Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Den Helder, houdende wijziging van de Verordening Wet maatschappelijke ondersteuning Den Helder 2022

 

De raad van de gemeente Den Helder;

 

gelezen het raadsvoorstel nummer RVO [2023-NUMMER] van het college van burgemeester en wethouders van Den Helder van [DATUM];

 

gelezen het advies van de Adviesraad Sociaal Domein van [DATUM], ontvangen [DATUM].

 

gelet op artikel 147, eerste en derde lid en artikel 108, tweede lid, Gemeentewet, artikelen xx, alsmede gelet op de artikelen 2.1.3, artikel 2.1.4 en artikel 2.1.4a, 2.1.4b, 2.1.5, 2.1.6, 2.3.6, 2.6.6 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en artikel 3.8 en artikel 5.4 van het Uitvoeringsbesluit Wmo 2015;

 

kennis genomen hebbende van de voorbereidende commissievergadering Maatschappelijke ontwikkeling op [DATUM];

 

besluit:

Vast te stellen de navolgende Wijzigingsverordening Wet maatschappelijke ondersteuning Den Helder 2024

 

Artikel 1 – Wijziging Verordening Wet maatschappelijke ondersteuning Den Helder 2022

 

De Verordening Wet maatschappelijke ondersteuning Den Helder 2022 wordt als volgt gewijzigd:

 

A

 

In hoofdstuk 2 wordt voor artikel 4 een nieuw artikel ingevoegd, luidende:

 

Artikel 4. Onderzoek naar de behoefte aan maatschappelijke ondersteuning

Het onderzoek naar de behoefte aan maatschappelijke ondersteuning vindt plaats in samenspraak met de cliënt, diens vertegenwoordiger en waar mogelijk de mantelzorger, overeenkomstig de volgende stappen:

Stap 1: Na de melding dient eerst de precieze hulpvraag te worden geduid.

Stap 2: Er wordt bepaald wat de beperkingen in de zelfredzaamheid en maatschappelijke participatie zijn.

Stap 3: De aard en omvang van de door het college te organiseren noodzakelijke maatschappelijke ondersteuning wordt in kaart gebracht.

Stap 4: De mogelijkheid om met behulp van eigen kracht, gebruikelijke hulp, mantelzorg, hulp uit het sociale netwerk of een algemene voorzieningen de beperkingen in zelfredzaamheid of participatie te voorzien in een oplossing wordt onderzocht. Voor zover in het individuele geval noodzakelijk geacht, wordt specifieke deskundigheid ingeschakeld.

Stap 5: Vervolgens dient geconcludeerd te worden of er door het college nog een deel van de hulpvraag gecompenseerd moet worden.

Stap 6: De uitkomsten van het onderzoek worden vastgelegd in een verslag en vervolgens verstrekt aan de cliënt.

 

 

B

 

Artikel 10. Beschermd Wonen wordt gewijzigd naar:

  • 1.

    Onverminderd de wet en hetgeen elders in deze verordening is bepaald kan een client alleen in aanmerking komen voor Beschermd Wonen indien op de cliënt ten minste drie van de onder a tot en met i genoemde voorwaarden van toepassing zijn:

    • a.

      Cliënt een noodzaak tot toezicht of actieve observatie nodig heeft als gevolg van psychische of psychosociale problematiek, een licht verstandelijke beperking dan wel een combinatie hiervan; of

    • b.

      De problematiek ertoe leidt dat er op elk moment van de dag een (levens)bedreigende situatie kan ontstaan voor cliënt of een derde en dat dit gevaar alleen kan worden afgewend doordat professionele zorgverleners dag en nacht op de client letten; of

    • c.

      Cliënt door de problematiek 24 uur per dag (toegang tot) hulp nodig heeft doordat het leven van de client door de problematiek ontwricht op meerdere leefgebieden; of

    • d.

      Cliënt door de problematiek, zoals is omschreven onder sub a., niet of zeer beperkt zelf een dagelijkse structuur kan hanteren; en/of

    • e.

      Cliënt door de problematiek, zoals is omschreven onder sub a., zeer regelmatig ondersteuning nodig heeft in het reguleren van gedrag; en/of

    • f.

      Cliënt door de problematiek, zoals is omschreven onder sub a., dreigt zichzelf of diens omgeving te verwaarlozen; en/of

    • g.

      Ernstig nadeel ontstaat voor cliënt of de omgeving als diens hulpvraag niet meteen beantwoord wordt, waardoor cliënt zichzelf maatschappelijk ten gronde dreigt te richten, cliënt zichzelf of iemand anders letsel dreigt toe te brengen, cliënt ernstig in diens ontwikkeling of stabiliteit geschaad wordt of dat cliënt dreigt onder invloed te raken van derden met slechte bedoelingen als niet meteen hulp komt; en

    • h.

