Gemeenteblad van Waalwijk
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waalwijk | Gemeenteblad 2023, 558723 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waalwijk | Gemeenteblad 2023, 558723 | beleidsregel |
Beleidsregels circussen Waalwijk 2024
De criteria die gehanteerd worden bij het verlenen van publiekrechtelijke en privaatrechtelijke toestemming voor het houden van een circusvoorstelling, komen grotendeels voort uit gewoonte. Dit gewoonterecht biedt naar huidige maatstaven onvoldoende juridische basis. Zodoende wordt ervoor gekozen een en ander vast te leggen als beleidsregels, als bedoeld in artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Voor de motivering van publiekrechtelijke besluiten kan het bevoegd gezag volstaan met verwijzing naar de bekendgemaakte beleidsregels, tenzij wegens bijzondere omstandigheden toepassing onevenredige gevolgen met zich mee zou brengen. Bij privaatrechtelijke handelingen zijn de beleidsregels van overeenkomstige toepassing, vanwege de bijzondere positie die de gemeente als overheidsorgaan inneemt in het privaatrecht.
Op grond van artikel 2.25 van de Algemene plaatselijke verordening (APV) is het verboden zonder vergunning van de burgemeester een evenement te organiseren. Deze vergunning kan worden geweigerd in het belang van:
Het college kan ontheffing verlenen van het verbod in artikel 4.6 APV om geluidsapparaten in werking te hebben of handelingen te verrichten op een wijze waardoor geluidhinder in de omgeving ontstaat.
Als eigenaresse van de evenemententerreinen, waarop circusvoorstellingen worden toegelaten, kan de gemeente voorwaarden stellen aan het gebruik. Op grond van artikel 160, eerste lid onder e, van de Gemeentewet is het college bevoegd te besluiten tot privaatrechtelijke rechtshandelingen namens de gemeente, en volgens artikel 171 van die wet vertegenwoordigt de burgemeester de gemeente bij de uitvoering daarvan.
Deze beleidsregels zijn niet van toepassing op circusvoorstellingen, die worden gegeven in gebouwen, waar dat op grond van de Wet milieubeheer, en de Omgevingswet is toegestaan. Het uitgangspunt is dat het algemeen belang voldoende wordt beschermd door de krachtens genoemde regelgeving verleende vergunningen en/of vrijstellingen.
Waar in het vervolg van deze beleidsregels wordt gesproken van “vergunning” wordt daaronder mede verstaan de privaatrechtelijke toestemming, tenzij anders aangegeven.
3. Algemene voorwaarden vergunningverlening
Ter voorkoming van overbelasting van de omgeving van de plaats waar circusvoorstellingen worden gegeven, kan slechts in beperkte mate vergunning worden verleend voor het houden van een circusvoorstelling. Dit geldt zowel ten aanzien van het aantal vergunningen per jaar als met betrekking tot de plaatsen waar voorstellingen worden toegestaan. Ook dient rekening gehouden te worden met cumulatie van overlast op een bepaalde plaats, doordat binnen korte tijd na elkaar circusvoorstellingen en/of andere evenementen worden gehouden.
Zodoende gelden als algemene uitgangspunten:
Om cumulatie van overlast te voorkomen wordt een vergunning geweigerd, voor zover die wordt gevraagd voor een tijdstip dat ligt binnen een periode van twee weken, waarbinnen een ander grootschalig evenement als bedoeld in het evenementenbeleid plaatsvindt op het desbetreffende evenemententerrein, of in de directe omgeving daarvan; één of meerdere opeenvolgende voorstellingen door een circus worden gelijkgesteld met zo’n grootschalig evenement.
Aangezien er doorgaans veel meer aanvragen worden ontvangen dan er vergunningen kunnen worden verleend, is het noodzakelijk een strikte procedure te volgen. Teneinde de circussen in staat te stellen hun jaarplanning tijdig op te stellen, dienen de aanvragen ruim voor de aanvang van het kalenderjaar te worden ingediend. Ook komt het nogal eens voor dat geen gebruik gemaakt wordt van een verleende vergunning. Indien dat tijdig wordt aangegeven (hetgeen zal worden bevorderd door een financiële prikkel, zie hieronder), is er nog tijd vergunning te verlenen aan een andere gegadigde.
