Verordening op de gemeentelijke rekenkamer Vaals 2024

De Raad van de gemeente Vaals

 

Gelet op de artikelen 81k en 149 van de Gemeentewet;

 

 

B E S L U I T

 

Vast te stellen de ‘Verordening op de gemeentelijke rekenkamer Vaals 2024’

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Wet: de Gemeentewet

  • b.

    Rekenkamer: de rekenkamer van de gemeente Vaals bedoeld als in artikel 81a van de Gemeentewet.

  • c.

    Voorzitter: de voorzitter van de rekenkamer Vaals.

  • d.

    Leden: de leden van de rekenkamer Vaals.

  • e.

    Raad: de gemeenteraad van Vaals.

  • f.

    Griffier: de functionaris als bedoeld in artikel 100 van de Gemeentewet.

  • g.

    Seniorenconvent: het convent van de gemeenteraad zoals bedoeld in artikel 2 van Reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad Vaals 2018.

  • i.

    College: het college van burgemeester en wethouders van Vaals.

  • j.

    Organisatie: de ambtelijke organisatie van de gemeente, met uitzondering van de organisatie van de griffie.

  • k.

    Enkelvoudige voordracht: Voordracht van één kandidaat per benoembare plek.

  • l.

    Gemeentebestuur: Gemeentelijk bestuur bestaande uit raad, burgemeester en college van burgemeester en wethouders

Artikel 2 Rekenkamer

  • 1.

    Er is een rekenkamer.

  • 2.

    De rekenkamer bestaat uit 3 leden, waaronder een voorzitter.

Artikel 3 Benoeming leden

  • 1.

    De raad benoemt de voorzitter en de overige leden op enkelvoudige voordracht van het seniorenconvent.

  • 2.

    Elke voordracht gaat vergezeld van een verklaring van de kandidaat bevattende:

    • a.

      de mededeling dat hij/zij de benoeming zal aanvaarden;

    • b.

      een overzicht van de openbare betrekkingen die hij/zij bekleedt;

    • c.

      een verklaring omtrent het gedrag

  • 3.

    Wijzigingen in het in artikel 3 lid 2 onder b genoemde overzicht worden terstond door het lid aan de raad gemeld.

  • 4.

    De voorzitter van de rekenkamer draagt zorg voor:

    • a.

      het tijdig en periodiek bijeenroepen van de vergadering van de rekenkamer;

    • b.

      het leiden van de vergaderingen;

    • c.

      het bewaken van de uitgangspunten en de werkwijze;

    • d.

      het bevorderen van zorgvuldige besluitvorming;

    • e.

      het onderhouden van contact met de gemeenteraad, de ambtelijke organisatie en naburige rekenkamers.

  • 5.

    Bij afwezigheid c.q. verhindering van de voorzitter treedt het langstzittende lid op als voorzitter dan wel, als de overige leden een gelijke periode zitting hebben gehad, het oudste lid in jaren.

  • 6.

    De voorzitter en de leden kunnen op voordracht van het seniorenconvent één keer voor een periode van zes jaar worden herbenoemd door de raad.

Artikel 4 Klankbordgroep

De raadsleden van het seniorenconvent fungeren als klankbordgroep voor de rekenkamer.

Artikel 5 Vergoeding

  • 1.

    De voorzitter ontvangt een vaste vergoeding voor zijn werkzaamheden voor de rekenkamer van € 278,75 per maand. De vergoeding en onkostenvergoeding is all-in, inclusief reiskosten en wordt maandelijks uitbetaald.

  • 2.

    De leden ontvangen een vaste vergoeding van € 216,65 per maand. De vergoeding is all-in, inclusief reiskosten en wordt maandelijks uitbetaald.

  • 3.

    De bedragen genoemd in lid 1 en 2 betreft prijspeil 1 januari 2023 en worden jaarlijks per 1 januari aangepast overeenkomstig de indexering van de vergoeding voor de raadsleden.

Artikel 6 Ambtelijke ondersteuning

De rekenkamer heeft een ambtelijk secretaris.

Artikel 7 Reglement van orde

  • 1.

    De rekenkamer stelt een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden vast.

  • 2.

    De rekenkamer zendt het reglement na vaststelling onverwijld ter kennisneming naar de raad.

Artikel 8 Verzoek

  • 1.

    De rekenkamer houdt op basis van haar kennis van en ervaring met de gemeentelijke organisatie gedurende het jaar een groslijst bij van potentiële onderzoeksonderwerpen.

  • 2.

    Conform artikel 182 lid 2 van de gemeentewet kan de rekenkamer op verzoek van de raad een onderzoek instellen. De rekenkamer bericht de raad binnen een maand of en in hoeverre de rekenkamer aan dit verzoek zal voldoen. Indien de rekenkamer niet op een verzoek van de raad ingaat geeft zij daarvoor een onderbouwing.

  • 3.

    De rekenkamer maakt jaarlijks op basis van de informatie genoemd in lid 1 en 2 een overzicht van maximaal 10 onderzoekswaardige onderwerpen en doet voor die onderwerpen een kort oriënterend onderzoek naar het belang en de uitvoerbaarheid en stuurt het overzicht jaarlijks in oktober naar de raad.

  • 4.

