Legesverordening Wassenaar 2024

De gemeenteraad van Wassenaar;

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 7 november 2023;

 

gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet, de artikelen 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet en artikel 13.1a van de Omgevingswet;

 

 

b e s l u i t :

 

vast te stellen de volgende verordening:

 

VERORDENING OP DE HEFFING EN DE INVORDERING VAN LEGES WASSENAAR 2024

Artikel 1 Definities

Deze verordening verstaat onder:

  • -

    dag: de periode van 00.00 tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • -

    jaar: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • -

    kalenderjaar: de periode van 1 januari tot en met 31 december;

  • -

    maand: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand, met dien verstande dat als de ne dag in een kalendermaand 30 of 31 januari is, de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand altijd de laatste dag van de maand februari is;

  • -

    week: een aaneengesloten periode van zeven dagen.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

  • a.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een dienst of het nemen van een besluit;

  • b.

    het verlenen van een dienst op aanvraag; of

  • c.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een document;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager of degene voor wie de aanvraag is gedaan.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    beschikkingen, afgegeven om te dienen voor doeleinden, met welke wordt beoogd bij wijze van liefdadigheid te voorzien in de leniging van geestelijke of lichamelijke noden;

  • b.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 13.6 van de Omgevingswet zijn of worden verhaald;

  • c.

    diensten die ingevolge een wettelijk voorschrift zijn vrijgesteld van rechtenheffing of kosteloos moeten worden verleend.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1.

    De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge kennisgeving, een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, een nota, andere schriftuur of een kennisgeving langs elektronische weg. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving of langs elektronische weg aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 14 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

    • c.

      langs elektronische weg in het aanvraagproces wordt gedaan onverwijld, dan wel als die mogelijkheid wordt geboden binnen 14 dagen na dagtekening van de kennisgeving.

    • d.

      langs elektronische weg na indiening van de aanvraag wordt gedaan binnen 14 dagen na dagtekening kennisgeving.

  • 2.

    Indien het verschuldigde bedrag niet op het in het eerste lid genoemde tijdstip kan worden vastgesteld moeten de leges, in afwijking van artikel 9, eerste lid van de Invorderingswet 1990 worden betaald indien het betreft:

    • a.

      de afgifte van een stuk of het verstrekken van inlichtingen, op het tijdstip waarop dat stuk wordt afgegeven, onderscheidenlijk die inlichtingen worden verstrekt;

    • b.

      de afgifte van een vergunning, ter zake waarvan het bedrag van de verschuldigde leges wordt berekend in verhouding tot een begroting van kosten, binnen acht dagen na dagtekening van de schriftelijke kennisgeving;

    • c.

      een niet onder a of b genoemd geval, binnen 14 dagen na de dagtekening van de schriftelijke kennisgeving, de nota of de andere schriftuur.

  • 3.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in de voorgaande leden gestelde termijnen.

  • 4.

    In de in het tweede lid genoemde gevallen kan de gemeenteambtenaar, bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel b, van de Gemeentewet vorderen, dat ter voldoening van de verschuldigde leges een voorlopig gevorderd bedrag wordt betaald. Bedoeld bedrag wordt vastgesteld tot ten hoogste het bedrag waarop het te vorderen bedrag van de leges vermoedelijk zal worden vastgesteld.

  • 5.

    Het voorlopig gevorderde bedrag wordt in mindering gebracht op het vastgestelde gevorderde bedrag van de verschuldigde leges.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst, besluit of handeling wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst, besluit of handeling in de tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overgangsrecht

  • 1.

    De ‘Legesverordening Wassenaar 2023’ vastgesteld bij raadsbesluit van 13 december 2022, wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 10, tweede lid, genoemde datum van ingang van heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 11, tweede lid, opgenomen datum van ingang van heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

Artikel 11 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 2.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2024.

Artikel 12 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: ‘Legesverordening Wassenaar 2024’.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering

van de gemeenteraad van Wassenaar

gehouden op 19 december 2023.

de griffier,

drs. J. Kleinhesselink

de voorzitter,

drs. L.A. de Lange

Tarieventabel, behorende bij legesverordening

 

Inhoudsopgave

 

Hoofdstuk 1 Algemene dienstverlening

Paragraaf 1.1 Burgerlijke stand

Paragraaf 1.2 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart (landelijk bepaalde maximumtarieven)

Paragraaf 1.3 Rijbewijzen (landelijk bepaalde maximumtarieven)

Paragraaf 1.4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Paragraaf 1.5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister (vervallen)

Paragraaf 1.6 Verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens (vervallen)

Paragraaf 1.7 Bestuursstukken

Paragraaf 1.8 Vastgoedinformatie

Paragraaf 1.9 Overige publiekszaken

Paragraaf 1.10 Gemeentearchief

Paragraaf 1.11 Huisvestingswet

Paragraaf 1.12 Leegstandwet

Paragraaf 1.13 Gemeentegarantie

Paragraaf 1.14 Markten (vervallen)

Paragraaf 1.15 Winkeltijdenwet (vervallen)

Paragraaf 1.16 Kansspelen

Paragraaf 1.17 Kabels en leidingen

Paragraaf 1.18 Verkeer en vervoer

Paragraaf 1.19 Diversen

 

Hoofdstuk 2 Dienstverlening in het kader van de Omgevingswet

Paragraaf 2.1 Begripsomschrijvingen

Paragraaf 2.2 Omgevingsoverleg (initiatieffase / haalbaarheidsfase)

Paragraaf 2.3 Aanvraag omgevingsvergunning

Paragraaf 2.4 Bouwactiviteit (bouwtechnisch deel)

Paragraaf 2.5 Omgevingsplanactiviteit bestaande uit een bouwactiviteit (ruimtelijk deel)

Paragraaf 2.6 Omgevingsplanactiviteit bestaande uit een sloopactiviteit

Paragraaf 2.7 Omgevingsplanactiviteit met betrekking tot een (al dan niet voorbeschermd) gemeentelijk, provinciaal en/of rijksmonument en/of een rijksmonumentenactiviteit

Paragraaf 2.8 Omgevingsplanactiviteit met betrekking tot beeldbepalende (groen)objecten, bijzondere landschapselementen en/of aardkundige waarden

Paragraaf 2.9 Omgevingsplanactiviteit met betrekking tot werelderfgoedrecht

Paragraaf 2.10 Omgevingsplanactiviteit met betrekking tot cultureel erfgoed.

Paragraaf 2.11 Omgevingsplanactiviteit en/of sloopactiviteit met betrekking tot het slopen in een rijksbeschermd, provinciaal beschermd en / of gemeentelijk beschermd stads- of dorpsgezicht

Paragraaf 2.12 Omgevingsplanactiviteit voor het opbreken van verharding in openbaar gebied, al dan niet gecombineerd met graven in openbaar gebied waarbij de vrijstellingsgrens van de archeologische waarde niet wordt overschreden.

Paragraaf 2.13 Wijziging (tijdelijk) omgevingsplan zonder activiteiten

Paragraaf 2.14 Omgevingsplanactiviteit voor het graven in een gebied waarbij de vrijstellingsgrens van de archeologische verwachtingswaarde wordt overschreden

Paragraaf 2.15 Omgevingsplanactiviteit voor het graven in een beperkingengebied leidingen

Paragraaf 2.16 Reserve

Paragraaf 2.17 Omgevingsplanactiviteit voor het aanleggen of veranderen van een weg

Paragraaf 2.18 Omgevingsplanactiviteit voor het maken, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg / uitrit

Paragraaf 2.19 Reserve

Paragraaf 2.20 Omgevingsplanactiviteit voor het kappen / vellen van een houtopstand

Paragraaf 2.21 Omgevingsplanactiviteit voor het aanbrengen van (handels)reclame op of aan een onroerende zaak

Paragraaf 2.22 Omgevingsplanactiviteit voor het opslaan van roerende zaken

Paragraaf 2.23 Reserve

Paragraaf 2.24 Reserve

Paragraaf 2.25 Activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving (omgevingsvergunning milieuactiviteit, volgens artikel 2.2a Besluit Omgevingsrecht.

Geldt voor diverse activiteiten met milieugevolgen

Paragraaf 2.26 Omgevingsplanactiviteit voor het toevoegen van een geluidgevoelig gebouw binnen een geluidaandachtsgebied

Paragraaf 2.27 Activiteiten die van invloed zijn op de fysieke leefomgeving (Natura 2000-activiteiten en/of flora- en fauna-activiteiten

Paragraaf 2.28 Omgevingsplanactiviteit: milieubelastende activiteiten

Paragraaf 2.29 Buiten behandeling stellen van een aanvraag of activiteit

Paragraaf 2.30 Teruggaaf leges bij intrekken ruimtelijk initiatief, aanvraag omgevingsvergunning of omgevingsplanactiviteit

Paragraaf 2.31 Restitutie leges

Paragraaf 2.32 Externe advies en instemmingskosten

Paragraaf 2.33 Overige

Paragraaf 2.34 Onderzoeken en adviezen milieu extern (Omgevingsdienst Haaglanden)

 

Hoofdstuk 3 Europese dienstenrichtlijn

Paragraaf 3.1 Horeca

Paragraaf 3.2 Organiseren evenementen of markten

Paragraaf 3.3 Prostitutiebedrijven

Paragraaf 3.4 Kamperen

Paragraaf 3.5 Marktstandplaatsen

Paragraaf 3.6 Winkeltijdenwet

Paragraaf 3.7 Ventvergunning / Standplaatsvergunning

Paragraaf 3.8 Huisvestingswet 2014

 

Hoofdstuk 1 Algemene dienstverlening

 

Omschrijving

Verkooptarief

Paragraaf 1.1 Burgerlijke stand

1.1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap dat niet op grond van de wet kosteloos wordt voltrokken, bij gebruik van de grote trouwzaal (raadzaal)

 

1.1.1.1

op maandag tot en met donderdag

€ 772,00

1.1.1.2

op vrijdag

€ 1.024,00

1.1.1.3

op zaterdag

€ 1.499,00

1.1.1.4

op zondag en daarmee gelijkgestelde algemeen erkende feestdagen

€ 2.230,00

1.1.2

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap bij gebruik van de kleine trouwzaal

