Een houtopstand is in ieder geval onderdeel van een waardevolle boomstructuur als deze vermeld staat als boomstructuur of laan op de Kaart met Waardevolle boomstructuren.
C. Paragraaf 3.6.1 komt te luiden:
Paragraaf 3.6.1 Activiteiten met betrekking tot houtopstanden
Artikel 3.6.1.1 Activiteiten met betrekking tot houtopstanden
Artikel 3.6.1.2 Vergunningsplicht voor het (doen) vellen van waardevolle houtopstanden in de niet-openbare ruimte
Artikel 3.6.1.4 Vergunningsplicht voor het (doen) vellen van houtopstanden in de openbare ruimte
Het verbod als bedoeld in het eerste en tweede lid geldt niet voor een houtopstand die moet worden geveld krachtens de Plantgezondheidswet of krachtens een last onder bestuursdwang van het college. De bepalingen in deze verordening over aanplanten van compensatie en schadevergoeding blijven wel van kracht.
Het verbod als bedoeld in het eerste en tweede lid geldt niet als sprake is van beheerkap en de te vellen houtopstand vervangen wordt door een andere houtopstand. Deze vervangende houtopstand hoeft qua soort, grootte of leeftijd niet gelijk te zijn aan de te vellen houtopstand, maar moet wel aan de voorwaarden voldoen als opgenomen in het zesde lid van dit artikel.
De vervangende aanplant als bedoeld in het vorige lid moet aan de volgende voorwaarden voldoen:
de ecologische waardering van de vervangende aanplant, conform het Register ecologische bomen, moet gemiddeld 2 of meer zijn. De minimale ecologische waardering per houtopstand moet daarbij 0,5 zijn. Om de gemiddelde waarde te berekenen, worden alle houtopstanden van dezelfde eigenaar die binnen zes maanden worden geveld meegerekend. Het college is bevoegd om in uitzonderlijke gevallen, welke het college nader toelicht in de Beleidsregel houtopstanden Leiden 2023, een houtopstand met een ecologische waardering van minimaal 0 (nul) te planten als vervangende aanplant;
Als niet wordt voldaan aan de voorwaarden als opgenomen in het vorige lid en de vervangende aanplant daardoor niet aanslaat, moet opnieuw binnen een jaar na constatering een andere houtopstand aangeplant worden. De voorwaarden als opgenomen in het vorige lid, zijn op deze nieuwe aanplant van overeenkomstige toepassing.
Artikel 3.6.1.5 Vergunningsplicht voor het (doen) vellen van houtopstanden bij (her)ontwikkelingen in de toekomstige openbare ruimte
Het is niet toegestaan om zonder vergunning van het college in het kader van een activiteit zoals bedoeld in afdeling 3.2 en 3.4 van deze verordening een houtopstand in de openbare ruimte of in ruimte die na de ontwikkelactiviteiten wordt overgedragen naar de openbare ruimte, te vellen of te doen vellen.
Het is niet toegestaan om zonder vergunning van het college in het kader van een activiteit zoals bedoeld in afdeling 3.2 en 3.4 van deze verordening een compensatieboom in de openbare ruimte of in ruimte die na de ontwikkelactiviteiten wordt overgedragen naar de openbare ruimte, te vellen of te doen vellen.
Het verbod als bedoeld in het eerste en tweede lid geldt niet voor een houtopstand die moet worden geveld krachtens de Plantgezondheidswet of krachtens een last onder bestuursdwang van het college. De bepalingen in deze verordening over aanplanten van compensatie en schadevergoeding blijven wel van kracht.
Artikel 3.6.1.6 Verplichtingen houder vergunning voor het (doen) vellen van houtopstanden
Tenzij in deze verordening of de vergunning van het college anders is bepaald, is de vergunninghouder verplicht een te vellen houtopstand te verplanten op hetzelfde perceel of in de nabije omgeving, waarbij de eigenaar van het betreffende perceel, als dit niet de aanvrager van de vergunning is, schriftelijk akkoord moet zijn gegaan.
Als het niet mogelijk is om een te vellen houtopstand te verplanten, of de te vellen houtopstand een ecologische waardering (conform het Register ecologische bomen) van minder dan 3 heeft of wanneer de kosten van het verplanten hoger zijn dan de actuele vervangingskosten, dan wordt in afwijking van het vorige lid aan de vergunninghouder de verplichting opgelegd een compensatieboom aan te planten conform het door het college bij de vergunningsaanvraag goedgekeurde compensatieplan.
De verplante houtopstand of de aangeplante compensatieboom moet geplant worden in een groeiplaats van voldoende kwalitatieve waarde om de houtopstand duurzaam te handhaven. De verplante houtopstand of de aangeplante compensatieboom moet tenminste drie jaar afdoende nazorg krijgen. Wanneer de verplante houtopstand of de aangeplante compensatieboom niet aanslaat, moet deze binnen een jaar na constatering worden vervangen. Voor elke (nieuwe) vervanging geldt opnieuw drie jaar nazorg.
