Gemeenteblad van Noardeast-Fryslân
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noardeast-Fryslân | Gemeenteblad 2023, 558568 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noardeast-Fryslân | Gemeenteblad 2023, 558568 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling Versnellingsagenda regio Noordoost-Fryslân 2024
BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DE GEMEENTE NOARDEAST-FRYSLAN;
In aanvulling op de Algemene Subsidieverordening gemeente Noardeast-Fryslân (ASV);
Gelet op artikel 3 van de ASV;
Gelet op artikel 156 van de Gemeentewet;
Gelet op de overeengekomen Regio Deal;
Gelet op de samenwerkingsovereenkomst getiteld: Samenwerkingsovereenkomst Provincie Fryslân – De Gemeenten behorende bij de Regio Deal Versnellingsagenda Noordoost-Fryslân;
vast te stellen de navolgende regeling: Subsidieregeling Versnellingsagenda regio Noordoost-Fryslân 2024
In deze regeling wordt verstaan onder:
De-minimisverordening: Verordening (EU) nr. 1407/2013 van de Commissie van 18 december 2013 betreffende de toepassing van artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun (PB L 352 van 24.12.2013), met inbegrip van eventueel in de toekomst vast te stellen wijzigingen daarvan;
Versnellingsagenda: Het uitvoeringsprogramma van de Regio Deal zoals dat is vastgelegd in het document ‘Regio Deal fase II: De Versnellingsagenda. Noordoost Friese economie in de versnelling’ van 17 juli 2018, welke is bekrachtigd met de ondertekening van een intentieverklaring door de 42 samenwerkende partijen op 24 september 2018, alsmede het op 12 december 2022 ondertekende bijbehorende addendum waarmee de einddatum is verplaatst naar 31 december 2025;
Artikel 2 – Doel van de subsidie
Het doel van de subsidie is projecten te stimuleren die bijdragen aan het behalen van de doelen van de Versnellingsagenda, om daarmee de structurele economische versterking van en de samenwerking in de Regio te stimuleren.
Artikel 3 – Subsidiabele activiteiten
Het College kan op aanvraag een eenmalige subsidie verlenen voor alle activiteiten binnen een project die voldoende invulling geven in de regio aan de gestelde doelen in één of meerdere aangewezen businesscases van de Versnellingsagenda, zoals die vermeld zijn in de bij deze regeling bijbehorende Businesscases Versnellingsagenda Noordoost-Fryslân.
Artikel 4 – Subsidiabele kosten
Inbreng van betaalde arbeid wordt forfaitair gewaardeerd op € 50,00 per uur, waarbij voor kennis- en onderzoeksinstellingen en non-profitorganisaties als bedoeld in artikel 1, de inbreng van betaalde arbeid gewaardeerd kan worden op basis van goedgekeurde en gecontroleerde IKS tarieven of, indien deze niet van toepassing zijn, flat-rate systematiek met een vaste opslag van maximaal 35% en een maximum tarief van € 120,00 per uur (inclusief opslag).
Het College kan reeds ontvangen of genoten overheidssteun, die ertoe leidt dat de totale aan de subsidieontvanger verleende overheidssteun meer bedraagt dan is toegestaan ingevolge voor de overheid geldende verplichtingen krachtens een Europees verdrag in mindering brengen op het subsidiebedrag bedoeld in het eerste lid.
Artikel 6 – Subsidieplafond en verdelingswijze subsidies tot en met € 25.000,00
Verdeling van het subsidiebudget bedoeld in het eerste lid geschiedt op volgorde van binnenkomst van de volledige subsidieaanvragen, met dien verstande dat indien een aanvrager niet heeft voldaan aan enig wettelijk voorschrift voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor de toepassing van dit artikel de dag waarop de aanvraag voldoet aan de wettelijke voorschriften als datum van ontvangst geldt.
Artikel 7 – Subsidieplafond en verdelingswijze subsidies hoger dan € 25.000,00
Bij overschrijding van het subsidiedeelplafond voor een businesscase in een aanvraagperiode bepaalt het puntenaantal welke aanvraag in aanmerking komt voor subsidie, waarbij de aanvraag met het hoogste puntenaantal voorrang krijgt. Bij een gelijk puntenaantal van twee of meer aanvragen wordt de volgorde bepaald op basis van de verhouding tussen de cofinanciering en het aangevraagd subsidiebedrag, waarbij de aanvraag met het hoogste percentage cofinanciering voorrang krijgt.
Indien verlening van een subsidie tot overschrijding van het subsidiedeelplafond zou leiden, en die overschrijding niet meer zou bedragen dan 10% van het aangevraagde subsidiebedrag, wordt aan de aanvrager het aanbod gedaan om het dan nog beschikbare budget als subsidie verleend te krijgen onder de voorwaarde dat door de aanvrager een aangepaste sluitende begroting wordt overgelegd. De subsidieaanvrager wordt daarbij een termijn van 10 werkdagen gegund om de subsidie te aanvaarden, onder gelijktijdige aanlevering van die aangepaste begroting.
Artikel 8 – Aanvraagperiode en beslistermijn
In afwijking op lid 2 kan tevens subsidie worden verstrekt aan één enkele organisatie indien uit de statuten blijkt dat deze organisatie een samenwerkingsverband vormt wat door de samenwerkende projectpartners is of wordt opgericht ten behoeve van de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd. Dit is ter beoordeling door het college.
