Verordening Vertrouwenscommissie Maassluis 2023, die de aanbeveling tot benoeming van de burgemeester voorbereidt

De Raad van de gemeente Maassluis:

 

gelezen het voorstel van de griffier d.d. 21 november 2023 2021 tot het vaststellen van de Verordening Vertrouwenscommissie Maassluis 2023, die de aanbeveling tot benoeming van de burgemeester voorbereidt;

 

gelet op de artikelen 61, 61a, 61c, 84, 86, 147 en 149 van de Gemeentewet, de artikelen 15 en 31 van de Archiefwet 1995 en artikel 9 van het Archiefbesluit 1995;

 

gelet op de circulaire Benoeming, klankbordgesprekken en herbenoeming burgemeester van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

 

Besluit:

 

  • 1.

    Een vertrouwenscommissie in te stellen die de aanbeveling tot benoeming van de burgemeester voorbereidt;

  • 2.

    Vast te stellen de;

Verordening Vertrouwenscommissie Maassluis 2023, die de aanbeveling tot benoeming van de burgemeester voorbereidt

Artikel 1 Taak

De vertrouwenscommissie (hierna: commissie) heeft tot taak de aanbeveling tot benoeming van de burgemeester voor te bereiden.

Artikel 2 Samenstelling

  • 1.

    De commissie bestaat uit:|

    • -

      D. Snoeck

    • -

      J. Keijzer

    • -

      M. Kroonen

    • -

      G.R. Bouwer

    • -

      A.J. Solleveld

    • -

      H.J. van der Burg

    • -

      K.R. Oosterman-Feenstra

    • -

      J.T. de Jong-Paalvast

    • -

      R. Kleijwegt

    • -

      J. van den Hoek

  • 2.

    Voorzitter is dhr. D. Snoeck, plaatsvervangend voorzitter is dhr. J.T. de Jong-Paalvast.

  • 3.

    De commissie kent geen plaatsvervangende leden.

Artikel 3 Ambtelijke ondersteuning

  • 1.

    De raadsgriffier is secretaris van de commissie en heeft geen stemrecht.

  • 2.

    Bij afwezigheid wordt de raadsgriffier vervangen door de gemeentesecretaris en wordt in die hoedanigheid toegevoegd aan de commissie.

  • 3.

    De plaatsvervangend secretaris heeft geen stemrecht in de commissie.

Artikel 4 Adviseur

  • 1.

    Mevrouw C. Bronsveld-Snoep, zijnde wethouder van de gemeente, is als adviseur aan de commissie toegevoegd.

  • 2.

    De adviseur wordt uitgenodigd voor de vergaderingen van de commissie.

  • 3.

    De adviseur is geen lid van, en heeft geen stemrecht in de commissie.

Artikel 5 Geheimhouding

  • 1.

    De vergaderingen van de commissie zijn besloten. Alle stukken van de commissie zijn geheim. Dit wordt op de stukken vermeld.

  • 2.

    De commissie legt in elke vergadering en elk gesprek, met toepassing van artikel 86 van de Gemeentewet, geheimhouding op over de inhoud van de stukken en het behandelde tijdens de vergadering of het gesprek. De voorzitter van de commissie ziet erop toe dat hieraan wordt voldaan.

  • 3.

    De geheimhoudingsplicht brengt onder meer mee dat aan raadsleden, die geen zitting (meer) hebben in de commissie, en aan anderen, behoudens het bepaalde in de artikelen 8, tweede lid, en artikel 9 van deze verordening, geen inzage in, of informatie omtrent de inhoud van de stukken of het behandelde ter vergadering of in de gesprekken wordt verstrekt.

  • 4.

    De commissie treft, met inachtneming van het bepaalde in deze verordening, een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de geheimhouding blijft gewaarborgd bij het beheer van bescheiden, het voeren van correspondentie en bij de bepaling van plaats en tijdstip van de gesprekken.

  • 5.

    De commissie en de gemeenteraad kunnen de geheimhouding waartoe de Gemeentewet, respectievelijk zullen de geheimhouding waartoe het tweede lid van dit artikel verplicht, niet opheffen.