Als uit de bij de aanvraag gevoegde en door het college goedgekeurde alternatievenstudie blijkt dat het aanplanten van een compensatieboom niet mogelijk is, moet een financiële compensatie plaatsvinden. De verplichting als opgenomen in het eerste en tweede lid komt dan te vervallen na storting van de financiële compensatie in het Bomenfonds als bedoeld in paragraaf 5.1.1. De financiële compensatie is gelijk aan de actuele vervangingskosten en wordt berekend met behulp van de meest actuele richtlijnen van de Nederlandse Vereniging van Taxateurs van Bomen (NVTB) door een bij de NVTB aangesloten taxateur van bomen en moet door het college worden goedgekeurd.
De vergunninghouder die een houtsopstand zal vellen in verband met een ruimtelijke ontwikkeling, is verplicht binnen 7 dagen na vergunningverlening, een waarborgsom te storten in het Bomenfonds als bedoeld in paragraaf 5.1.1. Deze waarborgsom is gelijk aan de actuele vervangingskosten en worden berekend met behulp van de meest actuele richtlijnen van de NVTB door een bij de NVTB aangesloten taxateur van bomen. In artikel 5.1.1.4 staan de voorwaarden opgenomen voor teruggave van de waarborgsom.
Artikel 3.6.1.7 Indienen aanvraag vergunning voor het (doen) vellen van een houtopstand
De aanvrager verstrekt bij de aanvraag in ieder geval de volgende stukken en informatie:
een afschrift van een recente boomveiligheidscontrole, in opdracht van de aanvrager uitgevoerd door een boomtechnisch deskundige met certificaat als European Tree Technician (ETT), European Tree Worker (ETW) of gelijkwaardig, als de aanvraag is ingediend voor vellen uit veiligheid of beheerbaarheid vanwege sterk teruglopende kwaliteit of conditie, gelet op het belang van het voorkomen van letsel of ernstige schade, of een afschrift van een recente gemotiveerde negatieve beoordeling hiervan opgesteld door een daarvoor gecertificeerde partij in opdracht van de beheerder van de waterkering;
als een vergunning wordt aangevraagd als bedoeld in artikel 3.6.1.4 of 3.6.1.5: een kaart waarop aangegeven is waarnaartoe te de te vellen houtopstand verplant zal worden en, als de aanvrager niet zelf eigenaar is van het perceel waarop de houtopstand verplant zal worden, een schriftelijk akkoord van de eigenaar van het betreffende perceel dat de houtopstand daar mag worden verplant;
Artikel 3.6.1.8 Inhoud compensatieplan
Het compensatieplan bevat het voorstel voor duurzame, kwalitatieve compensatie van de (op die plek) verloren gaande houtopstand, door middel van gelijkwaardige aan te planten compensatie (of verplant van de te behouden houtopstand) op hetzelfde perceel of in de nabije omgeving. De kwaliteit wordt afgewogen aan de hand van de wijze waarop de compensatie bijdraagt aan ecologie, klimaat en beeldkwaliteit. In het compensatieplan wordt in ieder geval het volgende bepaald:
Te vellen houtopstanden binnen een molenbiotoop worden buiten de binnenste 100 meter van de molenbiotoop gecompenseerd. Bij aan te planten compensatie binnen de rest van de molenbiotoop (100 tot 400 meter vanaf de molen) dient rekening gehouden te worden met de beoogde eindhoogte van de te planten houtopstand.
Artikel 3.6.1.9 Criteria voor weigering vergunning voor het (doen) vellen van houtopstanden
Voor de beoordeling van een aanvraag om een vergunning voor het vellen of doen vellen van waardevolle houtopstanden, wordt het belang van het behoud van de waardevolle houtopstand afgewogen tegen het belang van de aanvrager. De vergunning kan in ieder geval worden geweigerd als het maatschappelijk belang waarvoor de houtopstand moet wijken onvoldoende is aangetoond of als de onveiligheid of gevaarzetting onvoldoende is aangetoond.
Artikel 3.6.1.10 Dreiging voortbestaan waardevolle houtopstand en illegaal vellen
Als het voortbestaan van een waardevolle houtopstand bij (her)ontwikkelingen in de (na geplande overdracht) openbare ruimte wordt bedreigd door menselijk handelen, kan het college aan de rechthebbende van de houtopstand, of aan degene die op een andere manier bevoegd is voorzieningen te treffen, in het kader van een op te leggen last onder bestuursdwang of last onder dwangsom, de verplichting opleggen om:
de schade die wordt veroorzaakt aan houtopstanden die eigendom zijn van de gemeente te vergoeden door het bedrag voortvloeiend uit een boomschade-taxatie, berekend met behulp van de meest actuele richtlijnen van de NVTB door een bij de NVTB aangesloten taxateur van bomen, te storten in het Bomenfonds als bedoeld in paragraaf 5.1.1, inclusief de taxatiekosten.