 

1.1.2.1

op maandag tot en met donderdag

€ 508,00

1.1.2.2

op vrijdag

€ 675,00

1.1.2.3

op zaterdag

€ 979,00

1.1.2.4

op zondag en daarmee gelijkgestelde algemeen erkende feestdagen

€ 1.445,00

1.1.3

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap bij gebruik van een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte (niet zijnde het raadhuis de Paauw)

 

1.1.3.1

op maandag tot en met donderdag

€ 508,00

1.1.3.2

op vrijdag

€ 675,00

1.1.3.3

op zaterdag

€ 979,00

1.1.3.4

op zondag en daarmee gelijkgestelde algemeen erkende feestdagen

€ 1.447,00

1.1.4

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een budget-huwelijk of budget-registratie van partnerschap op maandag tot en met donderdag om 10.00 uur, 10.30 uur of 11.00 uur

€ 312,00

1.1.4.1

Het tarief bedraagt voor de aanwijzing en beoordeling van een woonhuis, voor voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een eigen huis, zogeheten thuishuwelijk

€ 330,00

1.1.5

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek

€ 708,00

1.1.6

Voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk, voor zover deze omzetting geschiedt door middel van een ceremonie, gelden de tarieven zoals vermeld onder 1.1.1 tot en met 1.1.5

 

1.1.7

Het tarief bedraagt voor het eenmalig laten benoemen van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor het voltrekken van een huwelijk of registratie van een partnerschap

€ 107,00

1.1.8

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een trouwboekje bij een huwelijk dat op grond van de wet kosteloos wordt voltrokken of voor het verstrekken van een duplicaat trouwboekje

€ 30,45

1.1.9

Het tarief bedraagt voor het van gemeentewege aanwezig zijn van getuigen, per getuige

€ 26,90

1.1.9.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het voor de eerste keer verzetten of wijzigen van een reservering als bedoeld in de onderdelen 1.1.1 tot en met 1.1.5 per aanvraag

€ 50,00

1.1.9.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen voor het annuleren of voor een tweede en volgende keren verzetten van een reservering als bedoeld in de onderdelen 1.1.1 tot en met 1.1.5 per aanvraag

€ 100,00

1.1.10

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

 

Afschriften en uittreksels Burgerlijke Stand

1.1.11

 

 

1.1.11.1

Voor elk afschrift van een akte van de burgerlijke stand

€ 16,60

1.1.11.2

Voor elk uittreksel van een akte van geboorte, van huwelijk, van registratie van een partnerschap of van overlijden

€ 16,60

1.1.11.3

Voor elke verklaring van huwelijksbevoegdheid als bedoeld in artikel 49a van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek

€ 29,00

1.1.11.4

Voor elke attestatie de vita bedoeld in artikel 19k van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek

€ 16,60

1.1.11.5

Voor meertalige modelformulieren voor de akten, uittreksels en attestaties de vita als bedoeld in artikel 2, eerste lid, onder a, b, c en d van de wet rechten Burgerlijke stand

€ 16,60

1.1.11.6

Voor meertalige modelformulieren voor de verklaringen van huwelijkse bevoegdheid als bedoeld in artikel 2, eerste lid, onder a, b, c en d van de wet rechten Burgerlijke stand

€ 22,30

Paragraaf 1.2 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart (landelijk bepaalde maximumtarieven)

1.2

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag:

 

1.2.1

van een nationaal paspoort

 

1.2.1.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 83,85

1.2.1.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 63,40

1.2.2

van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in subonderdeel 1.2.1 (zakenpaspoort):

 

1.2.2.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 83,85

1.2.2.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 63,40

1.2.3

van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort):

 

1.2.3.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 83,85

1.2.3.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 63,40

1.2.4

van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€ 63,40

1.2.5

van een Nederlandse identiteitskaart:

 

1.2.5.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 75,80

1.2.5.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 40,90

1.2.6

van een vervangende Nederlandse identiteitskaart voor een persoon met een uitreisverbod, ongeacht de leeftijd van de betrokken persoon

€ 36,90

1.2.7

voor de versnelde uitreiking van een in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.5 genoemd document, zijnde een toeslag op de in die onderdelen genoemde bedragen:

€ 57,05

 

Overige directe kosten

 

Paragraaf 1.3 Rijbewijzen (landelijk bepaalde maximumtarieven)

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

€ 51,10

1.3.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt:

 

1.3.2.1

bij een spoedlevering vermeerderd met

€ 39,65

1.3.2.2

bij een aanvraag in verband met vermissing van een eerder afgegeven rijbewijs vermeerderd met

€ 26,85

1.3.3

De verhoging genoemd in onderdeel 1.3.2.2 blijft achterwege als het document door overmacht niet kan worden overgelegd. Onder overmacht wordt verstaan: vermissing door brand of als gevolg van een geweldsmisdrijf.

 

1.3.4

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een formulier voor een eigen verklaring omtrent lichamelijke en geestelijke geschiktheid tot het besturen van motorvoertuigen geldt het tarief zoals dit is vastgesteld door het Centraal Bureau voor de afgifte van Rijvaardigheidsbewijzen (CBR).

 

 

Overige directe kosten

 

Paragraaf 1.4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4. wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens over één persoon waarvoor de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd.

 

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.4.2.1

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

€ 16,35

1.4.2.2

een gewaarmerkt afschrift van benodigde gegevens uit de basisregistratie personen

€ 16,35

1.4.2.3

een gewaarmerkt afschrift van benodigde gegevens uit de basisregistratie personen gesteld in meerdere talen

€ 16,35

1.4.2.4

tot het verstrekken van een meertalig modelformulier woon- en/of verblijfplaats als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van verordening (EU) nr. 2016/1191 van het Europees Parlement en de Raad van 6 juli 2016 betreffende de bevordering van het vrije verkeer van burgers door vereenvoudigde overlegging van bepaalde openbare documenten in de Europese Unie en tot wijziging van Verordening nr. 1024/2020 (PbEU 2016, 200)

€ 16,35

1.4.2.5

in afwijking van voorgaande onderdelen bedraagt het tarief onder 1.4.2.1 tot en met 1.4.2.3 indien de aanvraag uitsluitend digitaal wordt ingediend

€ 12,40

1.4.3

Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4. wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens over één persoon die niet zijn opgenomen in de basisregistratie personen.

 

1.4.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.4.4.1

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

€ 16,85

1.4.5

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens met behulp van alternatieve media bedoeld in artikel 16, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen

€ 32,35

1.4.6

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het schriftelijk verstrekken van gegevens bedoeld in artikel 17, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen

€ 3,30

1.4.7

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de basisregistratie personen, ongeacht het resultaat, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 32,05

1.4.8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens:

 

1.4.8.1

welke via geautomatiseerde weg worden verkregen en waarbij ten behoeve van de aanvraag een specifieke selectie moet worden toegepast (via het programma ‘variabele uitvoer’), per pagina

€ 7,65

1.4.8.2

welke via geautomatiseerde weg worden verkregen en waarbij ten behoeve van de aanvraag gebruik kan worden gemaakt van het standaardpakket, per pagina

€ 1,55

1.4.9

Ook indien geen inlichtingen kunnen worden verstrekt, of indien de verkregen inlichtingen niet tot het beoogde gevolg leiden, zijn de leges als bedoeld onder 1.4.8.1 en 1.4.8.2 verschuldigd.

 

1.4.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een volledig overzicht van de persoonslijst

€ 32,05

 

Overige directe kosten

 

Paragraaf 1.5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister (vervallen)

1.5.1

Niet van toepassing

 

 

Overige directe kosten

 

Paragraaf 1.6 Verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens (vervallen)

1.6.1

Niet van toepassing

 

 

Overige directe kosten

 

Paragraaf 1.7 Bestuursstukken

1.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.7.1.1

een afschrift van de programmabegroting

€ 37,65

1.7.1.2

een afschrift van de productenbegroting

€ 58,45

1.7.1.3

een afschrift van de beheerstoelichting

€ 105,25

1.7.1.4

een afschrift van de bijlagen bij de productenbegroting

€ 76,65

1.7.1.5

een afschrift van de voortgangsrapportages (voorjaars- en najaarsnota), per rapportage

€ 26,30

1.7.1.6

een afschrift van de gemeenterekening

€ 73,80

1.7.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.7.2.1

een afschrift van afzonderlijke raadsvoorstellen of andere stukken t.b.v. een raads- of commissievergadering, anders dan ten behoeve van de pers of direct belanghebbenden, per geheel of gedeeltelijk bedrukte bladzijde

€ 0,30

1.7.2.2

een exemplaar van de notulen van een raadsvergadering c.q. verslag van een commissievergadering, per geheel of gedeeltelijk bedrukte bladzijde

€ 0,30

 

Overige directe kosten

 

Paragraaf 1.8 Vastgoedinformatie

1.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van afdrukken van kaarten, tekeningen en plattegronden, één en ander voor zover deze stukken in deze verordening of in een andere belastingverordening van deze gemeente dan wel in andere rechtsregels niet afzonderlijk zijn genoemd:

 

1.8.1.1

Afdruk van niet gekleurde kaarten en tekeningen op papier:

 

1.8.1.1.1

op A4-formaat

€ 5,90

1.8.1.1.2

op A3-formaat

€ 7,80

1.8.1.1.3

op A2-formaat

€ 9,50

1.8.1.1.4

op A1-formaat

€ 11,40

1.8.1.1.5

op A0-formaat

€ 17,30

1.8.1.2

Afdruk van niet gekleurde kaarten en tekeningen indien uitsluitend digitaal verstrekt:

 

1.8.1.2.1

tot een maximum van 5 afdrukken, per kaart of tekening

€ 3,60

1.8.1.2.2

meer dan 5 afdrukken, voor elk aan de aanvraag besteed kwartier of gedeelte daarvan

€ 17,65

1.8.1.3

Afdruk van gekleurde kaarten of ander plotwerk uit gemeentelijke bestanden op schaal:

 

1.8.1.3.1

op A4-formaat

€ 31,50

1.8.1.3.2

op A3-formaat

€ 39,20

1.8.1.3.3

op A2-formaat

€ 61,30

1.8.1.3.4

op A1-formaat

€ 83,70

1.8.1.3.5

op A0-formaat

€ 157,90

1.8.1.4

Afdruk van gekleurde kaarten en tekeningen indien uitsluitend digitaal verstrekt:

 

1.8.1.4.1

tot een maximum van 5 afdrukken, per kaart of tekening

€ 3,60

1.8.1.4.2

meer dan 5 afdrukken, voor elk aan de aanvraag besteed kwartier of gedeelte daarvan

€ 17,65

1.8.1.5

Afdruk plattegrond van de gemeente

 

1.8.1.5.1

schaal 1 : 10.000

€ 36,65

1.8.1.5.2

schaal 1 : 20.000

€ 24,30

1.8.1.5.3

schaal 1 : 25.000 en kleiner

€ 20,90

1.8.2

Bij verzending worden naast de tarieven genoemd in de artikelen 1.8.1.1, 1.8.1.3 en 1.8.1.5 tevens de werkelijke portokosten in rekening gebracht. De hoogte van deze portokosten wordt bij de aanvraag aan de aanvrager medegedeeld.

