Gemeenteblad van Someren
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Someren | Gemeenteblad 2023, 560940 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Someren | Gemeenteblad 2023, 560940 | beleidsregel |
Reglement Burgerlijke Stand gemeente Someren 2024
Artikel 2 Ambtenaar van de burgerlijke stand, buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand
Tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen voor de totstandkoming van één enkel rechtsfeit in de gemeente Someren worden benoemd: (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand die reeds in een andere gemeente zijn benoemd en wier benoeming en beëdiging nog niet is verlopen. De benoeming / beëdiging dient te blijken uit een recente verklaring van de gemeente.
De benoeming van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in de zin van lid 3 geschiedt eerst nadat het bruidspaar of de partners de betrokken persoon hebben gekozen als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand. Het schriftelijk of elektronisch verzoek hiertoe geschiedt onder vermelding van de namen en het adres van het bruidspaar of de partners, de dag, het tijdstip en het adres van de locatie, uiterlijk zes weken vóór de totstandkoming van het rechtsfeit aan de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Someren. Bij aanvraag dienen benoeming en beëdiging te worden overgelegd.
Indien het rechtsfeit niet plaatsvindt op de vastgelegde datum en betrokkenen alsnog willen dat het rechtsfeit plaatsvindt op een ander moment of in een andere locatie zoals bedoeld in het derde lid van dit artikel, dient ten aanzien van die locatie een hernieuwde overeenkomst tot gebruik te worden gesloten.
Artikel 5 Leiding van het bureau van de burgerlijke stand
De teammanager van het team Publiekszaken is belast met de leiding van het bureau burgerlijke stand.
Het bureau is gesloten voor de in lid 1 onder a vermelde locatie en de in lid 2 vermelde overige werkzaamheden indien de vastgestelde openstelling samenvalt met een algemeen erkende of daarmee gelijk te stellen feestdagen in de zin van artikel 3 van de algemene termijnenwet of overige door de burgemeester en wethouders aan te wijzen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.
Uitzondering hierop is dat de locatie gemeentehuis Wilhelminaplein 1 Someren genoemde onder lid 1 onder a, wel is geopend voor huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties op door de gemeente aangewezen sluitings- of brugdagen. De gemeente is op deze dagen voor publiek gesloten. Op dit soort dagen wordt wel het weekendtarief gerekend voor het sluiten van een huwelijk of partnerschapsregistratie.
Het bureau van de burgerlijke stand zal voor werkzaamheden vermeld in lid 2 op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan het College van burgemeester en wethouders, worden geopend op dagen dat het bureau gesloten is, indien wordt aangetoond dat met de te verrichten werkzaamheden niet worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling.
Artikel 7 Wijzigen/annuleren huwelijk of partnerschapsregistratie
Voor het annuleren/wijzigen van een vastgestelde en bevestigde datum en/of tijdstip voor een huwelijk of partnerschapsregistratie of omzetting ervan, kunnen conform de legesverordening administratiekosten in rekening worden gebracht.
Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Someren,
de secretaris,
J. Koppers-Krabben
de burgemeester,
D. Blok
Algemene voorwaarden voor ‘trouwen op locatie’ in Someren:
Daar waar gesproken wordt over huwelijk of huwelijksvoltrekking, wordt tevens bedoeld registreren van partnerschap en omzetting van partnerschap in huwelijk. Artikel 4 van het Reglement Burgerlijke Stand Someren 2024 geeft de volgende voorwaarden voor aanwijzing van een trouwlocatie:
Eénmalig gebruik van een locatie als hier bedoeld geschiedt eerst nadat de direct betrokkenen hebben gekozen voor de totstandkoming van een rechtsfeit in een locatie binnen de gemeentegrenzen zoals bedoeld in artikel 3, derde lid. Het verzoek tot vastlegging van het rechtsfeit, geschiedt onder vermelding van de namen en het adres van het bruidspaar of de partners, de dag, het tijdstip en het adres van de locatie, uiterlijk 12 weken 3/4 vóór de totstandkoming van het rechtsfeit aan de ambtenaar van de burgerlijke stand. Zowel de aanvragers als de locatie-beheerder/eigenaar wordt op de hoogte gebracht van de beslissing.
Een trouwlocatie moet (rolstoel)toegankelijk zijn voor iedereen. De trouwlocaties moeten voldoen aan de algemene eisen van openbare orde en veiligheid. De aanvrager is zelf verantwoordelijk voor borgen van de veiligheid zoals het weren van ‘ongenode gasten’. Ook de veiligheid van de (buitengewoon)ambtenaar van de burgerlijke stand moet gewaarborgd zijn.
De gemeente Someren is niet aansprakelijk voor schade ontstaan tijdens of voortvloeiend uit de huwelijksvoltrekking in de locatie. De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand is een gemeentelijk vertegenwoordiger en uitsluitend verantwoordelijk voor het rechtsgeldig tot stand komen van het huwelijk.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-560940.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.