Onverminderd het bepaalde in artikel 6 van de ASV dienen bij een aanvraag om subsidieverlening de volgende stukken en gegevens te worden overgelegd:
in geval van een aanvraag om subsidie hoger dan € 5.000,00, een afschrift van de ondertekende samenwerkingsovereenkomst tussen de partners van het samenwerkingsverband, inclusief een volmacht aan de penvoerder om de partners ter zake van de subsidieaanvraag, -wijziging en -vaststelling te vertegenwoordigen, of indien artikel 9 lid 3 van toepassing is, de statuten van de betreffende rechtspersoon;
in geval van een aanvraag om subsidie hoger dan € 5.000,00, voor alle partners van het samenwerkingsverband per partner of gezamenlijk een volledig ingevulde en rechtsgeldig ondertekende de-minimisverklaring. Indien geen de-minimisverklaring kan worden overgelegd, dan wel als uit de overgelegde de-minimisverklaring blijkt dat de van toepassing zijnde de-minimisdrempel reeds is overschreden of met de gevraagde subsidie zal worden overschreden, dan dient de aanvrager in plaats van een de-minimisverklaring een staatssteunanalyse te overleggen waaruit volgt dat subsidieverstrekking niet tot onrechtmatige steun volgens artikel 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie zal leiden;
in geval gebruik wordt gemaakt van IKS tarieven dan dient er een goedkeuring van de RVO of de Europese Commissie op de toegepaste IKS tarieven te worden bijgevoegd, dient daarnaast een rapport van bevindingen van een accountant over de toegepaste IKS systematiek te worden bijgevoegd en dient aangetoond te worden welk IKS tarief voor welke projectmedewerker van toepassing is.
Artikel 11 – Weigeringsgronden
In aanvulling op het bepaalde in artikel 7 van de ASV kan subsidie worden geweigerd indien:
een aanvraag om subsidie hoger dan € 5.000,00, volgens de berekeningsmethodiek opgenomen in het Beoordelingskader Versnellingsagenda Noordoost-Fryslân minder dan 3 punten is toegekend voor de beoordelingscriteria per business case, of minder dan 3 punten is toegekend voor de Algemene beoordelingscriteria;
in geval van een aanvraag om subsidie tot en met € 5.000,00 door de aanvrager geen de-minimisverklaring of een staatssteunanalyse waaruit blijkt dat in het geheel geen sprake is van staatssteun is overgelegd, dan wel als uit de overgelegde de-minimisverklaring blijkt dat de van toepassing zijnde de-minimisdrempel reeds is overschreden of met de gevraagde subsidie zal worden overschreden;
in geval van een aanvraag om subsidie hoger dan € 5.000,00 door de aanvrager geen de-minimisverklaring is overgelegd, dan wel als uit de overgelegde de-minimisverklaring blijkt dat de van toepassing zijnde de-minimisdrempel reeds is overschreden of met de gevraagde subsidie zal worden overschreden, dan wel uit de door de aanvrager aangeleverde staatssteunanalyse blijkt, dat er alleen rechtmatig steun verleend kan worden na aanmelding en goedkeuring door de Europese Commissie;
Artikel 12 – Inhoudelijke beoordeling van aanvragen om subsidie
In geval van een aanvraag om subsidie hoger dan € 5.000,00 vindt de inhoudelijke beoordeling van het project waarvoor subsidie wordt gevraagd plaats overeenkomstig het daarvoor opgestelde beoordelingskader, wat deel uitmaakt van deze regeling en is opgenomen in het Beoordelingskader Versnellingsagenda Noordoost-Fryslân.
Artikel 13 - Verplichtingen subsidieontvanger
In aanvulling op de verplichtingen genoemd in artikel 10 van de ASV gelden voor de subsidieontvanger de navolgende verplichtingen:
Subsidieontvangers dragen er zorg voor dat op alle vormen van voorlichting- en communicatie-uitingen de termen Regio Deal Noordoost-Fryslân en/of de Versnellingsagenda als uitvoerprogramma van deze Regio Deal aanwezig is, indien de vormen van voorlichting- en communicatie-uitingen daarvoor ruimte bieden.
Er wordt geen voorschot (meer) verstrekt, indien de subsidieontvanger niet heeft voldaan aan ingevolge de subsidieverlening voor hem geldende verplichtingen, indien hij failliet is verklaard of aan hem surséance van betaling is verleend of ten aanzien van hem de schuldsaneringsregeling natuurlijke personen van toepassing is verklaard, dan wel een verzoek daartoe bij de rechtbank is ingediend.
Artikel 15 – Vaststelling subsidie
Voor subsidies hoger dan € 5.000,00 geldt, deels in afwijking van het bepaalde in artikel 13 en 14, tweede lid, van de ASV, dat de subsidieontvanger binnen 13 weken na einddatum van het project waarvoor subsidie is verleend een aanvraag om vaststelling van de subsidie bij het College moet indienen, met gebruikmaking van het daarvoor beschikbaar gestelde formulier. Artikel 14 van de ASV is overigens van (overeenkomstige) toepassing.
Voor subsidies hoger dan € 5.000,00 geldt dat er een uitgebreide financiële rapportage van het project aangeleverd dient te worden. Deze financiële rapportage dient qua volgorde en opbouw overeenkomstig de begroting bij de aanvraag van de subsidie te zijn ingericht. Het College kan de financiële rapportage steekproefsgewijs controleren.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-558568.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.