 

1.8.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens uit, of het raadplegen van de bij het gemeentebestuur berustende kadastrale stukken, ook indien de raadpleging niet leidt tot het beoogde doel, per vijf minuten of gedeelte daarvan

€ 10,70

1.8.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van inzage in bescheiden waaronder worden verstaan omgevingsvergunningen of meldingen met tekeningen, berekeningen en beschrijvingen betreffende een bestaand gebouw, terrein of object, per bouwdossier:

 

1.8.4.1

indien daarbij van gemeentewege hulp wordt verleend, per vijf minuten of gedeelte daarvan

€ 10,70

1.8.4.2

indien daarbij van gemeentewege geen hulp wordt verleend, per ¼ uur

€ 5,55

1.8.4.3

indien de inzage ten doel heeft inzicht te verkrijgen in de bodemgesteldheid als bedoeld in de Bouwverordening en/of het besluit Omgevingsrecht

€ 62,30

1.8.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verstrekken van inlichtingen omtrent het jaar waarin een gebouw of gelijktijdig gebouwd complex is opgericht, alsmede voor het verstrekken van inlichtingen omtrent de bestemming van een gebouw of gedeelte daarvan

€ 3,90

1.8.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift of uittreksel uit het gemeentelijk beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenadministratie, danwel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring als bedoeld in artikel 9, eerste lid van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

€ 7,65

1.8.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van informatie uit de digitale basiskaart van Wassenaar, opgebouwd uit: - bebouwing, wegen, kunstwerken, rasters, semantische gegevens, rioolputten, bomen, lantaarnpalen e.d.

 

1.8.7.1

Informatie per gemeentelijk vast punt van een meetkundige grondslag in R.D., inclusief aanmetingsschets

€ 82,25

1.8.7.2

Hoogte-informatie:

 

1.8.7.2.1

per gemeentelijk punt van het net van hoogtebouten in N.A.P., inclusief aanmetingsschets

€ 30,90

1.8.7.3

Geodetisch werk:

 

1.8.7.3.1

geodetische meetwerkploeg, per uur (incl. reiskosten, gebruik instrumentarium, verwerkingssoftware en verwerkingsapparatuur)

€ 221,90

1.8.7.3.2

binnenwerkzaamheden, per uur

€ 144,50

1.8.8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het toekennen van een gewijzigd huisnummer dan wel een verzoek om aan een nog niet geadresseerd object een huisnummer toe te kennen als bedoeld in de wet Basisregistraties Adressen en Gebouwen:

 

1.8.8.1

indien daarvoor geen andere adressen behoeven te worden gewijzigd

€ 42,95

1.8.8.2

indien voor een logisch verloop van de vernummering ook andere adressen dienen te worden gewijzigd

€ 85,70

 

Overige directe kosten

 

Paragraaf 1.9 Overige publiekszaken

1.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.9.1

tot het verstrekken van een verklaring omtrent het gedrag

€ 41,35

1.9.2

tot het legaliseren van een handtekening/garantverklaring

€ 16,35

1.9.3

voor het ter legalisatie zenden van stukken naar een andere gemeente in Nederland, in het persoonlijk belang van de aanvrager

€ 16,35

1.9.4

fotokopie conform origineel

€ 10,70

 

Overige directe kosten

 

Paragraaf 1.10 Gemeentearchief

1.10.1

Het tarief bedraagt voor het door of vanwege de gemeente doen van een nasporing in, eventueel gevolgd door het geven van een of meer inlichtingen uit een gedeelte van het archief van de gemeente, ongeacht het resultaat van die nasporing, een en ander voor zover deze diensten niet met name in andere bepalingen van deze verordeningen zijn genoemd, per 5 minuten of gedeelte daarvan

€ 7,65

1.10.2

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een afschrift of uittreksel van stukken (niet zijnde kaarten of tekeningen) uit het gemeentearchief per pagina:

 

1.10.2.1

van A4-formaat

€ 0,30

1.10.2.2

van A3-formaat

€ 0,30

1.10.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.10.3.1

tot het vervaardigen van een zwart/wit print (op gewoon papier) van een afbeelding uit de digitale fotocollectie, per afbeelding

€ 2,80

1.10.3.2

tot het verzenden per email van een gescande afbeelding uit de fotocollectie, per afbeelding

€ 11,90

1.10.4

De bedragen onder 1.10.2 en 1.10.3 worden in voorkomende gevallen verhoogd met verzend- en administratiekosten, per bestelling (ongeacht de grootte daarvan) ter hoogte van

€ 7,95

1.10.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het openbaar maken door middel van publicatie, uitgave, tentoonstelling en dergelijke van bij het gemeentearchief berustende afbeeldingen

 

1.10.5.1

- per afbeelding, bij een oplage van 1 – 1.000 exemplaren

€ 24,95

1.10.5.2

- per afbeelding, bij een oplage van 1.001 – 10.000 exemplaren

€ 50,10

1.10.5.3

- per afbeelding, bij een oplage van meer dan 10.000 exemplaren

€ 100,25

 

Overige directe kosten

 

Paragraaf 1.11 Huisvestingswet

1.11

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.11.1

tot het verlenen van een huisvestingsvergunning als bedoeld in artikel 8, eerste lid, van de Huisvestingswet 2014

€ 26,90

1.11.2

tot het verlenen van een urgentieverklaring op basis van sociale, mantelzorg of maatschappelijke indicatie als bedoeld in hoofdstuk 4 van de Huisvestingsverordening gemeente Wassenaar 2023.

€ 92,40

1.11.3

tot het verlenen van een urgentieverklaring op basis van een medisch urgentie als bedoeld in de Huisvestingsverordening gemeente Wassenaar 2023 inclusief de kosten voor het medische advies.

€ 212,00

Paragraaf 1.12 Leegstandwet

1.12

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.12.1

tot het verlenen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet., een percentage van de WOZ-waarde

0,05%

 

met een minimum van

€ 66,50

 

en een maximum van 

€ 412,80

1.12.2

De WOZ-waarde (zoals bedoeld in artikel 1.12.1) die als grondslag wordt gebruikt is de meest recente WOZ-waarde voor het meest recente WOZ-tijdvak waarvoor op het moment van het indienen van de aanvraag een WOZ-waarde is vastgesteld en bekendgemaakt.

 

1.12.3

Voor het verlengen van een jaar, voor een vergunning tot tijdelijk verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, lid 9, van de Leegstandswet

€ 66,50

 

Overige directe kosten

 

Paragraaf 1.13 Gemeentegarantie

1.13

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.13.1

tot het instemmen met het wijzigen of omzetten van een door de gemeente gegarandeerde hypothecaire geldlening

€ 166,15

 

Overige directe kosten

 

Paragraaf 1.14 Markten (vervallen)

1.14.1

Niet van toepassing

 

 

Overige directe kosten

 

Paragraaf 1.15 Winkeltijdenwet (vervallen)

1.15.1

Niet van toepassing

 

 

Overige directe kosten

 

Paragraaf 1.16 Kansspelen

1.16

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

 

1.16.1.1

voor een periode van twaalf maanden voor één kansspelautomaat

€ 58,30

1.16.1.2

voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer kansspelautomaten, voor de eerste kansspelautomaat

€ 58,30

1.16.1.2.1

en voor iedere volgende kansspelautomaat

€ 35,10

1.16.1.3

voor één kansspelautomaat, welke vergunning geldt voor een periode van meer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd

€ 233,75

1.16.1.4

voor twee of meer kansspelautomaten, welke vergunning geldt voor een periode van meer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd, voor de eerste kansspelautomaat

€ 233,75

1.16.1.4.1

en voor iedere volgende kansspelautomaat

€ 140,35

1.16.2

De subonderdelen 1.16.1.1 en 1.16.1.2 zijn van overeenkomstige toepassing, indien de vergunning geldt voor een tijdvak, korter dan 12 maanden of langer dan 12 maanden maar ten hoogste vier jaar, met dien verstande dat de daar genoemde bedragen naar evenredigheid van het verschil in looptijd van de vergunning verlaagd onderscheidenlijk verhoogd worden.

 

1.16.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

€ 53,80

1.16.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning tot het exploiteren of doen exploiteren van een speelautomatenhal als bedoeld in artikel 2:39a van de Algemene plaatselijke verordening Wassenaar 2022

€ 53,80

 

Overige directe kosten

 

Paragraaf 1.17 Kabels en leidingen

1.17.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet of van een vergunning als bedoeld in artikel 5 van de Verordening werkzaamheden kabels en leidingen Wassenaar:

 

1.17.1.1

voor een sleuf, met een breedte van 50 centimeter, met een lengte van:

 

1.17.1.1.1

0 - 50 meter

€ 552,10

1.17.1.1.2

50 - 100 meter

€ 550,05

1.17.1.1.3

vermeerderd met een bedrag van

€ 1,85

1.17.1.1.4

voor elke meter of gedeelte daarvan boven de 100 meter

 

1.17.1.2

Indien de breedte van de sleuf groter is dan 50 centimeter wordt het tarief onder 1.17.1.1 evenredig verhoogd.