    De rekenkamer stelt jaarlijks in december het onderzoeksplan voor het volgend jaar vast en stuurt het plan naar de raad.

  • 5.

    De rekenkamer formuleert de probleemstelling en stelt de onderzoeksopzet vast.

  • 6.

    De in het vorige lid bedoelde onderzoeksopzet wordt door de rekenkamer ter kennisneming aan de raad verstuurd.

Artikel 9 Budget

  • 1.

    De raad neemt jaarlijks in de begroting een budget op voor de kosten van de rekenkamer en het aantal daarvoor uit te voeren onderzoeken.

  • 2.

    Hiertoe dient de rekenkamer uiterlijk in maart een begroting in bij het seniorenconvent voor het daaropvolgende jaar, waarbij naast de budgetten ook de daarbij behorende prestaties worden vermeld.

  • 3.

    Het seniorenconvent bespreekt deze begroting jaarlijks in april, waarna de (aangepaste) begroting aan het college wordt aangeboden. Het college neemt beleidswijzigingen mee in de perspectiefnota en verwerkt de gegevens in de begroting. Indien er sprake is van een door het seniorenconvent aangepaste begroting, informeert zij de rekenkamer voordat de begroting naar het college wordt gestuurd.

  • 4.

    Ten laste van het in lid 2 genoemde budget worden de kosten gebracht van:

    • a.

      de vergoeding van de voorzitter en de leden en zo nodig de kosten van de rechtsvoorganger van de rekenkamer;

    • b.

      externe deskundigen die eventueel door de rekenkamer zijn geconsulteerd;

    • c.

      eventuele overige uitgaven die de rekenkamer nodig acht voor de uitoefening van haar taak.

  • 5.

    De rekenkamer verantwoordt de baten en lasten van het vorige begrotingsjaar in het jaarverslag aan de raad, als bedoeld in artikel 185 lid 4 van de gemeentewet.

Artikel 10 Werkwijze/monitoring

  • 1.

    De rekenkamer is belast met en verantwoordelijk voor de uitvoering, begeleiding en sturing van het onderzoek volgens de door haar vastgestelde onderzoeksopzet.

  • 2.

    De rekenkamer beoordeelt of het wenselijk is de raad tussentijds te informeren.

  • 3.

    De rekenkamer is bevoegd bij alle leden van het gemeentebestuur en bij alle ambtenaren de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig acht voor de uitvoering van de onderzoeken. De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de rekenkamer gestelde termijn te verstrekken.

  • 4.

    De rekenkamer vergadert zoveel als zij nodig acht, ter bespreking van procedurele en inhoudelijke aspecten van het onderzoek.

  • 5.

    De rekenkamer vergadert in beslotenheid, haar rapporten en jaarverslagen zijn openbaar. Op grond van de belangen genoemd in artikel 5.1 van de Wet Open Overheid kan de rekenkamer rapporten die aan de raad worden voorgelegd of gedeelten daarvan als geheim aanmerken. Een verzoek daartoe van het college wordt aan de Wet Open Overheid getoetst. Indien de rekenkamer een gemotiveerd verzoek tot geheimhouding van het college afwijst, stelt zij de openbaarmaking van het rapport met een week uit, teneinde het college de gelegenheid te geven de noodzaak of wenselijkheid tot het nemen van gerechtelijke stappen te overwegen.

  • 6.

    De rekenkamer kan openbare informatieve vergaderingen beleggen.

  • 7.

    Voor de uitvoering van het onderzoek kan de rekenkamer in voorkomend geval, met inachtneming van het beschikbare budget ook externe personen of bureaus inschakelen.

  • 8.

    De rekenkamer stelt de betrokkenen en in ieder geval het college in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn, die tenminste twee weken bedraagt, hun zienswijze op het conceptonderzoeksrapport aan de rekenkamer kenbaar te maken. Betrokkenen zijn degenen wier taakuitoefening (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De rekenkamer bepaalt ook wie verder als betrokkenen worden aangemerkt.

  • 9.

    Na vaststelling door de rekenkamer worden het onderzoeksrapport, de nota van conclusies en aanbevelingen en de zienswijze van betrokkenen op het rapport in beginsel binnen zes weken na beschikbaarheid, onder toezending van een afschrift aan het college en betrokkenen, met de raad besproken.

  • 10.

    De rekenkamer stelt ieder jaar voor één april een verslag op van haar werkzaamheden over het voorgaande jaar. Dit verslag bevat:

    • a.

      een verantwoording over verrichtingen met toetsing aan het onderzoeksplan;

    • b.

      een overzicht van het beschikbare budget en de gemaakte kosten minimaal gesplitst in kosten commissieleden en overige kosten;

    • c.

      eventuele voorstellen voor aanpassingen in de werkwijze.

Artikel 11 Intrekken oude reglement

  • 1.

    De verordening op de rekenkamercommissie Vaals 2023 wordt ingetrokken.

Artikel 12 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na de datum van bekendmaking.

  • 2.

    De verordening kan worden aangehaald als de “Verordening gemeentelijke rekenkamer Vaals 2024”.

Aldus besloten in de raadsvergadering van 11 december 2023.

S.J.E. Jahae

PLV. Griffier

mr. H.M.H. Leunessen

Voorzitter

Naar boven