aanvragers die geen gebruik maken van het onder a) bedoelde formulier, dan wel zij die niet de in dat formulier gevraagde gegevens verstrekken, worden in de gelegenheid gesteld om gedurende veertien dagen tot volledige aanvulling over te gaan, bij gebreke waarvan de aanvraag buiten behandeling zal worden gelaten
aanvragen, ingediend uiterlijk 15 september voorafgaand aan het kalenderjaar waar zij betrekking op hebben, zullen gelijktijdig worden afgehandeld voor zover niet besloten wordt deze buiten behandeling te laten; zodoende wordt de beslissing op deze ontvankelijke aanvragen aangehouden tot uiterlijk 1 november voorafgaand aan dat kalenderjaar
degene aan wie een vergunning is verleend, dient binnen veertien dagen na bekendmaking daarvan schriftelijk te bevestigen dat hij daarvan gebruik zal maken; bovendien dient hij voor afloop van de genoemde termijn voldaan te hebben aan de financiële verplichtingen, verbonden aan het aanvragen van de publiekrechtelijke vergunning en aan het verkrijgen van de privaatrechtelijke toestemming
Voor het in gebruik nemen van gemeentegrond geldt dat er precariobelasting verschuldigd is op grond van de Verordening precariobelasting 1999. Naast de op grond van de Legesverordening Waalwijk verschuldigde leges voor het in behandeling nemen van aanvragen, is degene aan wie vergunning wordt verleend een privaatrechtelijke vergoeding verschuldigd voor:
De vergunninghouder dient reserveringskosten te voldoen binnen de onder 4f) genoemde termijn. Deze worden aan hem terugbetaald dan wel met hem verrekend in het geval hij daadwerkelijk gebruik maakt van de vergunning. In het geval geen gebruik wordt gemaakt, bestaat – behalve in het geval van naar het oordeel van de gemeente aantoonbare overmacht aan de kant van de vergunninghouder – geen recht op teruggave of verrekening van de reserveringskosten.
Daarenboven dient de vergunninghouder, uiterlijk vier weken voordat het desbetreffende evenemententerrein in gebruik genomen wordt, een waarborgsom te storten. Deze waarborgsom wordt aan hem terugbetaald dan wel met hem verrekend, indien het evenemententerrein in de staat, waarin het zich voor ingebruikname bevond, wordt achtergelaten. De waarborgsom kan worden verrekend met de hiervoor genoemde gebruiksvergoedingen en/of een eventueel verschuldigde schadevergoeding.
De hoogte van de diverse privaatrechtelijke vergoedingen en van de waarborgsom wordt jaarlijks vastgesteld door het college. De tarieven worden bekend gemaakt, uiterlijk 1 juli voorafgaand aan het kalenderjaar waarop zij betrekking hebben.
De aanvangstijdstippen en de duur van de voorstellingen moeten ten minste vier weken voor in gebruik name van het evenemententerrein schriftelijk worden meegedeeld aan de Commandant van de Brandweer Waalwijk.
Indien zwakalcoholische dranken worden verkocht, dient ten minste acht weken voor de datum van verkoop een ontheffing op grond van artikel 35 van de Drank- en horecawet te worden aangevraagd bij de burgemeester.
De vergunninghouder dient voor de duur van de ingebruikname van het evenemententerrein verzekerd te zijn tegen aansprakelijkheid jegens de gemeente of derden vanwege schade welke voorvloeit uit het gebruik van dat terrein.
Toestemming om aankondigings- of reclameborden op of boven openbare grond aan te brengen dient apart te aangevraagd.
Ook voor een vergunning voor het gebruikmaken van een geluidswagen dient een apart verzoek te worden ingediend.
Aan de publiekrechtelijke vergunningen worden in ieder geval de in de bijlage van deze beleidsregels opgenomen voorschriften verbonden, tenzij de aard van de aanvraag zich daartegen verzet.
Op grond van het bepaalde in artikel 10:3 Awb en artikel 171, tweede lid, Gemeentewet, dragen het college en de burgemeester de uitoefening van de bevoegdheden, waarop deze beleidsregels betrekking hebben, op aan de medewerkers van het team Vergunningverlening en Belastingen van de gemeente Waalwijk.
Vastgesteld op 19 december 2023.
de secretaris, de burgemeester,
BIJLAGE Voorschriften, bepalingen en regels verbonden aan de vergunning voor het geven van circusvoorstellingen
Openbare ruimte bij en omgeving van de circustent
In verband met eventueel in de grond aanwezige kabels en leidingen dient vergunninghouder alvorens tentpalen en haringen aan te brengen (KLIC-melding) contact op te nemen met het Team Openbare Ruimte en Vastgoed (TORV). . De aanvrager dient een KLIC-melding te doen. Informatie over kabels en leidingen kan worden opgevraagd via internet bij www.klic.nl
- Indien u verkeersregelaars aanwijst, die toezien op het parkeren, geldt het volgende: deze personen dienen een instructie van de politie te krijgen, waarna zij door de burgemeester moeten worden aangewezen als verkeersregelaar. Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met de politie, team Waalwijk (0900-8844).