 

1.17.2

Indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel of leiding plaatsvindt, wordt het onder 1.17.1 bedoelde bedrag verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

1.17.3

Indien een begroting als bedoeld in subonderdeel 1.17.2 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

 

Overige directe kosten

 

Paragraaf 1.18 Verkeer en vervoer

1.18.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.18.1.1

tot het verkrijgen van gegevens uit het centraal register rijbewijzen

€ 9,85

1.18.1.2

tot het verlenen van ontheffing van de parkeerschijfzone

€ 17,90

1.18.1.3

tot het verlenen van ontheffing op grond van de Wegenverkeerswet 1994 of het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990

€ 53,80

1.18.1.4

tot het verstrekken van een duplicaat van de hiervoor onder 1.18.1.2 en 1.18.1.3 genoemde stukken

€ 8,90

1.18.1.5

tot het op verzoek van de houder wijzigen van de hiervoor onder 1.18.1.2 en 1.18.1.3 bedoelde stukken

€ 8,90

1.18.1.6

tot het verlenen van een ontheffing op grond van de wegenverkeerswetgeving voor en direct samenhangend met de uitvoering van exceptioneel/bijzonder transport (voor niet gekentekend langzaam verkeer)

€ 53,80

1.18.1.7

tot het verstrekken van een landelijke Gehandicaptenparkeerkaart (bestuurderskaart of passagierskaart)

€ 38,80

1.18.1.7.1

vermeerderd met voor zover van toepassing de kosten van:

 

1.18.1.7.2

een standaard medisch advies (Argonaut): 

€ 130,00

1.18.1.7.3

Vervallen

 

1.18.1.7.4

Vervallen

 

1.18.1.7.5

het inwinnen van aanvullende informatie bij een (huis)arts: 

€ 123,85

1.18.1.7.6

een huisbezoek (excl. kosten standaard advies):

€ 87,70

1.18.1.7.7

Bij het niet verschijnen op een gemaakte afspraak voor een keuring wordt het no-show tarief van de keuringsinstantie doorberekend aan de aanvrager. De regels van de keurings-instantie met betrekking tot het tijdig afmelden zijn hierbij leidend.

€ 134,15

1.18.1.8

tot het verstrekken van een landelijke Gehandicaptenparkeerkaart (instellingen)

€ 39,25

1.18.1.9

tot het verstrekken van een duplicaat van de hiervoor onder 1.18.1.7 en 1.18.1.8 genoemde Gehandicaptenparkeerkaart

€ 29,90

1.18.1.10

tot het toewijzen van een bijzondere gehandicaptenparkeerplaats

€ 17,80

1.18.1.10.1

(tenzij de toewijzing kan plaatsvinden aan de hand van een eerder afgegeven keuringsadvies van Argonaut), vermeerderd met voor zover van toepassing de kosten van:

 

1.18.1.10.2

een standaard medisch advies (Argonaut): 

€ 130,00

1.18.1.10.3

Vervallen

 

1.18.1.10.4

het inwinnen van aanvullende informatie bij een (huis)arts: 

€ 123,85

1.18.1.10.5

Vervallen

 

1.18.1.10.6

een huisbezoek (excl. kosten standaard advies): 

€ 87,70

1.18.1.10.7

Bij het niet verschijnen op een gemaakte afspraak voor een keuring wordt het no-show tarief van de keuringsinstantie ter hoogte van € 48,50 doorberekend aan de aanvrager. De regels van de keuringsinstantie met betrekking tot het tijdig afmelden zijn hierbij leidend.

€ 134,15

1.18.1.11

tot het wijzigen van de aanduiding van het voertuig waarvan de houder van een bijzondere Gehandicaptenparkeerplaats gebruik maakt (kentekenwijziging)

€ 17,80

1.18.1.12

tot het verkrijgen van een Verklaring geen bezwaar voor het opstijgen van een luchtballon op grond van luchtvaartwetgeving

€ 135,20

 

Overige directe kosten

 

Paragraaf 1.19 Diversen

1.19.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

Beschikkingen, vergunningen e.d.

1.19.1.1

tot het verstrekken van een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€ 53,80

Fotokopieën, geschreven of gedrukte stukken

1.19.1.3

tot het verstrekken van afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

 

1.19.1.3.1

voor de eerste bladzijde

€ 4,70

1.19.1.3.2

voor elke volgende bladzijde

€ 0,25

1.19.1.3.3

voor de eerste bladzijde (kleur)

€ 6,35

1.19.1.3.4

voor elke volgende bladzijde (kleur)

€ 0,55

1.19.1.3.5

bedragen van minder dan € 10,00 worden niet in rekening gebracht

 

Geluidshinder

1.19.1.4

tot het verstrekken van een ontheffing voor het veroorzaken van geluidshinder als bedoeld in artikel 4:6 van de Algemene plaatselijke verordening Wassenaar 2022

€ 53,80

Gemeentewapen

1.19.1.5

tot het verstrekken van een niet in kleur uitgevoerde afdruk van het wapen der gemeente met bijbehorende beschrijving

€ 4,95

1.19.1.6

Vervallen

 

Scholenlijst

1.19.1.7

tot het verstrekken van een opgave van de adressen van de in gemeente gevestigde onderwijsinrichtingen en hun besturen

€ 10,05

Straatartiest

1.19.1.8

tot het verlenen van een ontheffing voor het optreden als straatartiest als bedoeld in artikel 2:9 van de Algemene plaatselijke verordening Wassenaar 2022

€ 53,80

Straatnamenlijst

1.19.1.9

tot het verstrekken van een lijst van straatnamen

€ 10,05

Strand

1.19.1.10

tot het verlenen van een vergunning voor het hebben van een vaartuig op het strand als bedoeld in artikel 5:42 van de Algemene plaatselijke verordening Wassenaar 2022

€ 53,80

1.19.1.11

tot het verlenen van een vergunning voor het hebben van een voertuig op het strand als bedoeld in artikel 5:43 van de Algemene plaatselijke verordening Wassenaar 2022

€ 53,80

Voorwerpen

1.19.1.12

tot het verkrijgen van een vergunning voor het plaatsen, aanbrengen of hebben van voorwerpen of stoffen, op, aan, over of boven de weg als bedoeld in artikel 2:10 van de Algemene plaatselijke verordening Wassenaar 2022

€ 53,80

1.19.1.13

Vervallen

 

1.19.1.14

Vervallen

 

1.19.1.15

Vervallen

 

Vuur

1.19.1.16

tot het verlenen van een ontheffing voor het stoken van vuur als bedoeld in artikel 5:34 van de Algemene plaatselijke verordening Wassenaar 2022

€ 108,35

Vuurwerk

1.19.1.17

tot het verlenen van een vergunning voor het afleveren of aanwezig hebben van vuurwerk als bedoeld in artikel 2:72 van de Algemene plaatselijke verordening Wassenaar 2022

€ 226,00

1.19.2

Vervallen

 

 

Overige directe kosten

 

 

Hoofdstuk 2 Dienstverlening en besluiten in het kader van de Omgevingswet

Paragraaf 2.1

Begripsomschrijvingen

 

Artikelen:

 

 

2.1.1

Begripsbepalingen die zijn opgenomen in de bijlage bij de Omgevingswet, in bijlage I bij het Besluit activiteiten leefomgeving, bijlage I bij het Besluit bouwwerken leefomgeving, bijlage I bij het Besluit kwaliteit leefomgeving, bijlage I bij het Omgevingsbesluit en bijlage I bij de Omgevingsregeling en in de bijlagen bij het gemeentelijke omgevingsplan, zijn van toepassing op dit hoofdstuk, tenzij in de legesverordening of deze tarieventabel anders is bepaald.

 

2.1.2

In dit hoofdstuk voorkomende begrippen die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander dan een in het eerste lid bedoeld wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld, tenzij in de legesverordening of deze tarieventabel anders is bepaald.

 

2.1.3

Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt verstaan onder:

 

2.1.3.1

Binnenplanse omgevingsplanactiviteit:

een activiteit waarvoor in het omgevingsplan is bepaald dat het is verboden deze zonder omgevingsvergunning te verrichten en die niet in strijd is met het omgevingsplan;

 

2.1.3.2

Binnenplanse omgevingsplanactiviteit bij wijzigingsbevoegdheid of uitwerkingsplicht:

een activiteit waarvoor in het omgevingsplan is bepaald dat het is verboden deze zonder omgevingsvergunning te verrichten en die in strijd is met het omgevingsplan, maar die niet in strijd is met regels voor de toepassing van een wijzigingsbevoegdheid of het voldoen aan een uitwerkingsplicht in het tijdelijke deel van het omgevingsplan, bedoeld in artikel 22.1, aanhef en onder a, van de Omgevingswet;

 

2.1.3.3

Aanlegkosten:

de aannemingssom inclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van het Besluit vaststelling Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012; Stct. 2012,1567), voor het uit te voeren werk of het bedrag waarvoor de aannemer zich heeft verbonden het werk tot stand te brengen (de aannemingssom inclusief omzetbelasting), of voor zover deze ontbreekt, een raming van de kosten die voortvloeien uit de aangegane verplichtingen voor de fysieke realisatie (het aanleggen) van de werken of de werkzaamheden inclusief omzetbelasting. Als de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden dan zijn de bouwkosten de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van de werken of de werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft, de omzetbelasting niet inbegrepen.

 

2.1.3.4

Bouwkosten:

de aannemingssom inclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van het Besluit vaststelling Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012; Stct. 2012,1567), voor het uit te voeren werk of het bedrag waarvoor de aannemer zich heeft verbonden het werk tot stand te brengen (de aannemingssom inclusief omzetbelasting), of voor zover deze ontbreekt, een raming van de kosten die voortvloeien uit de aangegane verplichtingen voor de fysieke realisatie (het bouwen) van de bouwwerken, de omzetbelasting daarin inbegrepen. Als het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt dan zijn de bouwkosten de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft, de omzetbelasting niet inbegrepen.

