Gemeenteblad van Zwolle
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zwolle | Gemeenteblad 2023, 559365 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zwolle | Gemeenteblad 2023, 559365 | beleidsregel |
Reglement van orde en werkwijze gemeentelijke adviescommissies met betrekking tot omgevingskwaliteit gemeente Zwolle
Gemeente Zwolle, bekendmaking reglement van orde en werkwijze gemeentelijke adviescommissies met betrekking tot omgevingskwalieit gemeente Zwolle.
Burgemeester en wethouders van de gemeente Zwolle,
De beleidsregel Reglement van orde en werkwijze gemeentelijke adviescommissies met betrekking tot omgevingskwaliteit gemeente Zwolle vast te stellen.
Kwaliteitsteam: een adviesteam van het college van burgemeester en wethouders dat complexe of omvangrijke ontwikkelingen in een vroegtijdig stadium begeleidt ten behoeve van de bevordering van de beoogde beeldkwaliteit. Een supervisieteam of supervisor en vergelijkbare vormen van kwaliteitsbegeleiding vallen tevens onder dit begrip.
Artikel 2 Benoeming en terugtreding leden adviescommissie
Wanneer een voorzitter of een ander commissielid een zakelijke binding heeft met een plan waarvoor advies wordt gevraagd, treedt hij voor de duur van de behandeling van de aanvraag terug uit de adviescommissie en wordt tijdens de duur van de behandeling vervangen door een andere voorzitter of deskundig commissielid.
De adviescommissie kan slechts monumentenadviezen uitbrengen indien ten minste een voorzitter, een secretaris en minimaal twee commissieleden, van wie een lid met de deskundigheid als bedoeld in het tweede lid, sub c, en een lid met de deskundigheid als bedoeld in het tweede lid, sub d, aanwezig zijn.
Artikel 5 Vervanging leden adviescommissies
Indien waarneming als bedoeld in het eerste lid niet mogelijk is, of bij langdurige afwezigheid, stelt Het Oversticht in afstemming met de gemeente Zwolle een plaatsvervanger voor, die tijdens de bedoelde afwezigheid volledig in de plaats treedt van de voorzitter, secretaris of commissielid. De bepalingen van dit reglement zijn van overeenkomstige toepassing.
Artikel 6 Voorzitter adviescommissie
De voorzitter van de adviescommissie:
beschikt over uitstekende communicatieve vaardigheden en kan helder en overtuigend de essentie van de overwegingen verwoorden. De voorzitter is, onafhankelijk van de specifieke deskundigheid, vaardig om tot een integrale afweging te komen. De voorzitter is een bruggenbouwer, gericht op het bereiken van consensus en heeft een uitstekend gevoel voor maatschappelijke en bestuurlijke verhoudingen.
beschikt over uitstekende communicatieve vaardigheden en kan helder en overtuigend de essentie van de overwegingen verwoorden. Een commissielid is, onafhankelijk van zijn specifieke deskundigheid, vaardig om tot een integrale afweging te komen. Een commissielid is een bruggenbouwer, gericht op het bereiken van consensus en heeft een uitstekend gevoel voor maatschappelijke en bestuurlijke verhoudingen.
Artikel 11 Mandaat advisering over omgevingskwaliteit
De adviescommissies hebben de planbehandeling aan de secretaris van de adviescommissie gemandateerd in geval het een plan betreft dat geen betrekking heeft op een rijksmonumentenactiviteit met betrekking tot een monument, het een plan op pandniveau is én het om de volgende situaties gaat:
Indien het college of belanghebbenden zich niet kunnen verenigen met het advies van een adviescommissie, kunnen zij een ‘second opinion’ inwinnen bij een andere adviescommissie buiten het werkgebied van Het Oversticht.
De secretaris kan ten kantore van Het Oversticht dan wel de gemeente, telefonisch of digitaal spreekuur houden, waarbij de gemeentelijke taak (uitleg van het beleid en criteria inzake het uiterlijk van bouwwerken (welstand)) namens de gemeente door de secretaris wordt uitgevoerd. Hierbij zijn de volgende mogelijkheden:
planindieners krijgen de mogelijkheid om, voorafgaand aan de formele aanvraag, vooroverleg te plegen met de secretaris over de interpretatie van het beleid in het concrete geval van een (bouw)plan. Hiertoe kan het schetsontwerp als principeplan worden ingediend bij de gemeente. De secretaris kan op basis van deze plannen initiatiefnemers adviseren en inspireren;
Advisering bij zienswijzen en bezwaarschriften
Indien het college van burgemeester en wethouders de adviescommissie inzake een besluit waartegen rechtsmiddelen zijn aangewend, verzoekt om zijn advies nader te motiveren, ontvangt de secretaris daarvoor een verzoek per e-mail of op een andere geschikte wijze. Daarnaast kan de secretaris op verzoek inhoudelijk reageren op de ingediende zienswijzen en bezwaarschriften;
Artikel 17 Indieningsvereisten
Artikel 18 Werkafspraken advisering
De secretaris handelt adviesaanvragen in mandaat in beginsel binnen een termijn van één week af. Bij plannen die in de adviescommissie worden behandeld en bij monumentenplannen wordt een totale adviestermijn van twee weken gehanteerd, gerekend vanaf inname van het plan. Indien deze termijn niet haalbaar is, stelt de secretaris de gemeente daarvan op de hoogte en stellen zij in samenspraak een alternatieve termijn vast.
Artikel 19 Overige advisering (valt buiten de structurele financiële afspraken)
Naast het behandelen van adviesaanvragen kunnen gemeentelijke medewerkers informatie inzake de omgevingskwaliteit inwinnen voor ontwikkelingen van een in voorbereiding zijnde (wijzigingen van) een omgevingsvisie, omgevingsplan, stedenbouwkundige plannen en andere relevante plannen die van invloed zijn op de omgevingskwaliteit.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-559365.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.