Gemeenteblad van Zeewolde
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zeewolde | Gemeenteblad 2023, 561117 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zeewolde | Gemeenteblad 2023, 561117 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieverordening Peuteropvang en Voorschoolse Educatie Zeewolde 2024
De raad van de gemeente Zeewolde,
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 14 november 2023;
gehoord de oordeelsvormende avond d.d. 7 december 2023;
gelet op de Wet kinderopvang, Besluit Basisvoorwaarden Kwaliteit Voorschoolse Educatie, met wijzigingsbesluiten, de Wet op het primair onderwijs, de Wet harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzalen en de Wet innovatie en kwaliteit kinderopvang;
gelet op hoofdstuk 4 van de Algemene wet bestuursrecht;
overwegende dat het voor subsidieverlening aan een aanbieder van
peuteropvang en VVE noodzakelijk is om een subsidieregeling vast te stellen;
vast te stellen de subsidieverordening Peuteropvang en Voorschoolse Educatie Zeewolde 2024.
In deze verordening wordt verstaan onder:
doelgroeppeuter VVE: kind in de leeftijd van 2 tot 4 jaar, bij wie de Jeugdgezondheidszorg op basis van de gemeentelijke doelgroepdefinitie inschat dat er sprake is van een risico op een taal-/ontwikkelingsachterstand en waarvoor een VVE-indicatie is afgegeven voor recht op extra dagdelen voorschoolse educatie;
peutermonitor: een dashboard waarop gemeenten, kinderopvangaanbieders en de JGZ/GGD zicht hebben op het bereik en non-bereik van peuters in de voorschoolse opvang. Ook kun je monitoren of er voldoende voorschot is toegekend en wat de exacte verdeling is tussen de reguliere en de geïndiceerde peuter.
voorschoolse educatie : voorschoolse educatie (als onderdeel van voor- en vroegschoolse educatie (VVE)) voor kinderen vanaf 2,5 jaar tot het moment waarop zij naar de basisschool uitstromen, waarin aan de hand van een VVE-programma op gestructureerde en samenhangende wijze activiteiten worden aangeboden gericht op het stimuleren van de ontwikkeling van kinderen op het gebied van taal, rekenen, motoriek en de sociaal-emotionele ontwikkeling, in een kindercentrum met een VVE-registratie in het LRK;
Artikel 2. Doel van de Subsidieverordening
Het doel van deze subsidieverordening is het toegankelijk maken van peuteropvang en voorschoolse educatie in de gemeente Zeewolde zodat er optimale ontwikkelkansen zijn voor alle peuters in de gemeente.
Artikel 4. Aanvraag, bevoorschotting en toetsingscriteria subsidie
De subsidieaanvraag voor peuteropvang, voorschoolse educatie en de inzet van een pedagogisch beleidsmedewerker in de voorschoolse educatie wordt voor 1 november van het jaar voorafgaand aan het jaar waarop de subsidieaanvraag betrekking heeft, ingediend bij het college, middels het gemeentelijke aanvraagformulier.
Artikel 6. Subsidie voorschoolse educatie in een kortdurend product
De hoogte van de subsidie per uur op grond van artikel 6 lid 2 sub c bedraagt voor de eerste twee dagdelen de opslag per uur. Voor het derde en vierde dagdeel wordt geen ouderbijdrage gerekend en geldt het subsidiabel uurtarief kortdurende voorschoolse educatie. Er geldt een maximum van 640 uur per jaar.
De hoogte van de subsidie per uur op grond van artikel 6 lid 2 sub d bedraagt voor de eerste twee dagdelen het subsidiabel uurtarief kortdurende voorschoolse educatie minus de geldende ouderbijdrage. Voor het derde en vierde dagdeel wordt geen ouderbijdrage gerekend en geldt het subsidiabel uurtarief kortdurende voorschoolse educatie. Er geldt een maximum van 640 uur per jaar.
Artikel 7. Subsidie voorschoolse educatie in de dagopvang
De hoogte van de subsidie per uur op grond van artikel 7 lid 2 sub c bedraagt voor de eerste twee dagdelen de opslag per uur. Voor het derde en vierde dagdeel wordt geen ouderbijdrage gerekend en geldt het subsidiabel uurtarief voorschoolse educatie in de dagopvang. Er geldt een maximum van 640 uur per jaar.
De hoogte van de subsidie per uur op grond van artikel 7 lid 2 sub d bedraagt voor de eerste twee dagdelen het subsidiabel uurtarief voorschoolse educatie in de dagopvang minus de geldende ouderbijdrage. Voor het derde en vierde dagdeel wordt geen ouderbijdrage gerekend en geldt het subsidiabel uurtarief voorschoolse educatie in de dagopvang. Er geldt een maximum van 640 uur per jaar.
Wanneer een verlaging van het inkomen zodanig is dat ouders in een lagere inkomenscategorie vallen, kunnen ouders een aanvraag tot herziening van de ouderbijdrage indienen bij de aanbieder. Hierbij dient de ouder de meest recente loongegevens, uitkeringsbeschikking of meest recente inkomensverklaring aan te leveren.
Artikel 10. Algemene voorschriften
Om in aanmerking te komen voor een subsidie peuteropvang of voorschoolse educatie dienen aanbieders minimaal aan de volgende eisen te voldoen:
Artikel 11. Aanvullende voorschriften voor voorschoolse educatie
Om in aanmerking te komen voor een subsidie voorschoolse educatie dienen aanbieders minimaal aan de volgende eisen te voldoen:
Artikel 13. Vaststelling en verantwoording
Een financiële verantwoording bestaat uit een gevalideerd overzicht van de door de aanbieder geüploade financiële gegevens per locatie van de vier categorieën peuters in de Peutermonitor. Dit kan worden aangetoond in de financiële module van de Peutermonitor als gekozen is voor het tabblad ‘Verantwoording’, dat een totaaloverzicht geeft van de verstrekte subsidie per categorie peuters. Na de definitieve upload en goedkeuring van het volledige kalenderjaar kunnen er geen wijzigingen meer doorgevoerd worden.
Ontvangers van een subsidie hoger dan €125.000,-, peuteropvang of een subsidie peuteropvang VVE, dienen een integrale verantwoording in van de kosten en prestatie. Deze verantwoording kan plaatsvinden door het afgeven van een bestuursverklaring of eventueel door het afgeven van een accountantsproduct (bijvoorbeeld een assurancerapport, rapport van feitelijke bevindingen of accountantsverklaring). Uitsluitend voor deze variant is een controleverklaring toegestaan.
Artikel 15. Uitsluiting Algemene subsidieverordening Zeewolde 2012
Op deze subsidieverordening is de Algemene subsidieverordening Zeewolde 2012 c.a. niet van toepassing.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-561117.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.