 

 

2.1.3.5

cultureel erfgoed: zich in de fysieke leefomgeving bevindend erfgoed bestaande uit:

a. monumenten, voor zover het onroerende zaken betreft, met inbegrip van archeologische monumenten, groenmonumenten en beeldbepalende zaken

b. stads- en dorpsgezichten,

c. cultuurlandschappen, voor zover van algemeen belang vanwege hun schoonheid, vervaardigde structuren, betekenis voor de wetenschap of cultuurhistorische waarde;

d. terreinen welke van algemeen belang zijn wegens daar aanwezige archeologische (verwachtings-)waarden

e. Unesco Werelderfgoed

welke zijn aangewezen of voorbeschermd middels een voorlopige aanwijzing door het Rijk, Provincie of Gemeente.

 

2.1.3.6

Kostprijs:

De door de gemeente te maken kosten voor: het opstellen van een ruimtelijke onderbouwing, ruimtelijke randvoorwaarden en/of het vaststellen van een ruimtelijk-planologisch kader, het verrichten en/of het laten verrichten van onderzoeken, met inbegrip van de kosten voor de toets daarvan en de daarbij te volgen procedures berekend aan de hand van een plankostenscan van de Regeling plankosten exploitatieplan van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.

 

2.1.3.7

Initiatieffase/Scan wenselijkheid:

Dit is een ‘tafel’ waaraan drie adviseurs deelnemen, onder leiding van een voorzitter en begeleid door een secretaris. Het initiatief wordt ingebracht door een planbegeleider of casemanager. Het resultaat is een conclusie dat het initiatief vanuit beleidsuitgangspunten wenselijk is of niet wenselijk is.

 

Bij de conclusie “niet wenselijk”, wordt het initiatief afgerond door middel van een afrondingsbrief en legesbesluit.

Bij de conclusie “wel wenselijk”, wordt het plan in overleg met de initiatiefnemer geagendeerd op tafel 1 van de haalbaarheidsfase.

 

2.1.3.8

Haalbaarheidsfase:

Deze fase bestaat uit drie tafels.

Aan tafel 1 zitten initiatiefnemer, maximaal 12 adviseurs, een voorzitter en een secretaris. Het plan wordt begeleid door een planbegeleider of casemanager.

Resultaat van deze fase is een ja(,mits) of nee. Bij de conclusie “nee” wordt het initiatief afgerond door middel van een afrondingsbrief met legesbesluit ( zie par. 2.2.2.2).

Bij de conclusie ja (mits) zal de tafel een uitspraak doen over de noodzaak van het doorlopen van de volgende tafels.

 

Aan tafel 2 zitten de initiatiefnemer, maximaal 12 adviseurs, ketenpartners, de voorzitter en de secretaris. Het plan wordt begeleid door een planbegeleider of casemanager.

Resultaat van deze fase is een ja(,mits) of nee. Hier wordt de haalbaarheid van het initiatief vanuit de ketenpartners bepaald. Bij de conclusie “nee” wordt het initiatief afgerond door middel van een afrondingsbrief met legesbesluit ( zie par. 2.2.2.2).

Bij de conclusie ja (mits) zal de tafel een uitspraak doen over de noodzaak van het agenderen op tafel 3.

 

Aan tafel 3 zitten de initiatiefnemer, maximaal 12 adviseurs, ketenpartners, de voorzitter en de secretaris. Het plan wordt begeleid door een planbegeleider of casemanager.

Resultaat van deze fase is een controle of er aan alle randvoorwaarden is voldaan. Bij de conclusie “nee” wordt het initiatief afgerond door middel van een afrondingsbrief legesbesluit ( zie par. 2.2.2.2).

Het resultaat van deze tafel is een concept-omgevingsvergunning en het proces wordt afgesloten met een afrondingsbrief met legesbrief op basis van het aantal gehanteerde tafels x het tarief per tafel.

 

2.1.3.9

Uitwerkingsfase:

Na afsluiting anterieure overeenkomst. Advisering leidt tot conclusie of een uitgewerkt plan kan worden uitgevoerd.

 

 

Paragraaf 2.2

Omgevingsoverleg (initiatieffase / haalbaarheidsfase)

 

Artikelen:

 

 

2.2.1

Initiatieffase

 

2.2.1.1

Het tarief voor het globaal beoordelen van een initiatief door de gemeente op wenselijkheid, in het geval dat het initiatief leidt tot maatschappelijke baten (meer personen / zaken dan alleen de initiatiefnemer profiteren) en geen sprake is van een winstoogmerk

€ 0,00

2.2.1.2

Het tarief voor het globaal beoordelen van een ruimtelijk initiatief door de gemeente op haalbaarheid in het geval dat het initiatief bestaat uit een uitbreiding of aanpassing van een bestaande woning of het anderszins vergroten van het woongenot op het eigen perceel:

 

2.2.2

Haalbaarheidsfase (drie omgevingstafels)

 

2.2.2.1

De kosten met betrekking tot het proces wenselijkheid bedragen voor een

 

 

1e beoordeling op wenselijkheid

€ 525,00

2.2.2.1.1

Voor iedere volgende beoordeling op wenselijkheid

€ 200,00

2.2.2.2

De kosten met betrekking tot het proces omgevingstafels bedragen per tafel:

 

2.2.2.2.1

- Klein project:

€ 882,00

2.2.2.2.2

- Middel groot project:

€ 1.470,00

2.2.2.2.3

- Groot project:

€ 2.058,00

2.2.2.2.4

- Zeer groot project:

€2.648,00

2.2.2.3

De kosten van ondersteuning van de initiatiefnemer door de gemeente tijdens de voorbereidingsfase

Kostprijs

2.2.3

Indien voor de beoordeling van het ruimtelijk initiatief een beoordeling van de adviescommissie omgevingskwaliteit / ruimtelijke kwaliteit nodig is worden geen kosten in rekening gebracht, tenzij het initiatief meer dan drie keer wordt behandeld. Vanaf de vierde keer wordt het reguliere welstandstarief doorberekend als vermeld in artikel 2.31.2

 

 

 

 

Par agraaf 2.3

Aanvraag omgevingsvergunning

 

Artikelen:

 

 

2.3.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot een (binnenplanse of buitenplanse) omgevingsvergunning is afhankelijk van de activiteiten die de aanvraag omgevingsvergunning omvat. De tarieven van onderstaande, op de aanvraag van toepassing zijnde activiteiten worden hiertoe bij elkaar opgeteld, ook bij omgevingsvergunningen die in twee fasen worden ingediend:

Dit geldt voor paragraaf 2.4 t/m 2.28

2.3.2

Bij aanvragen Initiatieffase, Haalbaarheidsfase en Omgevingsvergunning kunnen de volgende zaken van toepassing zijn:

 

2.3.2.1

Buiten behandeling stellen van een aanvraag of activiteit

Paragraaf 2.29

2.3.2.2

Teruggaaf leges bij intrekken ruimtelijk initiatief, aanvraag omgevingsvergunning of omgevingsplanactiviteit

Paragraaf 2.30

2.3.2.3

Restitutie leges

Paragraaf 2.31

2.3.2.4

Externe advieskosten

Paragraaf 2.32

2.3.2.5

Overige

Paragraaf 2.33

 

 

 

Paragraaf 2.4

Bouwactiviteit (bouwtechnische deel)

 

Artikelen:

 

 

2.4.1

Het minimale tarief voor deze activiteit bedraagt:

 

2.4.1.1

Indien de bouwkosten minder dan € 10.000 bedragen

€ 348,00

2.4.1.2

Indien de bouwkosten minimaal € 10.000 en maximaal € 24.999 bedragen

€ 696,00

2.4.1.3

Indien de bouwkosten minimaal € 25.000 en maximaal € 49.999 bedragen

€ 1.277,00

2.4.1.4

Indien de bouwkosten minimaal € 50.000 en maximaal € 99.999 bedragen

€ 2.089,00

2.4.1.5

Indien de bouwkosten minimaal € 100.000 bedragen

5%

 

2.4.2

De volgende aanvullende tarieven kunnen van toepassing zijn:

 

2.4.2.1

Een eerste beoordeling van een bouwtechnisch onderzoeksrapport, per rapport

€ 232,00

2.4.2.1.1

Iedere volgende (her)beoordeling van een aangepast bouwtechnisch onderzoeksrapport, per rapport

€ 116,00

2.4.2.2

Een eerste beoordeling van een milieukundig bodemrapport, per rapport

€ 252,00

2.4.2.2.1

Iedere volgende (her)beoordeling van een aangepast milieukundig bodemrapport, per rapport

€ 126,00

2.4.2.3

Een eerste beoordeling van een archeologisch onderzoeksrapport

(dit kan een bureauonderzoek zijn, maar ook een inventariserend veldonderzoek door middel van boringen en/of proefsleuven), per rapport

€ 252,00

2.4.2.3.1

Iedere volgende (her)beoordeling van een aangepast archeologisch onderzoeksrapport, per rapport

€ 126,00

2.4.2.4

Een eerste beoordeling van een akoestisch onderzoeksrapport

€ 252,00

2.4.2.4.1

Iedere volgende (her)beoordeling van een aangepast akoestisch onderzoeksrapport, per rapport

€ 126,00

2.4.2.5

Het opleveren van een overzicht van relevante kabels en leidingen in het plangebied waar de activiteit zich afspeelt

€ 53,00

2.4.2.6

Indien de aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit (bijvoorbeeld op last van de afdeling handhaving van de gemeente) bedraagt het tarief 150% van bovenstaande bedragen.