  • 6.

    De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van de commissie van kracht.

  • 7.

    Het in dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de (plaatsvervangend) secretaris en de adviseur.

Artikel 6 Vergaderingen

  • 1.

    De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of tenminste twee leden dit noodzakelijk achten.

  • 2.

    De voorzitter bepaalt dag, uur en plaats van de vergadering. De voorzitter doet van elke vergadering tenminste vierentwintig uur van tevoren aankondiging aan de leden van de commissie en de adviseur.

  • 3.

    De commissie vergadert niet als niet tenminste de helft plus één van het aantal leden aanwezig is.

Artikel 7 Stemming

De commissie besluit bij de voorbereiding van de aanbeveling bij meerderheid van uitgebrachte stemmen, waarbij elk lid één stem heeft. Bij het staken van de stemmen over de uit te brengen bevindingen wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden geen bevindingen van de commissie, maar de verschillende meningen in het verslag opgenomen. De commissie streeft naar unanimiteit. Het gevoelen van de minderheid wordt desgewenst in het verslag tot uitdrukking gebracht.

Artikel 8 Contactpersoon

  • 1.

    De voorzitter van de commissie treedt op als contactpersoon.

  • 2.

    Alle stukken bestemd voor de commissie worden onder vermelding van ‘persoonlijk en vertrouwelijk’ op de envelop en boven de ingesloten stukken gericht aan de voorzitter en gezonden aan het privé-adres van de secretaris en aldaar bewaard tot het moment van archivering.

  • 3.

    Alle stukken die van de commissie uitgaan worden verzonden onder vermelding van “persoonlijk en vertrouwelijk” op de envelop en boven de ingesloten stukken en ondertekend door de secretaris, namens de voorzitter.

Artikel 9 Verslag

De commissie brengt over haar werkzaamheden ter zake van de voorbereiding van de aanbeveling tot benoeming verslag uit aan de gemeenteraad en de commissaris van de Koning door middel van een verslag van bevindingen. Dit schriftelijke en vertrouwelijke verslag bevat tenminste:

  • a.

    een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden heeft verricht;

  • b.

    een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie;

  • c.

    een concept aanbeveling met een gemotiveerde weergave van de bevindingen

  • d.

    aangegeven wordt of er sprake is van unanimiteit binnen de commissie;

Artikel 10 Onvoorziene gevallen

In alle gevallen waarin deze verordening dan wel de ‘Circulaire benoeming, klankbordgesprekken en herbenoeming burgemeester’ (december 2020) niet voorziet, beslist de commissie.

Artikel 11 Ontbinding van de commissie

De commissie is ontbonden met ingang van de dag volgend op die waarop door de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat de voordracht van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties door een Koninklijk besluit is gevolgd.

Artikel 12 Archivering

  • 1.

    De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er zorg voor dat op het tijdstip bedoeld in artikel 11 alle archiefbescheiden onverwijld in een verzegelde envelop en gerubriceerd als “geheim” worden overgebracht naar de op grond van artikel 31 van de Archiefwet 1995 door de gemeenteraad aangewezen archiefbewaarplaats.

  • 2.

    De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er zorg voor dat van de in het eerste lid bedoelde overbrenging een verklaring van overbrenging als bedoeld in artikel 9 van het archiefbesluit 1995 wordt opgemaakt. In deze verklaring wordt melding gemaakt van de met toepassing van artikel 15, lid 1 sub a en c, van de Archiefwet 1995 gestelde beperkingen aan de openbaarheid, geldende voor een periode van 75 jaar.

  • 3.

    De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er zorg voor dat alle overige bescheiden en alle kopieën van de in dit artikel bedoelde bescheiden onmiddellijk worden vernietigd.

Artikel 13. Citeerartikel

Deze verordening wordt aangehaald als Verordening Vertrouwenscommissie Maassluis 2023, die de aanbeveling tot benoeming van de burgemeester voorbereidt;

Artikel 14. Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Maassluis van 4 december 2023.

De griffier,

J. Vinke

De voorzitter,

drs. G.G.J. Rensen

Naar boven