Als een houtopstand zonder vergunning is geveld terwijl daar wel een vergunning voor nodig was, kan het college door middel van een herstelsanctie de verplichting opleggen om te compenseren. De aanplant van de compensatieboom vindt plaats volgens de bij de herstelsanctie aangegeven manier en binnen de aangegeven termijn. Deze verplichting wordt opgelegd aan de (voormalig) rechthebbende van de gevelde houtopstand en/of degene die de houtopstand heeft geveld of heeft laten vellen. Als er niet fysiek kan worden gecompenseerd, moeten de actuele vervangingskosten van de gevelde houtopstand, berekend met behulp van de meest actuele richtlijnen van de NVTB door een bij de NVTB aangesloten taxateur van bomen, als financiële bijdrage worden gestort in het Bomenfonds als bedoeld in paragraaf 5.1.1, inclusief de taxatiekosten. De overige verplichtingen als opgenomen in dit artikel, zijn ook van toepassing.
Artikel 3.6.1.11 Bestrijding iepziekte
Artikel 3.6.1.12 Noodkap of sterk dreigend gevaar
Bij acuut gevaar of acuut dreigend gevaar (noodkap), dan wel sterk dreigend gevaar waarbij niet meer dat een maand gewacht kan worden met het vellen van de houtopstand, zijn de bepalingen uit deze paragraaf (paragraaf 3.6.1 Activiteiten met betrekking tot houtopstanden) niet van toepassing, voor zover in dit artikel niet anders is bepaald.
D. Afdeling 4.1 komt te luiden als volgt:
Paragraaf 4.1.1 Activiteiten bij of aan houtopstanden
Artikel 4.1.1.1 Toegelaten activiteiten aan houtopstanden
Activiteiten aan houtopstanden zijn toegestaan als deze geen afbreuk doen aan de doelstellingen zoals bedoeld in artikel 1.3 van deze verordening of als instandhouding niet verantwoord is vanwege kans op letsel of schade aan personen of goederen. Tot deze activiteiten behoren:
Artikel 4.1.1.2 kabel en/of leidingwerkzaamheden in de nabijheid van houtopstanden
De schade aan houtopstanden wordt achteraf vastgesteld op basis van de meest actuele richtlijnen van de NVTB. De aansprakelijkheidsstelling voor de schade vindt plaats conform het civiele aansprakelijkheidsrecht. Het totale schadebedrag wordt opgebouwd uit de getaxeerde schade inclusief taxatiekosten, beredderingskosten en overige bijkomende kosten zoals voor verhalen van schade.
Artikel 4.1.1.3 activiteiten in de nabijheid van houtopstanden
Als in de nabijheid van houtopstanden ruimtelijke ontwikkelingen (al dan niet met enig maatschappelijk belang) zijn voorzien waarbij houtopstanden betrokken zijn, is de ontwikkelaar verplicht een vooropname uit te voeren, om te bepalen of beoogde ontwikkelingen en activiteiten daarvoor van invloed zouden kunnen zijn op in of bij het gebied aanwezige houtopstanden. Een vooropname wordt uitgevoerd als in het te ontwikkelen gebied houtopstanden staan, of als er binnen een straal van 50 meter van de projectgrens houtopstanden aanwezig zijn.
Als in de nabijheid van houtopstanden werkzaamheden gaan plaatsvinden die duurzaam behoud van de houtopstand nadelig kunnen beïnvloeden, is de uitvoerder verplicht van de werkzaamheden een Boom Effect Analyse op te stellen voorafgaand aan de werkzaamheden en de daaruit voortvloeiende maatregelen met betrekking tot bescherming van de houtopstand op te volgen.
Bij aangerichte schade ten gevolge van de aanleg, instandhouding en opruiming van werkzaamheden in de nabijheid van houtopstanden, wordt het herstel verricht door een door de gemeente geselecteerde aannemer. De marktconforme kosten worden aan de uitvoerder doorberekend. De uitvoerder wordt hiervan vooraf (schriftelijk of per mail) op de hoogte gebracht door de gemeente Leiden.
De schade aan houtopstanden wordt achteraf vastgesteld op basis van de Richtlijnen NVTB of het Handboek Bomen van het Norminstituut Bomen. De aansprakelijkheidsstelling voor de schade vindt plaats conform het civiele aansprakelijkheidsrecht. Het totale schadebedrag wordt opgebouwd uit de getaxeerde schade inclusief taxatiekosten, beredderingskosten en overige bijkomende kosten zoals voor verhalen van schade.