Wegafsluitingen dienen te geschieden volgens de aanwijzingen van de afdeling BOR en dienen minimaal te voldoen aan de richtlijnen welke beschreven zijn in C.R.O.W.-publicatie handboek 96B. In verband met afstemming met overige afsluitingen, publicatie in plaatselijk nieuwsblad en mededelingen richting hulpdiensten dient u minimaal 2 weken voor uitvoering de wegafsluiting schriftelijk aan te vragen bij de afdeling BOR. Een formulier hiervoor kunt u bij de afdeling BOR opvragen.
U wordt erop gewezen dat de gemeente zich niet aansprakelijk acht voor schadeclaims als gevolg van niet juist geplaatste afzettingen en bebording.
Bijzondere bepalingen met betrekking tot aankondigingborden
Voor het aanbrengen en plaatsen van reclameborden op openbare gemeentegrond dient ten minste 8 weken vóór de aanvang van de eerste voorstelling schriftelijke toestemming te worden gevraagd aan het College van Waalwijk, Postbus 10150, 5140 GB Waalwijk. Er kunnen niet meer aanvragen worden toegewezen dan dat er locaties zijn.
Voor het beschikbaar stellen van materialen (dranghekken, vlaggenmasten e.d.) kan contact opgenomen worden met de afdeling BOR. De exacte plaats van een eventuele toiletwagen dient vastgesteld te worden in overleg met deze afdeling. Vanaf 1 januari 2004 wordt een bijdrage gevraagd voor inzet en verstrekking van gemeentelijke materialen.
De gemeente acht zich verder niet aansprakelijk voor eventuele schade van welke aard dan ook, die is ontstaan door het houden van het evenement. Eventuele schade, aangebracht aan gemeente-eigendommen, wordt in rekening gebracht worden. Aangeraden wordt hiervoor een wettelijke aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten.
t.a.v. Bestuur en Ondersteuning
Aanvraagformulier circusvoorstellingen
Naam circus.....................................................
Inschrijvingsnummer Kamer van Koophandel.....................
Naam contactpersoon ………………………………………………
In de functie van ………………………………………………
Correspondentieadres ………………………………………………
Postcode en woonplaats ………………………………………………
Telefoonnummer privé ………………………………………………
Telefoonnummer werk ………………………………………………
Mobiel telefoonnummer ………………………………………………
Opteert in aflopende volgorde voor de volgende locaties ten behoeve van het geven van circusvoorstellingen op ………………………. (datum/data) in het jaar …..:
Beschikbare locaties gemeente Waalwijk
Aanbieden, verkopen of tentoonstellen van goederen
Aantal (verkoop) standplaatsen
Er wordt tijdens het evenement geluid/muziek ten gehore gebracht t.b.v.
Op welke dagen en gedurende welke tijden wordt de muziek ten gehore gebracht
Er wordt gebruik gemaakt van een geluidsinstallatie/geluidswagen
In verband met het bepaalde in de Zondagswet kan op zondag voor het ten gehorebrengen van muziek slechts ontheffing worden verleend vanaf 13.00 uur
Wordt tijdens het evenement alcoholische dranken verstrekt
Op welke locatie (kraam, tent)
Door wie wordt de drank verstrekt (kunnen meerdere personen zijn)
Voor de verkoop van zwak-alcoholische dranken kan ontheffing worden verleend op grond van artikel 35 Drank- en horecawet. De verkoop van zwak-alcoholische dranken mag alleen geschieden door personen die in het bezit zijn van een verklaring sociale hygiëne. Gedurende de tijden dat er zwak-alcoholische dranken worden verstrekt, dient degene die beschikt over de verklaring sociale hygiëne en die op de ontheffing (artikel 35 drank- en horecawet) staat aanwezig te zijn. Betrokkenen zullen worden uitgenodigd om hun originele verklaring sociale hygiëne te tonen en er dient een verklaring ondertekend te worden waaruit duidelijk blijkt voor wiens rekening en risico de zwak-alcoholische drank wordt verstrekt.
Degene(n) die als leidinggevende op de ontheffing staat dient daadwerkelijk aanwezig te zijn tijdens het evenement en draagt de verantwoordelijkheid voor het verstrekken van zwak-alcoholhoudende drank voor gebruik ter plaatse.
Aanvullende gegevens / overige activiteiten
Vinden er overige activiteiten plaats die niet vermeldt zijn in dit formulier
Situatietekening / plattegrond
U dient een situatietekening of plattegrond bij te voegen waarop is aangegeven:
Indien het evenement in een gebouw, een tent of een andere inrichting plaatsvindt, dient u op schaal aan te geven hoe wordt voorzien in
Wanneer u bovenstaande gegevens (situatietekening, plattegrond, tentboek) niet bij uw aanvraag voegt, wordt uw aanvraag niet in behandeling genomen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-558723.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.