Reglement Burgerlijke Stand gemeente Someren 2024

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Someren;

 

gelet op:

het bepaalde in artikel 1:16 van boek 1 het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994;

 

b e s l u i t :

 

vast te stellen het Reglement Burgerlijke Stand gemeente Someren 2024

 

Artikel 1 Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder:

  • a.

    de wet:

    Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek;

  • b.

    het besluit:

    Besluit burgerlijke stand 1994;

  • c.

    ambtenaar van de burgerlijke stand:

    een ambtenaar in dienst van de gemeente Someren of een andere gemeente en als zodanig aangewezen door het college van burgemeester en wethouders (abs);

  • d.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand:

    een ambtenaar in dienst van de gemeente Someren of van een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (artikel 16 van het Burgerlijk Wetboek) (babs);

  • e.

    gemeentehuis:

    het gemeentehuis, gelegen aan het Wilhelminaplein 1 en andere toegestane trouwlocaties;

  • f.

    trouwlocaties:

    alle locaties binnen de gemeentegrenzen met uitzondering van locaties op openbaar grondgebied, mits wordt voldaan aan de voorwaarden in bijlage 1 van dit reglement;

  • g.

    verbintenis (rechtsfeit):

    het voltrekken van een huwelijk, het registreren van een partnerschap of het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk

 

Artikel 2 Ambtenaar van de burgerlijke stand, buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    Het college kan als ambtenaar van de burgerlijke stand aanwijzen:

    • a.

      ambtenaren in dienst van de gemeente Someren;

    • b.

      ambtenaren in dienst van een andere gemeente.

  • 2.

    Het college kan buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand aanwijzen, die uitsluitend belast zijn met het sluiten van verbintenissen.

  • 3.

    Tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen voor de totstandkoming van één enkel rechtsfeit in de gemeente Someren worden benoemd: (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand die reeds in een andere gemeente zijn benoemd en wier benoeming en beëdiging nog niet is verlopen. De benoeming / beëdiging dient te blijken uit een recente verklaring van de gemeente.

  • 4.

    De benoeming van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in de zin van lid 3 geschiedt eerst nadat het bruidspaar of de partners de betrokken persoon hebben gekozen als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand. Het schriftelijk of elektronisch verzoek hiertoe geschiedt onder vermelding van de namen en het adres van het bruidspaar of de partners, de dag, het tijdstip en het adres van de locatie, uiterlijk zes weken vóór de totstandkoming van het rechtsfeit aan de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Someren. Bij aanvraag dienen benoeming en beëdiging te worden overgelegd.

 

Artikel 3 Aanwijzing

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor bij het aanwijzingsbesluit te bepalen periode aangewezen. Deze periode betreft maximaal het tijdvak waarin de ambtenaar werkzaam is in dienst voor de gemeente.

  • 2.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het aanwijzingsbesluit te bepalen periode aangewezen.

  • 3.

    Burgemeester en wethouders kunnen maximaal voor de periode dat zij hun functie als burgemeester of wethouder van de gemeente Someren vervullen, tot (buitengewoon)ambtenaar van de burgerlijke stand worden aangewezen.

  • 4.

    Na de aanwijzing als bedoeld in de leden 1,2, of 3 van dit artikel, moet op basis van artikel 1:16 lid 4 van het Burgerlijk Wetboek, beëdiging plaatsvinden bij de rechtbank. Pas na de beëdiging kan de (b)abs een verbintenis voltrekken.

  • 5.

    Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels stellen omtrent de aanwijsbaarheid van (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand.

 

Artikel 4 Locatie

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun taken in het gemeentehuis dan wel op een trouwlocatie binnen de gemeente Someren.

  • 2.

    De gemeenteraad heeft bij besluit van 27 januari 2010 de gehele gemeente Someren aangewezen als zijnde trouwlocatie bedoeld voor personen die op een eigen locatie een rechtsfeit willen laten plaatsvinden.

  • 3.

    Het gebruik van een locatie als zijnde trouwlocatie voor de voltrekking van het rechtsfeit is toegestaan nadat aan de voorwaarden genoemd in bijlage 1 wordt voldaan en het aanvraagformulier als overeenkomst zijnde is ondertekend door partijen en de locatiebeheerder/eigenaar.

  • 4.