      Verdere behandeling of begeleiding ertoe kan leiden dat cliënt in de toekomst, op eigen kracht, zonder toezicht of 24 uur per dag zorg kan functioneren.

 

  • 2.

    Onverminderd de wet en hetgeen elders in deze verordening is bepaald komt een cliënt niet in aanmerking voor Beschermd Wonen indien de cliënt:

    • a.

      Zelfstandig kan wonen, zonder noodzaak voor specifieke ondersteuning die 24 uur per dag beschikbare bescherming en/of begeleiding vereist; of

    • b.

      Wel aantoonbaar problematiek bestaat waardoor een behoefte tot een beschermd verblijf heeft, maar waarbij de medische behandeling (nog) op de voorgrond staat en waarbij de inwoner primair onder behandeling staat voor deze aandoening;

    • c.

      Toegang krijgt tot de wet langdurige zorg op basis van zijn of haar psychische of psychosociale problematiek, licht verstandelijke beperking of een combinatie hiervan.

 

  • 3.

    Aan het verblijf in het kader van Beschermd Wonen worden voorwaarden verbonden die te maken hebben met het bereiken van een als noodzakelijk vastgesteld doel. Deze voorwaarden hebben in ieder geval betrekking op:

    • a.

      de medewerking van de cliënt aan de verduidelijking van de ondersteuningsbehoefte;

    • b.

      de medewerking van de cliënt aan de uitvoering van het opgestelde ondersteuningsplan;

    • c.

      het door de cliënt houden aan de leef- en gedragsregels binnen de geboden voorziening c.q. zorgaanbieder.

 

  • 4.

    Het college kan beleidsregels maken over de toegang, aard, inhoud en omvang tot het bieden van Beschermd Wonen.

 

C

 

In artikel 19. Hoogte PGB komt lid 4 te luiden:

Bij inschakeling van iemand uit het sociaal netwerk door een Pgb-houder gelden de volgende tarieven:

  • a.

    Voor hulp bij het huishouden geldt de hoogste periodiek behorende bij hulp bij het huishouden voor de betreffende periode geldende CAO VVT, vermeerderd met vakantietoeslag en de tegenwaarde van verlofuren;

  • b.

    Voor begeleiding geldt de hoogste periodiek behorende bij de Functie Waardering Gezondheidszorg (FWG30), vermeerderd met vakantietoeslag en de tegenwaarde van verlofuren;

  • c.

    € 20,00 per dagdeel voor dagbesteding voor een groep van minimaal drie personen;

  • d.

    het wettelijk minimumuurloon (inclusief vakantiegeld en –uren) voor individuele dagbesteding, dan wel voor dagbesteding voor een groep van minder dan drie personen;

  • e.

    € 30,00 per etmaal voor respijtzorg;

  • f.

    Jaarlijks kan het college de in lid 4 genoemde bedragen aanpassen afhankelijk van de prijsindex volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek of van rijkswege.

 

D

 

In artikel 21. Hoogte bijdrage in de kosten komt lid 1 te luiden:

De bijdragen voor algemene voorzieningen en maatwerkvoorzieningen zijn gelijk aan de kostprijs, tot aan ten hoogste het bedrag zoals genoemd in artikel 2.1.4 lid 3 en artikel 2.1.4a lid 4 van de wet voor de ongehuwde cliënt of de gehuwde cliënten tezamen, tenzij overeenkomstig artikel 2.1.4a, vijfde lid van de wet, of hoofdstuk 3 van het Uitvoeringsbesluit Wmo 2015 geen of een lagere bijdrage is verschuldigd.

Verder is niet van belang hoeveel maatwerkvoorzieningen de cliënt heeft of de cliënten hebben. Er geldt één bijdrage, ongeacht het aantal maatwerkvoorzieningen (artikel 2.1.4a lid 4 Wmo 2015);

 

E

 

Artikel 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33 en 34 worden vernummerd naar artikel 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34 en 35.

 

Artikel 2 Inwerkingtreding

 

A

Dit besluit treedt in werking op de dag na die waarop dit besluit is bekendgemaakt in het elektronisch gemeenteblad.

Aldus besloten in de vergadering van de gemeenteraad van Den Helder van [DATUM]

J.A. (Jan) de Boer, MSc.