Paragraaf 4.1.2 Boomveiligheidscontrole en beheerplan
Artikel 4.1.2.1 Programma boomveiligheidscontrole
Artikel 4.1.2.2 Inhoud van het beheerplan
Het beheerplan (Uitvoeringsprogramma beheer en onderhoud groen Leiden 2022-2026 of de opvolger hiervan) geeft per onderdeel of type beplanting aan hoe vaak bestendig beheer plaatsvindt, in welke tijd van het jaar en of er gefaseerd wordt gewerkt. Ook kunnen voorschriften worden opgenomen voor compensatiemaatregelen.
E. Afdeling 5.1 komt te luiden als volgt:
Artikel 5.1.1.2 Financiële compensatie
Artikel 5.1.1.3 Storting in het Bomenfonds is geoormerkt
Artikel 5.1.1.4 Voorwaarden teruggave storting in Bomenfonds
Het terug te storten bedrag is niet hoger dan de financiële compensatie die de vergunninghouder in het Bomenfonds heeft gestort. Alleen de kosten voor het aankopen van de houtopstand, het inrichten van de groeiplaats, het planten (inclusief volledig aanslaan en doorgroeien) en drie jaar beheerkosten komen voor terugstorten in aanmerking.
De gelden in het Bomenfonds die niet meer geoormerkt zijn worden primair en hoofdzakelijk gebruikt voor de versterking van het bomenbestand. Deze gelden kunnen slechts worden aangewend voor versterking van ecologisch waardevol groen in zoverre dit plaatsvindt in de directe omgeving van en/of ten behoeve van de bodemverbetering van een nieuw te planten houtopstand.
F. In Bijlage 1 komen de begrippen ‘boom’ en ‘ boomstructuur’ te vervallen;
G. De volgende begrippen worden, in alfabetische volgorde, aan de lijst in Bijlage 1 toegevoegd:
Beheerkap: Het door een publiekrechtelijke rechtspersoon vellen van een of meerdere houtopstanden in de openbare ruimte, waarbij een redelijk maatschappelijk belang is, niet zijnde een ruimtelijke ontwikkeling, om betreffende houtopstand te doen vellen. Het redelijk maatschappelijke belang is in ieder geval aanwezig als betreffende houtopstand kwarrend of onveilig is;
H. In Bijlage I worden de volgende begrippen gewijzigd:
de definitie van ‘Bomen Effect Analyse’ komt te luiden: Bomen Effect Analyse: Een standaard beoordeling van de gevolgen van voorgenomen bouw of aanleg voor een boom op of in de buurt van het betreffende perceel, uitgevoerd door een boomtechnisch deskundige op basis van landelijke richtlijnen van het Norminstituut Bomen;
de definitie van ‘Bomenfonds’ komt te luiden: Bomenfonds: Het door het college ingestelde en door haar beheerde fonds waarin vergunninghouders gelden storten ter uitvoering van het in de verordening of in de omgevingsvergunning opgenomen voorschrift tot financiële compensatie van de houtopstanden die met de vergunning worden geveld; of ter uitvoering van handhavingsmaatregelen voor als een houtopstand zonder de benodigde vergunning is gekapt en er geen verplichting kan worden opgelegd om op het perceel een compensatieboom te planten;
de definitie van ‘dunnen’ komt te luiden: Dunnen: Conform een vastgesteld beheerplan verwijderen van struiken, boomvormers en houtopstanden uit een bosplantsoen als onderhoudsmaatregel ter bevordering van de groei van de overblijvende houtopstanden, waarbij geen oppervlakte van het betreffende bosplantsoen verloren gaat;
de definitie van ‘houtopstand’ komt te luiden: Houtopstand: Een houtachtig, opgaand gewas, levend of afgestorven, met een stamomtrek van minimaal 45 centimeter, gelijkstaand aan een diameter van 14 centimeter, gemeten op 130 centimeter boven het maaiveld. Hieronder vallen dus bomen, struiken, hakhout of griend voor zover deze aan de gestelde afmeting voldoen. Bij meerstammigheid geldt de omtrek van de dikste stam;
de definitie van ‘vellen’ komt te luiden: Vellen: Alle handelingen aan een houtopstand, niet zijnde bestendig beheer, zoals rooien, met inbegrip van verplanten, het voor de eerste keer knotten, kandelaberen, of kandelaren, het voor de eerste keer omvormen naar hakhoutbeheer, het snoeien van meer dan 40% van een boomkroon in één keer, alsmede het verrichten van handelingen die de dood ten gevolg kunnen hebben of ernstige beschadiging of ernstige en onomkeerbare aantasting van de habitus kunnen veroorzaken waardoor de houtopstand zijn beeldbepalende karakter verliest, waaronder begrepen dunnen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-563771.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.