150%

 

 

 

Paragraaf 2.5

Omgevingsplanactiviteit bestaande uit een bouwactiviteit (ruimtelijke deel)

 

 

Artikelen:

 

 

2.5.1

Het tarief voor deze activiteit bedraagt: 

 

2.5.1.1

Indien de bouwkosten minder dan € 10.000 bedragen

€ 348,00

2.5.1.2

Indien de bouwkosten minimaal € 10.000 en maximaal € 24.999 bedragen

€ 696,00

2.5.1.3

Indien de bouwkosten minimaal € 25.000 en maximaal € 49.999 bedragen

€ 1.277,00

2.5.1.4

Indien de bouwkosten minimaal € 50.000 en maximaal € 99.999 bedragen

€ 2.089,00

2.5.1.5

Indien de bouwkosten minimaal € 100.000 bedragen

5%

2.5.1.6

In het geval om advies of advies met instemming moet worden verzocht bij een ander (bestuurs)orgaan en/of andere instantie

€ 226,00

2.5.1.7

Bij het opleveren van een overzicht van relevante kabels en leidingen in het plangebied waar de activiteit zich afspeelt

€ 53,00

 

 

 

 

 

 

2.5.2

De volgende aanvullende tarieven kunnen van toepassing zijn:

 

2.5.2.1

Een eerste beoordeling (door de gemeente) van één of meerdere hieronder genoemde onderzoeksrapporten:

  • -

    Onderzoek verkeer

  • -

    Onderzoek luchtkwaliteit

  • -

    Onderzoek natuur

  • -

    Onderzoek stikstofdepositie

  • -

    Onderzoek externe veiligheid

  • -

    Onderzoek water(toets)

  • -

    Onderzoek bodem

  • -

    Onderzoek bedrijven en milieuzonering

  • -

    Onderzoek (vormvrije) m.e.r.-beoordeling (aanmeldnotitie)

  • -

    Onderzoek cultuurhistorie

  • -

    Onderzoek grondwaterbescherming

  • -

    Onderzoek klimaatadaptatie

  • -

    Onderzoek duurzaamheid

, per rapport

€ 252,00

2.5.2.2

Iedere volgende (her)beoordeling van een aangepast onderzoeksrapport zoals hiervoor genoemd, behoudens archeologie (zie hieronder), per rapport

€ 126,00

2.5.2.3

Iedere volgende (her)beoordeling van een aangepaste rapportage archeologisch bureauonderzoek, per rapport

€ 126,00

2.5.2.4

Beoordeling van een Plan van Aanpak voor een archeologisch booronderzoek, proefsleuvenonderzoek en/of definitieve opgraving, per rapport

€ 126,00

2.5.2.5

Beoordeling van een Programma van Eisen voor een onderzoek door middel van boringen, per rapport

€ 252,00

2.5.2.6

Beoordeling van een Programma van Eisen voor een onderzoek door middel van proefsleuven, per rapport

€ 379,00

2.5.2.7

Beoordeling van een rapportage archeologisch veldonderzoek: onderzoek door middel van boringen of proefsleuven, per rapport

€ 252,00

2.5.2.8

Beoordeling van een rapportage archeologisch veldonderzoek : onderzoek door middel van een definitieve opgraving, per rapport

€ 379,00

2.5.2.9

Een beoordeling van een uitgebreide milieueffectrapportage (MER), per rapport

€ 1.009,00

2.5.2.10

Procedure voor het afwijken van een voorbereidingsbesluit (indien een voorbereidingsbesluit is genomen voor het gebied waar de activiteit is voorzien)

€ 2.018,00

2.5.2.11

Procedure voor het gebruik maken van een ontheffing binnen provinciale of nationale regelgeving (kosten van de gemeente voor overleg en administratie)

€ 1.009,00

2.5.2.12

Indien de aanvraag omgevingsplanactiviteit, niet zijnde een bouwactiviteit, wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de wijziging (bijvoorbeeld op last van de afdeling handhaving van de gemeente) bedraagt het tarief 150% van bovenstaande bedragen

150%

 

 

 

Paragraaf 2.6

Omgevingsplanactiviteit bestaande uit een sloopactiviteit

 

Artikel:

 

 

2.6.1

Als de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een omgevingsplanactiviteit bestaande uit een sloopactiviteit, niet zijnde erfgoed

€ 332,00

 

 

 

Paragraaf 2.7

Omgevingsplanactiviteit met betrekking tot een (al dan niet voorbeschermd) gemeentelijk, provinciaal en/of rijksmonument en/of een rijksmonumentenactiviteit

 

Artikelen:

 

 

2.7.1

Voor het slopen, verstoren, verplaatsen of wijzigen van een monument of voorbeschermd monument

€ 263,00

2.7.2

Voor het herstellen of gebruiken van een monument of voorbeschermd monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht

€ 263,00

2.7.3

Indien de aanvraag een archeologisch monument betreft, worden de hiervoor genoemde tarieven verhoogd met

50%

2.7.4

Voor de toepassing van het eerste en tweede lid wordt onder gemeentelijk monument respectievelijk voorbeschermd gemeentelijk monument ook verstaan een monument of archeologisch monument dat op grond van de Erfgoedverordening gemeente Wassenaar 2016 / Verordening fysieke leefomgeving is aangewezen respectievelijk waarop, voordat het is aangewezen, die verordening van overeenkomstige toepassing is.

De vorige volzin is van toepassing:

  • a.

    als het gaat om een aangewezen monument of archeologisch monument: zolang in het omgevingsplan daaraan nog niet de functie-aanduiding gemeentelijk monument is gegeven, en

  • b.

    als het gaat om een monument of archeologisch monument waarop voordat het is aangewezen de verordening van overeenkomstige toepassing is: zolang in het omgevingsplan daaraan nog niet de functie-aanduiding gemeentelijk monument is gegeven of het omgevingsplan nog geen voorbeschermingsregel bevat vanwege het voornemen om die functie-aanduiding te geven

 

 

 

 

Paragraaf 2.8

Omgevingsplanactiviteit met betrekking tot beeldbepalende (groen)objecten, bijzondere landschapselementen en / of aardkundige waarden

 

Artikel:

 

 

2.8.1

Indien de aanvraag betreft het aanpassen van een beeldbepalend (groen)object, bijzondere landschapselementen en/of aardkundige waarden, in welke vorm dan ook

€ 484,00

 

 

 

Paragraaf 2.9

Omgevingsplanactiviteit met betrekking tot werelderfgoed

 

Artikel:

 

 

2.9.1

Als de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op werelderfgoed, waarvoor in het omgevingsplan met het oog op het behoud van cultureel erfgoed of van de uitzonderlijke universele waarde van werelderfgoed een verbod is opgenomen om zonder omgevingsvergunning deze activiteit te verrichten, bedraagt het tarief:

€ 232,00

 

 

 

Par agraaf 2.10

Omgevingsplanactiviteit met betrekking tot overig cultureel erfgoed

 

Artikel:

 

 

2.10.1

Als de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op overig cultureel erfgoed, waarvoor in het omgevingsplan met het oog op het behoud van cultureel erfgoed een verbod is opgenomen om zonder omgevingsvergunning deze activiteit te verrichten, bedraagt het tarief:

€ 737,00

 

 

 

Paragra af 2.11

Omgevingsplanactiviteit en/of sloopactiviteit met betrekking tot het slopen in een rijksbeschermd, provinciaal beschermd en / of gemeentelijk beschermd stads- of dorpsgezicht

 

Artikelen:

 

 

2.11.1

Als de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een sloopactiviteit in een rijksbeschermd, provinciaal beschermd of gemeentelijk beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in de omgevingsverordening, het omgevingsplan of de Erfgoedverordening gemeente Wassenaar / Verordening fysieke leefomgeving, in samenhang met artikel 22.8 van de Omgevingswet en artikel 2.1a van het Omgevingsbesluit, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere artikelen van dit hoofdstuk als het ook gaat om de in die artikelen bedoelde activiteiten

€ 332,00

 

2.11.2

Het eerste lid is van overeenkomstige toepassing op een sloopactiviteit die wordt verricht op een locatie waarvoor een op grond van artikel 4.35, eerste lid, van de Invoeringswet Omgevingswet als instructie geldende aanwijzing als beschermd stads- of dorpsgezicht als bedoeld in artikel 35, eerste lid, van de Monumentenwet 1988 zoals die wet luidde voor de inwerkingtreding van de Erfgoedwet van kracht is, zolang in het omgevingsplan aan die locatie nog niet de functie-aanduiding rijksbeschermd stads- of dorpsgezicht is gegeven

 

 

 

 

 

 

 

Paragraaf 2.12

Omgevingsplanactiviteit voor het opbreken van verharding in openbaar gebied, al dan niet gecombineerd met graven in openbaar gebied waarbij de vrijstellingsgrens van de archeologische waarde niet wordt overschreden.

 

Artikel:

 

 

2.12.1

Het tarief voor deze activiteit bedraagt:

€ 484,00

 

 

 

Paragraaf 2.13

Wijziging (tijdelijk) omgevingsplan zonder activiteiten

 

Artikel:

 

 

2.13.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een wijziging van het (tijdelijke) omgevingsplan.

€ 26.060,00

2.13.2

In het geval de aanvrager bij de hiervoor onder 2.8.1 bedoelde aanvraag zelf een complete concept-wijziging van het (tijdelijke) omgevingsplan aanlevert, bedraagt het tarief, in afwijking van het hiervoor onder 2.8.1 genoemde tarief.

€ 7.868,00

 

 

 

Paragraaf 2.14

Omgevingsplanactiviteit voor het graven in een gebied waarbij de vrijstellingsgrens van de archeologische verwachtingswaarde wordt overschreden.

