Wijzigingsbesluit Mandaatbesluit Enschede 2023

Het college van burgemeester en wethouders, respectievelijk de burgemeester van de gemeente Enschede, ieder voor wat betreft de eigen bevoegdheid;

 

gelezen het voorstel d.d. 19 december 2023

 

overwegende dat,

  • bij hun gezamenlijk besluit op 9 oktober 2023 het Mandaatbesluit Enschede 2023 is vastgesteld;

  • het voornoemde mandaatbesluit enige wijzigingen dan wel aanvullingen behoeft enerzijds vanwege de invoering van de Omgevingswet (1 januari 2024) anderzijds in verband met (taalkundige) onvolkomenheden of juridische onjuistheden;

 

het daarbij de volgende onderdelen betreft:

  • Artikel 6 sub a: wordt verwijderd uit het Mandaatbesluit gezien het feit dat onder de Omgevingswet geen wijzigingsbevoegdheid en uitwerkingsplicht meer bestaat;

  • Artikel 6 sub b: er wordt een wijziging in de tekst doorgevoerd zodat de inhoud aansluit op de Omgevingswet;

  • Artikel 6 sub c: er wordt een wijziging in de tekst doorgevoerd zodat de inhoud aansluit op de Omgevingswet;

  • Artikel 6 sub d: er wordt een wijziging in de tekst doorgevoerd zodat de inhoud aansluit op de Omgevingswet;

  • Artikel 6 sub f: de sub met betrekking tot de wijziging van de AAE (Aanvullende Arbeidsregeling Enschede) is uit het Mandaatbesluit verwijderd en kwam niet terug in de vastgestelde versie van het Mandaatbesluit 2023. Achteraf blijkt dit een onjuiste beslissing die niet in voldoende mate is afgestemd met de arbeidsjuristen. Om voorgaande reden wordt de bevoegdheid weer toegevoegd aan de lijst van bevoegdheden van de portefeuillehouder. Hierdoor herleeft de situatie onder het Mandaatbesluit 2018 en 2020.

  • Artikel 4: aan artikel 4 wordt een bevoegdheid voor de secretaris toegevoegd. De bevoegdheid ziet op het nemen van een procesbesluit met betrekking tot het starten van een verzoekschriftprocedure bij de kantonrechter in het kader van het arbeidsrecht. Het betreft hier bedrijfsmatige beslissingen. Gezien de bijzondere aard van dergelijke beslissingen wordt de bevoegdheid bij de secretaris neergelegd in plaats van de bevoegdheid toe te kennen aan managers en teamleiders op grond van de hoofdregel uit het Mandaatbesluit 2023.

  • Artikel 8 lid 1 sub g: deze sub wordt aangevuld met een uitzondering die ziet op de Omgevingswet.

  • Artikel 8 lid 2 sub a onder 1: deze sub wordt aangevuld met een uitzondering die ziet op de omgevingswet.

  • Artikel 8 lid 2 sub a onder 6: de tekst wijzigt in verband met de Omgevingswet.

  • Artikel 8 lid 2 onder d: aan deze sub wordt naar aanleiding van een signaal uit de organisatie een uitzondering ten aanzien van kwijtscheldingen op grond van de Participatiewet toegevoegd. Het betreft namelijk een continu proces op grond van door het college vastgestelde beleidsregels.

  • Artikel 14 lid 1: in dit lid worden in het kader van volledigheid de term ‘’ondermandaten’’ vervangen door ‘’besluiten’’. Zodoende blijven alle op het Mandaatbesluit gebaseerde besluiten (zoals ondermandaten, maar ook vervangingsregeling en machtigingen etc.) in stand. Het gaat dan om besluiten genomen op grond van het Mandaatbesluit 2018 én 2020. In de vorige versie van het Mandaatbesluit 2023 werd enkel het Mandaatbesluit 2020 genoemd.

