Gemeenteblad van Maassluis
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Maassluis | Gemeenteblad 2023, 559887 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Maassluis | Gemeenteblad 2023, 559887 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening op de gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit Maassluis
Met het in werking treden van de Omgevingswet komen de huidige regels en reglementen uit de Bouwverordening en de Erfgoedverordening te vervallen. In plaats daarvan is een verordening nodig voor de taken en bevoegdheden van de gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit. Deze commissie vervangt de huidige welstandscommissie en erfgoedcommissie. De huidige commissie adviseert nu ook al op een geïntegreerde wijze zoals de Omgevingswet beoogt.
Zowel voor de verordening als voor het benoemingsbesluit zijn modellen opgenomen. Voor het benoemen van nieuwe leden is een benoemingsbesluit nodig. Dit model gaat uit van een benoeming voor vier jaar.
Deze conceptverordening is tot stand gekomen in overleg met de gemeente, opgesteld door Dorp, Stad en Land en gebaseerd op het landelijke Model Verordening op de gemeentelijke commissie van de VNG (september 2020). De verordening voorziet in een brede adviescommissie die meerdere adviesrollen krijgt toegewezen binnen de mogelijkheden van de Omgevingswet. De gemeente bepaalt hiermee zelf wanneer en over welke activiteiten advies wordt gevraagd. Dat kan via aanwijzen van activiteiten in het omgevingsplan of als het college daartoe aanleiding ziet.
De Omgevingswet bundelt de wetgeving en regels voor ruimte, wonen, infrastructuur, milieu, natuur en water. Belangrijk verbeterdoel van de nieuwe wet is een kader te bieden dat overheden meer afwegingsruimte biedt om doelen voor de leefomgeving te bereiken. Eén van de doelen van de wet is het bereiken van een goede omgevingskwaliteit (artikel 1.3 van de wet). Daarbij gaat het om het belang van aspecten als cultureel erfgoed, architectonische kwaliteit van bouwwerken, stedenbouwkundige kwaliteit en kwaliteit van natuur en landschap. Gemeenten bepalen zelf hoe zij het doel van een goede omgevingskwaliteit willen bereiken. Dat geldt ook voor de rol van de gemeentelijke adviescommissie (hierna: commissie) daarbij. Een adequate invulling van de taak en de werkwijze van deze commissie draagt bij aan het bereiken van het doel van een goede omgevingskwaliteit.
Ook na de inwerkingtreding van de Omgevingswet zullen er omgevingsvergunningen worden aangevraagd voor bouwwerken en (gemeentelijke) monumenten. Advisering hierover is dan ook nodig om deze aanvragen adequaat en zorgvuldig te kunnen behandelen en het huidige dienstverleningsniveau te kunnen voortzetten. Dit past ook bij de ruimtelijke uitstraling en de kwaliteiten die de gemeente Maassluis nastreeft. Integrale advisering, is in het licht van de Omgevingswet gewenst.
Het radicaal wijzigen van de huidige structuur wordt niet voorgestaan. De gemeente kiest er voor de huidige inrichting en samenstelling van de commissie voorlopig te bestendigen en om te vormen tot een gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit.
In het licht van de Omgevingswet, zal de komende jaren toegewerkt worden naar een brede commissie waarin meerdere disciplines zijn vertegenwoordigd om zo met een integrale benadering tot een integrale advisering te komen.
Bij specifieke gemeentelijke wensen kan Dorp, Stad en Land, op maat, diverse adviesvormen faciliteren.
De raad van de gemeente Maassluis;
gelezen het voorstel van het college van 21 november 2023;
gelet op de artikelen 108 en 149 van de Gemeentewet en afdeling 17.2 van de Omgevingswet;
besluit vast te stellen de volgende verordening:
Verordening op de gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit Maassluis
Artikel 2. Taak en werkzaamheden
De gemeenteraad verzoekt hierin een gespecialiseerde, onafhankelijke, partij om de commissie te faciliteren. De commissie heeft als taak de raad en het college te adviseren bij de uitoefening van hun taken en bevoegdheden op grond van de wet met het oog op het bereiken en in stand houden van een goede omgevingskwaliteit en al hetgeen daarmee verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn. Waaronder het geven van voorlichting over de doelstelling van een goede omgevingskwaliteit en over de werkzaamheden van de commissie.
adviseert de commissie op verzoek van het college in een geval van een verkenning als bedoeld in artikel 5.48, tweede lid, van de wet en in andere gevallen waarin het college een advies nodig acht in verband met een verkenning van een mogelijk bestaande of toekomstige opgave in de fysieke leefomgeving;
adviseert de commissie op verzoek van het college over het geven van beschikkingen op grond van regels in verordeningen op grond van artikel 149 van de Gemeentewet die een eis ten aanzien van de omgevingskwaliteit bevatten. Onder meer regels over reclame in de openbare ruimte, voorwerpen op of aan de weg, standplaatsvergunning, exploitatievergunning horecabedrijven en ligplaatsvergunning.