 

Artikel:

 

 

2.14.1

Het tarief voor deze activiteit bedraagt:

€ 484,00

 

 

 

Paragraaf 2.15

Omgevingsplanactiviteit voor het graven in een beperkingengebied leidingen

 

Artikel:

 

 

2.15.1

Het tarief voor deze activiteit bedraagt:

€ 484,00

 

 

 

Paragraaf 2.16

Reserve

 

Artikel:

 

 

2.16.1

Reserve

 

 

 

 

 

 

 

Paragraaf 2. 17

Omgevingsplanactiviteit voor het aanleggen of veranderen van een weg

 

Artikel:

 

 

2.17.1

Als de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op:

  • -

    het aanleggen of veranderen van een weg, bedoeld in de Algemene plaatselijke verordening of

  • -

    een omgevingsplanactiviteit bestaande uit het aanleggen of veranderen van de weg

bedraagt het tarief voor deze activiteit:

€ 338,00

 

 

 

Paragraaf 2.18

Omgevingsplanactiviteit voor het maken of veranderen van het gebruik van een uitweg / uitrit

 

Artikel:

 

 

2.18.1

Als de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op:

  • -

    het maken, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg / uitrit, bedoeld in de Algemene plaatselijke verordening of

  • -

    een omgevingsplanactiviteit bestaande uit het maken of veranderen van het gebruik van een uitweg / uitrit

bedraagt het tarief voor deze activiteit:

€ 360,00

 

 

 

Paragraaf 2.19

Reserve

 

Artikel:

 

 

2.19.1

Reserve

 

 

 

 

Paragraaf 2.20

Omgevingsplanactiviteit voor het kappen / vellen van een houtopstand

 

Artikelen:

 

 

2.20.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4:11 van de Algemene plaatselijke verordening Wassenaar 2022 een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

 

2.20.2

Indien de aanvraag betrekking heeft op 1 (één) boom

€ 180,00

2.20.3

Indien de aanvraag betrekking heeft op meer dan 1 (één) boom, wordt het bedrag onder 2.20.2 per boom verhoogd met een bedrag van

€ 36,00

2.20.4

De maximum verhoging onder 2.20.3 bedraagt

322,00

 

 

 

Paragraaf 2.21

Omgevingsplanactiviteit voor het aanbrengen van (handels)reclame op of aan een onroerende zaak

 

Artikel:

 

 

2.21.1

Als de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op:

  • -

    het aanbrengen van (handels)reclame op of aan een onroerende zaak als bedoeld in de Algemene plaatselijke verordening of

  • -

    een omgevingsplanactiviteit bestaande uit het aanbrengen van (handels)reclame op of aan een onroerende zaak

bedraagt het tarief voor deze activiteit:

€ 41,00

 

 

 

Paragraaf 2.22

Omgevingsplanactiviteit voor het opslaan van roerende zaken

 

Artikel:

 

 

2.22.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie of de gemeente Wassenaar, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2:10 van de Algemene plaatselijke verordening Wassenaar 2022 een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

€ 249,00

 

 

 

 

 

 

Paragraaf 2.23

Reserve

 

Artikel:

 

 

2.23

Reserve

 

 

 

 

Paragraaf 2.24

Reserve

 

Artikelen:

 

 

2.24

Reserve

 

 

 

 

Paragraaf 2.25

Activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving (omgevingsvergunning milieuactiviteit, volgens artikel 2.2a Besluit Omgevingsrecht). Geldt voor diverse activiteiten met milieugevolgen

 

Artikelen:

 

 

2.25

Het tarief voor deze activiteit bedraagt:

 

2.25.1

In het geval afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing is of van toepassing wordt verklaard

€ 1.009,00

 

 

 

Paragraaf 2.26

Omgevingsplanactiviteit voor het toevoegen van een geluidgevoelig gebouw binnen een geluidaandachtsgebied

 

Artikelen:

 

 

2.26

Het tarief voor deze activiteit bedraagt:

 

2.26.1

Als het gaat om, bestaande uit het aanleggen of wijzigen van een weg als op grond van het omgevingsplan of bij omgevingsvergunning voor een omgevingsplanactiviteit een geluidgevoelig gebouw is toegelaten binnen het aandachtsgebied van die weg,

€ 505,00

 

 

 

Paragraaf 2.27

Activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving (Natura 2000-activiteiten en/of flora en fauna-activiteiten)

 

Artikelen:

 

 

2.27.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2aa, aanhef en onder a, van het Besluit ruimtelijke ordening (Natura 2000-activiteit) bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van in die onderdelen bedoelde activiteiten:

€ 498,00

2.27.2

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in de Wet Natuurbescherming in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:

€ 498,00

 

 

 

Paragraaf 2.28

Omgevingsplanactiviteit: milieubelastende activiteiten

 

Artikelen:

 

 

2.28

Het tarief voor deze activiteit bedraagt:

 

2.28.1

Als de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een omgevingsplanactiviteit, als bedoeld in artikel 5.1, eerste lid, aanhef en onder a, van de Omgevingswet, bestaande uit een milieubelastende activiteit zoals bedoeld in het omgevingsplan, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere artikelen van dit hoofdstuk als het ook gaat om de in die artikelen bedoelde activiteiten

€ 3.360,00

2.28.2

Als de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op één of meer milieubelastende activiteiten, als bedoeld in artikel 5.1, tweede lid, aanhef en onder b, van de Omgevingswet onverminderd het bepaalde in de andere artikelen van dit hoofdstuk als het ook gaat om de in die artikelen bedoelde activiteiten:

 

2.28.2.1

Voor één milieubelastende activiteit:

€ 3.360,00

2.28.2.2

Voor twee tot vijf milieubelastende activiteiten, per milieubelastende activiteit:

€ 2.800,00

2.28.2.3

Voor vijf of meer milieubelastende activiteiten. Per milieubelastende activiteit:

€ 2.240,00

2.28 .3

Maatwerkvoorschriften bij milieubelastende activiteiten

 

 

Als de aanvraag om een of meer maatwerkvoorschriften als bedoeld in hoofdstuk 3 van het Besluit activiteiten leefomgeving betrekking heeft op:

 

2.28.3.1

één milieubelastende activiteit als bedoeld in hoofdstuk 3 van het Besluit activiteiten leefomgeving, bedraagt het tarief:

€ 3.360,00

2.28.3.2

twee tot vijf milieubelastende activiteiten als bedoeld in hoofdstuk 3 van het Besluit activiteiten leefomgeving, bedraagt het tarief, in afwijking van artikel 2.3, per milieubelastende activiteit:

€ 2.800,00

2.28.3.3

vijf of meer milieubelastende activiteiten als bedoeld in hoofdstuk 3 van het Besluit activiteiten leefomgeving, bedraagt het tarief, in afwijking van artikel 2.3, per milieubelastende activiteit:

€ 2.240,00

2.28.3.4

Als de aanvraag om een of meer maatwerkvoorschriften betrekking heeft op een andere milieubelastende activiteit dan bedoeld in artikel 2.36, bedraagt het tarief per milieubelastende activiteit:

€ 3.360,00

2.28.4

Gelijkwaardige maatregel

 

 

Als de aanvraag om toestemming voor een gelijkwaardige maatregel als bedoeld in artikel 4.7 van de Omgevingswet betrekking heeft op een milieubelastende activiteit, bedraagt het tarief:

€ 2.240,00

2.28.5

Lozingsactiviteiten

 

2.2 8.5.1

Lozingsactiviteit niet afkomstig van milieubelastende activiteit

Als de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een lozingsactiviteit op een oppervlaktewaterlichaam in beheer bij de gemeente, als bedoeld in artikel 5.1, tweede lid, aanhef en onder c, onder 1, van de Omgevingswet, en het gaat niet om het lozen van water of stoffen afkomstig van een milieubelastende activiteit als bedoeld in hoofdstuk 3 van het Besluit activiteiten leefomgeving, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere artikelen van dit hoofdstuk als het ook gaat om de in die artikelen bedoelde activiteiten:

€ 500,00

2.28.5.2

Lozingsactiviteit afkomstig van milieubelastende activiteit

Als de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een lozingsactiviteit op een oppervlaktelichaam in beheer bij de gemeente, als bedoeld in artikel 5.1, tweede lid, aanhef en onder c, onder 1, van de Omgevingswet, bestaande uit het lozen van afvalwater, koelwater of stoffen afkomstig van een milieubelastende activiteit als bedoeld in hoofdstuk 3 van het Besluit activiteiten leefomgeving, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere artikelen van dit hoofdstuk als het ook gaat om de in die artikelen bedoelde activiteiten:

€ 1.000,00

 

 

 

Paragr aaf 2.29

Buiten behandeling stellen van een aanvraag of activiteit

 

Artikelen:

 

 

2.29.1

Als de gemeente op grond van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht besluit om de in behandeling genomen aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.4.1, 2.6.1, 2.11.1 en 2.18.1 niet verder te behandelen, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt 75% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

 

 

 

 

Para graaf 2.30

Teruggaaf leges bij intrekking ruimtelijk initiatief, aanvraag omgevingsvergunning of omgevingsplanactiviteit

 

Artikelen:

 

 

2.30.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking van een ruimtelijk initiatief, aanvraag omgevingsvergunning of activiteit als bedoeld in hoofdstuk 2.2 t/m 2.27, bestaat aanspraak op teruggaaf van (een deel van) de leges. De teruggaaf bedraagt:

 

2.30.2

Indien een omgevingsoverleg, aanvraag omgevingsvergunning of omgevingsplanactiviteit wordt ingetrokken op verzoek gemeente worden geen leges in rekening gebracht.

100%

2.30.3

Indien een ruimtelijk initiatief, aanvraag of omgevingsplanactiviteit wordt ingetrokken binnen twee weken na indiening, bedraagt de teruggaaf van de voor die onderdelen verschuldigde leges:

70%

2.30.4

Indien een ruimtelijk initiatief, aanvraag omgevingsvergunning of omgevingsplanactiviteit wordt ingetrokken na twee weken en binnen vijf weken na indiening, bedraagt de teruggaaf van de voor die onderdelen verschuldigde leges:

60%

2.30.5

Indien een ruimtelijk initiatief, aanvraag omgevingsvergunning of omgevingsplanactiviteit wordt ingetrokken na vijf weken en binnen acht weken na indiening, bedraagt de teruggaaf van de voor die onderdelen verschuldigde leges:

50%

2.30.6

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning, op verzoek van vergunninghouder, binnen één jaar na afgifte:

50%

2.30.7

Teruggaaf van leges van een initiatief waarbij leges zijn betaald voor de tafels van de haalbaarheidsfase ingeval een conclusie “Nee”, maar waarbij uiteindelijk na aanpassingen toch een conclusie “Ja” voor dat initiatief wordt afgegeven, voor een bedrag van de eerder betaalde leges met een maximum van € 3.500,00

 

2.30.8

Er is geen teruggaaf mogelijk voor een bedrag lager dan € 232,00

 

2.30.9

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg als bedoeld in paragraaf 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag tot ten hoogste het bedrag dat verschuldigd is voor het verlenen van een omgevingsvergunning bedoeld in paragraaf 3. Het maximumbedrag de kosten voor de wenselijkheidstoets en drie zeer grote omgevingstafels.