 

gelet op Afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht en het Mandaatbesluit Enschede 2023;

 

BESLUITEN:

 

Artikel 1  

De hiervoor vermelde artikelen van het voornoemde mandaatbesluit als volgt te wijzigen, dan wel aan te vullen:

  • 1.

    Artikel 6 sub a: deze sub wordt volledig verwijderd uit het Mandaatbesluit 2023. Hierdoor wijzigt de volgorde van artikel 6 waardoor sub b verandert in sub a enzovoort.

  • 2.

    Artikel 6 sub a: tekst wijzigt in ‘’gereedmaken van een voorstel aan de raad inzake vaststelling van een voorbereidingsbesluit als bedoeld in de omgevingswet’’.

  • 3.

    Artikel 6 sub b: tekst wijzigt in ‘’gereedmaken van een voorstel aan de raad inzake de afwijzing van een verzoek omtrent het wijzigen van het omgevingsplan als bedoeld in Omgevingswet vast te stellen’’.

  • 4.

    Artikel 6 sub c: tekst wijzigt in ‘’het nemen van besluiten op aanvragen omgevingsvergunning als bedoeld in de Omgevingswet in afwijking van een in dat kader uitgebracht advies van de gemeentelijke adviescommissie’’.

  • 5.

    Artikel 6 sub f (nieuw): het herstellen van de situatie onder het Mandaatbesluit 2020 door het weer toevoegen van sub f: ‘’wijzigen van de AAE’’.

  • 6.

    Artikel 4 sub j (nieuw): aan artikel 4 wordt sub j toegevoegd. Deze sub bevat de volgende tekst ‘’het nemen van een procesbesluit met betrekking tot een verzoekschriftprocedure bij de kantonrechter in het kader van het arbeidsrecht’’.

  • 7.

    Artikel 8 lid 1 sub g: het zinsdeel ‘’ besluiten die aan de goedkeuring of instemming van een ander bestuursorgaan zijn onderworpen’’ wordt aangevuld met de volgende tekst ‘’met uitzondering van de besluiten die voortkomen uit de Omgevingswet’’.

  • 8.

    Artikel 8 lid 2 sub a onder 1: het zinsdeel ‘’in afwijking van een wettelijk verplicht advies’’ wordt aangevuld met de volgende tekst ‘’anders dan het advies zoals bedoeld in artikel 6 onder c’’.

  • 9.

    Artikel 8 lid 2 sub a onder 6: de tekst verandert in het volgende “over een verzoek om schadevergoeding (nadeelcompensatie) bij rechtmatige uitoefening van de bevoegdheid van de gemeenteraad of het college waarbij de schade veroorzaakt wordt door het vaststellen, verlenen, stellen, treffen, wijzigen of intrekken van besluiten genoemd in artikel 15.1 van de Omgevingswet, tenzij het betreft het kennelijk niet-ontvankelijk verklaren van een dergelijk verzoek in verband met het niet betalen door de verzoeker van de wettelijke vergoeding”.

  • 10.

    Artikel 8 lid 2 sub d: het zinsdeel ‘’oninbaar verklaren van publiekrechtelijke vorderingen’’ wordt aangevuld met de volgende tekst ‘’met uitzondering van kwijtscheldingen inzake de Participatiewet’’.

  • 11.

    Artikel 14 lid 1: de tekst van lid 1 verandert in de volgende tekst ‘’In stand laten besluiten gebaseerd op eerdere mandaatbesluiten. De op grond van het Mandaatbesluit 2018 en 2020 genomen besluiten (o.a. ondermandaten, vervangingsregeling, machtigingen) blijven van kracht tot het moment dat die besluiten worden ingetrokken. Op deze besluiten is deze regeling van toepassing.’’

Artikel 2

Dit besluit treedt in werking op de dag na die van de bekendmaking daarvan.

 

Enschede, 19 december 2023,

Het college van burgemeester en wethouders van Enschede,

de loco-secretaris, w.g. E.A. Smit

de burgemeester, w.g. R.W. Bleker

Naar boven