Gemeenteblad van Oldambt
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Oldambt | Gemeenteblad 2023, 558334 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Oldambt | Gemeenteblad 2023, 558334 | ander besluit van algemene strekking |
Mandaatbesluit gemeente Oldambt 2024
Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Oldambt, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;
gelezen het voorstel van het team Advies en Services;
overwegende de wens tot actualisatie van het Mandaatbesluit gemeente Oldambt 2023;
gelet op afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht (algemene regels inzake mandaat), de bepalingen van de Gemeentewet en
titel 3 (volmacht) van boek 3 van het Burgerlijk Wetboek;
De uitoefening van de bevoegdheden met inbegrip van de ondertekening van de betreffende stukken, vermeld in de bij dit mandaatbesluit behorende mandaatregister (bijlage 1), op te dragen aan de daarbij genoemde medewerkers welke deze functies (HR 21) bevatten en daarop de in dit mandaatbesluit vermelde algemene regels van toepassing te verklaren.
Artikel 3. Mandaat leidinggevenden, zijnde concerndirecteur en teammanagers
Bij de uitoefening van gemandateerde bevoegdheden worden bij of krachtens wettelijke regelingen, besluiten, verordeningen, circulaires, aanwijzingen, richtlijnen, beleidsregels, e.d. van het Rijk, Provincie en/of gemeente en/of diens bestuursorganen, waaronder het gemeentelijk inkoop en aanbestedingsbeleid, in acht genomen.
Artikel 4. Mandaat medewerkers
Bij de uitoefening van gemandateerde bevoegdheden worden bij of krachtens wettelijke regelingen, besluiten, verordeningen, circulaires, aanwijzingen, richtlijnen, beleidsregels, e.d. van het Rijk, Provincie en/of gemeente en/of diens bestuursorganen, waaronder het gemeentelijk inkoop en aanbestedingsbeleid, in acht genomen.
Indien bij of krachtens mandaat te nemen besluit een andere gemeentelijk team belang heeft of het te nemen besluit het taakgebied van een ander team raakt, legt de medewerker aan wie de bevoegdheid ter zake is gemandateerd, onverminderd hetgeen hierover in het mandaatregister is bepaald, de zaak vooraf voor aan dat andere team.
Een in mandaat te nemen besluit dient vooraf voorgelegd te worden aan de portefeuillehouder of teruggelegd te worden bij het college en/of de burgemeester indien één of meer van de volgende omstandigheden aan de orde is:
In geval de beslissings- en ondertekeningsbevoegdheid van het besluit wordt uitgeoefend onder verantwoordelijkheid van het college van burgemeester en wethouders worden uitgaande stukken als volgt ondertekend: ‘Namens burgemeester en wethouders van de gemeente Oldambt’, gevolgd door de functieaanduiding van de ondertekenaar, zijn handtekening en zijn naam.
In geval de beslissings- en ondertekeningsbevoegdheid van het besluit wordt uitgeoefend onder verantwoordelijkheid van de burgemeester worden uitgaande stukken als volgt ondertekend: ‘Namens de burgemeester van de gemeente Oldambt’, gevolgd door de functieaanduiding van de ondertekenaar, zijn handtekening en zijn naam.
Artikel 8. Vervanging bij afwezigheid
In geval van afwezigheid van medewerkers aan wie bij of krachtens dit besluit bevoegdheden zijn opgedragen, worden de betreffende bevoegdheden volgens het principe van horizontale vervanging uitgeoefend, binnen dat team. Ook verticale vervanging is mogelijk, mits omhoog en niet omlaag. Voor leidinggevenden geldt dat zij zich daarom tevens kunnen laten vervangen door de algemeen directeur.
Artikel 9. Algemene mandatering
De leidinggevenden zijn te allen tijde bevoegd om te beslissen op bezwaarschriften of op een verzoek, als bedoeld in artikel 7:1a, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht, onder voorwaarde dat genoemde leidinggevende niet degene is die, krachtens mandaat, het besluit heeft genomen waartegen het bezwaar zich richt.
Artikel 11. Volmachten en machtigingen
Het bepaalde in dit besluit is van overeenkomstige toepassing op door het college respectievelijk de burgemeester verleende volmachten tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen dan wel machtigingen tot het verrichten van handelingen die noch een besluit in de zin van de Algemene wet bestuursrecht, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.
Alle verleende mandaten worden opgenomen in het bij dit besluit behorende mandaatregister (bijlage 1). De functionele teams zijn verantwoordelijk voor de correctheid van de inhoud van het mandaatregister. Het team Juridische Zaken is verantwoordelijk voor de coördinatie. Dit team draagt er tevens zorg voor dat de actuele versie van het mandaatbesluit bekend wordt gemaakt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-558334.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.