Tot een maximum van € 8.469,-

 

 

 

Par agraaf 2.31

Restitutie leges

 

Artikelen:

 

 

2.31.1

Indien de aanvraag omgevingsvergunning, bij indiening ervan, is voorzien van een (erkend) gecertificeerde, constructieve en/of bouwtechnische toets kan leges in mindering worden gebracht voor het in behandeling nemen van de aanvraag omgevingsvergunning. De vermindering per onderdeel bedraagt:

 

2.31.1.1

voorschriften uit het oogpunt van veiligheid – constructieve aspecten

5%

2.31.1.2

voorschriften uit het oogpunt van veiligheid – brandtechnische aspecten

5%

2.31.1.3

voorschriften uit het oogpunt van gezondheid

5%

2.31.1.4

voorschriften uit het oogpunt van bruikbaarheid

5%

2.31.1.5

voorschriften uit het oogpunt van energiezuinigheid

5%

2.31.1.6

voorschriften uit het oogpunt van milieu

5%

 

 

 

Paragraaf 2.32

Externe advies- en instemmingskosten

 

Artikelen:

 

 

2.32.1

De volgende aanvullende tarieven in verband met externe advieskosten kunnen van toepassing zijn:

 

2.32.1.1

Indien een advies van de adviescommissie omgevingskwaliteit / ruimtelijke kwaliteit vereist is, bedraagt de verschuldigde leges:

 

2.32.1.2

De beoordeling van een aanvraag met bouwkosten tot € 25.000 bedraagt

€ 50,00

 

2.32.1.3

De beoordeling van een aanvraag met bouwkosten van € 25.000 tot € 2.000.000 bedraagt

 

2‰ van de bouwkosten

2.32.1.4

De beoordeling van een aanvraag met bouwkosten vanaf € 2.000.000 bedraagt

€ 4.000,00

2.32.2

Indien een advies van de agrarische adviescommissie vereist is, bedraagt de verschuldigde leges:

kostprijs

2.32.3

Indien een advies van een adviescommissie, anders dan bedoeld in artikelen 2.32.1.1, 2.32.1.2, 2.32.1.3, 2.32.1.4 en 2.32.2 vereist is, bedraagt de verschuldigde leges:

kostprijs

2.32.4

Indien een advies van een ander adviesorgaan, anders dan bedoeld in artikelen 2.32.1.1, 2.32.1.2, 2.32.1.3, 2.32.1.4 en 2.32.2 vereist is, bedraagt de verschuldigde leges

Kostprijs

2.32.5

Indien een advies of instemmingsbesluit van een ander bestuursorgaan, anders dan bedoeld in artikelen 2.32.1.1, 2.32.1.2, 2.32.1.3, 2.32.1.4 en 2.32.2 vereist is, bedraagt de verschuldigde leges

Kostprijs

 

 

 

Paragraaf 2.33

Overige

 

Artikelen:

 

 

2.33.1

Het tarief voor deze activiteit bedraagt:

 

2.33.1.1

Als een aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit dan in voorgaande paragrafen van dit hoofdstuk is bedoeld, bedraagt de verschuldigde leges:

Kostprijs

2.33.1.2

Als een aanvraag op een maatwerkvoorschrift betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit dan in voorgaande paragrafen van dit hoofdstuk is bedoeld, bedraagt de verschuldigde leges:

Kostprijs

 

 

 

Par agraaf 2.34

Onderzoeken en adviezen milieu extern door de Omgevingsdienst Haaglanden

 

Artikelen:

 

 

2.34

Onderzoeken en adviezen ODH (geluid, lucht, externe veiligheid, bodem, milieu, etc.) uitgevoerd door de ODH:

 

2.34.1

Samengesteld advies geluid, lucht, externe veiligheid o.b.v. omvang project

 

2.34.1.1

- Klein project:

€ 1.454,00

2.34.1.2

- Middel groot project:

€ 2.424,00

2.34.1.3

- Groot project:

€ 3.394,00

2.34.1.4

- Zeer groot project:

€ 4.363,00

2.34.2

Samengestelde toets geluid, lucht, externe veiligheid o.b.v. omvang project

 

2.34.2.1

- Klein project:

€ 1.212,00

2.34.2.2

- Middel groot project:

€ 2.020,00

2.34.2.3

- Groot project:

€ 2.828,00

2.34.2.4

- Zeer groot project:

€ 3.636,00

2.34.3

Advies bodem o.b.v. omvang project

 

2.34.3.1

- Klein project:

€ 364,00

2.34.3.2

- Middel groot project:

€ 606,00

2.34.3.3

- Groot project:

€ 848,00

2.34.3.4

- Zeer groot project:

€ 1.091,00

2.34.4

Toetsing bodem o.b.v. omvang project

 

2.34.4.1

- Klein project:

€ 364,00

2.34.4.2

- Middel groot project:

€ 606,00

2.34.4.3

- Groot project:

€ 848,00

2.34.4.4

- Zeer groot project:

€ 1.091,00

2.34.5

Toetsing en advies WM (milieuzonering) o.b.v. omvang project

 

2.34.5.1

- Klein project:

€ 785,00

2.34.5.2

- Middel groot project:

€ 1.308,00

2.34.5.3

- Groot project:

€ 1.831,00

2.34.5.4

- Zeer groot project:

€ 2.354,00

2.34.6

Toetsing onderzoek MER-beoordeling o.b.v. omvang project

 

2.34.6.1

- Klein project:

n.v.t.

2.34.6.2

- Middel groot project:

€ 1.635,00

2.34.6.3

- Groot project:

€ 2.289,00

2.34.6.4

- Zeer groot project:

€ 2.943,00

2.34.7

Advies/toetsing MER o.b.v. omvang project

 

2.34.7.1

- Klein project:

n.v.t.

2.34.7.2

- Middel groot project:

n.v.t.

2.34.7.3

- Groot project:

n.v.t.

2.34.7.4

- Zeer groot project:

€ 4.709,00

2.34.8

Aanvullend bodemonderzoek

 

2.34.8.1

- Klein project:

€ 364,00

2.34.8.2

- Middel groot project:

€ 630,00

2.34.8.3

- Groot project:

€ 848,00

2.34.8.4

- Zeer groot project:

€ 1.091,00

2.34.9

Herhaalde toets

 

2.34.9.1

- Klein project:

€ 970,00

2.34.9.2

- Middel groot project:

€ 1.616,00

2.34.9.3

- Groot project:

€ 2.262,00

2.34.9.4

- Zeer groot project:

€ 2.909,00

2.34.10

Enkelvoudige toets Wet natuurbescherming

€ 1.800,00

 

Hoofdstuk 3 Europese dienstenrichtlijn

Artikel

Omschrijving

Verkooptarief

Paragraaf 3.1 Horeca

3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:

 

3.1.1

een aanvraag tot het verlenen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet

€ `813,20

 

In gevallen waarbij alleen sprake is van de omzetting van de bedrijfsvorm is 50% van dit tarief verschuldigd.

 

3.1.2

een aanvraag tot het verlenen van een vergunning tot het exploiteren van een openbare inrichting als bedoeld in artikel 2:28 van de Algemene Plaatselijke Verordening Wassenaar 2022

€ 548,00

3.1.3

een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing van de sluitingstijd voor een openbare inrichting als bedoeld in artikel 2:29 van de Algemene plaatselijke verordening Wassenaar 2022

€ 53,80

3.1.4

een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 4, vierde lid, van de Drank- en Horecawet

€ 53,80

3.1.5

een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet

€ 107,85

3.1.6

een aanvraag tot het wijzigen van het aanhangsel als bedoeld in artikel 30a, tweede lid, van de Drank- en Horecawet

€ 53,80

3.1.7

een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

€ 53,80

Paragraaf 3.2 Organiseren evenementen of markten

3.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2:25 van de Algemene plaatselijke verordening Wassenaar 2022, indien het betreft:

 

3.2.1.1

een herdenkingsplechtigheid, braderie, optocht, feest wedstrijd, barbecue of recreatieve optocht

€ 53,80

3.2.1.2

overige evenementen

€ 226,00

Paragraaf 3.3 Prostitutiebedrijven

3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning voor het exploiteren of wijzigen van een sexinrichting of escortbedrijf als bedoeld in artikel 3:4 van de Algemene plaatselijke verordening Wassenaar 2022

€ 813,20

Paragraaf 3.4 Kamperen

3.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

3.4.1

tot het verlenen van een vergunning tot het exploiteren van een kampeerplaats, indien de vergunning geldig is voor:

 

3.4.1.1

1. ten hoogste een jaar

€ 215,70

3.4.1.2

2. langer dan één, doch ten hoogste twee jaar

€ 377,70

3.4.1.3

3. langer dan twee jaar, doch ten hoogste drie jaar

€ 539,75

3.4.1.4

4. langer dan drie jaar, naast het onder 3 genoemde recht, voor elk jaar of gedeelte daarvan meer dan drie

€ 131,05

Paragraaf 3.5 Marktstandplaatsen

3.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag op grond van de Marktverordening Wassenaar 2015

 

3.5.1

tot het verlenen van een vaste-standplaatsvergunning

€ 53,80

Paragraaf 3.6 Winkeltijdenwet

3.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

3.6.1

tot het verlenen van een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet

€ 53,80

3.6.2

tot het wijzigen van een in onderdeel 3.6.1 bedoelde ontheffing

€ 53,80

Paragraaf 3.7 Ventvergunning / Standplaatsvergunning

3.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

3.7.1

tot het verlenen van een vergunning voor het op de openbare plaats te koop aanbieden van goederen of diensten als bedoeld in artikel 5:15 van de Algemene plaatselijke verordening Wassenaar 2022

€ 53,80

3.7.2

tot het verlenen van een vergunning voor het innemen van een standplaats voor het aanbieden van goederen en diensten als bedoeld in artikel 5:18 van de Algemene plaatselijke verordening Wassenaar 2022

€ 110,40

Paragraaf 3.8 Huisvestingswet 2014

3.8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

3.8.1

tot het verlenen van een splitsingsvergunning als bedoeld in artikel 22 van de Huisvestingswet 2022

€ 92,40

3.8.2

tot het verlenen van een vergunning voor het onttrekken van woonruimte aan de bestemming tot bewoning als bedoeld in artikel 21, aanhef en onder a, van de Huisvestingswet 2022

€ 92,40

 

Naar boven