    Indien het rechtsfeit niet plaatsvindt op de vastgelegde datum en betrokkenen alsnog willen dat het rechtsfeit plaatsvindt op een ander moment of in een andere locatie zoals bedoeld in het derde lid van dit artikel, dient ten aanzien van die locatie een hernieuwde overeenkomst tot gebruik te worden gesloten.

 

Artikel 5 Leiding van het bureau van de burgerlijke stand

De teammanager van het team Publiekszaken is belast met de leiding van het bureau burgerlijke stand.

 

Artikel 6 Openstelling

  • 1.

    Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend:

    Voor huwelijksvoltrekkingen, partnerschapsregistraties en omzettingen:

    • a.

      Locatie gemeentehuis Wilhelminaplein 1 van maandag tot en met zaterdag van 09:00 uur tot 17:00u;

    • b.

      Overige (vrije) locaties in overleg en overeenstemming met de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 2.

    Voor overige burgerlijke stand werkzaamheden (enkel op afspraak) maandag tot en met vrijdag 09:00 uur – 12:00 uur.

  • 3.

    Het bureau is gesloten voor de in lid 1 onder a vermelde locatie en de in lid 2 vermelde overige werkzaamheden indien de vastgestelde openstelling samenvalt met een algemeen erkende of daarmee gelijk te stellen feestdagen in de zin van artikel 3 van de algemene termijnenwet of overige door de burgemeester en wethouders aan te wijzen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.

    Uitzondering hierop is dat de locatie gemeentehuis Wilhelminaplein 1 Someren genoemde onder lid 1 onder a, wel is geopend voor huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties op door de gemeente aangewezen sluitings- of brugdagen. De gemeente is op deze dagen voor publiek gesloten. Op dit soort dagen wordt wel het weekendtarief gerekend voor het sluiten van een huwelijk of partnerschapsregistratie.

  • 4.

    Het bureau van de burgerlijke stand kan op dagen dat het bureau gesloten is voor het publiek, beperkt geopend zijn op door de burgemeester en wethouders, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.

  • 5.

    Het bureau van de burgerlijke stand zal voor werkzaamheden vermeld in lid 2 op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan het College van burgemeester en wethouders, worden geopend op dagen dat het bureau gesloten is, indien wordt aangetoond dat met de te verrichten werkzaamheden niet worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling.

  • 6.

    In bijzondere gevallen kan het College van burgemeester en wethouders besluiten tot afwijking van de in het eerste lid genoemde openingstijden.

 

Artikel 7 Wijzigen/annuleren huwelijk of partnerschapsregistratie

Voor het annuleren/wijzigen van een vastgestelde en bevestigde datum en/of tijdstip voor een huwelijk of partnerschapsregistratie of omzetting ervan, kunnen conform de legesverordening administratiekosten in rekening worden gebracht.

 

Artikel 8 Kosteloze huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistratie

Op verzoek van betrokken partijen kan de gemeente Someren overgaan tot het sluiten van een kosteloos huwelijk of partnerschap, onder de volgende voorwaarden:

  • 1.

    Kosteloze voltrekkingen worden op het gemeentehuis van de gemeente Someren door een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand voltrokken op dinsdagochtend om 09:15 of 09:30 uur; uitgezonder op de dagen dat bureau burgerlijke stand is gesloten, overeenkomstige bepaalde in artikel 6

  • 2.

    Kosteloze voltrekkingen beperken zich tot het uitvoeren van de wettelijke formaliteiten zoals het geven van het ‘ja-woord’ en het opmaken van de akte van huwelijk of geregistreerd partnerschap;

  • 3.

    Kosteloze voltrekkingen kunnen worden bijgewoond door maximaal 8 personen. Onder deze 8 personen vallen ook het (echt)paar, 2 getuige, minderjarige kinderen en bijvoorbeeld een fotograaf.

  • 4.

    De melding voorgenomen huwelijk dient uiterlijk 14 dagen voor de aangevraagde huwelijksdatum, compleet binnen te zijn.

 

Artikel 9 Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1.

    Het reglement kan worden aangehaald als Reglement burgerlijke stand gemeente Someren 2024

  • 2.

    Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2024.

  • 3.