Voorzitter

mr. drs. M. Huisman

griffier

Toelichting algemeen

De gemeenteraad heeft de Verordening Wet maatschappelijke ondersteuning Den Helder 2022 vastgesteld. Er zij verschillende aanleidingen om deze verordening aan te passen:

 

  • -

    Indexatie van het Wmo-abonnementstarief van Rijkswege

  • -

    Jurisprudentie van de Centrale Raad van Beroep

  • -

    Een toevoeging van het stappenplan bij een Wmo-onderzoek naar aanleiding van een gedane suggestie van een of meer commissieleden tijdens de commissievergadering van 25 september 2023

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel I, onderdeel A

In de huidige verordening is geen overzicht opgenomen van de stappen die gedurende een Wmo-onderzoek worden genomen. Door de stappen op te nemen in de verordening wordt inzichtelijk gemaakt voor een ieder welke stappen worden gezet tijdens dit onderzoek. Zie in dit kader de uitspraak van de CRvB van 21 maart 2018 (ECLI:NL:CRVB:2018:819) waarin de CRvB dit stappenplan voor het Wmo-onderzoek heeft geschetst. De uitspraak laat zien hoe belangrijk het is om alle stappen zorgvuldig en in de juiste volgorde te doorlopen.

 

Artikel I, onderdeel B

Inperking van de doelgroep via de huidige verordeningsbepaling door een diagnose noodzakelijk te stellen is strijdig met de Wmo. De doelgroep van de Wmo omvat ook personen met een chronisch psychisch probleem of een psychosociaal probleem. Men spreekt van een psychosociaal probleem als verlies van zelfstandigheid en vooral, een gebrek aan deelname aan het maatschappelijk verkeer, het gevolg is van problemen die iemand heeft in zijn relatie met anderen en met zijn sociale omgeving.

 

Er dient altijd een gedegen onderzoek te worden gedaan naar de situatie van de cliënt. Uit dit onderzoek moet duidelijk worden dat iemand deze zware zorg nodig heeft en moet worden aangetoond dat cliënt een beroep moet kunnen doen op 24 uur onplanbare zorg. Het is nagenoeg uitsluitbaar dat iemand hier (buiten de Wlz/Zvw) een beroep op moet doen en er bij diegene geen psychiatrische diagnose is vastgesteld. Met een psychiatrische diagnose kan geobjectiveerd worden dat de 24-uurs toezicht en onplanbare zorg noodzakelijk is. Indien er geen diagnostiek is, moet er uiteraard gedegen onderzoek worden gedaan maar is het niet direct waarschijnlijk dat deze vorm van zorg noodzakelijk is. Gedurende het onderzoek zal er derhalve in detail worden uitgevraagd en mogelijk met bewijsstukken worden aangetoond waar de onplanbare zorg dan uit blijkt en hoe vaak dit nodig is en dergelijke.

 

Het college kan om een onafhankelijk medisch deskundigenadvies vragen indien twijfel bestaat over de noodzakelijkheid tot inzet van een beschermd verblijf. De medisch adviseur kan contact opnemen met de behandelaars van de cliënt om een beter beeld te krijgen van de beperkingen. Dergelijk advies is niet bindend. Het college blijft zelf verantwoordelijk voor het te nemen besluit en de motivering daarvan. In geval van afwijking van de conclusie(s) uit het advies wordt dit altijd gemotiveerd.

 

Artikel I, onderdeel C

De CRvB heeft zich op 16 augustus 2023 uitgesproken over de hoogte van het PGB in het Sociale Netwerk (Hulp bij het Huishouden CRvB:2023:1394, begeleiding CRvB:2023:1580). De huidige verordeningsbepaling zal daarom worden aangepast conform de uitspraak van de CRvB.

 

In geval iemand uit het sociaal netwerk door een Pgb-houder wordt ingeschakeld gelden de tarieven zoals genoemd in de voor de betreffende periode geldende CAO VVT, vermeerderd met vakantietoeslag en de tegenwaarde van verlofuren. De vermeerdering van het vakantietoeslag bedraagt 8% van het uurloon. De tegenwaarde van de verlofuren bedraagt 14,46% van het uurloon.

 

Artikel I, onderdeel D

Met ingang van 1 januari 2024 heeft het Rijk besloten het bedrag van het Wmo-abonnementstarief te indexeren. Dit leidt tot een verhoging van het tarief. Omdat in de huidige verordening het bedrag van het abonnementstarief wordt deze bepaling gewijzigd. Besloten is om te verwijzen naar het betreffende wetsbepalingen zodat in geval van wijzigingen door het Rijk de verordening hierop niet meer aangepast hoeft te worden.

 

 

 

Naar boven