De commissie bestaat uit tenminste 3 leden, de voorzitter daaronder begrepen. Voor de leden worden door de onafhankelijke organisatie plaatsvervangers aangewezen die hen bij afwezigheid kunnen vervangen. De leden en hun plaatsvervangers zijn personen die werkzaam zijn voor de organisatie en die onafhankelijk zijn van de gemeente Maassluis.
In aanvulling op het eerste lid kan één lokaal lid en diens plaatsvervanger worden benoemd. Zij worden benoemd op persoonlijke titel op grond van de professionele deskundigheid die nodig is voor de advisering, en/of op grond van maatschappelijke kennis en ervaring, en/of bekendheid met de lokale historie en heemkunde van Maassluis.
Artikel 8. Beraadslaging en standpuntbepaling
De vergaderingen waarin een of meer adviezen over aanvragen om omgevingsvergunning door of namens de commissie worden vastgesteld zijn openbaar. De agenda voor de vergadering van de commissie wordt op een geschikte wijze bekendgemaakt. Indien het college – al dan niet op verzoek van de aanvrager – een verzoek doet tot niet-openbare behandeling, dan dient het college daaraan klemmende redenen op grond van artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur ten grondslag te leggen. De openbaarheid geldt zowel voor de beraadslagingen, de beoordeling als de adviezen. De openbaarheid geldt niet voor informeel vooroverleg of bij de beleidsgerichte, opgavegerichte of ontwerpgerichte advisering.
De aanvrager van de omgevingsvergunning of zijn gemachtigde heeft de mogelijkheid tot toelichting van de aanvraag ten overstaan van de commissie. Een belanghebbende heeft alleen in toelichtende zin spreekrecht in de door de commissie gehouden openbare vergadering. Tijdens de beraadslagingen is er geen spreekrecht tenzij de voorzitter anders bepaalt. Een en ander zoals vastgelegd in een reglement van orde op de commissie.
Leden die als opdrachtgever, ontwerper of anderszins betrokken zijn bij de uitvoering van een activiteit waarvoor een aanvraag is gedaan waarover de commissie adviseert, onthouden zich van medewerking aan het desbetreffende advies en zijn tijdens de behandeling van en de besluitvorming over het advies niet in de vergadering aanwezig.
Artikel 9. Afdoening onder verantwoordelijkheid van de commissie
De commissie kan onverminderd het bepaalde in artikel 17.9, eerste lid, van de wet de advisering over een aanvraag om een omgevingsvergunning of over de voorbereiding van een andere beschikking onder verantwoordelijkheid van de commissie overlaten aan een of meer daartoe aangewezen leden of een subcommissie.
Artikel 11. Verwerking van het advies
Het college kan eenmaal per activiteit een second opinion inwinnen bij een gemeentelijke adviescommissie van een andere gemeente. Een second opinion wordt pas gevraagd nadat de commissie de mogelijkheid tot heroverweging van het advies heeft gekregen. Zij stellen de commissie van het voornemen tot het plaatsen van die opdracht op de hoogte. De commissie neemt een second opinion voor kennisgeving aan.
De leden van de commissie en de adviseurs als bedoeld in artikel 10 , tweede lid die op voordracht van de onafhankelijke organisatie zijn benoemd of door de commissie zijn gevraagd ontvangen voor hun werkzaamheden een vergoeding op grond van de tarieven zoals jaarlijks afgesproken met die organisatie.
De op grond van de vigerende Bouwverordening gemeente Maassluis 2013 en de Verordening Commissie Cultureel Erfgoed Maassluis (CCEM) benoemde leden worden geacht te zijn benoemd op grond van dit besluit. De termijn van ten hoogste vier jaar als bedoeld in artikel 5, eerste lid, loopt vanaf de datum dat deze verordening in werking treedt.
Als voor de inwerkingtreding van de wet een aanvraag om een besluit is ingediend, blijft het oude recht, met betrekking tot de commissies op het gebied van welstand en cultureel erfgoed/monumentenzorg van kracht, met dien verstande dat de Adviescommissie omgevingskwaliteit Maassluis wordt geacht de in artikel 8 van de Woningwet, dan wel de in artikel 9.1, eerste lid, onder a, van de Erfgoedwet in samenhang met artikel 15 van de Monumentenwet 1988 bedoelde commissie te zijn.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-559887.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.