    Bij de inwerkingtreding van dit reglement wordt het Reglement burgerlijke stand Someren 2016 ingetrokken

 

 

Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Someren,

de secretaris,

J. Koppers-Krabben

de burgemeester,

D. Blok

BIJLAGE 1  

 

Algemene voorwaarden voor ‘trouwen op locatie’ in Someren:

Daar waar gesproken wordt over huwelijk of huwelijksvoltrekking, wordt tevens bedoeld registreren van partnerschap en omzetting van partnerschap in huwelijk. Artikel 4 van het Reglement Burgerlijke Stand Someren 2024 geeft de volgende voorwaarden voor aanwijzing van een trouwlocatie:

  • Eénmalig gebruik van een locatie als hier bedoeld geschiedt eerst nadat de direct betrokkenen hebben gekozen voor de totstandkoming van een rechtsfeit in een locatie binnen de gemeentegrenzen zoals bedoeld in artikel 3, derde lid. Het verzoek tot vastlegging van het rechtsfeit, geschiedt onder vermelding van de namen en het adres van het bruidspaar of de partners, de dag, het tijdstip en het adres van de locatie, uiterlijk 12 weken 3/4 vóór de totstandkoming van het rechtsfeit aan de ambtenaar van de burgerlijke stand. Zowel de aanvragers als de locatie-beheerder/eigenaar wordt op de hoogte gebracht van de beslissing.

 

  • De beheerder/eigenaar van de locatie stelt de locatie voor éénmalig gebruik voor de duur van de totstandkoming van het rechtsfeit om niet ter beschikking aan de gemeente. De wijze van gebruik tijdens de totstandkoming van het rechtsfeit wordt bepaald door de gemeente.

 

  • De beheerder/eigenaar moet verklaren middels mede-ondertekening van het aanvraagformulier, in te stemmen met het gebruik van de locatie als trouwlocatie. De locatie eigenaar/beheerder moet medewerking verlenen aan een bezoek van een medewerker van de gemeente.

 

  • De ruimte van de trouwlocatie dient naar behoren te zijn ingericht. Hieronder wordt ten minste verstaan:

    • de aanwezigheid van tafel en stoelen;

    • de aanwezigheid van een spreekgestoelte:

    • voldoende verlichting van de ceremonieruimte;

    • de ceremonieruimte is rookvrij tijdens de ceremonie;

    • de aanwezigheid van een aparte ruimte voor de ambtenaar om zich te verkleden.

    • de aanwezigheid van een toilet;

 

  • De overeengekomen éénmalige trouwlocatie leidt niet tot enige gemeentelijke verantwoordelijkheid voor de inrichting, aankleding en verzorging van de locatie;

 

  • De locatie mag niet in strijd zijn met de goede zeden en wat maatschappelijk aanvaardbaar is.

 

  • Een trouwlocatie moet (rolstoel)toegankelijk zijn voor iedereen. De trouwlocaties moeten voldoen aan de algemene eisen van openbare orde en veiligheid. De aanvrager is zelf verantwoordelijk voor borgen van de veiligheid zoals het weren van ‘ongenode gasten’. Ook de veiligheid van de (buitengewoon)ambtenaar van de burgerlijke stand moet gewaarborgd zijn.

 

  • De gemeente Someren is niet aansprakelijk voor schade ontstaan tijdens of voortvloeiend uit de huwelijksvoltrekking in de locatie. De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand is een gemeentelijk vertegenwoordiger en uitsluitend verantwoordelijk voor het rechtsgeldig tot stand komen van het huwelijk.

 

  • Voor het trouwen op locatie dient de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand te worden geassisteerd door een gastvrouw of gastheer. De ambtenaar van de burgerlijke stand geeft aan wat er geregeld moet zijn voor het voltrekken van een huwelijk.

 

  • De aanvrager is verantwoordelijk voor de ontvangst en begeleiding van de gasten en verdere gang van zaken op de locatie. De kosten daarvoor komen ten laste van de aanvragers. Er moet een uitwijkmogelijkheid zijn voor als bijvoorbeeld weersomstandigheden niet goed zijn.

 

  • De verantwoordelijkheid van de benodigde vergunningen en verzekeringen ligt bij de beheerder/eigenaar.

 

  • Het niet voldoen aan de bepalingen van het reglement kan een reden zijn om het rechtsfeit niet op de overeengekomen tijd en locatie tot stand te laten komen.

Naar boven