Aanpassing terrassenbeleid in het Horecabeleid Leeuwarden

 

Inleiding

Het terrassenbeleid, zoals dat nu geldt, is vastgesteld in 2016 en opgenomen in het Horecabeleid Leeuwarden.

De afgelopen jaren zijn er uitgebreidere terrassen toegestaan in verband met corona. Gebleken is echter dat er ook terrassen op minder wenselijke locaties konden ontstaan.

Teneinde de ontwikkelingen van de afgelopen jaren enerzijds mogelijk te maken, anderzijds te reguleren, is aanpassing van dit gedeelte van het Horecabeleid noodzakelijk.

Wenselijke of minder wenselijke situaties

Uitbreiding van de terrassen is in veel gevallen positief beoordeeld door zowel horeca als politiek. Gedacht kan hierbij worden aan de terrasboten, maar ook aan het inzetten van parkeerplaatsen ten behoeve van het terras.

Anderzijds was er ook sprake van aangevraagde terrassen op minder wenselijke locaties, zoals in gemeentelijk groenstroken of op verkeersgevaarlijke punten.

Naar aanleiding van de ervaringen van de afgelopen jaren worden de volgende wijzigingen in het terrassenbeleid voorgesteld. Deze wijzigingen zijn afgestemd in het kader van Agenda binnenstad en met de afdelingen Wijkzaken, Verkeer en DOK.

Voorgestelde wijzigingen

Uitgaande van de tekst zoals deze is opgenomen in paragraaf 3.3 van het Horecabeleid gaat het om de volgende wijzigingen:

 

  • -

    Onder het vijfde aandachtsstreepje wordt de tekst vervangen door de volgende tekst:

“Bij de vorming van een terras dient rekening gehouden te worden met de bereikbaarheid van de panden. Andere functies, zoals winkels, wonen of het verkeer, mogen geen negatief effect met betrekking tot de bereikbaarheid ondervinden van de terrassen ter plaatse. Tevens mogen andere functies geen ernstige overlast ondervinden van een nabijgelegen terras. Om dit te waarborgen gelden de volgende regels ter uitwerking van de weigeringsgronden in de artikelen 1:8 en 2:34b, lid 4, APV:”

De aandachtsstreepjes hierna worden vervangen door bullits om het onderscheid met de vorige opsomming aan te geven.

  • -

    In de 3e bullit worden de afstanden aangepast naar respectievelijk 4,5 en 5 meter. De hoogte blijft gelijk. Uit informatie van Verkeer en de Brandweer blijkt dat deze nieuwe afstanden noodzakelijk zijn in verband met het groter worden van voertuigen. Om te voorkomen dat bestaande terrassen ineens moeten inkrimpen vanwege deze nieuwe afstanden zal er een overgangsrecht komen, waarin aangegeven is dat de bestaande situatie mag blijven totdat de terrasvergunning, om welke reden dan ook, aangepast moet worden.

  • -

    Na de 3e bullit wordt een nieuwe bullit toegevoegd met de tekst:

“ De plaatsing van een terras op een boot is toegestaan, mits deze boot rechtmatig een ligplaats heeft en er derhalve een omgevingsvergunning en een ligplaatsvergunning voor is verleend;” Door deze zin wordt een terras op een boot mogelijk gemaakt, maar er is wel een koppeling met het hebben van een rechtmatige ligplaats. Aldus wordt voorkomen dat er terrasvergunning moeten worden verleend voor terrassen op illegaal geplaatste boten/pontons.

  • -

    Als 7e bullit wordt opgenomen dat het terras duidelijk afgebakend moet zijn met een goed zichtbare ingang. Hiermee wordt de inbreng van de Werkgroep Toegankelijkheid vastgelegd. Voor minder valide mensen is de toegang tot terrassen vaak lastig. Bij de aanvraag van een terrasvergunning kan hier voortaan beter op gelet worden.

  • -

    Als 10e en 11e bullit wordt de volgende tekst toegevoegd:

    •Terrassen zijn niet toegestaan op gemeentelijk groen, tenzij dit bij een herinrichting is toegestaan;

    •Terrassen zijn niet toegestaan op parkeerplaatsen, tenzij de parkeerdruk dit toelaat. Eventuele kosten, zoals gekapitaliseerde gederfde parkeerinkomsten en kosten voor aanpassing van de weg, zijn voor de aanvrager;Hiermee worden mogelijke aanvragen voor terras op groen of parkeerplaatsen gereguleerd.

  • -

    Bij de laatste bullit wordt de volgende tekst toegevoegd aan de bestaande zin:

“De terrasvergunning kan ten gevolge hiervan gewijzigd worden.”

Hierdoor wordt nog duidelijker aangegeven dat als gevolg van onderhoud aan een weg of vernieuwing of herinrichting daarvan de bestaande terrasvergunning niet blijft gelden, maar gewijzigd kan worden vanwege veranderende omstandigheden. Vooral voor herinrichting is dit een belangrijke mogelijkheid om bestaande situaties in overeenstemming te brengen met de verschillende beleidswensen met betrekking tot een bepaalde locatie. Uiteraard zal dit altijd in overleg gaan met de aanpalende horeca-ondernemers. Een goed voorbeeld hiervan is de herinrichting van het Waaggebied.

Deze wijziging is ook gebruikt om de titulatuur van wetgeving aan te passen. Drank- en Horecawet is aangepast in Alcoholwet en de Omgevingswet is toegevoegd voorzover het gaat over bouwwerken.

Conclusie

Met bovenstaande aanpassing van het terrassenbeleid in het Horecabeleid Leeuwarden kunnen de situaties, zoals die zich hebben voorgedaan tijdens de corona-jaren gereguleerd worden. Tevens geeft het duidelijkheid aan de horeca en biedt het voldoende handvatten om nieuwe situaties het hoofd te bieden.

Naar boven